REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
W sklepie internetowym przy księgowaniu wydatków istotne są zapisy regulaminu / Fot. Fotolia
W sklepie internetowym przy księgowaniu wydatków istotne są zapisy regulaminu / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z klientów biura rachunkowego prowadzi sklep internetowy. Biuro ma wątpliwości, jak w takim przypadku zaewidencjonować koszty przesyłki, za które płaci klient. Jak prawidłowo ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych sprzedającego?

REKLAMA

Autopromocja

Prawidłowe ujęcie kosztów wysyłki w księgach rachunkowych sprzedającego wymaga, aby zwrócić uwagę na zapisy regulaminu.

Dwa przypadki

Możliwe jest tu bowiem zaistnienie dwóch sytuacji:

● kupujący upoważni sprzedającego do zawarcia w jego imieniu umowy o świadczenie usług wysyłki w jego imieniu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● kupujący nie upoważni sprzedawcy do zawarcia takiej umowy.

Jeśli kupujący upoważni sprzedającego do zawarcia w jego imieniu umowy o świadczenie usług wysyłki, to pobrane tytułem kosztów przesyłki środki pieniężne są pobrane w imieniu i na rachunek klienta. Nie podlegają one zatem ujęciu jako przychody działalności gospodarczej sklepu wysyłkowego. Analogicznie nie będą ujęte jako koszty nakłady na wysyłkę towaru. [przykład 1]

Zakup aplikacji internetowej podlega amortyzacji

Podatkowo

Zaznaczyć należy, iż z punktu widzenia podatkowego takie zapisy są niezwykle istotne. Potwierdził to dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 30 stycznia 2015 r., nr IBPBI/1/415-1289/14/WRz. Wskazał on, iż gdy w regulaminie sprzedaży wysyłkowej (internetowej) znajduje się zapis, że kupujący udziela sprzedającemu pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług wysyłki w jego imieniu, a jednocześnie kwota należności za przesyłkę otrzymana przez sprzedawcę od kupującego odpowiadać będzie faktycznej odpłatności z tego tytułu, to u sprzedawcy nie powstanie przychód podatkowy. W podobnych sprawach interpretacje indywidualne wydał:

● dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie: z 13 lipca 2010 r., nr IPPP3/443-486/10-4/IB; z 19 sierpnia 2011 r. nr IPPP2/443-766/11-2/JO; z 3 lutego 2012 r. nr IPPP2/443-1301/11-2/AO oraz z 9 lipca 2013 r. nr IPPB1/415-469/13-4/ES,

● dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z 16 maja 2010 r. nr IBPP1/443-167/1 O/AL,

● dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z 3 stycznia 2013 r. nr IPTPP4/443-665/12-4/OS,

● dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 czerwca 2011 r. nr ILPB1/415-472/11-4/TW.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Z kolei jeśli w regulaminie sprzedaży wysyłkowej nie ma zapisu uprawniającego klienta do udzielania sprzedającemu upoważnienia do zawarcia takiej umowy, to otrzymane środki pieniężne na koszty przesyłki stanowią przychód sprzedawcy. Ma on jednocześnie prawo do zaliczenia do kosztów, w tym do kosztów uzyskania przychodów, wartości przesyłki. Może on także odliczyć VAT naliczony. [przykład 2]

Prawa konsumenta

REKLAMA

Zgodnie z nowymi przepisami, jeśli konsument skorzysta z prawa odstąpienia od umowy, przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Zasadą jest zatem, że konsument powinien otrzymać nie tylko zwrot zapłaconej ceny za towar, lecz także zwrot zapłaconych kwot za przesłanie towaru ze sklepu do konsumenta. Jest jednak istotne ograniczenie. Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, to przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów (art. 33 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta; Dz.U. poz. 827).

Jeśli więc np. sklep oferował tanią wysyłkę przesyłką ekonomiczną i droższą kurierem, klient wybrał przesyłkę kurierską, a następnie po otrzymaniu towaru odstąpił od umowy, to sklep powinien zwrócić koszty jak za przesyłkę ekonomiczną.


Są jednak wyjątki od zasady, że koszty odesłania rzeczy do sklepu ponosi konsument. W dwóch przypadkach koszty odesłania rzeczy może ponieść sklep internetowy. Po pierwsze, gdy sklep zgodził się ponieść te koszty. Po drugie – na co wszystkie sklepy internetowe powinny zwrócić uwagę – gdy nie poinformowano konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów. Taką informację konsument powinien otrzymać jeszcze przed zawarciem umowy. Można w tym celu wykorzystać wzór pouczenia o odstąpieniu od umowy.

PRZYKŁAD 1

Z upoważnieniem...

Klient zakupił w sklepie internetowym ubranka dziecięce o wartości netto 1000 zł + 80 zł VAT. Jednocześnie upoważnił sprzedawcę do zawarcia w jego imieniu umowy o świadczenie usług wysyłki. Koszty wysyłki przesyłką kurierską to 12,30 zł brutto. Pieniądze zostały przekazane na rachunek bankowy sprzedającego i tego samego dnia nastąpiło wysłanie towarów. Wartość sprzedanych ubranek to 750 zł.

W księgach rachunkowych sklepu księgowania będą następujące:

infoRgrafika

Jak rozliczać sprzedaż za pomocą kuponów internetowych

Objaśnienia do schematu

1. Otrzymanie zapłaty od klienta kwota 1092,30 zł: strona Wn konta Rachunek bankowy, strona Ma konta Rozrachunki z odbiorcami;

2. Wystawienie faktury za sprzedane ubranka:

a) 1080 zł strona Wn konta Rozrachunki z odbiorcami;

b) 80 zł strona Ma konta VAT należny;

c) 1000 zł strona Ma konta Przychody ze sprzedaży;

3. Wydanie sprzedanych ubranek kwota 750 zł: strona Wn konta Wartość sprzedanych towarów wg cen zakupu, strona Ma konta Towary;

4. Ujęcie kosztów przesyłki kwota 12,30 zł: strona Wn konta Rozrachunki z odbiorcami, strona Ma konta Rozrachunki z dostawcami – kurier;

5. WB zapłata firmie kurierskiej za przesyłkę kwota 12,30 zł: strona Wn konta Rozrachunki z dostawcami – kurier, strona Ma konta Rachunek bankowy.


PRZYKŁAD 2

...i bez

Klient zakupił w sklepie internetowym ubranka dziecięce o wartości netto 1000 zł + 80zł VAT. Nie upoważnił sprzedawcy do zawarcia w jego imieniu umowy o świadczenie usług wysyłki. Koszty wysyłki przesyłką kurierską to 12,30 zł brutto. Pieniądze zostały przekazane na rachunek bankowy sprzedającego i tego samego dnia nastąpiło wysłanie towarów. Wartość sprzedanych ubranek to 750 zł.

W księgach rachunkowych sklepu księgowania będą następujące:

infoRgrafika

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Objaśnienia do schematu

1. Otrzymanie zapłaty od klienta kwota 1092,30 zł: strona Wn konta Rachunek bankowy, strona Ma konta Rozrachunki z odbiorcami;

2. Wystawienie faktury za sprzedane ubranka:

a) 1092,30 zł strona Wn konta Rozrachunki z odbiorcami;

b) 82,3 zł strona Ma konta VAT należny;

c) 1000 zł strona Ma konta Przychody ze sprzedaży towarów;

d) 10 zł strona Ma konta Przychody ze sprzedaży usług;

3. Wydanie sprzedanych ubranek kwota 750 zł: strona Wn konta Wartość sprzedanych towarów wg cen zakupu, strona Ma konta Towary;

4. Ujęcie kosztów przesyłki na podstawie faktury od firm kurierskiej kwota 12,30 zł: strona Wn konta Rozliczenie zakupu, strona Ma konta Rozrachunki z dostawcami – kurier;

5. PK rozliczenie kosztów kwota:

a) 10 zł strona Wn konta Usługi obce;

b) 2,30 zł strona Wn konta VAT naliczony;

c) 12,30 zł strona Ma konta Rozliczenie zakupu;

6. WB zapłata firmie kurierskiej za przesyłkę kwota 12,30 zł: strona Wn konta Rozrachunki z dostawcami – kurier, strona Ma konta Rachunek bankowy.

dr Katarzyna Trzpioła

Katedra Finansów i Rachunkowości UW


Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz.330 ze zm.).

- Ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. poz. 827).

- Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm).

- Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA