REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kod GTU_07 w nowym JPK_VAT - jak stosować?

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
części samochodowe; Kod GTU_7 w nowym JPK_VAT - jak stosować?
części samochodowe; Kod GTU_7 w nowym JPK_VAT - jak stosować?

REKLAMA

REKLAMA

Kodem GTU_07 trzeba oznaczać w nowym JPK_V7 sprzedaż części samochodowych. Lecz nie wszystkich. Kod GTU_07 dotyczy pojazdów oraz części samochodowych, ale oznaczonych wyłącznie kodami CN 8701–8708 oraz CN 8708 10. W związku z tym niektóre elementy pojazdów nie są oznaczane w JPK_V7, a inne są. Księgowi głowią się teraz, jak to rozróżnić. Czy wszystkie części samochodowe trzeba oznaczyć kodem GTU_07? Jakie dostawy oznaczać kodem GTU_07, a jakich nie oznaczać?

Kod GTU_07 w nowym JPK_VAT - problemy

– Należy jak najszybciej zmienić przepisy, tak aby każda część samochodowa została objęta kodem GTU_07 – apeluje Adam Małyszko, prezes Forum Recyklingu Samochodów. Wskazuje, że tak przyjęto przy transakcjach objętych procedurą podzielonej płatności, gdzie znacznikiem MPP (metoda podzielnej płatności) zostały objęte wszystkie części i akcesoria do pojazdów samochodowych (wykazane w załączniku 15 ustawy o VAT).

REKLAMA

Autopromocja

– Dlaczego nie zrobić tego przy oznaczaniu części samochodowych kodem GTU_07? – zastanawia się ekspert.

Dodaje, że rozróżnienie ich na te, które oznacza się kodem GTU_07, i te, które nie są nim objęte, nie ma żadnego uzasadnienia. Utrudnia natomiast pracę księgowych i naraża przedsiębiorców na wysokie kary.

Kodem GTU_07 trzeba oznaczać zarówno dostawy krajowe, jak i wewnątrz wspólnotowe oraz eksport. Nie ma znaczenia, czy część samochodowa jest nowa, czy używana.

Obowiązek wynika z rozporządzenia ministra finansów, inwestycji i rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. poz. 1988 ze zm.). Rozporządzenie to wprowadziło od 1 października br. wymóg oznaczania w JPK_V7 niektórych dostaw i usług odpowiednimi kodami GTU.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy wszystkie części samochodowe trzeba oznaczyć kodem GTU_07?

Jeden z kodów: GTU_07 dotyczy pojazdów oraz części samochodowych, ale oznaczonych wyłącznie kodami CN 8701–8708 oraz CN 8708 10. W związku z tym niektóre elementy pojazdów nie są oznaczane w JPK_V7, a inne są. Księgowi głowią się teraz, jak to rozróżnić.

Na dodatek minister tak sformułował przepis, że wymienił w nim pozycję objętą grupowaniem CN 8708, a następnie osobno podał jeszcze kod zawarty w tym grupowaniu jako podklasa – 8708 10.

Ministerstwo Finansów samo przyznało na swojej stronie internetowej (www.podatki.gov.pl), że podpozycja CN 8708 10 mieści się w pozycji CN 8708. W odpowiedziach na pytania dotyczące nowego JPK resort wyjaśnił, że: „grupa GTU_07 obejmuje towary o kodach CN 8701–8708. Oznaczenie dotyczy grup oraz podgrup. Natomiast wykazana oddzielnie podpozycja CN 8708 10 mieści się w pozycji CN 8708 i stanowi doprecyzowanie wskazanej grupy towarowej”.

– Odpowiedź ta niewiele wyjaśnia i z pewnością nie daje pełnego obrazu, jaka dostawa części powinna być objęta GTU_07 – uważa Adam Małyszko.

Problem ze zderzakami…

Prezes FORS zwraca uwagę na to, że zgodnie z oznaczeniami CN:

  • grupowanie 8708 obejmuje części i akcesoria do pojazdów silnikowych objętych grupowaniem 8708 10 pozycjami od 8701 do 8705,
  • podgrupa 8708 10 oznaczona jest jako „Zderzaki i ich części”, a dopiero jej podkategorie sugerują oznaczenia poszczególnych zderzaków, przy czym nazwa tego grupowania nie ogranicza go wyłącznie do grupowań 8701–8705, lecz wskazuje na wszelkie zderzaki i ich części – do pojazdów objętych każdym kodem CN, nie tylko 8701–8705 (jak inne części z grupowania 8708, ale również nie tylko do pojazdów z grup 8701–8708 (bo i takiego ograniczenia nie wprowadzono).

Wniosek z tego jest taki, że każda część zakwalifikowana jako zderzak lub część zderzaka powinna być oznaczana kodem GTU_07.

…i zestawami

Jeszcze większy problem – jak zauważa prezes Małyszko – jest przy kwalifikowaniu zestawów, np. całego układu napędowego. Dlaczego? Bo według klasyfikacji ministra skrzynia biegów podlega oznaczeniu GTU_07, a silnik już nie.

Innym przykładem jest koło jezdne sprzedawane jako jeden towar. Felga jest objęta obowiązkiem oznaczenia GTU_07, a opona już nie. Ekspert wyjaśnia, że całość podlega jednak oznaczeniu.

REKLAMA

Natomiast części wykorzystywane w ramach usługi naprawy nie muszą być co do zasady oznaczane kodem GTU, jeżeli ich dostawa stanowi element kompleksowej usługi (wpływa na jej cenę). Jeśli jednak na fakturze części zostaną wyszczególnione, to – jak podkreśla Adam Małyszko – jeżeli kod GTU_07 dotyczy chociaż jednej z nich, to cała faktura musi być w ten sposób oznaczona w JPK_V7.

Chcąc wspomóc księgowych, Forum Recyklingu Samochodów sporządziło tabelę, w której podpowiada, jaka część samochodowa powinna być oznaczona kodem GTU_07, a jaka nie (patrz tabela). Nie jest to jednak – jak zastrzega prezes FORS – wiążąca wykładnia, bo przygotowane zestawienie nie zostało oficjalnie potwierdzone przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Kary za błędy

O błąd, jak widać, nietrudno, a i podatnicy nie mogą być pewni, czy za nieprawidłowe oznaczenie kodem GTU urząd skarbowy nałoży na nich karę 500 zł. Zgodnie z ustawą o VAT taka grzywna grozi za każdy błąd w ewidencji, „który uniemożliwia przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji”.

– Wciąż nie wiadomo, co należy rozumieć przez to sformułowanie – zwraca uwagę prezes Małyszko. Jego zdaniem więc dopiero w praktyce podatnicy przekonają się, czy karana będzie każda pomyłka w kodach GTU, również taka, która nie ma de facto żadnego znaczenia dla prawidłowego rozliczenia VAT.

Wiążąca informacja

Podatnik może w tym zakresie liczyć na pomoc Krajowej Informacji Skarbowej, ale tylko jeśli złoży wniosek o wiążącą informację stawkową (WIS).

KIS nie udziela bowiem w tym zakresie odpowiedzi ani telefonicznie (poprzez infolinię KIS), ani e-mailem. W sprawie właściwego sklasyfikowania towaru według Nomenklatury Scalonej CN lub usług według PKWiU (celem oznaczenia ich odpowiednim symbolem GTU) nie wydaje też interpretacji indywidualnych, a tylko WIS. Organ ma na jej wydanie trzy miesiące.

Opłata co do zasady wynosi 40 zł, ale jest ona mnożona przez liczbę towarów i usług, o którą pyta podatnik.

Może coś się zmieni

Niewykluczone, że w rozporządzeniu z 15 października 2019 r. będą zmiany. Poinformował o tym wiceminister finansów Jan Sarnowski w odpowiedzi z 6 listopada 2020 r. na interpelację poselską nr 12180. Wyjaśnił, że resort prowadzi „analizy dotyczące konieczności ewentualnego wprowadzenia zmian w rozporządzeniu wykonawczym w zakresie GTU”. ©℗

Polecamy: Nowy JPK_VAT z kodami GTU

Polecamy: Biuletyn VAT

Ustawa o VAT

Jakie dostawy oznaczać kodem GTU_07, a jakich nie oznaczać?

Części samochodowe

kod GTU

Airbag: fotela, kierowcy, pasażera, kolanowy

GTU_07

Akumulator

brak

Alternator

brak

Amortyzatory

GTU_07

Antena

brak

Aparat zapłonowy

brak

Atrapa/Grill

brak

Bagażnik dachowy

GTU_07

Belki zawieszenia i zderzaka

GTU_07

Blenda tył

brak

Blok silnika, bok lewy i prawy

brak

Burty

brak

Bęben hamulcowy

brak

Cewka zapłonowa

brak

Chłodnica: EGR, klimatyzacji, oleju, powietrza, wody

GTU_07

Cięgna: klapki wlewu paliwa, klapy bagażnika, maski, zamka

brak

Czujniki: ABS, Airbag, ciśnienia klimatyzacji, ciśnienia mapsensor, ciśnienia oleju, ciśnienia opon, ciśnienia turbosprężarki, deszczu/zmierzchu, ESP, kąta skrętu, martwego pola/pasa ruchu, PDC, temperatury, uderzenia/ochrony pieszych, świateł

brak

Części z demontażu – pakiet

GTU_07

Deska rozdzielcza

brak

Dmuchawa powietrza

brak

Dolot powietrza

GTU_07

Drążek: kierowniczy x, reakcyjny, stabilizatora

GTU_07

Dźwignia: zmiany biegów, hamulca ręcznego, sprzęgła

GTU_07

Felgi: aluminiowe, aluminiowe z oponami, stalowe, stalowe z oponami

GTU_07

Filtr osuszacz klimatyzacji

brak

Fotele

brak

Gaśnica

brak

Gaźnik

brak

Głowica silnika

brak

Głośnik/subwoofer

brak

HDS

brak

Hak do przyczepy

brak

Halogeny

brak

Instalacja: gazowa x, elektryczna

brak

Kamera

brak

Katalizator x

GTU_07

Kierownica

GTU_07

Kierunki

brak

Klamki również wewnętrzne

brak

Kogut

brak

Kolektory: ssący, wydechowy

brak

Kolumna kierownicza x

brak

Kompresor powietrza

brak

Kontener

brak

Kostka stacyjki

brak

Kosz koła zapasowego

GTU_07

Koło dojazdowe

GTU_07

Koła: pasowe, rozrządu, zamachowe

brak

Kołpak koła

GTU_07

Kratki nawiewu powietrza

brak

Książka serwisowa/instrukcja

brak

Lampy

brak

Lewarek

brak

Licznik

brak

Linki

brak

Listwy: bagażnika, ozdobna, ozdobna progu, ozdobna wnętrza, progowa, zasilająca

brak

Listwa zderzaka

GTU_07

Lusterka (również wewnętrzne)

brak

Manetka

brak

McPersony

GTU_07

Mechanizm różnicowy dyferencjału

GTU_07

Mikrofon

brak

Misa olejowa

brak

Mocowanie zderzaka

GTU_07

Moduł nawigacji

brak

Mosty

GTU_07

Nadkola plastikowe

brak

Nagrzewnica

brak

Napinacz rozrządu

brak

Obudowy filtrów: oleju, paliwa, powietrza

brak

Odma/Separator

brak

Ogranicznik drzwi

brak

Opony: letnie, wielosezonowe, zimowe

brak

Osłony: plastikowe podwozia o wnętrza, przeciwsłoneczna, silnika, termiczna

brak

Osłona skrzyni biegów

GTU_07

Pasy bezpieczeństwa x

GTU_07

Pedał gazu, pedały

brak

Piasta koła tył

GTU_07

Podnośniki szyby

brak

Podstawa akumulatora

brak

Podsufitka

brak

Podszybie

brak

Poduszka/łapa silnika

brak

Poduszka/łapa skrzyni biegów

GTU_07

Poduszka zawieszenia

GTU_07

Podłokietnik

brak

Podłużnice

brak

Pojazd zw

brak

Pokrywy: rozrządu, zaworów

brak

Pompy: ABS x, hamulcowa, sprzęgła, VACUM, wspomagania kierownicy

GTU_07

Pompa: hydrauliczna, oleju, paliwowa, wody, wtryskowa, wtórnego powietrza

brak

Pompki: spryskiwaczy, centralnego zamka

brak

Popielniczka

brak

Przeciwmgłowe tylne

brak

Przekaźnik

brak

Przekaźniki: wentylatora, świec

brak

Przekładnia kierownicza

GTU_07

Przepustnica

brak

Przepływomierz

brak

Przetwornica

brak

Przewody: chłodnicy, hamulcowy, klimatyzacji, olejowy, paliwa, powietrza, wspomagania

brak

Przełącznik

brak

Przełączniki: foteli, kierownicy multifunkcja, klapy bagażnika, klimatyzacji i nawiewu, lusterek, radia nawigacji, start/stop, szyberdachu, szyby, zawieszenia, zespolony, łopatka zmiany biegów, świateł, świateł awaryjnych i przełącznik manetka

brak

Przełącznik hamulca ręcznego

GTU_07

Prądnica

brak

Progi

brak

Półka bagażnika

brak

Półosie

GTU_07

Radar

brak

Radio i nawigacja

brak

Ramiona wycieraczek

brak

Reflektory

brak

Relingi

brak

Resor

brak

Rezystor dmuchawy

brak

Roleta

brak

Rozrusznik

brak

Rączki zaślepki

brak

Schowek

brak

Serwo hamulcowe

GTU_07

Siatka

brak

Silniczki: nagrzewnicy, wycieraczek

brak

Silniki: LT, benzynowy, diesla

brak

Siłownik

brak

Skrzynie biegów: automatyczna, manualna, redukcyjna

GTU_07

Skrzynka bezpieczników

brak

Sonda lambda

brak

Spoiler

brak

Spryskiwacz

brak

Sprzęgło/koło dwumasowe

GTU_07

Sprężarka klimatyzacji

brak

Sprężyny

GTU_07

Stacyjka

brak

Sterownik: bluetooth/telefonu, ESP, fotela, gateway, komfortu, silnika, zamka, świateł

brak

Sterowniki: ABS, SRS x, skrzyni biegów

GTU_07

Sygnał dźwiękowy

brak

Szczęki hamulcowe

GTU_07

Szyby

brak

Szyberdach

brak

Słupki

brak

Tapicerka

brak

Tarcze hamulcowe

GTU_07

Taśma Airbag

GTU_07

Teleskopy przedniej i tylnej klapy

brak

Termostat

brak

Trawers

GTU_07

Trójkąt

brak

Tunel środkowy

brak

Tuner TV

brak

Turbosprężarka

brak

Tył

brak

Tłok

brak

Tłumik x

GTU_07

Ucho holownicze

brak

Uchwyt podsufitki

brak

Uszczelki: drzwi, maski, pokrywy bagażnika

brak

Wahacze

GTU_07

Wały: korbowy, napędowy

brak

Wałek rozrządu

brak

Wciągarka

brak

Webasto

brak

Wiatrak chłodnicy

brak

Wlew paliwa

GTU_07

Wlot powietrza

brak

Wtryskiwacz

brak

Wygłuszenie

brak

Wykładzina

brak

Wysyłka

brak

Wyświetlacz radia/GPS

brak

Wzmacniacze: antenowy/GPS, radia i nawigacji

brak

Wzmocnienie czołowe/pas przedni

brak

Włącznik

brak

Zaciski hamulcowe

GTU_07

Zagłówek

brak

Zamki: drzwi, klapy bagażnika, maski

brak

Zawiasy: drzwi, maski, tylnej klapy

brak

Zawieszenie przód

GTU_07

Zawory: EGR, nagrzewnicy, podciśnienia, turbiny

brak

Zbiorniczki: hamulcowy, wspomagania

GTU_07

Zbiorniczek: spryskiwacza, wyrównawczy

brak

Zbiorniki: AdBlue, paliwa, powietrza, węgla aktywnego

brak

Zderzaki

GTU_07

Zegarek

brak

Zmieniarka/czytnik nawigacji

brak

Zwrotnice

GTU_07

Ściana grodziowa

brak

Śruby do kół

GTU_07

Światło stop

brak

Żarnik/Żarówka

brak

Źródło: Forum Recyklingu Samochodów

Uwaga! Wykaz nie jest źródłem prawa, nie został potwierdzony wiążącą wykładnią dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Agnieszka Pokojska

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA