REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy amortyzować wydatek na nabycie domeny internetowej

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. kupiła od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą prawo do domeny internetowej za 25 000 zł netto. Czy prawo to stanowi wartość niematerialną i prawną, którą spółka powinna amortyzować? Czy też wydatek na zakup domeny spółka może bezpośrednio zaliczyć do kosztów podatkowych?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Zakupy domen internetowych (praw do tych domen) nie stanowią zakupów wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają amortyzacji. Tym samym wydatek na zakup domeny spółka z o.o. może bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Takie stanowisko reprezentują także organy podatkowe. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Kosztów podatkowych nie stanowią, między innymi, wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b updop). Spowodowane jest to tym, że wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych rozliczane są w kosztach uzyskania przychodów, co do zasady, poprzez dokonywane od ich wartości początkowej odpisy amortyzacyjne (art. 15 ust. 6 updop).

REKLAMA

Katalog wartości niematerialnych i prawnych określają przepisy art. 16b oraz art. 16c updop. Prawa do domen internetowych nie zostały jednak wymienione wśród tych przepisów, a więc nie stanowią one wartości niematerialnych i prawnych. Prowadzi to do wniosku, że wydatki na nabycie domen internetowych mogą być przez podatników zaliczane do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio. Oczywiście, pod warunkiem że wydatki te są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów - art. 15 ust. 1 updop.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można amortyzować budynek postawiony na cudzym gruncie

Od czego zależy wysokość raty amortyzacji

Co istotne, stanowisko to reprezentują również organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 stycznia 2011 r., sygn. IBPBI/2/423-1549/10/MO, czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 maja 2012 r., sygn. IPPB3/423-112/12-2/PK1. W pierwszej ze wskazanych interpretacji czytamy, że:

(...) art. 16b ust. 1 i 2 ustawy o pdop zawiera zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Wszelkie inne prawa nieujęte w ww. przepisie (jak również niewskazane w art. 16c ustawy o pdop) nie stanowią składników majątku trwałego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż skoro prawo do stron internetowych związanych z domenami internetowymi nie zostało wymienione w ww. katalogu, to nie można zaliczyć go do wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

 

Konsekwentnie organ podatkowy słusznie uznał, że wydatek na zakup domeny internetowej może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio jako wydatek pośrednio związany z uzyskiwanymi przez podatnika przychodami, a więc w dacie poniesienia (art. 15 ust. 4d updop), tj. w dniu, na który koszt zakupu domeny zostanie ujęty w księgach rachunkowych (zaksięgowany) na podstawie otrzymanej faktury, rachunku albo innego dowodu (art. 15 ust. 4e updop).

W przypadku kupowania domen przedstawione stanowisko jest, co do zasady, korzystne dla podatników, gdyż pozwala szybciej rozliczyć koszt zakupu domen w kosztach uzyskania przychodów. Należy jednak zwrócić uwagę na dwie kwestie.

Po pierwsze, stanowisko to wyłącza możliwość rozliczania w kosztach uzyskania przychodów wartości domen internetowych otrzymanych jako aport. W takich przypadkach nie występują bowiem koszty nabycia domen internetowych, które mogłyby zostać zaliczone do kosztów opodatkowanych bezpośrednio (tak, przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 14 czerwca 2011 r., sygn. IBPBI/1/415-254/11/RM).

Jak amortyzować biuro wybudowane przez firmę we własnym zakresie

Po drugie, ryzykowne jest uznanie, iż nabycie domeny internetowej jest nabyciem praw autorskich lub znaków towarowych (czyli praw zaliczanych do wartości niematerialnych i prawnych - art. 16b ust. 1 pkt 4 i 6 updop). Prawa takie mogą być, co prawda, nabywane w ramach transakcji obejmującej nabycie domeny internetowej, lecz nie powoduje to, że nabycie domeny internetowej stanowi nabycie jednego z tych praw. Przyjęcie na takiej podstawie stanowiska, że nabyta domena internetowa jest wartością niematerialną i prawną, jest ryzykowne i sprzeczne ze stanowiskiem reprezentowanym przez organy podatkowe.

• art. 15 ust. 1, 4d, 4e i 6, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz art. 16b i 16c ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 21

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA