REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
W sklepie internetowym przy księgowaniu wydatków istotne są zapisy regulaminu / Fot. Fotolia
W sklepie internetowym przy księgowaniu wydatków istotne są zapisy regulaminu / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z klientów biura rachunkowego prowadzi sklep internetowy. Biuro ma wątpliwości, jak w takim przypadku zaewidencjonować koszty przesyłki, za które płaci klient. Jak prawidłowo ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych sprzedającego?

REKLAMA

Autopromocja

Prawidłowe ujęcie kosztów wysyłki w księgach rachunkowych sprzedającego wymaga, aby zwrócić uwagę na zapisy regulaminu.

Dwa przypadki

Możliwe jest tu bowiem zaistnienie dwóch sytuacji:

● kupujący upoważni sprzedającego do zawarcia w jego imieniu umowy o świadczenie usług wysyłki w jego imieniu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● kupujący nie upoważni sprzedawcy do zawarcia takiej umowy.

Jeśli kupujący upoważni sprzedającego do zawarcia w jego imieniu umowy o świadczenie usług wysyłki, to pobrane tytułem kosztów przesyłki środki pieniężne są pobrane w imieniu i na rachunek klienta. Nie podlegają one zatem ujęciu jako przychody działalności gospodarczej sklepu wysyłkowego. Analogicznie nie będą ujęte jako koszty nakłady na wysyłkę towaru. [przykład 1]

Zakup aplikacji internetowej podlega amortyzacji

Podatkowo

Zaznaczyć należy, iż z punktu widzenia podatkowego takie zapisy są niezwykle istotne. Potwierdził to dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 30 stycznia 2015 r., nr IBPBI/1/415-1289/14/WRz. Wskazał on, iż gdy w regulaminie sprzedaży wysyłkowej (internetowej) znajduje się zapis, że kupujący udziela sprzedającemu pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług wysyłki w jego imieniu, a jednocześnie kwota należności za przesyłkę otrzymana przez sprzedawcę od kupującego odpowiadać będzie faktycznej odpłatności z tego tytułu, to u sprzedawcy nie powstanie przychód podatkowy. W podobnych sprawach interpretacje indywidualne wydał:

● dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie: z 13 lipca 2010 r., nr IPPP3/443-486/10-4/IB; z 19 sierpnia 2011 r. nr IPPP2/443-766/11-2/JO; z 3 lutego 2012 r. nr IPPP2/443-1301/11-2/AO oraz z 9 lipca 2013 r. nr IPPB1/415-469/13-4/ES,

● dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z 16 maja 2010 r. nr IBPP1/443-167/1 O/AL,

● dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z 3 stycznia 2013 r. nr IPTPP4/443-665/12-4/OS,

● dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 czerwca 2011 r. nr ILPB1/415-472/11-4/TW.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Z kolei jeśli w regulaminie sprzedaży wysyłkowej nie ma zapisu uprawniającego klienta do udzielania sprzedającemu upoważnienia do zawarcia takiej umowy, to otrzymane środki pieniężne na koszty przesyłki stanowią przychód sprzedawcy. Ma on jednocześnie prawo do zaliczenia do kosztów, w tym do kosztów uzyskania przychodów, wartości przesyłki. Może on także odliczyć VAT naliczony. [przykład 2]

Prawa konsumenta

Zgodnie z nowymi przepisami, jeśli konsument skorzysta z prawa odstąpienia od umowy, przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Zasadą jest zatem, że konsument powinien otrzymać nie tylko zwrot zapłaconej ceny za towar, lecz także zwrot zapłaconych kwot za przesłanie towaru ze sklepu do konsumenta. Jest jednak istotne ograniczenie. Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, to przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów (art. 33 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta; Dz.U. poz. 827).

Jeśli więc np. sklep oferował tanią wysyłkę przesyłką ekonomiczną i droższą kurierem, klient wybrał przesyłkę kurierską, a następnie po otrzymaniu towaru odstąpił od umowy, to sklep powinien zwrócić koszty jak za przesyłkę ekonomiczną.


Są jednak wyjątki od zasady, że koszty odesłania rzeczy do sklepu ponosi konsument. W dwóch przypadkach koszty odesłania rzeczy może ponieść sklep internetowy. Po pierwsze, gdy sklep zgodził się ponieść te koszty. Po drugie – na co wszystkie sklepy internetowe powinny zwrócić uwagę – gdy nie poinformowano konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów. Taką informację konsument powinien otrzymać jeszcze przed zawarciem umowy. Można w tym celu wykorzystać wzór pouczenia o odstąpieniu od umowy.

PRZYKŁAD 1

Z upoważnieniem...

Klient zakupił w sklepie internetowym ubranka dziecięce o wartości netto 1000 zł + 80 zł VAT. Jednocześnie upoważnił sprzedawcę do zawarcia w jego imieniu umowy o świadczenie usług wysyłki. Koszty wysyłki przesyłką kurierską to 12,30 zł brutto. Pieniądze zostały przekazane na rachunek bankowy sprzedającego i tego samego dnia nastąpiło wysłanie towarów. Wartość sprzedanych ubranek to 750 zł.

W księgach rachunkowych sklepu księgowania będą następujące:

infoRgrafika

Jak rozliczać sprzedaż za pomocą kuponów internetowych

Objaśnienia do schematu

1. Otrzymanie zapłaty od klienta kwota 1092,30 zł: strona Wn konta Rachunek bankowy, strona Ma konta Rozrachunki z odbiorcami;

2. Wystawienie faktury za sprzedane ubranka:

a) 1080 zł strona Wn konta Rozrachunki z odbiorcami;

b) 80 zł strona Ma konta VAT należny;

c) 1000 zł strona Ma konta Przychody ze sprzedaży;

3. Wydanie sprzedanych ubranek kwota 750 zł: strona Wn konta Wartość sprzedanych towarów wg cen zakupu, strona Ma konta Towary;

4. Ujęcie kosztów przesyłki kwota 12,30 zł: strona Wn konta Rozrachunki z odbiorcami, strona Ma konta Rozrachunki z dostawcami – kurier;

5. WB zapłata firmie kurierskiej za przesyłkę kwota 12,30 zł: strona Wn konta Rozrachunki z dostawcami – kurier, strona Ma konta Rachunek bankowy.


PRZYKŁAD 2

...i bez

Klient zakupił w sklepie internetowym ubranka dziecięce o wartości netto 1000 zł + 80zł VAT. Nie upoważnił sprzedawcy do zawarcia w jego imieniu umowy o świadczenie usług wysyłki. Koszty wysyłki przesyłką kurierską to 12,30 zł brutto. Pieniądze zostały przekazane na rachunek bankowy sprzedającego i tego samego dnia nastąpiło wysłanie towarów. Wartość sprzedanych ubranek to 750 zł.

W księgach rachunkowych sklepu księgowania będą następujące:

infoRgrafika

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Objaśnienia do schematu

1. Otrzymanie zapłaty od klienta kwota 1092,30 zł: strona Wn konta Rachunek bankowy, strona Ma konta Rozrachunki z odbiorcami;

2. Wystawienie faktury za sprzedane ubranka:

a) 1092,30 zł strona Wn konta Rozrachunki z odbiorcami;

b) 82,3 zł strona Ma konta VAT należny;

c) 1000 zł strona Ma konta Przychody ze sprzedaży towarów;

d) 10 zł strona Ma konta Przychody ze sprzedaży usług;

3. Wydanie sprzedanych ubranek kwota 750 zł: strona Wn konta Wartość sprzedanych towarów wg cen zakupu, strona Ma konta Towary;

4. Ujęcie kosztów przesyłki na podstawie faktury od firm kurierskiej kwota 12,30 zł: strona Wn konta Rozliczenie zakupu, strona Ma konta Rozrachunki z dostawcami – kurier;

5. PK rozliczenie kosztów kwota:

a) 10 zł strona Wn konta Usługi obce;

b) 2,30 zł strona Wn konta VAT naliczony;

c) 12,30 zł strona Ma konta Rozliczenie zakupu;

6. WB zapłata firmie kurierskiej za przesyłkę kwota 12,30 zł: strona Wn konta Rozrachunki z dostawcami – kurier, strona Ma konta Rachunek bankowy.

dr Katarzyna Trzpioła

Katedra Finansów i Rachunkowości UW


Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz.330 ze zm.).

- Ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. poz. 827).

- Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm).

- Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA