REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stosować kod GTU_10 w nowym JPK_VAT?

Jak stosować kod GTU_10 w nowym JPK_VAT?
Jak stosować kod GTU_10 w nowym JPK_VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Kodem GTU_10 w nowym JPK_VAT z deklarację należy oznaczać dostawy budynków, budowli i gruntów. Trzeba nim oznaczać także leasing finansowy nieruchomości, sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu we własność, ustanowienie prawa wieczystego gruntu. Co jeszcze wato wiedzieć o oznaczeniu GTU_10?

Do jakich towarów i usług stosujemy kody GTU?

Nowe pliki JPK_VAT, które pierwsi podatnicy zobowiązani są wysłać do 25 listopada br., obejmują część deklaracyjną i ewidencyjną. Obowiązują dwa warianty, tj. JPK_V7M przeznaczony dla podatników rozliczających się w podatku od towarów i usług miesięcznie oraz JPK_V7K - dla podatników rozliczających się w podatku od towarów i usług kwartalnie.

REKLAMA

Autopromocja

W nowym JPK określonym przez ustawodawcę grupom towarów i usług podatnicy muszą przyporządkować odpowiednie oznaczenia GTU (kody GTU), zgodnie z §10 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1988).

Rozporządzeni to określa trzynaście grup towarów i usług, do których zostały przypisane oznaczenia GTU. Poszczególne grupy są dość rozbudowane, w związku z tym, w celu właściwego oznaczenia kodem GTU, niezbędne będzie niejednokrotnie sięgnięcie do osobnych klasyfikacji oraz aktów prawnych, takich jak Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), Nomenklatura Scalona (CN) czy załączniki do ustawy o VAT.

Zobacz: Nowy JPK_VAT – wykaz towarów i usług, które muszą być oznaczone kodem GTU

W praktyce pojawia się wiele pytań i wątpliwości, jak wypełniając nowy JPK_VAT prawidłowo stosować oznaczenia GTU. Poniżej prezentujemy kilka odpowiedzi na pytania dotyczące oznaczenia GTU_10.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co obejmuje kod GTU_10?

REKLAMA

Ustawodawca jednoznacznie wskazał, że oznaczenie GTU_10 ma zastosowanie w przypadku podatników dokonujących dostawy budynków, budowli i gruntów. W związku z tym, należy uznać, że usługi w tym zakresie, czyli usługi budowlane i remonty budynków nie podlegają oznaczeniu GTU_10.

W nowym JPK_VAT z deklaracją, jak wyjaśniło Ministerstwo Finansów, oznaczenie GTU_10 odnosi się do transakcji dostawy budynków, budowli i gruntów. Z tego zapisu wynika wprost, że oznaczenie GTU_10 stosuje się w przypadku, gdy w wyniku zawartej transakcji (umowy) dojdzie w chwili jej zawarcia lub w przyszłości do przeniesienia na nabywcę prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jako towary należy traktować w tym przypadku budynki, budowle i grunty oraz ich części, a także prawa majątkowe i udziały w takich prawach, jak spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowego prawa do lokalu, użytkowanie wieczyste.

Czy kod GTU_10 należy stosować przy leasingu finansowym?

Oznaczenie GTU_10, jak wyjaśniło Ministerstwo Finansów, dotyczy dostawy budynków, budowli i gruntów, a zatem skoro nastąpiło przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w ramach leasingu finansowego, należy zastosować takie oznaczenie.

Czy kodem GTU_10 trzeba oznaczać sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu na własność oraz ustanowienie prawa wieczystego gruntu?

Odpowiedź MF: Tak. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym czynności wymienione w pytaniu. Zatem w JPK_VAT z deklaracją do faktury dokumentującej takie dostawy należy zastosować oznaczenie GTU_10.

Czy kod GTU_10 trzeba stosować świadcząc usługi wynajmu lokali mieszkalnych i użytkowych oraz dzierżawy gruntów?

Oznaczenie GTU_10, jak wyjaśnił resort finansów, będzie miało zastosowanie tylko do takiej usługi najmu, dzierżawy (lub inna usługa o podobnym charakterze) budynków, budowli i gruntów – w wyniku której finalnie przewidziane jest przeniesienie własności na nabywcę (najemcę itp.). W takim przypadku nastąpi bowiem dostawa budynku, budowli i gruntu.

Natomiast, najem, dzierżawa itp. gdzie nie zakłada się przeniesienia własności budynku, budowli i gruntu, ale po umownym okresie najmu, dzierżawy przedmiot najmu jest zwracany do wynajmującego, jest usługą i nie podlega oznaczeniu GTU_10 .

Czy oznaczeniu GTU_10 podlega dostawa lokali (części budynków)?

Oznaczenie GTU_10 stosuje się w przypadku dostaw takich towarów jak budynki, budowle i grunty. Przy czym, zgodnie z przepisami w zakresie podatku od towarów i usług, jak wyjaśniło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP, jako towary rozumie się rzeczy oraz ich części. Oznacza to, że dostawę budynku, jak również jego części, czyli lokalu, należy oznaczyć przez kod GTU_10

Podstawa prawna:

- rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług - Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1988,

- załącznik nr 15 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.).

Polecamy: Nowy JPK_VAT + Nowe oznaczenia (szczegółowa tabela) + 150 odpowiedzi na pytania o kody w JPK_VAT - Komplet

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA