REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek podatkowy VAT przy sprzedaży wysyłkowej

Łatwe podatki
Portal „Łatwe podatki” pozwala zrozumieć trudne zagadnienia związane z podatkami (takimi jak np. VAT, CIT czy PIT) w sposób stosunkowo przystępny, podparty ciekawymi przykładami.
Obowiązek podatkowy VAT przy sprzedaży wysyłkowej
Obowiązek podatkowy VAT przy sprzedaży wysyłkowej
Poczta Polska

REKLAMA

REKLAMA

Moment powstania obowiązku podatkowego VAT przy sprzedaży wysyłkowej uległ zmianie na początku 2014 r. W poprzednim stanie prawnym dostawa wysyłkowa dokonywana za zaliczeniem pocztowym była objęta zasadą szczególną powstawania obowiązku podatkowego VAT, obecnie natomiast należy odnieść się do zasad ogólnych powstawania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 6  ustawy o VAT obowiązek podatkowy przy sprzedaży wysyłkowej powstawał on z chwilą otrzymania zapłaty. Gdy nabywca zapłacił całość lub część należności przed wydaniem towaru, wówczas obowiązek powstawał w momencie otrzymania zapłaty. Od 2014 r. przepis ten został uchylony, a ustawodawca nie dodał nowej zasady szczególnej regulującej sprzedaż wysyłkową za pobraniem.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Skoro nie ma przepisów szczególnych, to należy odnieść się do zasad ogólnych powstawania obowiązku podatkowego, zgodnie z obecnie obowiązującym art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Niezmienna pozostała jednak kwestia obowiązku wykazania podatku należnego w momencie otrzymania płatności od klienta przed faktycznym dokonaniem dostawy towaru.

W związku z powyższym od 1 stycznia 2014 r.  – dokonanie dostawy towarów następuje z chwilą przeniesienia prawa do rozporządzenia nimi jak właściciel, czyli w przypadku czynnych podatników VAT dokonujących obrotu towarami za zaliczeniem pocztowym liczy się chwila wydania towaru podmiotowi, który jest zobowiązany do jego dostarczenia (przekazanie towaru przewoźnikowi, kurierowi, pracownikom poczty).

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy udzielaniu licencji

REKLAMA

W przypadku, gdy towar jest wydawany bezpośrednio nabywcy lub osobie przez niego wskazanej, dokonanie dostawy towaru następuje z chwilą jego wydania (dostarczenie towaru do miejsca wskazanego przez nabywcę, gdy towar jest dostarczany transportem własnym) lub pozostawienie towaru w uzgodniony sposób do dyspozycji nabywcy (gdy nabywca prosi o pozostawienie towaru w jego magazynie lub innym punkcie odbioru).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko to potwierdza także wydana interpretacja indywidualna przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach dnia  16 lutego 2015 r., nr IBPP1/443-1132/14/AW, która uznała za prawidłowe stanowisko podatnika, że w zakresie podatku od towarów i usług powstanie obowiązku podatkowego następuje z datą wydania towaru przewoźnikowi (kurier, spedytor).

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

W przedmiotowej sprawie wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, czynnym podatnikiem VAT. Sprzedawane przez Wnioskodawcę produkty (płyty, arkusze, rury, kształtowniki, opakowania i inne wyroby),  bardzo często wysyłane są za pośrednictwem firmy kurierskiej lub spedycyjnej. Część wysyłanych produktów czy towarów dotyczy zamówień złożonych przez odbiorców za pośrednictwem serwisu aukcyjnego „Allegro”, natomiast większość wysyłek dokonywanych za pośrednictwem firm kurierskich i spedycyjnych dotyczy zamówień złożonych przez stałych odbiorców i kontrahentów Wnioskodawcy.

Dodatkowo w zamieszczonym na stronie internetowej regulaminie sprzedaży został określony przez Wnioskodawcę moment dokonania dostawy towarów: „dokonanie dostawy towaru następuje z chwilą wydania towaru podmiotowi, który jest zobowiązany do jego dostarczenia”. Wnioskodawca nie posiada żadnych innych umów regulujących przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel w przypadku gdy odbiorcami wysyłek kurierskich czy też spedycyjnych są stali odbiorcy i kontrahenci Wnioskodawcy. Natomiast na fakturach sprzedaży produktów i towarów Wnioskodawcy, gdzie niewiadomą jest data faktycznego odbioru dostawy przez zamawiającego, jako datę sprzedaży (dokonania dostawy) Wnioskodawca przyjmuje datę przekazania towaru kurierowi.

VAT od usług budowlanych – moment powstania obowiązku podatkowego

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe. W związku z tym, gdy towar jest wysłany przez Wnioskodawcę do nabywcy za pośrednictwem przewoźnika, dokonanie dostawy towaru następuje z chwilą jego wydania przewoźnikowi, z tym bowiem momentem Wnioskodawca przenosi prawo do rozporządzania towarem jak właściciel.

Autor: Magdalena Podgórska

Podstawa prawna:

- art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA