REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy JPK_VAT - wysyłka za pomocą bramki REST API

Subskrybuj nas na Youtube
Nowy JPK_VAT - wysyłka przez bramkę REST API
Nowy JPK_VAT - wysyłka przez bramkę REST API

REKLAMA

REKLAMA

Bramka REST API to narzędzie do wysyłki nowego JPK_VAT, udostępnione przez Ministerstwo Finansów. Bramka REST API usprawnia wysyłkę nowego JPK_VAT i maksymalnie skraca czas oczekiwania podatników na potwierdzenie prawidłowego przesłania JPK_VAT. Podatnicy złożyli przez bramkę już ponad 2,9 mln nowych JPK.

JPK_V7M za październik do 25 listopada

Dyrektor departamentu analiz w Ministerstwie Finansów Przemysław Krawczyk przypomina, że przedsiębiorcy, którzy do tej pory składali odrębnie deklaracje VAT-7 lub VAT-7K oraz informację JPK_VAT, rozliczając się za październik po raz pierwszy wypełniają te obowiązki łącznie w formie jednego dokumentu elektronicznego JPK_V7M (jeśli rozliczają się miesięcznie) bądź JPK_V7K (jeśli korzystają z kwartalnej formy rozliczenia w VAT).

REKLAMA

Autopromocja

Zamiast - jak dotychczas - podwójnych czynności związanych z wysyłką, podpisaniem tych dokumentów i pobraniem Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO), robią to tylko raz. Do 25 listopada br. przedsiębiorcy rozliczą w ten sposób podatek VAT za październik.

Nowy JPK_VAT przez bramkę REST API

Krawczyk poinformował, że aby usprawnić wysyłkę pliku w nowej odsłonie i maksymalnie skrócić czas oczekiwania podatników na potwierdzenie prawidłowego przesłania JPK_VAT, ministerstwo przygotowało nowe środowisko do wysyłki Jednolitego Pliku Kontrolnego (bramka REST API).

"Testowo udostępniliśmy je już pod koniec lutego br., aby podatnicy mogli sprawdzić poprawność przesyłania JPK przez nową bramkę. W wersji dostępnej dla przedsiębiorców nowe środowisko funkcjonuje od 1 października. Podatnicy złożyli przez nową bramkę już ponad 2,9 mln prawidłowo wysłanych i przetworzonych plików JPK, w tym od 1 listopada prawie 0,9 mln" - podał Krawczyk w poniedziałek (23 listopada).

"Spodziewamy się, że największy wpływ plików odnotujemy w okolicach 25 listopada. Zachęcamy jednak, aby nie czekać z wysłaniem plików na ostatnią chwilę" - zaapelował.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Zachęcam wszystkich podatników by zapoznali się z zasadami prawidłowego składania nowych plików JPK_VAT z deklaracją. Pamiętajmy, że w celu rozliczenia VAT za październik br. należy przesłać deklarację łącznie z ewidencją według nowego wzoru JPK_V7M lub JPK_7K" - zwraca uwagę dyrektor.

Dodał, że zdarzają się przypadki składania deklaracji VAT-7 i informacji JPK_VAT według poprzednich, nieobowiązujących już zasad. "Jeżeli podatnik przesłał osobno deklarację VAT i osobno JPK_VAT, powinien ponownie przesłać plik na prawidłowym wzorze, aby skutecznie rozliczyć podatek" - radzi Krawczyk. Zdarzają się również przypadki składania korekt za wcześniejsze miesiące na nowym wzorze pliku, co również nie jest właściwe.

Bezpłatne narzędzia do wysyłki JPK

Zgodnie z informacjami MF, resort przygotował bezpłatne narzędzia dedykowane mikroprzedsiębiorcom, które umożliwią realizację obowiązku w nowej formie, bez konieczności korzystania z komercyjnych usług. Podatnicy mogą skorzystać z formularza interaktywnego lub z webowej wersji znanej już wcześniej aplikacji e-mikrofirma.

"Oba narzędzia pozwolą wypełnić plik w części deklaracyjnej i ewidencyjnej oraz go wysłać. Dodatkowo przygotowaliśmy również nową aplikację Klient JPK WEB, która służy do wysyłki JPK" - zaznaczono.

Narzędzia wraz z instrukcjami ich obsługi dostępne są na stronie podatki.gov.pl w części dedykowanej Jednolitemu Plikowi Kontrolnemu. Przygotowano tam zakładkę „JPK_VAT z deklaracją”, gdzie dostępne są materiały i informacje związane z nowym rozwiązaniem, w tym m.in. wzory przykładowo wypełnionych nowych struktur JPK_V7M i JPK_7K.

Dostępna jest także broszura informacyjna w języku polskim i angielskim, która zawiera wskazówki dotyczące prawidłowego wypełnienia pliku, a także zestaw najczęściej zgłaszanych przez podatników pytań wraz z odpowiedziami. Tam też dostępne są bezpłatne narzędzia do wygenerowania i wysłania pliku.

Pytania natury technicznej, związane między innymi z obsługą darmowych narzędzi, podatnicy – tak jak dotychczas – mogą zgłaszać na dedykowany adres pomocy informatycznej: jpk.helpdesk@mf.gov.pl

MF podkreśla, że wsparcie zapewnia też podatnikom Krajowa Informacja Skarbowa - można dzwonić na infolinię KIS lub kontaktować się z konsultantem na czacie. Przedsiębiorca może się również zwrócić o pomoc do swojego urzędu skarbowego, dzwoniąc lub pisząc do koordynatora JPK_VAT (dane kontaktowe dostępne są na stronach urzędów skarbowych).

Autor: Marcin Musiał
mmu/ skr/

Polecamy: Komplet Nowy JPK_VAT + 2 ebooki

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA