REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasa fiskalna z poprzedniej firmy w nowej działalności gospodarczej

Kasa fiskalna z poprzedniej firmy w nowej działalności gospodarczej
Kasa fiskalna z poprzedniej firmy w nowej działalności gospodarczej

REKLAMA

REKLAMA

31 marca 2017 r. zamierzam zakończyć działalność gospodarczą, a z dniem 3 kwietnia 2017 r. zarejestrować inną działalność w odmiennej branży. Co z kasą rejestrującą? Czy w nowej branży mogę używać kasy, którą posiadam?

Tak, będzie Pan mógł w nowej działalności gospodarczej używać kasy rejestrującej, której używa Pan w ramach obecnie prowadzonej działalności. Jednak będzie się to wiązać, co do zasady, z koniecznością wypełnienia określonych przepisami obowiązków. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Kasy fiskalne używane w kolejnych firmach

Obowiązki podatników ewidencjonujących sprzedaż przy zastosowaniu kas rejestrujących określają przepisy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Przepisy te nie zakazują używania przez podatników kas rejestrujących wykorzystywanych w prowadzonych przez nich w przeszłości działalnościach gospodarczych. A zatem w ramach nowej działalności gospodarczej będzie Pan mógł używać kasy rejestrującej, którą posiada Pan w ramach obecnie prowadzonej działalności. Bez znaczenia jest przy tym okoliczność, że nową działalność gospodarczą będzie Pan prowadził w branży innej niż dotychczasowa.

Polecamy: Biuletyn VAT

Zauważyć jednak należy, że likwidacja działalności gospodarczej jest, co do zasady, równoznaczna z zakończeniem przez kasę pracy w trybie fiskalnym. A to niesie ze sobą pewne obowiązki, które podatnik powinien wypełnić.

Otóż w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik (§ 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),

2) składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia,

3) składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,

4) dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

Prowadzi to do wniosku, że najprawdopodobniej w związku z likwidacją działalności gospodarczej będzie Pan obowiązany do wypełnienia wskazanych obowiązków związanych z zakończeniem przez kasę pracy w trybie fiskalnym. Jak czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 25 lutego 2015 r. (sygn. IBPP3/443-1412/14/KG):

(...) likwidacja działalności gospodarczej, wiąże się z zakończeniem przez kasę pracy w trybie fiskalnym. (...) Po zlikwidowaniu działalności Wnioskodawca winien zgłosić posiadaną kasę rejestrującą do serwisanta, celem dokonania odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy. Odczyt zostanie dokonany po uzgodnieniu terminu z pracownikiem urzędu skarbowego, a z odczytu sporządzony zostanie protokół. Protokół oraz wszystkie dokumenty wygenerowane przez kasę rejestrującą Wnioskodawca winien przechowywać przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W interpretacji tej organ podatkowy wskazał również zasady, na jakich kasy rejestrujące mogą być używane w nowej działalności gospodarczej podatników. Czytamy w niej, że:

(...) dopuszczalne jest używanie tej samej kasy po dokonaniu wymiany modułu z pamięcią fiskalną kasy rejestrującej, pod warunkiem, że konstrukcja urządzenia umożliwia instalację nowego modułu fiskalnego. Jeżeli więc zostanie dokonana wymiana pamięci fiskalnej, a uprawniony urząd nada ufiskalnionej kasie nowy numer ewidencyjny, użytkowanie przedmiotowej kasy przez Wnioskodawcę będzie możliwe.

Możliwe jest używanie tej samej kasy w innej działalności po dokonaniu wymiany modułu z pamięcią fiskalną kasy rejestrującej.

Dodać przy tym należy, że na podatnikach rozpoczynających stosowanie używanych kas rejestrujących ciążą standardowe obowiązki związane z rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, tj.:

REKLAMA

1) dokonanie fiskalizacji kasy (§ 13 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących), tj. jednokrotnej i niepowtarzalnej czynność inicjującej pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego – zob. § 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących,

2) zgłoszenie kasy naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji (§ 13 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących); wzór zgłoszenia stanowi załącznik nr 2 do tego rozporządzenia.


W przypadku podatników zamierzających korzystać z ulgi na zakup kas konieczne jest również złożenie zawiadomienia o rozpoczęciu ewidencjonowania (§ 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Pana to jednak nie dotyczy, gdyż w związku z rozpoczęciem ewidencjonowania w ramach nowej działalności nie będzie Pan uprawniony do skorzystania z tej ulgi.

Jak widać, zakończenie prowadzonej działalności gospodarczej oraz rozpoczęcie po kilku dniach nowej działalności wiązać się będzie z wykonaniem szeregu obowiązków. Co prawda w grę wchodzi także przyjęcie stanowiska, że ze względu na bardzo krótki okres między zakończeniem dotychczasowej działalności gospodarczej i rozpoczęciem nowej z punktu widzenia VAT nie dochodzi do przerwy w prowadzeniu działalności i zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym, jest to jednak ryzykowne rozwiązanie. Organy podatkowe mogłyby je zakwestionować. Dlatego wskazane jest, aby postąpił Pan tak, jak nakazują przepisy w przypadku zakończania pracy kasy w trybie fiskalnym.

PODSTAWA PRAWNA:

• § 2, § 13, § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. z 2013 r. poz. 363

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PIT-11 za 2024 r. - do kiedy, jaka wersja formularza? Jak przesłać do urzędu skarbowego i pracownika?

Cykl obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są one sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki. Przedsiębiorcy mają czas na wysłanie ich do urzędu skarbowego tylko do 31 stycznia. Natomiast pracownikowi trzeba dostarczyć do 28 lutego. Na co uważać przy sporządzaniu PIT-11, żeby uniknąć prawnych konsekwencji? Co zrobić, jeśli nie wyrobimy się w terminie?

Podatki w 2025 r.: Co nas czeka? Jakie zmiany?

Miniony rok obfitował w kontrowersyjne zmiany w prawie podatkowym, które znacząco wpłynęły na działalność przedsiębiorców. Czy 2025 rok przyniesie więcej stabilizacji? Eksperci wskazują, że to może być czas refleksji i upraszczania systemu podatkowego, choć kilka istotnych zmian wciąż czeka na realizację.

Webinar: Nowelizacja VAT 2025 + certyfikat gwarantowany

Podczas webinaru „Nowelizacja VAT 2025” omówione zostaną zmiany w przepisach dotyczących podatku VAT wchodzące z początkiem 2025 roku oraz planowane w kolejnych miesiącach. Nowe regulacje wpłyną na działalność przedsiębiorców w różnych branżach, dlatego warto zapoznać się z nimi już na początku roku, aby uniknąć zaskoczenia i zapewnić prawidłowość rozliczeń. Oprócz kompleksowego omówienia, uczestnicy zyskają praktyczne wskazówki, możliwość zadania pytań oraz imienny certyfikat.

Wózki widłowe objęte ubezpieczeniem OC. Wszystkie, czy tylko wprowadzone do ruchu drogowego? Zmiany niedawno weszły w życie

Wózki widłowe również są objęte ubezpieczeniem OC mimo, że nie należą do typowych środków transportu. Do niedawna ten obowiązek dotyczył wyłącznie wózków wprowadzonych do ruchu drogowego, jednak 6 listopada 2024 r. ten stan rzeczy uległ zmianie. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wprowadziła nową definicję ruchu, która istotnie wpływa także na posiadaczy wózków widłowych.

REKLAMA

KSeF odroczony ale nieunikniony: już w 2025 r. trzeba przygotować firmę i biuro rachunkowe na przyszłoroczne zmiany. Jak to zrobić?

W 2025 roku powraca temat obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur, który zacznie obowiązywać przedsiębiorców już w 2026 roku. Reforma wprowadza obowiązek rejestracji faktur w centralnej bazie Ministerstwa Finansów. Przedsiębiorcy i biura rachunkowe mają coraz mniej czasu na analizę procesów oraz poznanie wymogów systemu. Sprawdzamy, jakie największe korzyści i wyzwania wiążą się z planowanymi zmianami.

Dobra wiadomość dla pracowników. MF: zwrot za taxi jest wolny od PIT

Dobra wiadomość dla pracowników korzystających z taksówek w związku z realizacją zadania służbowego. MF jest zdania, że w sytuacji, gdy pracownik z własnych środków poniósł wydatki na realizację zadania służbowego, a następnie pracodawca dokonał ich zwrotu, otrzymany zwrot nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy PIT.

Stanisław Hońko, prezes SKwP: Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem

Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem. Informuje o tym, w jaki sposób należy czytać liczby oraz jakie są finansowe i prawne konsekwencje podejmowanych decyzji – mówi dr hab. Stanisław Hońko, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. W komentarzu do najnowszych badań.

Limity podatkowe w 2025 roku - PIT, VAT, ryczałt

Początek roku to dla wielu przedsiębiorców, a także księgowych okazja do zaplanowania kolejnych 12 miesięcy intensywnej pracy. Warto pamiętać o obowiązujących w tym roku limitach podatkowych, po przekroczeniu których zmieniają się niektóre obowiązki właścicieli firm. To od nich zależą także określone przywileje i uprawnienia związane z wybraną formą rozliczeń. Sprawdzamy, jak zmieniły się limity na 2025 rok, które bezpośrednio wpływają na zobowiązania na rzecz Urzędu Skarbowego lub ZUS-u. 

REKLAMA

Składki ZUS w 2025 r.: działalność gospodarcza (duży i mały ZUS). Kwoty składek i podstawy wymiaru

W ślad za wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz prognozowanym przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem, w 2025 roku zwiększyły się także składki na ubezpieczenia społeczne. ZUS podał kwoty tych składek i podstaw ich wymiaru.

Wspólne rozliczenie PIT: Jak zaoszczędzić na podatkach z małżonkiem? Sprawdź, kto może skorzystać!

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem to możliwość, która znacząco może obniżyć należny podatek, zwłaszcza gdy różnice w dochodach są duże. Aby skorzystać z tego rozwiązania, musisz spełnić kilka warunków, takich jak wspólność majątkowa czy odpowiednia forma opodatkowania. Sprawdź, kto może rozliczać się wspólnie i jakie korzyści przynosi to rozwiązanie!

REKLAMA