REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne 2017 – zwolnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Kasy fiskalne 2017 – zwolnienia
Kasy fiskalne 2017 – zwolnienia

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów przygotował projekt rozporządzenia dotyczącego zwolnień z obowiązku ewidencji obrotu za pomocą kas fiskalnych, mającego obowiązywać w 2017 roku. Nie ma wielu nowości (utrzymano np. limit kwotowy obrotu, po przekroczeniu którego trzeba stosować kasę fiskalną – 20 tys. zł) ale proponowane są nowe warunki, które muszą spełnić podatnicy, którzy chcą być zwolnieni z obowiązku stosowania kas.

Projekt zakłada utrzymanie na dotychczasowym poziomie limitu kwotowego, powyżej którego powstaje konieczność używania kas fiskalnych. Chodzi o 20 tys. zł. Tu warto przypomnieć, że chodzi o sprzedaż na rzecz osób fizycznych oraz rolników, czyli – faktycznie – sprzedaż detaliczną.

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia resort finansów przyznaje, że nowa propozycja zawiera niewiele nowości, bo obecnie ministerstwo koncentruje się na modernizacji całego systemu kas. Dlatego też nowe rozporządzenie miałoby obowiązywać wyłącznie przez rok.

Fiskus chce danych z rachunku

REKLAMA

Mimo to resort finansów zdecydował się zmienić zasady, na jakich ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania mogą korzystać przedsiębiorcy zajmujący się sprzedażą wysyłkową. Obecnie nie trzeba prowadzić ewidencji, jeśli zapłata za towar została dokonana przelewem na rachunek lub za pośrednictwem poczty. I tak ma być w przyszłości, tyle że Minister Finansów dołożył jeden warunek. Chodzi o to, aby przedsiębiorca dał fiskusowi dostęp do danych z rachunku. Konieczne do skorzystania ze zwolnienia będzie więc, aby najpóźniej do końca przyszłego roku przedsiębiorca dokonujący sprzedaży wysyłkowej oraz świadczący usługi na rzecz osób fizycznych upoważnił swój bank czy SKOK do przekazywania informacji o wszystkich transakcjach na rachunku fiskusowi.

Taka sama zasada będzie dotyczyć przedsiębiorców oferujących usługi na rzecz osób fizycznych, które dokumentują je wyłącznie przy pomocy faktury. Oni także będą musieli dać dostęp do danych o transakcjach na rachunku organom skarbowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zasada, że nie trzeba kasy fiskalnej, jeśli prowadzona jest dokumentacja w postaci faktury, będzie dotyczyć części usług związanych z zakwaterowaniem, usług związanych z obsługą rynku nieruchomości oraz dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych oraz do wartości niematerialnych i prawnych i podlegają amortyzacji. Tu nie ma warunku, związanego z dopuszczeniem służb skarbowych do informacji o transakcjach na rachunku.

Przelewy za najem tylko na rachunek

Projekt rozporządzenia zmienia zasady, dotyczące dokumentowania transakcji związanych z wynajmem i usługami zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Teraz są one zwolnione z konieczności dokonywania ewidencji na kasie fiskalnej pod warunkiem dokumentowania transakcji fakturami. I tak też ma pozostać w przyszłym roku, ale pojawia się jeszcze jedna możliwość. Podatnik oferujący takie usługi nie będzie musiał używać kasy fiskalnej, jeśli będzie przyjmować płatności wyłącznie na rachunek w banku lub w SKOK-u albo za pośrednictwem poczty. I z ewidencji transakcji oraz z dowodów dokonania wpłat będzie jasno wynikać, dla kogo i za co jest płatność.

Resort finansów zdecydował się na dołożenie jeszcze jednego rodzaju usług do listy tych zwolnionych z obowiązku używania kasy. Chodzi o usługi opieki medycznej lub masażu, świadczone osobiście przez osoby niewidome posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Jak wyjaśnił resort w uzasadnieniu, powodem podjęcia takiej decyzji jest fakt, że obecnie nie ma rozwiązań technicznych, które umożliwiają osobom ociemniałym wykonującym pracę osobiście korzystanie z kas fiskalnych.

Projekt rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących

Marek Siudaj, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA