REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy amortyzować wydatek na nabycie domeny internetowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. kupiła od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą prawo do domeny internetowej za 25 000 zł netto. Czy prawo to stanowi wartość niematerialną i prawną, którą spółka powinna amortyzować? Czy też wydatek na zakup domeny spółka może bezpośrednio zaliczyć do kosztów podatkowych?

RADA

REKLAMA

Zakupy domen internetowych (praw do tych domen) nie stanowią zakupów wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają amortyzacji. Tym samym wydatek na zakup domeny spółka z o.o. może bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Takie stanowisko reprezentują także organy podatkowe. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Kosztów podatkowych nie stanowią, między innymi, wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b updop). Spowodowane jest to tym, że wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych rozliczane są w kosztach uzyskania przychodów, co do zasady, poprzez dokonywane od ich wartości początkowej odpisy amortyzacyjne (art. 15 ust. 6 updop).

Katalog wartości niematerialnych i prawnych określają przepisy art. 16b oraz art. 16c updop. Prawa do domen internetowych nie zostały jednak wymienione wśród tych przepisów, a więc nie stanowią one wartości niematerialnych i prawnych. Prowadzi to do wniosku, że wydatki na nabycie domen internetowych mogą być przez podatników zaliczane do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio. Oczywiście, pod warunkiem że wydatki te są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów - art. 15 ust. 1 updop.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można amortyzować budynek postawiony na cudzym gruncie

Od czego zależy wysokość raty amortyzacji

REKLAMA

Co istotne, stanowisko to reprezentują również organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 stycznia 2011 r., sygn. IBPBI/2/423-1549/10/MO, czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 maja 2012 r., sygn. IPPB3/423-112/12-2/PK1. W pierwszej ze wskazanych interpretacji czytamy, że:

(...) art. 16b ust. 1 i 2 ustawy o pdop zawiera zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Wszelkie inne prawa nieujęte w ww. przepisie (jak również niewskazane w art. 16c ustawy o pdop) nie stanowią składników majątku trwałego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż skoro prawo do stron internetowych związanych z domenami internetowymi nie zostało wymienione w ww. katalogu, to nie można zaliczyć go do wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

 

Konsekwentnie organ podatkowy słusznie uznał, że wydatek na zakup domeny internetowej może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio jako wydatek pośrednio związany z uzyskiwanymi przez podatnika przychodami, a więc w dacie poniesienia (art. 15 ust. 4d updop), tj. w dniu, na który koszt zakupu domeny zostanie ujęty w księgach rachunkowych (zaksięgowany) na podstawie otrzymanej faktury, rachunku albo innego dowodu (art. 15 ust. 4e updop).

W przypadku kupowania domen przedstawione stanowisko jest, co do zasady, korzystne dla podatników, gdyż pozwala szybciej rozliczyć koszt zakupu domen w kosztach uzyskania przychodów. Należy jednak zwrócić uwagę na dwie kwestie.

Po pierwsze, stanowisko to wyłącza możliwość rozliczania w kosztach uzyskania przychodów wartości domen internetowych otrzymanych jako aport. W takich przypadkach nie występują bowiem koszty nabycia domen internetowych, które mogłyby zostać zaliczone do kosztów opodatkowanych bezpośrednio (tak, przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 14 czerwca 2011 r., sygn. IBPBI/1/415-254/11/RM).

Jak amortyzować biuro wybudowane przez firmę we własnym zakresie

Po drugie, ryzykowne jest uznanie, iż nabycie domeny internetowej jest nabyciem praw autorskich lub znaków towarowych (czyli praw zaliczanych do wartości niematerialnych i prawnych - art. 16b ust. 1 pkt 4 i 6 updop). Prawa takie mogą być, co prawda, nabywane w ramach transakcji obejmującej nabycie domeny internetowej, lecz nie powoduje to, że nabycie domeny internetowej stanowi nabycie jednego z tych praw. Przyjęcie na takiej podstawie stanowiska, że nabyta domena internetowa jest wartością niematerialną i prawną, jest ryzykowne i sprzeczne ze stanowiskiem reprezentowanym przez organy podatkowe.

• art. 15 ust. 1, 4d, 4e i 6, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz art. 16b i 16c ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 21

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA