REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kod GTU_07 w nowym JPK_VAT - jak stosować?

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
części samochodowe; Kod GTU_7 w nowym JPK_VAT - jak stosować?
części samochodowe; Kod GTU_7 w nowym JPK_VAT - jak stosować?

REKLAMA

REKLAMA

Kodem GTU_07 trzeba oznaczać w nowym JPK_V7 sprzedaż części samochodowych. Lecz nie wszystkich. Kod GTU_07 dotyczy pojazdów oraz części samochodowych, ale oznaczonych wyłącznie kodami CN 8701–8708 oraz CN 8708 10. W związku z tym niektóre elementy pojazdów nie są oznaczane w JPK_V7, a inne są. Księgowi głowią się teraz, jak to rozróżnić. Czy wszystkie części samochodowe trzeba oznaczyć kodem GTU_07? Jakie dostawy oznaczać kodem GTU_07, a jakich nie oznaczać?

Kod GTU_07 w nowym JPK_VAT - problemy

– Należy jak najszybciej zmienić przepisy, tak aby każda część samochodowa została objęta kodem GTU_07 – apeluje Adam Małyszko, prezes Forum Recyklingu Samochodów. Wskazuje, że tak przyjęto przy transakcjach objętych procedurą podzielonej płatności, gdzie znacznikiem MPP (metoda podzielnej płatności) zostały objęte wszystkie części i akcesoria do pojazdów samochodowych (wykazane w załączniku 15 ustawy o VAT).

REKLAMA

Autopromocja

– Dlaczego nie zrobić tego przy oznaczaniu części samochodowych kodem GTU_07? – zastanawia się ekspert.

Dodaje, że rozróżnienie ich na te, które oznacza się kodem GTU_07, i te, które nie są nim objęte, nie ma żadnego uzasadnienia. Utrudnia natomiast pracę księgowych i naraża przedsiębiorców na wysokie kary.

Kodem GTU_07 trzeba oznaczać zarówno dostawy krajowe, jak i wewnątrz wspólnotowe oraz eksport. Nie ma znaczenia, czy część samochodowa jest nowa, czy używana.

Obowiązek wynika z rozporządzenia ministra finansów, inwestycji i rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. poz. 1988 ze zm.). Rozporządzenie to wprowadziło od 1 października br. wymóg oznaczania w JPK_V7 niektórych dostaw i usług odpowiednimi kodami GTU.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy wszystkie części samochodowe trzeba oznaczyć kodem GTU_07?

Jeden z kodów: GTU_07 dotyczy pojazdów oraz części samochodowych, ale oznaczonych wyłącznie kodami CN 8701–8708 oraz CN 8708 10. W związku z tym niektóre elementy pojazdów nie są oznaczane w JPK_V7, a inne są. Księgowi głowią się teraz, jak to rozróżnić.

Na dodatek minister tak sformułował przepis, że wymienił w nim pozycję objętą grupowaniem CN 8708, a następnie osobno podał jeszcze kod zawarty w tym grupowaniu jako podklasa – 8708 10.

Ministerstwo Finansów samo przyznało na swojej stronie internetowej (www.podatki.gov.pl), że podpozycja CN 8708 10 mieści się w pozycji CN 8708. W odpowiedziach na pytania dotyczące nowego JPK resort wyjaśnił, że: „grupa GTU_07 obejmuje towary o kodach CN 8701–8708. Oznaczenie dotyczy grup oraz podgrup. Natomiast wykazana oddzielnie podpozycja CN 8708 10 mieści się w pozycji CN 8708 i stanowi doprecyzowanie wskazanej grupy towarowej”.

– Odpowiedź ta niewiele wyjaśnia i z pewnością nie daje pełnego obrazu, jaka dostawa części powinna być objęta GTU_07 – uważa Adam Małyszko.

Problem ze zderzakami…

Prezes FORS zwraca uwagę na to, że zgodnie z oznaczeniami CN:

  • grupowanie 8708 obejmuje części i akcesoria do pojazdów silnikowych objętych grupowaniem 8708 10 pozycjami od 8701 do 8705,
  • podgrupa 8708 10 oznaczona jest jako „Zderzaki i ich części”, a dopiero jej podkategorie sugerują oznaczenia poszczególnych zderzaków, przy czym nazwa tego grupowania nie ogranicza go wyłącznie do grupowań 8701–8705, lecz wskazuje na wszelkie zderzaki i ich części – do pojazdów objętych każdym kodem CN, nie tylko 8701–8705 (jak inne części z grupowania 8708, ale również nie tylko do pojazdów z grup 8701–8708 (bo i takiego ograniczenia nie wprowadzono).

Wniosek z tego jest taki, że każda część zakwalifikowana jako zderzak lub część zderzaka powinna być oznaczana kodem GTU_07.

…i zestawami

Jeszcze większy problem – jak zauważa prezes Małyszko – jest przy kwalifikowaniu zestawów, np. całego układu napędowego. Dlaczego? Bo według klasyfikacji ministra skrzynia biegów podlega oznaczeniu GTU_07, a silnik już nie.

Innym przykładem jest koło jezdne sprzedawane jako jeden towar. Felga jest objęta obowiązkiem oznaczenia GTU_07, a opona już nie. Ekspert wyjaśnia, że całość podlega jednak oznaczeniu.

REKLAMA

Natomiast części wykorzystywane w ramach usługi naprawy nie muszą być co do zasady oznaczane kodem GTU, jeżeli ich dostawa stanowi element kompleksowej usługi (wpływa na jej cenę). Jeśli jednak na fakturze części zostaną wyszczególnione, to – jak podkreśla Adam Małyszko – jeżeli kod GTU_07 dotyczy chociaż jednej z nich, to cała faktura musi być w ten sposób oznaczona w JPK_V7.

Chcąc wspomóc księgowych, Forum Recyklingu Samochodów sporządziło tabelę, w której podpowiada, jaka część samochodowa powinna być oznaczona kodem GTU_07, a jaka nie (patrz tabela). Nie jest to jednak – jak zastrzega prezes FORS – wiążąca wykładnia, bo przygotowane zestawienie nie zostało oficjalnie potwierdzone przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Kary za błędy

O błąd, jak widać, nietrudno, a i podatnicy nie mogą być pewni, czy za nieprawidłowe oznaczenie kodem GTU urząd skarbowy nałoży na nich karę 500 zł. Zgodnie z ustawą o VAT taka grzywna grozi za każdy błąd w ewidencji, „który uniemożliwia przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji”.

– Wciąż nie wiadomo, co należy rozumieć przez to sformułowanie – zwraca uwagę prezes Małyszko. Jego zdaniem więc dopiero w praktyce podatnicy przekonają się, czy karana będzie każda pomyłka w kodach GTU, również taka, która nie ma de facto żadnego znaczenia dla prawidłowego rozliczenia VAT.

Wiążąca informacja

Podatnik może w tym zakresie liczyć na pomoc Krajowej Informacji Skarbowej, ale tylko jeśli złoży wniosek o wiążącą informację stawkową (WIS).

KIS nie udziela bowiem w tym zakresie odpowiedzi ani telefonicznie (poprzez infolinię KIS), ani e-mailem. W sprawie właściwego sklasyfikowania towaru według Nomenklatury Scalonej CN lub usług według PKWiU (celem oznaczenia ich odpowiednim symbolem GTU) nie wydaje też interpretacji indywidualnych, a tylko WIS. Organ ma na jej wydanie trzy miesiące.

Opłata co do zasady wynosi 40 zł, ale jest ona mnożona przez liczbę towarów i usług, o którą pyta podatnik.

Może coś się zmieni

Niewykluczone, że w rozporządzeniu z 15 października 2019 r. będą zmiany. Poinformował o tym wiceminister finansów Jan Sarnowski w odpowiedzi z 6 listopada 2020 r. na interpelację poselską nr 12180. Wyjaśnił, że resort prowadzi „analizy dotyczące konieczności ewentualnego wprowadzenia zmian w rozporządzeniu wykonawczym w zakresie GTU”. ©℗

Polecamy: Nowy JPK_VAT z kodami GTU

Polecamy: Biuletyn VAT

Ustawa o VAT

Jakie dostawy oznaczać kodem GTU_07, a jakich nie oznaczać?

Części samochodowe

kod GTU

Airbag: fotela, kierowcy, pasażera, kolanowy

GTU_07

Akumulator

brak

Alternator

brak

Amortyzatory

GTU_07

Antena

brak

Aparat zapłonowy

brak

Atrapa/Grill

brak

Bagażnik dachowy

GTU_07

Belki zawieszenia i zderzaka

GTU_07

Blenda tył

brak

Blok silnika, bok lewy i prawy

brak

Burty

brak

Bęben hamulcowy

brak

Cewka zapłonowa

brak

Chłodnica: EGR, klimatyzacji, oleju, powietrza, wody

GTU_07

Cięgna: klapki wlewu paliwa, klapy bagażnika, maski, zamka

brak

Czujniki: ABS, Airbag, ciśnienia klimatyzacji, ciśnienia mapsensor, ciśnienia oleju, ciśnienia opon, ciśnienia turbosprężarki, deszczu/zmierzchu, ESP, kąta skrętu, martwego pola/pasa ruchu, PDC, temperatury, uderzenia/ochrony pieszych, świateł

brak

Części z demontażu – pakiet

GTU_07

Deska rozdzielcza

brak

Dmuchawa powietrza

brak

Dolot powietrza

GTU_07

Drążek: kierowniczy x, reakcyjny, stabilizatora

GTU_07

Dźwignia: zmiany biegów, hamulca ręcznego, sprzęgła

GTU_07

Felgi: aluminiowe, aluminiowe z oponami, stalowe, stalowe z oponami

GTU_07

Filtr osuszacz klimatyzacji

brak

Fotele

brak

Gaśnica

brak

Gaźnik

brak

Głowica silnika

brak

Głośnik/subwoofer

brak

HDS

brak

Hak do przyczepy

brak

Halogeny

brak

Instalacja: gazowa x, elektryczna

brak

Kamera

brak

Katalizator x

GTU_07

Kierownica

GTU_07

Kierunki

brak

Klamki również wewnętrzne

brak

Kogut

brak

Kolektory: ssący, wydechowy

brak

Kolumna kierownicza x

brak

Kompresor powietrza

brak

Kontener

brak

Kostka stacyjki

brak

Kosz koła zapasowego

GTU_07

Koło dojazdowe

GTU_07

Koła: pasowe, rozrządu, zamachowe

brak

Kołpak koła

GTU_07

Kratki nawiewu powietrza

brak

Książka serwisowa/instrukcja

brak

Lampy

brak

Lewarek

brak

Licznik

brak

Linki

brak

Listwy: bagażnika, ozdobna, ozdobna progu, ozdobna wnętrza, progowa, zasilająca

brak

Listwa zderzaka

GTU_07

Lusterka (również wewnętrzne)

brak

Manetka

brak

McPersony

GTU_07

Mechanizm różnicowy dyferencjału

GTU_07

Mikrofon

brak

Misa olejowa

brak

Mocowanie zderzaka

GTU_07

Moduł nawigacji

brak

Mosty

GTU_07

Nadkola plastikowe

brak

Nagrzewnica

brak

Napinacz rozrządu

brak

Obudowy filtrów: oleju, paliwa, powietrza

brak

Odma/Separator

brak

Ogranicznik drzwi

brak

Opony: letnie, wielosezonowe, zimowe

brak

Osłony: plastikowe podwozia o wnętrza, przeciwsłoneczna, silnika, termiczna

brak

Osłona skrzyni biegów

GTU_07

Pasy bezpieczeństwa x

GTU_07

Pedał gazu, pedały

brak

Piasta koła tył

GTU_07

Podnośniki szyby

brak

Podstawa akumulatora

brak

Podsufitka

brak

Podszybie

brak

Poduszka/łapa silnika

brak

Poduszka/łapa skrzyni biegów

GTU_07

Poduszka zawieszenia

GTU_07

Podłokietnik

brak

Podłużnice

brak

Pojazd zw

brak

Pokrywy: rozrządu, zaworów

brak

Pompy: ABS x, hamulcowa, sprzęgła, VACUM, wspomagania kierownicy

GTU_07

Pompa: hydrauliczna, oleju, paliwowa, wody, wtryskowa, wtórnego powietrza

brak

Pompki: spryskiwaczy, centralnego zamka

brak

Popielniczka

brak

Przeciwmgłowe tylne

brak

Przekaźnik

brak

Przekaźniki: wentylatora, świec

brak

Przekładnia kierownicza

GTU_07

Przepustnica

brak

Przepływomierz

brak

Przetwornica

brak

Przewody: chłodnicy, hamulcowy, klimatyzacji, olejowy, paliwa, powietrza, wspomagania

brak

Przełącznik

brak

Przełączniki: foteli, kierownicy multifunkcja, klapy bagażnika, klimatyzacji i nawiewu, lusterek, radia nawigacji, start/stop, szyberdachu, szyby, zawieszenia, zespolony, łopatka zmiany biegów, świateł, świateł awaryjnych i przełącznik manetka

brak

Przełącznik hamulca ręcznego

GTU_07

Prądnica

brak

Progi

brak

Półka bagażnika

brak

Półosie

GTU_07

Radar

brak

Radio i nawigacja

brak

Ramiona wycieraczek

brak

Reflektory

brak

Relingi

brak

Resor

brak

Rezystor dmuchawy

brak

Roleta

brak

Rozrusznik

brak

Rączki zaślepki

brak

Schowek

brak

Serwo hamulcowe

GTU_07

Siatka

brak

Silniczki: nagrzewnicy, wycieraczek

brak

Silniki: LT, benzynowy, diesla

brak

Siłownik

brak

Skrzynie biegów: automatyczna, manualna, redukcyjna

GTU_07

Skrzynka bezpieczników

brak

Sonda lambda

brak

Spoiler

brak

Spryskiwacz

brak

Sprzęgło/koło dwumasowe

GTU_07

Sprężarka klimatyzacji

brak

Sprężyny

GTU_07

Stacyjka

brak

Sterownik: bluetooth/telefonu, ESP, fotela, gateway, komfortu, silnika, zamka, świateł

brak

Sterowniki: ABS, SRS x, skrzyni biegów

GTU_07

Sygnał dźwiękowy

brak

Szczęki hamulcowe

GTU_07

Szyby

brak

Szyberdach

brak

Słupki

brak

Tapicerka

brak

Tarcze hamulcowe

GTU_07

Taśma Airbag

GTU_07

Teleskopy przedniej i tylnej klapy

brak

Termostat

brak

Trawers

GTU_07

Trójkąt

brak

Tunel środkowy

brak

Tuner TV

brak

Turbosprężarka

brak

Tył

brak

Tłok

brak

Tłumik x

GTU_07

Ucho holownicze

brak

Uchwyt podsufitki

brak

Uszczelki: drzwi, maski, pokrywy bagażnika

brak

Wahacze

GTU_07

Wały: korbowy, napędowy

brak

Wałek rozrządu

brak

Wciągarka

brak

Webasto

brak

Wiatrak chłodnicy

brak

Wlew paliwa

GTU_07

Wlot powietrza

brak

Wtryskiwacz

brak

Wygłuszenie

brak

Wykładzina

brak

Wysyłka

brak

Wyświetlacz radia/GPS

brak

Wzmacniacze: antenowy/GPS, radia i nawigacji

brak

Wzmocnienie czołowe/pas przedni

brak

Włącznik

brak

Zaciski hamulcowe

GTU_07

Zagłówek

brak

Zamki: drzwi, klapy bagażnika, maski

brak

Zawiasy: drzwi, maski, tylnej klapy

brak

Zawieszenie przód

GTU_07

Zawory: EGR, nagrzewnicy, podciśnienia, turbiny

brak

Zbiorniczki: hamulcowy, wspomagania

GTU_07

Zbiorniczek: spryskiwacza, wyrównawczy

brak

Zbiorniki: AdBlue, paliwa, powietrza, węgla aktywnego

brak

Zderzaki

GTU_07

Zegarek

brak

Zmieniarka/czytnik nawigacji

brak

Zwrotnice

GTU_07

Ściana grodziowa

brak

Śruby do kół

GTU_07

Światło stop

brak

Żarnik/Żarówka

brak

Źródło: Forum Recyklingu Samochodów

Uwaga! Wykaz nie jest źródłem prawa, nie został potwierdzony wiążącą wykładnią dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Agnieszka Pokojska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

REKLAMA

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA