REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć transakcję gdy zagraniczny nabywca nie jest podatnikiem VAT-UE?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Rozliczenie transakcji zagranicznych.
Rozliczenie transakcji zagranicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Spółka X dokonała w dniu 5.08.2010 r. kilka dostaw na rzecz kontrahenta – Spółki Y z Rumunii. udokumentowanych fakturami VAT. Dla powyższych transakcji ww. podmiot posłużył się numerem VAT-RO XXXXXXX, który jak się obecnie okazało na dzień realizacji transakcji nie był aktywny w systemie VIES.

Z informacji uzyskanych od dostawcy wynika, że ww. podmiot w okresie 1-5.08.2010 r. nie był zarejestrowany na potrzeby dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych, co potwierdza również uzyskany od kontrahenta dokument informujący o rejestracji z dniem 6.08.2010 r. Faktury VAT zostały wystawione z zastosowaniem preferencyjnej stawki podatku VAT 0%, Spółka była również w posiadaniu dowodów potwierdzających wywóz towarów do Rumunii.

REKLAMA

Autopromocja

W związku z faktem, iż w stosunku do Spółki zostały podjęte czynności sprawdzające przez organ podatkowy, Spółka zastanawia się czy powinna opisaną transakcję opodatkować na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?

Odpowiedź eksperta

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów dokonana na terytorium kraju, oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (dalej WDT).

Zgodnie z brzmieniem art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez WDT rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonywaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast jak czytamy w ust. 2 pkt 1 analizowanego artykułu, powołany powyżej przepis stosuje się pod warunkiem, że nabywcą towarów jest podatnik podatku od wartości dodanej zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Tym samym, aby mówić o transakcji WDT co do zasady muszą zostać spełnione następujące warunki:

REKLAMA

- powinna nastąpić dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel),
- towar powinien zostać przemieszczony z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
- dostawa towarów powinna być dokonana na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej zarejestrowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium innego państwa członkowskiego Unii.

Literalne brzmienie powołanych przepisów prawa podatkowego powoduje, iż w sytuacji gdy podany przez nabywcę numer VAT-RO nie był aktywny na dzień dokonania transakcji, tj. dostawa nie była realizowana na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej zarejestrowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, dostawa nie może być uznana za WDT. Zatem w oparciu o brzmienie przepisów ustawy o VAT transakcja powinna zostać opodatkowana jako dostawa dokonana na terytorium kraju.

REKLAMA

Przy czym zaznaczyć należy, że przepisy Dyrektywy 2006/112/WE nie uzależniają uznania czynności WDT za zwolnioną z opodatkowania (w Polsce korzystającą z 0% stawki podatku VAT) od konieczności rejestracji na potrzeby dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Powyższe potwierdzają również wyroki TSUE, przykładowo z dnia 27.09.2007 r. w sprawie C-409/09, w której Trybunał uznał, że „przesłanka zwolnienia związana jest z przekroczeniem granic pomiędzy państwem członkowskim. Przesłanka ta jest elementem konstytutywnym czynności wewnątrzwspólnotowej, która odróżnia ją od czynności dokonywanej w obrębie jednego państwa. W konsekwencji, uznanie danej dostawy lub nabycia za czynności wewnątrzwspólnotowe musi być dokonywane na podstawie elementów obiektywnych, takich jak fizyczne przemieszczenie towarów pomiędzy państwami członkowskimi (…). Wewnątrzwspólnotowe nabycie następuje, a zwolnienie od podatku dostawy wewnątrzwspólnotowej znajduje zastosowanie tylko wtedy, gdy praw do rozporządzania towarem jak właściciel zostało przeniesione na nabywcę i gdy dostawca ustali, że towar ten został wysłany lub przetransportowany do innego państwa członkowskiego oraz, że w wyniku wysyłki lub transportu fizycznie opuścił terytorium państwa członkowskiego dostawcy”.

W konsekwencji, zdaniem autora, istnieją przesłanki aby przedmiotową transakcję traktować jako WDT z prawem do zastosowania 0% stawki podatku VAT. Niemniej powyższe wiąże się z wszczęciem kontroli podatkowej oraz dalszym postępowaniem organu podatkowego.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że w stosunku do opisanych w stanie faktycznym transakcji gospodarczych, Spółka nie była uprawniona do zastosowania 0% stawki podatku VAT.

Preferencyjną stawkę podatku stosuje się jedynie w zakresie dostaw WDT oraz pod warunkiem udokumentowania, iż towar został faktycznie przemieszczony z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny na grunt powołanych przepisów polskiego prawa Spółka powinna obecnie wystawić faktury korygujące in plus w zakresie dostaw, wobec których nie była uprawniona do zastosowania 0% stawki podatku VAT.

Zgodnie bowiem z brzmieniem § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur, fakturę korygującą wystawia się również, w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, powinna zawierać również informację o kwotach podanych w omyłkowej wysokości oraz kwotach w wysokości prawidłowej.

Za podstawę opodatkowania Spółka powinna przyjąć zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT obrót. Natomiast obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W konsekwencji, jeśli wynagrodzenie za dostawę było ustalone w kwocie brutto, Podatnik powinien zastosować tzw. metodę w stu, tj. wartość wykazanego wynagrodzenia należnego uwzględnia już kwotę podatku.

Natomiast w przypadku gdy w kontrakcie ustalono wartość wynagrodzenia w wysokości kwoty netto plus ewentualny podatek VAT, Spółka winna zastosować tzw. metodę od stu, doliczając do kwoty wynagrodzenia należny podatek VAT (wg właściwej stawki podatku).

Spółka zobowiązana jest ująć przedmiotowe faktury korygujące in plus z chwilą powstania obowiązku podatkowego dla przedmiotowych dostaw towarów.

Polecamy: Serwis VAT

Polecamy: Serwis CIT

Zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT, obowiązek ten powstanie z chwilą dokonania dostawy towarów, natomiast jeśli dostawa powinna być potwierdzona w drodze wystawienia faktury VAT, z chwilą jej wystawienia nie później niż w 7. dniu od dnia dokonania dostawy towarów.

Tym samym, Podatnik zobowiązany będzie odpowiednio skorygować deklarację VAT-7 oraz informację podsumowującą VAT-UE (za pomocą formularza VAT-UEK), w której uprzednio wykazał transakcję jako WDT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA