REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kod SW w nowym JPK_VAT a sprzedaż wysyłkowa z Polski do UE i poza UE

Subskrybuj nas na Youtube
Kod SW w nowym JPK_VAT a sprzedaż wysyłkowa nabywcom prywatnym w UE i poza UE
Kod SW w nowym JPK_VAT a sprzedaż wysyłkowa nabywcom prywatnym w UE i poza UE

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik prowadzi sklep internetowy i sprzedaje niekiedy towary za granicę dla osób prywatnych. Towary są wysyłane do takich nabywców pocztą. Czy wykazując faktury dokumentujące taką sprzedaż w nowym pliku JPK_VAT, podatnik powinien stosować symbol SW? Kiedy trzeba stosować kod SW? Czy podatnik prowadzący sklep internetowy musi stosować kod SW w nowym JPK_VAT przy sprzedaży na rzecz prywatnych nabywców z Polski i innych krajów UE? A co w przypadku sprzedaży wysyłkowej z Polski nabywcom prywatnym poza UE?

Kiedy trzeba stosować kod SW?

Stosowanie kodu SW jest konieczne w przypadku sprzedaży towarów wysyłanych osobom prywatnym z innych państw członkowskich Unii Europejskiej. W przypadku sprzedaży towarów wysyłanych nabywcom spoza Unii Europejskiej i z Polski kodu SW nie należy stosować.

REKLAMA

Jednym z kodów, które muszą być stosowane przez sprzedawców w ewidencji VAT, jest wspomniany przez Czytelnika w pytaniu kod SW. Obowiązek jego stosowania dotyczy oznaczania dostaw towarów w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, o której mowa w art. 23 ustawy o VAT. W nowym pliku JPK_VAT stosujemy ten kod przez wpisanie wartości 1 w polu "SW".

Przepisy art. 23 ustawy o VAT przewidują szczególne zasady opodatkowania tzw. sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju.

Tabela. Warunki uznania dostaw towarów za dokonywane w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju

Lp.

Warunki

1.

Dostawy dokonuje polski podatnik VAT

2.

Towary są wysyłane lub transportowane przez sprzedawcę lub na jego rzecz z Polski do innego kraju UE, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru

3.

Kupujący to podmiot (niekoniecznie podatnik) nieobowiązany do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia tych towarów w swoim kraju

Ważne!
Kodu SW nie stosujemy do sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Nowy JPK_VAT z kodami GTU

Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju realizowana na rzecz osób prywatnych z UE

Jak z tego wynika, mianem sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju określa się również sprzedaż towarów wysyłanych osobom prywatnym z innych państw członkowskich Unii Europejskiej.

W konsekwencji od 1 października 2020 r. sprzedaż towarów osobom prywatnym z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (wysyłanych do tych innych państw) musi być przez podatnika oznaczana symbolem SW. Jest tak niezależnie od tego, czy sprzedaż ta:

  • podlega opodatkowaniu VAT w Polsce na podstawie art. 23 ust. 2 ustawy o VAT czy też w państwie członkowskim przeznaczenia na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy o VAT;
  • zostanie udokumentowana fakturą, czy też nie; zastrzec jednak należy, że niewystawianie faktur dokumentujących taką sprzedaż stanowi naruszenie przepisów art. 106b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT; sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju zawsze bowiem powinna być dokumentowana fakturami;
  • obowiązkowi stosowania kodów GTU.

REKLAMA

Przykład
Podatnik prowadzący sklep internetowy sprzedał wysyłkowo część samochodową osobie prywatnej z Niemiec. Sprzedaż tę udokumentował fakturą (bez wystawiania paragonu) z podatkiem VAT naliczonym według stawki 23% (gdyż podatnik nie przekroczył, jak dotąd, limitu sprzedaży wysyłkowej do Niemiec, a w konsekwencji na podstawie art. 23 ust. 2 ustawy o VAT sprzedaż tę uznaje się za dokonaną na terytorium Polski). W tej sytuacji sprzedaż tę podatnik powinien:
1. wykazać w ewidencji VAT z kodem 07 oraz SW,
2. wykazać w polach K_19 i K_20 nowego pliku JPK_VAT z wpisaniem wartości 1 w polach GTU_07 oraz "SW",
3. uwzględnić w polach P_19 i P_20 nowego pliku JPK_VAT.

Mimo że istnieje obowiązek wystawiania faktury w przypadku sprzedaży wysyłkowej, jednak zdaniem MF podatnik może zewidencjonować tę sprzedaż tylko na podstawie raportu kasowego, oznaczając go kodem SW. Takie stanowisko zajął MF w wyjaśnieniach na temat stosowania kodu SW:
Mimo obowiązku wystawiania faktur w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wystarczy ujmowanie tej sprzedaży na podstawie dokumentu zbiorczego.

Jest to stanowisko nie do końca prawidłowe i sprzeczne z pozostałymi wyjaśnieniami. Z ustawy wynika wprost obowiązek wpisywania wszystkich faktur odrębnie. A ponadto zdaniem MF kodami transakcyjnymi nie oznaczamy raportów kasowych. Dlatego zalecane jest wpisywanie również faktur wystawionych do paragonów zarówno z kodem FP jak i SW.

Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju realizowana na rzecz osób prywatnych spoza UE

Oznaczenia SW nie trzeba natomiast stosować do sprzedaży towarów wysyłanych nabywcom spoza Unii Europejskiej. Sprzedaż taka nie stanowi bowiem sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, o której mowa w art. 23 ustawy o VAT.

Przykład
Podatnik prowadzący sklep internetowy sprzedał wysyłkowo część samochodową osobie prywatnej z Rosji. Sprzedaż tę udokumentował fakturą (bez wystawiania paragonu) z podatkiem VAT naliczonym według stawki 23% (gdyż na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT miejsce dostawy znajduje się na terytorium kraju). W tej sytuacji sprzedaż tę podatnik powinien:
1. wykazać w ewidencji VAT z kodem 07,
2. wykazać w polach K_19 i K_20 nowego pliku JPK_VAT z wpisaniem wartości 1 w polu GTU_07,
3. uwzględnić w polach P_19 i P_20 nowego pliku JPK_VAT.

Podstawa prawna:

  • § 10 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług - Dz.U. poz. 1988; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 1127

  • art. 2 pkt 23, art. 23 oraz art. 106b ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 106; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 1747

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA