REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
W sklepie internetowym przy księgowaniu wydatków istotne są zapisy regulaminu / Fot. Fotolia
W sklepie internetowym przy księgowaniu wydatków istotne są zapisy regulaminu / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z klientów biura rachunkowego prowadzi sklep internetowy. Biuro ma wątpliwości, jak w takim przypadku zaewidencjonować koszty przesyłki, za które płaci klient. Jak prawidłowo ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych sprzedającego?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prawidłowe ujęcie kosztów wysyłki w księgach rachunkowych sprzedającego wymaga, aby zwrócić uwagę na zapisy regulaminu.

Dwa przypadki

Możliwe jest tu bowiem zaistnienie dwóch sytuacji:

REKLAMA

● kupujący upoważni sprzedającego do zawarcia w jego imieniu umowy o świadczenie usług wysyłki w jego imieniu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● kupujący nie upoważni sprzedawcy do zawarcia takiej umowy.

Jeśli kupujący upoważni sprzedającego do zawarcia w jego imieniu umowy o świadczenie usług wysyłki, to pobrane tytułem kosztów przesyłki środki pieniężne są pobrane w imieniu i na rachunek klienta. Nie podlegają one zatem ujęciu jako przychody działalności gospodarczej sklepu wysyłkowego. Analogicznie nie będą ujęte jako koszty nakłady na wysyłkę towaru. [przykład 1]

Zakup aplikacji internetowej podlega amortyzacji

Podatkowo

Zaznaczyć należy, iż z punktu widzenia podatkowego takie zapisy są niezwykle istotne. Potwierdził to dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 30 stycznia 2015 r., nr IBPBI/1/415-1289/14/WRz. Wskazał on, iż gdy w regulaminie sprzedaży wysyłkowej (internetowej) znajduje się zapis, że kupujący udziela sprzedającemu pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług wysyłki w jego imieniu, a jednocześnie kwota należności za przesyłkę otrzymana przez sprzedawcę od kupującego odpowiadać będzie faktycznej odpłatności z tego tytułu, to u sprzedawcy nie powstanie przychód podatkowy. W podobnych sprawach interpretacje indywidualne wydał:

● dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie: z 13 lipca 2010 r., nr IPPP3/443-486/10-4/IB; z 19 sierpnia 2011 r. nr IPPP2/443-766/11-2/JO; z 3 lutego 2012 r. nr IPPP2/443-1301/11-2/AO oraz z 9 lipca 2013 r. nr IPPB1/415-469/13-4/ES,

● dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z 16 maja 2010 r. nr IBPP1/443-167/1 O/AL,

● dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z 3 stycznia 2013 r. nr IPTPP4/443-665/12-4/OS,

● dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 czerwca 2011 r. nr ILPB1/415-472/11-4/TW.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Z kolei jeśli w regulaminie sprzedaży wysyłkowej nie ma zapisu uprawniającego klienta do udzielania sprzedającemu upoważnienia do zawarcia takiej umowy, to otrzymane środki pieniężne na koszty przesyłki stanowią przychód sprzedawcy. Ma on jednocześnie prawo do zaliczenia do kosztów, w tym do kosztów uzyskania przychodów, wartości przesyłki. Może on także odliczyć VAT naliczony. [przykład 2]

Prawa konsumenta

Zgodnie z nowymi przepisami, jeśli konsument skorzysta z prawa odstąpienia od umowy, przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Zasadą jest zatem, że konsument powinien otrzymać nie tylko zwrot zapłaconej ceny za towar, lecz także zwrot zapłaconych kwot za przesłanie towaru ze sklepu do konsumenta. Jest jednak istotne ograniczenie. Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, to przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów (art. 33 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta; Dz.U. poz. 827).

Jeśli więc np. sklep oferował tanią wysyłkę przesyłką ekonomiczną i droższą kurierem, klient wybrał przesyłkę kurierską, a następnie po otrzymaniu towaru odstąpił od umowy, to sklep powinien zwrócić koszty jak za przesyłkę ekonomiczną.


Są jednak wyjątki od zasady, że koszty odesłania rzeczy do sklepu ponosi konsument. W dwóch przypadkach koszty odesłania rzeczy może ponieść sklep internetowy. Po pierwsze, gdy sklep zgodził się ponieść te koszty. Po drugie – na co wszystkie sklepy internetowe powinny zwrócić uwagę – gdy nie poinformowano konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów. Taką informację konsument powinien otrzymać jeszcze przed zawarciem umowy. Można w tym celu wykorzystać wzór pouczenia o odstąpieniu od umowy.

PRZYKŁAD 1

Z upoważnieniem...

Klient zakupił w sklepie internetowym ubranka dziecięce o wartości netto 1000 zł + 80 zł VAT. Jednocześnie upoważnił sprzedawcę do zawarcia w jego imieniu umowy o świadczenie usług wysyłki. Koszty wysyłki przesyłką kurierską to 12,30 zł brutto. Pieniądze zostały przekazane na rachunek bankowy sprzedającego i tego samego dnia nastąpiło wysłanie towarów. Wartość sprzedanych ubranek to 750 zł.

W księgach rachunkowych sklepu księgowania będą następujące:

infoRgrafika

Jak rozliczać sprzedaż za pomocą kuponów internetowych

Objaśnienia do schematu

1. Otrzymanie zapłaty od klienta kwota 1092,30 zł: strona Wn konta Rachunek bankowy, strona Ma konta Rozrachunki z odbiorcami;

2. Wystawienie faktury za sprzedane ubranka:

a) 1080 zł strona Wn konta Rozrachunki z odbiorcami;

b) 80 zł strona Ma konta VAT należny;

c) 1000 zł strona Ma konta Przychody ze sprzedaży;

3. Wydanie sprzedanych ubranek kwota 750 zł: strona Wn konta Wartość sprzedanych towarów wg cen zakupu, strona Ma konta Towary;

4. Ujęcie kosztów przesyłki kwota 12,30 zł: strona Wn konta Rozrachunki z odbiorcami, strona Ma konta Rozrachunki z dostawcami – kurier;

5. WB zapłata firmie kurierskiej za przesyłkę kwota 12,30 zł: strona Wn konta Rozrachunki z dostawcami – kurier, strona Ma konta Rachunek bankowy.


PRZYKŁAD 2

...i bez

Klient zakupił w sklepie internetowym ubranka dziecięce o wartości netto 1000 zł + 80zł VAT. Nie upoważnił sprzedawcy do zawarcia w jego imieniu umowy o świadczenie usług wysyłki. Koszty wysyłki przesyłką kurierską to 12,30 zł brutto. Pieniądze zostały przekazane na rachunek bankowy sprzedającego i tego samego dnia nastąpiło wysłanie towarów. Wartość sprzedanych ubranek to 750 zł.

W księgach rachunkowych sklepu księgowania będą następujące:

infoRgrafika

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Objaśnienia do schematu

1. Otrzymanie zapłaty od klienta kwota 1092,30 zł: strona Wn konta Rachunek bankowy, strona Ma konta Rozrachunki z odbiorcami;

2. Wystawienie faktury za sprzedane ubranka:

a) 1092,30 zł strona Wn konta Rozrachunki z odbiorcami;

b) 82,3 zł strona Ma konta VAT należny;

c) 1000 zł strona Ma konta Przychody ze sprzedaży towarów;

d) 10 zł strona Ma konta Przychody ze sprzedaży usług;

3. Wydanie sprzedanych ubranek kwota 750 zł: strona Wn konta Wartość sprzedanych towarów wg cen zakupu, strona Ma konta Towary;

4. Ujęcie kosztów przesyłki na podstawie faktury od firm kurierskiej kwota 12,30 zł: strona Wn konta Rozliczenie zakupu, strona Ma konta Rozrachunki z dostawcami – kurier;

5. PK rozliczenie kosztów kwota:

a) 10 zł strona Wn konta Usługi obce;

b) 2,30 zł strona Wn konta VAT naliczony;

c) 12,30 zł strona Ma konta Rozliczenie zakupu;

6. WB zapłata firmie kurierskiej za przesyłkę kwota 12,30 zł: strona Wn konta Rozrachunki z dostawcami – kurier, strona Ma konta Rachunek bankowy.

dr Katarzyna Trzpioła

Katedra Finansów i Rachunkowości UW


Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz.330 ze zm.).

- Ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. poz. 827).

- Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm).

- Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA