REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stosować kod GTU_3 w nowym JPK_VAT?

Jak stosować kod GTU_3 w nowym JPK_VAT?
Jak stosować kod GTU_3 w nowym JPK_VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Kod GTU_3 w nowym JPK_VAT (JPK-V7) ma zastosowanie w przypadku dokonywania dostaw m.in. oleju opałowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym oraz olejów smarowych, pozostałych olejów o określonych kodach CN oraz smarów plastycznych, olejów smarowych, preparatów smarowych. Jak prawidłowo stosować kod GTU_3?

Nowy JKP_VAT z kodami GTU

Wyjaśnijmy, że nowy JPK_VAT obejmuje część deklaracyjną i ewidencyjną. Obowiązują dwa warianty JPK_VAT:

REKLAMA

Autopromocja

- JPK_V7M – dla podatników rozliczających się w podatku od towarów i usług miesięcznie,

- JPK_V7K – dla podatników rozliczających się w podatku od towarów i usług kwartalnie.

Nowe pliki JPK mają zastosowanie tylko do rozliczeń podatku dokonywanych dotychczas w formie deklaracji VAT-7 i VAT-7K i nie dotyczą pozostałych deklaracji podatkowych, do których mają zastosowanie dotychczasowe przepisy (np. deklaracji VAT-12, VAT-8, VAT-9M, VAT-10, czy VAT-14).

Nowością wprowadzoną przez ustawodawcę jest konieczność stosowania specjalnych oznaczeń (tzw. kodów GTU) w przypadku niektórych dostaw towarów i świadczenia usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W §10 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1988) wymienionych zostało trzynaście grup towarów i usług, do których zostały przypisane oznaczenia GTU.

Poszczególnych grupy towarów i usług są dość rozbudowany. W związku z tym, w celu właściwego oznaczenia kodem GTU niezbędne będzie niejednokrotnie sięgnięcie do osobnych klasyfikacji oraz aktów prawnych, takich jak Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), Nomenklatura Scalona (CN) czy załączniki do ustawy o VAT.

Zobacz: Nowy JPK_VAT – wykaz towarów i usług, które muszą być oznaczone kodem GTU

Podatnicy składający deklaracje VAT za okresy miesięczne są obowiązani przesyłać nowe pliki JPK_VAT (w wariancie JPK_V7M) w pełnym zakresie (tj. z wypełnioną zarówno częścią deklaracyjną, jak i częścią ewidencyjną) w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą, czyli po raz pierwszy do 25 listopada br.

Jeżeli chodzi o kody GTU, to zgodnie z przepisami należy nimi oznaczać w nowym JPK_VAT sprzedaż dokonaną po 1 października 2020 r.

REKLAMA

Przy czym, jak wyjaśniło Ministerstwo Finansów w odpowiedziach na pytania podatników dotyczące kodów GTU, oznaczeniu podlegają również faktury korygujące wystawione do faktur otrzymanych przed 1 października 2020 r. Jednak w przypadku gdy pierwotna faktura sprzed 1 października 2020 r. zawierała towary lub usługi, które według nowych przepisów są objęte GTU, a korekta dotyczy tylko towarów lub usług nieobjętych GTU, nie ma obowiązku oznaczania faktury korygującej.

Oznaczenia GTU dotyczą też faktur wystawionych przed 1 października 2020 r., jeśli będą wykazywane w okresie rozliczeniowym rozpoczynającym się od tego dnia, są to np. faktury zakupowe wystawione wcześniej, jeśli podatnik będzie korzystać z prawa do odliczenia już w okresie obowiązywania przepisów o nowym JPK_VAT.

W praktyce pojawia się wiele pytań i wątpliwości, jak wypełniając nowy JPK_VAT prawidłowo stosować oznaczenia GTU. Poniżej prezentujemy kilka odpowiedzi na pytania dotyczące oznaczenia GTU_3.

Kto i kiedy musi stosować kod GTU_3?

Ustawodawca określił, w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, że oznaczenie „03” (kod GTU_3) muszą uwzględniać w nowym JPK podatnicy dokonujący dostawy olejów i smarów.

Chodzi o dostawy, których przedmiotem są następujące towary:

- olej opałowy w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym;

- olej smarowy, pozostały olej o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła);

- smary plastyczne (CN 2710 19 99);

- olej smarowy (CN 2710 20 90);

- preparaty smarowe (CN 3403), z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją CN 3403.

Oznaczenia GTU_3 zobowiązani są stosować wyłącznie sprzedawcy. Wskazuje na to nawet sama struktura nowego pliku JPK, w części przeznaczonej do prezentacji ewidencji zakupów w VAT nie ma bowiem pola, w którym takie oznaczenie można by zamieścić.

Jak stosować GTU_03 w przypadku oleju opałowego?

Kiedy stosować oznaczenie GTU_03 w przypadku oleju opałowego, tj. czy chodzi o olej sprzedawany końcowemu nabywcy, który zużywa go na cele opałowe?

Na to pytanie wyjaśnień udzieliło Ministerstwo Finansów, wskazując, że oznaczenie GTU_03 należy stosować w przypadku dostaw o kodach wymienionych w przepisie rozporządzenia z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Przepis nie odnosi się do statusu nabywcy.

Okazuje się jednak, że w praktyce podatnicy zgłaszają problemy dotyczące oznaczania kodem GTU_3. Wynikają one z faktu, że przepisy akcyzowe nie zawierają definicji oleju opałowego, a ustawodawca nie wskazał konkretnego kodu w rozporządzeniu z 15 października 2020 r. Poza tym, oleje opałowe oznaczone kodami CN 2710 19 62, CN 2710 19 64, CN 2710 19 68, CN 2710 20 31, CN 2710 20 35, CN 2710 20 39, CN 2710 20 90 należą do towarów, dla których przypisany został kod GTU_02.

Czy stosować GTU_3 przy sprzedaży oleju silnikowego?

Oznaczenie GTU_3 obejmuje swoim zakresem także oznaczone kodem 2710 19 81 oleje silnikowe. Wobec tego podatnik dokonujący dostawy olejów silnikowych ma obowiązek uwzględniać je w nowym pliku JPK_VAT z kodem GTU_03.

Jak rozumieć pojęcie smarów plastycznych?

Jak rozumieć złożony przepis dotyczący GTU_03, tj. co mieści się w pojęciu smarów plastycznych (pozycja CN 3403), ponieważ w ramach tej pozycji klasyfikacja nie używa takiego określenia?

Oznaczenie GTU_03 należy rozumieć jako dotyczące dostawy oleju opałowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, olejów smarowych oraz pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99, olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90, preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją.

Smary plastyczne, jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, zostały wyodrębnione, aby wyłączyć wyroby, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Smary plastyczne to wyroby, które mieszczą się w pozycji CN 3403, a nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Podstawa prawna:

- rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług - Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1988,

- załącznik nr 15 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA