REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy JPK_VAT - jakie błędy popełniają podatnicy?

Nowy JPK_VAT - jakie błędy popełniają podatnicy?
Nowy JPK_VAT - jakie błędy popełniają podatnicy?

REKLAMA

REKLAMA

Błędy związane z wysyłanymi po raz pierwszy w listopadzie nowymi plikami JPK_VAT dotyczyły m.in. ich podpisywania - poinformował dyrektor z MF Przemysław Krawczyk. Zapewnił, że kary będą nakładane tylko na tych podatników, którzy celowo uniemożliwiają fiskusowi weryfikację transakcji.

Nowym JPK_VAT

25 listopada upłynął termin na złożenie plików JPK_VAT za październik według nowych zasad, razem z deklaracją. Jak podało Ministerstwo Finansów, od 1 do 27 listopada 2020 r. podatnicy złożyli ponad 1,9 mln prawidłowo przetworzonych plików JPK. Wyjaśniono, że są to głównie pliki JPK_VAT za październik, ale również korekty plików za poprzednie miesiące.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Krawczyk, który jest dyrektorem departamentu analiz w Ministerstwie Finansów wytłumaczył, że część podatników, głównie mikroprzedsiębiorców, przygotowała i wysłała JPK_VAT z deklaracją korzystając z bezpłatnych narzędzi udostępnionych przez resort finansów. Poinformował, że poprzez nową webową wersję aplikacji e-mikrofirma wysłano 27 tys. 297 plików (22 tys. 831 JPK_V7M i 5 tys. 126 JPK_V7K). Natomiast korzystając z Formularza interaktywnego - narzędzia, które w odróżnieniu od e-mikrofirmy nie wymaga logowania profilem zaufanym, e-dowodem lub bankowością elektroniczną - podatnicy wysłali 20 tys. 164 plików (16 tys. 698 JPK_V7M i 3 tys. 466 JPK_V7K).

Błędy związane z nowym JPK_VAT dotyczyły m.in. podpisywania plików

"Pliki JPK_VAT były w tym miesiącu po raz pierwszy przesyłane w nowej formule, dlatego też zdarzały się błędy, które powodowały odrzucenie pliku. Przede wszystkim były one związane z kwestią podpisywania pliku i nieaktualnym pełnomocnictwem" - zauważył Krawczyk.

Ponadto zdarzało się, że składano deklaracje VAT-7/VAT-7K i informacji JPK_VAT według starych zasad, czyli odrębnie w dwóch osobnych dokumentach; składano korekty za okresy sprzed października 2020 r. na nowym wzorze pliku, zamiast na dotychczasowych zasadach; wysyłano plik tylko z wypełnioną deklaracją, a następnie ponowne przesłano z wypełnioną, obok deklaracji, ewidencją (system identyfikuje taki plik jako duplikat deklaracji i go odrzuca).

REKLAMA

"Zdajemy sobie sprawę, że stosowanie nowych regulacji podatkowych może początkowo powodować trudności, szczególnie gdy zmiany są przeprowadzane w okresie pandemii. Chcę podkreślić, że wprowadzona do ustawy VAT kara za błąd w ewidencji ma charakter fakultatywny i nie będzie nakładana w sposób automatyczny" - zadeklarował Krawczyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wezwanie do skorygowania pliku JPK_VAT

Według niego, w przypadku ewentualnego ujawnienia w złożonej ewidencji błędu, który uniemożliwia weryfikację prawidłowości transakcji, naczelnik urzędu skarbowego w pierwszej kolejności wezwie podatnika do skorygowania pliku. W takim wezwaniu wskaże zidentyfikowane błędy.

"Jeżeli podatnik w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania prześle korektę ewidencji, w której poprawi błędy lub złoży wyjaśnienia wskazujące, że ewidencja została wypełniona prawidłowo, wówczas kara pieniężna nie będzie nałożona. Kary co do zasady będą nakładane tylko na tych podatników, którzy poprzez celowe, uporczywe działania, będą uniemożliwiać urzędom skarbowym weryfikację transakcji" - poinformował przedstawiciel MF.

Sankcji za niezłożenie JPK_VAT

"Zapewniam też, że odnośnie stosowania sankcji za niezłożenie JPK_VAT w terminie, urzędy skarbowe będą postępowały podobnie jak w okresie wdrażania JPK w latach 2017-2018, dając czas podatnikom na dostosowanie się do nowych rozwiązań. W pierwszym okresie stosowania pliku w zmienionej formule będziemy przede wszystkim przypominać i edukować, a nie karać" - podkreślił.

MF przypomina, że informacje o JPK_VAT z deklaracją, w tym broszura informacyjna pomocna przy wypełnianiu pliku, darmowe narzędzia wraz z instrukcją obsługi oraz zestaw najczęściej zgłaszanych pytań w odpowiedziami, dostępne są na stronie podatki.gov.pl w zakładce "JPK_VAT z deklaracją". Wsparcie podatników zapewnia także Krajowa Informacja Skarbowa.

Potrzebne informacje przedsiębiorcy mogą też uzyskać w urzędach skarbowych u ekspertów do spraw JPK. Dane tych osób dostępne są na stronach urzędów w zakładce Kontakt. W przypadku problemów technicznych zgłoszenia można przesyłać na dedykowany adres pomocy: jpk.helpdesk@mf.gov.pl.

Autor: Marcin Musiał
mmu/ robs/

Polecamy: Komplet Nowy JPK_VAT + 2 ebooki

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA