REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu udzielania pożyczek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług udzielania pożyczek, a także kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT z tytułu sporadycznego udzielania pożyczek innym podmiotom?

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług udzielania pożyczek

Powadzimy działalność w zakresie udzielania pożyczek. 5 czerwca 2014 r. udzieliliśmy pożyczki na trzy tygodnie. Termin płatności tej kwoty oraz odsetek upływał 26 czerwca 2014 r. Pożyczkobiorca zwrócił nam jednak pożyczoną kwotę z odsetkami dopiero 2 lipca 2014 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy z tytułu udzielenia tej pożyczki?

W przypadku świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37-41 usta­wy o VAT (w tym usług udzielania pożyczek) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty z tego tytułu, a więc z chwilą otrzymania odsetek od pożyczki. A zatem, dopóki podatnik-pożyczkodawca nie otrzyma odsetek od udzielonej pożyczki, dopóty obowiązek po­datkowy z tytułu świadczenia usługi pożyczki nie powstanie (nawet jeżeli upłynie termin jej płatności).

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

REKLAMA

Jeżeli zatem otrzymali Państwo odsetki od udzielonej pożyczki 2 lipca 2014 r., to w tym dniu powstał obowiązek podatkowy w VAT. Bez znaczenia pozostaje fakt, że jest to po ustalonym z pożyczkobiorcą terminie spłaty pożyczki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e), art. 29a ust. 1 oraz art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT z tytułu sporadycznego udzielania pożyczek innym podmiotom

Jesteśmy spółką z o.o. Zdarzyło się kilkakrotnie, że udzieliliśmy pożyczki innemu podmiotowi, cho­ciaż nie mamy w przedmiocie działalności usług udzielania pożyczek. Nie zgłaszaliśmy usług udzie­lania pożyczek we wniosku do KRS, gdyż nie zamierzamy stale prowadzić tego rodzaju działalności. Jak w związku z tym powinniśmy prawidłowo rozpoznać obowiązek podatkowy w odniesieniu do tych usług?

Usługi udzielania pożyczek należą do grupy usług finansowych korzystających ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT. Dla tych usług przewidziano w art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e) ustawy o VAT szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, który powstaje z chwilą otrzy­mania całości bądź części zapłaty. W tym przypadku zapłatę stanowić będą otrzymane od pożyczko­biorcy odsetki od udzielonej mu pożyczki. Trzeba pamiętać, że obowiązek podatkowy nie powstaje w odniesieniu do odsetek, które są należne za dany okres, ale nie zostały zapłacone mimo upływu terminu ich zapłaty. Zatem w deklaracji VAT powinni Państwo wykazać jako sprzedaż zwolnioną z VAT tylko te odsetki, które zostały faktycznie zapłacone przez pożyczkobiorcę w danym okresie rozlicze­niowym.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

Należy podkreślić, że zgodnie z treścią art. 106b ust. 2 ustawy o VAT, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury, w przypadku gdy dotyczy ona sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 tej ustawy. Fakturę taką trzeba jednak będzie wystawić w ustawowym terminie, jeśli zażąda tego nabywca usługi (pożyczkobiorca).

PODSTAWA PRAWNA:

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA