REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie VAT sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Nogacki
radca prawny
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Rozliczanie VAT sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju /Fot. Fotolia
Rozliczanie VAT sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do celów rozliczania VAT w przypadku sprzedaży wysyłkowej istotne jest określenie miejsca dostaw towarów. Zasadą jest, że sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju uznaje się za dokonaną na terytorium państwa przeznaczenia, czyli na terytorium Polski. Od tej ogólnej zasady możliwe są jednak wyjątki.

Swoboda obrotu gospodarczego oraz przepływu towarów umożliwia sprzedaż towarów w różnych krajach Unii Europejskiej bez większych barier. Zagraniczni podatnicy z terytorium wspólnoty mogą sprzedawać w Polsce swoje towary na rzecz osób fizycznych lub nie-podatników bez konieczności posiadania sklepów, pracowników czy innej infrastruktury. W takich sytuacjach mamy do czynienia ze sprzedażą wysyłkową na terytorium kraju.

REKLAMA

Definicja sprzedaży wysyłkowej w ustawie o VAT

Zgodnie z ustawą o VAT sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju to dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium innego państwa członkowskiego przez podatnika VAT lub na jego rzecz na terytorium Polski (państwa przeznaczenia) pod warunkiem, że dostawa jest dokonywana na rzecz osoby fizycznej lub innego podmiotu niebędącego podatnikiem VAT, który nie ma obowiązku rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT). Warto zaznaczyć, ze powyższa definicja nie obejmuje dostaw realizowanych z terytorium państwa trzeciego, czyli znajdującego się poza Unią Europejską. W takim przypadku należy rozliczyć import towarów.

Przepisy o sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju nie odnoszą się do dostaw wszystkich towarów. Wyjątki stanowią dostawy nowych środków transportu, towarów montowanych lub instalowanych z próbnym uruchomieniem lub bez, wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz towarów używanych, dzieł sztuki czy przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków. W przypadku tych towarów zastosowanie znajdują inne uregulowania w zakresie sprzedaży pomiędzy krajami Unii Europejskiej.

Zgodnie z powyższą definicją, aby doszło do sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju, musi zaistnieć szereg warunków. W pierwszej kolejności dostawy powinien dokonać podatnik podatku od towarów i usług. Dostawa powinna być dokonana na rzecz innego podmiotu niż polski podatnik VAT. Powinien nastąpić faktyczny transfer towarów z jednego państwa na terytorium drugiego. Nie ma zastosowania jeden z wyjątków.

Miejsce opodatkowania w przypadku sprzedaży wysyłkowej

W przypadku sprzedaży wysyłkowej bardzo istotne jest określenie miejsca dostaw towarów. Zasadą jest, że sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju uznaje się za dokonaną na terytorium państwa przeznaczenia, czyli na terytorium Polski. Od ogólnej zasady możliwe są jednak wyjątki – jeżeli całkowita wartość towarów objętych sprzedażą wysyłkową, pomniejszona o kwotę podatku VAT, jest mniejsza lub równa 160 tys. zł, wtedy zagraniczny dostawca zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o VAT ma możliwość wyboru, w jakim miejscu chce opodatkować transakcje, pod warunkiem poinformowania naczelnika urzędu skarbowego. Po przekroczeniu tego limitu zagraniczny dostawca powinien zarejestrować się na potrzeby VAT w Polsce i rozliczać sprzedaż wysyłkową począwszy od transakcji przekraczającej próg na terytorium Polski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwota 160 tys. zł dotyczy całej sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, dokonanej przez jednego podatnika VAT z innego kraju Unii Europejskiej na rzecz nieograniczonej liczby nabywców z tego kraju. Innymi słowy, jeżeli przykładowo włoski podatnik VAT wysyła towary do różnych klientów z Polski, a łączna wartość sprzedaży wysyłkowej to 210 tys. zł, to jest on zobowiązany do rozliczenia wysyłek ponad kwotę 160 tys. zł na terytorium Polski. Do kwoty progu ma możliwość wyboru miejsca opodatkowania.

Co do zasady mogą więc zaistnieć trzy rodzaje sytuacji w przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju:

- W przypadku, gdy podatnik nie prowadził w poprzednim roku podatkowym sprzedaży wysyłkowej lub nie przekroczył w poprzednim roku limitów oraz w danym roku mieści się w kwocie limitu, ma prawo do wyboru miejsca opodatkowania;

- Po przekroczeniu limitu 160 tys. zł podatnik powinien opodatkować wysyłkę na terytorium Polski;

- Jeżeli w poprzednim roku podatkowym podatnik przekroczył kwotę progu sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, wówczas w kolejnym roku musi opodatkować sprzedaż wysyłkową na terytorium Polski.

W przypadku, gdy miejscem opodatkowania jest terytorium Polski, zastosowanie znajduje krajowa stawka opodatkowania. W innych przypadkach będzie to stawka właściwa dla kraju dostawcy. W efekcie nabywca przed dokonaniem transakcji powinien ustalić sposób jej opodatkowania, ponieważ może on wpływać na finalną cenę towaru.

Fiskalizacja sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski

Problematyka fiskalizacji sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski powstaje w sytuacji przekroczenia progu 160 tys. zł lub decyzji zagranicznego podatnika o rozliczaniu sprzedaży w Polsce. Stanowisko organów podatkowy w zakresie fiskalizacji sprzedaży wysyłkowej jest praktycznie jednolite i zakłada, że nie ma obowiązku dokonania takiej fiskalizacji, z uwagi na brak uwzględnienia w definicji sprzedaży (art. 2 pkt 22 ustawy) na potrzeby VAT sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. Takie wnioski znajdują potwierdzenie w interpretacjach Dyrektora KIS z dnia 27 lutego 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.16.2020.3.ISK czy z dnia 6 grudnia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.652.2018.2.MN. W efekcie zagraniczny podatnik nie będzie zobowiązany do posiadania kasy fiskalnej, co nie zwalnia go jednak z obowiązku prawidłowego rozliczenia sprzedaży.

Autor: radca prawny Robert Nogacki
Kancelaria Prawna Skarbiec

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA