REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług ochrony

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług ochrony / Fot. Fotolia
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług ochrony / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy otrzymanie zaliczki przez firmę ochroniarską powoduje powstanie obowiązku podatkowego; kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług ochrony, gdy wystawiono faktury z góry za kilka miesięcy; a także kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług ochrony, gdy płatność otrzymano przed terminem?

REKLAMA

REKLAMA

Czy otrzymanie zaliczki przez firmę ochroniarską powoduje powstanie obowiązku podatkowego

Prowadzę firmę ochroniarską. Dostałem od klienta zaliczkę na poczet moich usług. Czy z chwilą, kie­dy wpłynie ona na moje konto powstanie u mnie obowiązek podatkowy?

Nie. Co prawda obowiązuje zasada, że otrzymanie całości lub części płatności przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi powoduje powstanie obowiązku podatkowego, to jednak przepisy przewidują od niej kilka wyjątków. Jednym z nich jest świadczenie usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia. W przypadku takich usług otrzymanie zaliczki nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w VAT. A zatem, wpłata zaliczki nie spowodowała powstania u Pana obo­wiązku podatkowego w VAT.

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w najmie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 28 stycznia 2014 r. pt. Zmiany w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycz­nia 2014 r.:

Dostawa energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego oraz świadczenie usług: (...) ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia.

Otrzymanie przed dokonaniem dostawy ww. towarów lub wykonaniem ww. usług (niezależnie od tego, na czyją rzecz - podatników lub „niepodatników") całości lub części zapłaty nie powoduje po­wstania obowiązku podatkowego. Zasada opodatkowania płatności przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi została bowiem w tych przypadkach wyłączona.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług ochrony, gdy wystawiono faktury z góry za kilka miesięcy

Agencja ochrony rozliczana jest miesięcznie. Usługi są płatne do 10. dnia następnego miesiąca. W maju 2014 r. agencja wystawiła faktury dla kilku firm za maj 2014 r., czerwiec 2014 r. i lipiec 2014 r. płatne odpowiednio do: 10 czerwca 2014 r., 10 lipca 2014 r. i 10 sierpnia 2014 r. Usługobior­ca zapłaci za te usługi w miesiącu, w którym przypada termin zapłaty. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy od tych usług?

W przypadku usług ochrony osób i mienia obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktu­ry. Jeśli natomiast faktury nie wystawiono lub wystawiono ją z opóźnieniem, obowiązek powstanie z chwi­lą upływu terminu płatności. W związku z tym, w przedstawionym przypadku obowiązek podatkowy od wszystkich usług powstał w maju 2014 r.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 28 stycznia 2014 r. pt. Zmiany w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r.:

Dostawa energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego oraz świadczenie usług: ( . ) ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia.

W przypadku dostawy ww. towarów oraz świadczenia ww. usług na rzecz innego podatnika podatku VAT, podatku od wartości dodanej czy też podatku o podobnym charakterze lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wystawienia faktury. Faktura taka powinna być wystawiona najpóźniej z upływem terminu płatności. Jeżeli podatnik nie wystawił w ww. terminie faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatko­wy powstanie z chwilą upływu terminu na jej wystawienie, tj. z upływem terminu płatności.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług ochrony, gdy płatność otrzymano przed terminem

Świadczymy usługi ochrony osób i mienia. Fakturę za czerwiec wystawiliśmy 10 czerwca 2014 r. z terminem płatności 5 lipca 2014 r., a płatność otrzymaliśmy 2 lipca 2014 r. Kiedy powstał obowią­zek podatkowy? W dniu zapłaty?

W przypadku usług ochrony osób i mienia obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktu­ry. Jeśli natomiast faktury nie wystawiono lub wystawiono ją z opóźnieniem, obowiązek powstanie z chwi­lą upływu terminu płatności. W 2014 r. nie ma już znaczenia moment faktycznej zapłaty ani to, za jaki okres usługi są świadczone. Decydujący jest tutaj tylko i wyłącznie moment wystawienia faktury, względnie upływ terminu płatności. W związku z tym, w przedstawionej sytuacji obowiązek podatkowy powstał u Państwa w dniu wystawienia faktury, czyli 10 czerwca 2014 r., a nie w dniu zapłaty, tj. 2 lipca 2014 r.

Branża budowlana – aktualne problemy z rozliczaniem VAT (PDF)

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 28 stycznia 2014 r. pt. Zmiany w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r.:

Dostawa energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego oraz świadczenie usług: (...) ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia.

W przypadku dostawy ww. towarów oraz świadczenia ww. usług na rzecz innego podatnika podatku VAT, podatku od wartości dodanej czy też podatku o podobnym charakterze lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wystawienia faktury.

Faktura taka powinna być wystawiona najpóźniej z upływem terminu płatności.

Jeżeli podatnik nie wystawił w ww. terminie faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatko­wy powstanie z chwilą upływu terminu na jej wystawienie, tj. z upływem terminu płatności.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA