REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasa fiskalna z poprzedniej firmy w nowej działalności gospodarczej

Kasa fiskalna z poprzedniej firmy w nowej działalności gospodarczej
Kasa fiskalna z poprzedniej firmy w nowej działalności gospodarczej

REKLAMA

REKLAMA

31 marca 2017 r. zamierzam zakończyć działalność gospodarczą, a z dniem 3 kwietnia 2017 r. zarejestrować inną działalność w odmiennej branży. Co z kasą rejestrującą? Czy w nowej branży mogę używać kasy, którą posiadam?

Tak, będzie Pan mógł w nowej działalności gospodarczej używać kasy rejestrującej, której używa Pan w ramach obecnie prowadzonej działalności. Jednak będzie się to wiązać, co do zasady, z koniecznością wypełnienia określonych przepisami obowiązków. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Kasy fiskalne używane w kolejnych firmach

Obowiązki podatników ewidencjonujących sprzedaż przy zastosowaniu kas rejestrujących określają przepisy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Przepisy te nie zakazują używania przez podatników kas rejestrujących wykorzystywanych w prowadzonych przez nich w przeszłości działalnościach gospodarczych. A zatem w ramach nowej działalności gospodarczej będzie Pan mógł używać kasy rejestrującej, którą posiada Pan w ramach obecnie prowadzonej działalności. Bez znaczenia jest przy tym okoliczność, że nową działalność gospodarczą będzie Pan prowadził w branży innej niż dotychczasowa.

Polecamy: Biuletyn VAT

Zauważyć jednak należy, że likwidacja działalności gospodarczej jest, co do zasady, równoznaczna z zakończeniem przez kasę pracy w trybie fiskalnym. A to niesie ze sobą pewne obowiązki, które podatnik powinien wypełnić.

Otóż w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik (§ 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),

2) składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia,

3) składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,

4) dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

Prowadzi to do wniosku, że najprawdopodobniej w związku z likwidacją działalności gospodarczej będzie Pan obowiązany do wypełnienia wskazanych obowiązków związanych z zakończeniem przez kasę pracy w trybie fiskalnym. Jak czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 25 lutego 2015 r. (sygn. IBPP3/443-1412/14/KG):

(...) likwidacja działalności gospodarczej, wiąże się z zakończeniem przez kasę pracy w trybie fiskalnym. (...) Po zlikwidowaniu działalności Wnioskodawca winien zgłosić posiadaną kasę rejestrującą do serwisanta, celem dokonania odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy. Odczyt zostanie dokonany po uzgodnieniu terminu z pracownikiem urzędu skarbowego, a z odczytu sporządzony zostanie protokół. Protokół oraz wszystkie dokumenty wygenerowane przez kasę rejestrującą Wnioskodawca winien przechowywać przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W interpretacji tej organ podatkowy wskazał również zasady, na jakich kasy rejestrujące mogą być używane w nowej działalności gospodarczej podatników. Czytamy w niej, że:

(...) dopuszczalne jest używanie tej samej kasy po dokonaniu wymiany modułu z pamięcią fiskalną kasy rejestrującej, pod warunkiem, że konstrukcja urządzenia umożliwia instalację nowego modułu fiskalnego. Jeżeli więc zostanie dokonana wymiana pamięci fiskalnej, a uprawniony urząd nada ufiskalnionej kasie nowy numer ewidencyjny, użytkowanie przedmiotowej kasy przez Wnioskodawcę będzie możliwe.

Możliwe jest używanie tej samej kasy w innej działalności po dokonaniu wymiany modułu z pamięcią fiskalną kasy rejestrującej.

Dodać przy tym należy, że na podatnikach rozpoczynających stosowanie używanych kas rejestrujących ciążą standardowe obowiązki związane z rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, tj.:

REKLAMA

1) dokonanie fiskalizacji kasy (§ 13 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących), tj. jednokrotnej i niepowtarzalnej czynność inicjującej pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego – zob. § 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących,

2) zgłoszenie kasy naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji (§ 13 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących); wzór zgłoszenia stanowi załącznik nr 2 do tego rozporządzenia.


W przypadku podatników zamierzających korzystać z ulgi na zakup kas konieczne jest również złożenie zawiadomienia o rozpoczęciu ewidencjonowania (§ 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Pana to jednak nie dotyczy, gdyż w związku z rozpoczęciem ewidencjonowania w ramach nowej działalności nie będzie Pan uprawniony do skorzystania z tej ulgi.

Jak widać, zakończenie prowadzonej działalności gospodarczej oraz rozpoczęcie po kilku dniach nowej działalności wiązać się będzie z wykonaniem szeregu obowiązków. Co prawda w grę wchodzi także przyjęcie stanowiska, że ze względu na bardzo krótki okres między zakończeniem dotychczasowej działalności gospodarczej i rozpoczęciem nowej z punktu widzenia VAT nie dochodzi do przerwy w prowadzeniu działalności i zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym, jest to jednak ryzykowne rozwiązanie. Organy podatkowe mogłyby je zakwestionować. Dlatego wskazane jest, aby postąpił Pan tak, jak nakazują przepisy w przypadku zakończania pracy kasy w trybie fiskalnym.

PODSTAWA PRAWNA:

• § 2, § 13, § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. z 2013 r. poz. 363

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA