Sprzedaż internetowa a zwolnienie z kasy rejestrującej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Prawo do zwolnienia z ewidencji
Zwolnienie z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zgodnie z poz. 39 załącznika do rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r. Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, dotyczy dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyj rachunek została dokonana (należy wskazać dane nabywcy, w tym jego adres).
Wynika stąd, że jednym z warunków korzystania przez sklepy internetowe z przywołanego zwolnienia jest przyjmowanie należnych im płatności na rachunek bankowy. Co więcej, nie oznacza, że tylko przelew wykonany bezpośrednio z konta klienta spełnia ten warunek. Również w przypadku korzystania przez nabywców z systemów pośredniczących w dokonywaniu płatności takich jak PayU czy PayPal warunek otrzymania płatności na rachunek bankowy jest spełniony.
W celu skorzystania z omawianego zwolnienia, należy również pamiętać, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Jeżeli pominie się te elementy, skorzystanie z uprawniania staje się niemożliwe.
Rozstrzygnięcia problemu w interpretacjach podatkowych
W kwestii interpretacji tych przepisów niejednokrotnie wypowiadały się organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 29 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 1462-IPPP2.4512.73.2017.1.JO, uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, w którym czytam, że „spółka stoi na stanowisku, że również w przypadku wprowadzenia nowych możliwości uregulowania należności, tj.: bezpośrednim przelewem środków na rachunek Spółki, za pośrednictwem systemu płatniczego PayU, za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego, a także poprzez ściągnięcie środków z karty debetowej lub kredytowej Klientów i przekazania ich na rachunek bankowy Wnioskodawcy nadal będzie miała prawo do nieewidencjonowania sprzedaży towarów na rzecz Klientów w Polsce przy pomocy kas rejestrujących.”
Takie samo zdanie w tej sprawie zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 23 lutego 2017 r., sygn. IPPP2/4512-3-31/15-4/IZ, mianowicie:
„(...) w przypadku, gdy płatność z tytułu sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej następuje w całości za pomocą karty płatniczej, a z ewidencji i dowodów posiadanych przez Spółkę dokumentujących te transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła - to w zakresie tych czynności (...) Spółka może/będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w tym wystawiania i wydawania paragonów fiskalnych (…).”
Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM
Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 23 lutego 2017 r., sygn. 0461-ITPP1.4512.20.2017.1.AJ, zajął stanowisko:
„(…) aby podatnik miał możliwość skorzystania z prawa do zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika powołanego rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r., jak również na podstawie § 2 ust. 1 i 2 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r., muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zapłata musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, a przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 pkt 2 rozporządzenia.”
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat