REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasa fiskalna z poprzedniej firmy w nowej działalności gospodarczej

Kasa fiskalna z poprzedniej firmy w nowej działalności gospodarczej
Kasa fiskalna z poprzedniej firmy w nowej działalności gospodarczej

REKLAMA

REKLAMA

31 marca 2017 r. zamierzam zakończyć działalność gospodarczą, a z dniem 3 kwietnia 2017 r. zarejestrować inną działalność w odmiennej branży. Co z kasą rejestrującą? Czy w nowej branży mogę używać kasy, którą posiadam?

Tak, będzie Pan mógł w nowej działalności gospodarczej używać kasy rejestrującej, której używa Pan w ramach obecnie prowadzonej działalności. Jednak będzie się to wiązać, co do zasady, z koniecznością wypełnienia określonych przepisami obowiązków. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Kasy fiskalne używane w kolejnych firmach

Obowiązki podatników ewidencjonujących sprzedaż przy zastosowaniu kas rejestrujących określają przepisy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Przepisy te nie zakazują używania przez podatników kas rejestrujących wykorzystywanych w prowadzonych przez nich w przeszłości działalnościach gospodarczych. A zatem w ramach nowej działalności gospodarczej będzie Pan mógł używać kasy rejestrującej, którą posiada Pan w ramach obecnie prowadzonej działalności. Bez znaczenia jest przy tym okoliczność, że nową działalność gospodarczą będzie Pan prowadził w branży innej niż dotychczasowa.

Polecamy: Biuletyn VAT

Zauważyć jednak należy, że likwidacja działalności gospodarczej jest, co do zasady, równoznaczna z zakończeniem przez kasę pracy w trybie fiskalnym. A to niesie ze sobą pewne obowiązki, które podatnik powinien wypełnić.

Otóż w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik (§ 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),

2) składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia,

3) składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,

4) dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

Prowadzi to do wniosku, że najprawdopodobniej w związku z likwidacją działalności gospodarczej będzie Pan obowiązany do wypełnienia wskazanych obowiązków związanych z zakończeniem przez kasę pracy w trybie fiskalnym. Jak czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 25 lutego 2015 r. (sygn. IBPP3/443-1412/14/KG):

(...) likwidacja działalności gospodarczej, wiąże się z zakończeniem przez kasę pracy w trybie fiskalnym. (...) Po zlikwidowaniu działalności Wnioskodawca winien zgłosić posiadaną kasę rejestrującą do serwisanta, celem dokonania odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy. Odczyt zostanie dokonany po uzgodnieniu terminu z pracownikiem urzędu skarbowego, a z odczytu sporządzony zostanie protokół. Protokół oraz wszystkie dokumenty wygenerowane przez kasę rejestrującą Wnioskodawca winien przechowywać przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W interpretacji tej organ podatkowy wskazał również zasady, na jakich kasy rejestrujące mogą być używane w nowej działalności gospodarczej podatników. Czytamy w niej, że:

(...) dopuszczalne jest używanie tej samej kasy po dokonaniu wymiany modułu z pamięcią fiskalną kasy rejestrującej, pod warunkiem, że konstrukcja urządzenia umożliwia instalację nowego modułu fiskalnego. Jeżeli więc zostanie dokonana wymiana pamięci fiskalnej, a uprawniony urząd nada ufiskalnionej kasie nowy numer ewidencyjny, użytkowanie przedmiotowej kasy przez Wnioskodawcę będzie możliwe.

Możliwe jest używanie tej samej kasy w innej działalności po dokonaniu wymiany modułu z pamięcią fiskalną kasy rejestrującej.

Dodać przy tym należy, że na podatnikach rozpoczynających stosowanie używanych kas rejestrujących ciążą standardowe obowiązki związane z rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, tj.:

REKLAMA

1) dokonanie fiskalizacji kasy (§ 13 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących), tj. jednokrotnej i niepowtarzalnej czynność inicjującej pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego – zob. § 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących,

2) zgłoszenie kasy naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji (§ 13 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących); wzór zgłoszenia stanowi załącznik nr 2 do tego rozporządzenia.


W przypadku podatników zamierzających korzystać z ulgi na zakup kas konieczne jest również złożenie zawiadomienia o rozpoczęciu ewidencjonowania (§ 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Pana to jednak nie dotyczy, gdyż w związku z rozpoczęciem ewidencjonowania w ramach nowej działalności nie będzie Pan uprawniony do skorzystania z tej ulgi.

Jak widać, zakończenie prowadzonej działalności gospodarczej oraz rozpoczęcie po kilku dniach nowej działalności wiązać się będzie z wykonaniem szeregu obowiązków. Co prawda w grę wchodzi także przyjęcie stanowiska, że ze względu na bardzo krótki okres między zakończeniem dotychczasowej działalności gospodarczej i rozpoczęciem nowej z punktu widzenia VAT nie dochodzi do przerwy w prowadzeniu działalności i zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym, jest to jednak ryzykowne rozwiązanie. Organy podatkowe mogłyby je zakwestionować. Dlatego wskazane jest, aby postąpił Pan tak, jak nakazują przepisy w przypadku zakończania pracy kasy w trybie fiskalnym.

PODSTAWA PRAWNA:

• § 2, § 13, § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. z 2013 r. poz. 363

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA