REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu udzielania pożyczek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług udzielania pożyczek, a także kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT z tytułu sporadycznego udzielania pożyczek innym podmiotom?

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług udzielania pożyczek

Powadzimy działalność w zakresie udzielania pożyczek. 5 czerwca 2014 r. udzieliliśmy pożyczki na trzy tygodnie. Termin płatności tej kwoty oraz odsetek upływał 26 czerwca 2014 r. Pożyczkobiorca zwrócił nam jednak pożyczoną kwotę z odsetkami dopiero 2 lipca 2014 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy z tytułu udzielenia tej pożyczki?

W przypadku świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37-41 usta­wy o VAT (w tym usług udzielania pożyczek) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty z tego tytułu, a więc z chwilą otrzymania odsetek od pożyczki. A zatem, dopóki podatnik-pożyczkodawca nie otrzyma odsetek od udzielonej pożyczki, dopóty obowiązek po­datkowy z tytułu świadczenia usługi pożyczki nie powstanie (nawet jeżeli upłynie termin jej płatności).

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Jeżeli zatem otrzymali Państwo odsetki od udzielonej pożyczki 2 lipca 2014 r., to w tym dniu powstał obowiązek podatkowy w VAT. Bez znaczenia pozostaje fakt, że jest to po ustalonym z pożyczkobiorcą terminie spłaty pożyczki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e), art. 29a ust. 1 oraz art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT z tytułu sporadycznego udzielania pożyczek innym podmiotom

Jesteśmy spółką z o.o. Zdarzyło się kilkakrotnie, że udzieliliśmy pożyczki innemu podmiotowi, cho­ciaż nie mamy w przedmiocie działalności usług udzielania pożyczek. Nie zgłaszaliśmy usług udzie­lania pożyczek we wniosku do KRS, gdyż nie zamierzamy stale prowadzić tego rodzaju działalności. Jak w związku z tym powinniśmy prawidłowo rozpoznać obowiązek podatkowy w odniesieniu do tych usług?

Usługi udzielania pożyczek należą do grupy usług finansowych korzystających ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT. Dla tych usług przewidziano w art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e) ustawy o VAT szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, który powstaje z chwilą otrzy­mania całości bądź części zapłaty. W tym przypadku zapłatę stanowić będą otrzymane od pożyczko­biorcy odsetki od udzielonej mu pożyczki. Trzeba pamiętać, że obowiązek podatkowy nie powstaje w odniesieniu do odsetek, które są należne za dany okres, ale nie zostały zapłacone mimo upływu terminu ich zapłaty. Zatem w deklaracji VAT powinni Państwo wykazać jako sprzedaż zwolnioną z VAT tylko te odsetki, które zostały faktycznie zapłacone przez pożyczkobiorcę w danym okresie rozlicze­niowym.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

Należy podkreślić, że zgodnie z treścią art. 106b ust. 2 ustawy o VAT, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury, w przypadku gdy dotyczy ona sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 tej ustawy. Fakturę taką trzeba jednak będzie wystawić w ustawowym terminie, jeśli zażąda tego nabywca usługi (pożyczkobiorca).

PODSTAWA PRAWNA:

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA