REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy amortyzować wydatek na nabycie domeny internetowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. kupiła od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą prawo do domeny internetowej za 25 000 zł netto. Czy prawo to stanowi wartość niematerialną i prawną, którą spółka powinna amortyzować? Czy też wydatek na zakup domeny spółka może bezpośrednio zaliczyć do kosztów podatkowych?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Zakupy domen internetowych (praw do tych domen) nie stanowią zakupów wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają amortyzacji. Tym samym wydatek na zakup domeny spółka z o.o. może bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Takie stanowisko reprezentują także organy podatkowe. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Kosztów podatkowych nie stanowią, między innymi, wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b updop). Spowodowane jest to tym, że wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych rozliczane są w kosztach uzyskania przychodów, co do zasady, poprzez dokonywane od ich wartości początkowej odpisy amortyzacyjne (art. 15 ust. 6 updop).

Katalog wartości niematerialnych i prawnych określają przepisy art. 16b oraz art. 16c updop. Prawa do domen internetowych nie zostały jednak wymienione wśród tych przepisów, a więc nie stanowią one wartości niematerialnych i prawnych. Prowadzi to do wniosku, że wydatki na nabycie domen internetowych mogą być przez podatników zaliczane do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio. Oczywiście, pod warunkiem że wydatki te są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów - art. 15 ust. 1 updop.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można amortyzować budynek postawiony na cudzym gruncie

Od czego zależy wysokość raty amortyzacji

Co istotne, stanowisko to reprezentują również organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 stycznia 2011 r., sygn. IBPBI/2/423-1549/10/MO, czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 maja 2012 r., sygn. IPPB3/423-112/12-2/PK1. W pierwszej ze wskazanych interpretacji czytamy, że:

(...) art. 16b ust. 1 i 2 ustawy o pdop zawiera zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Wszelkie inne prawa nieujęte w ww. przepisie (jak również niewskazane w art. 16c ustawy o pdop) nie stanowią składników majątku trwałego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż skoro prawo do stron internetowych związanych z domenami internetowymi nie zostało wymienione w ww. katalogu, to nie można zaliczyć go do wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

 

REKLAMA

Konsekwentnie organ podatkowy słusznie uznał, że wydatek na zakup domeny internetowej może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio jako wydatek pośrednio związany z uzyskiwanymi przez podatnika przychodami, a więc w dacie poniesienia (art. 15 ust. 4d updop), tj. w dniu, na który koszt zakupu domeny zostanie ujęty w księgach rachunkowych (zaksięgowany) na podstawie otrzymanej faktury, rachunku albo innego dowodu (art. 15 ust. 4e updop).

W przypadku kupowania domen przedstawione stanowisko jest, co do zasady, korzystne dla podatników, gdyż pozwala szybciej rozliczyć koszt zakupu domen w kosztach uzyskania przychodów. Należy jednak zwrócić uwagę na dwie kwestie.

Po pierwsze, stanowisko to wyłącza możliwość rozliczania w kosztach uzyskania przychodów wartości domen internetowych otrzymanych jako aport. W takich przypadkach nie występują bowiem koszty nabycia domen internetowych, które mogłyby zostać zaliczone do kosztów opodatkowanych bezpośrednio (tak, przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 14 czerwca 2011 r., sygn. IBPBI/1/415-254/11/RM).

Jak amortyzować biuro wybudowane przez firmę we własnym zakresie

REKLAMA

Po drugie, ryzykowne jest uznanie, iż nabycie domeny internetowej jest nabyciem praw autorskich lub znaków towarowych (czyli praw zaliczanych do wartości niematerialnych i prawnych - art. 16b ust. 1 pkt 4 i 6 updop). Prawa takie mogą być, co prawda, nabywane w ramach transakcji obejmującej nabycie domeny internetowej, lecz nie powoduje to, że nabycie domeny internetowej stanowi nabycie jednego z tych praw. Przyjęcie na takiej podstawie stanowiska, że nabyta domena internetowa jest wartością niematerialną i prawną, jest ryzykowne i sprzeczne ze stanowiskiem reprezentowanym przez organy podatkowe.

• art. 15 ust. 1, 4d, 4e i 6, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz art. 16b i 16c ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 21

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA