REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy amortyzować wydatek na nabycie domeny internetowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. kupiła od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą prawo do domeny internetowej za 25 000 zł netto. Czy prawo to stanowi wartość niematerialną i prawną, którą spółka powinna amortyzować? Czy też wydatek na zakup domeny spółka może bezpośrednio zaliczyć do kosztów podatkowych?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zakupy domen internetowych (praw do tych domen) nie stanowią zakupów wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają amortyzacji. Tym samym wydatek na zakup domeny spółka z o.o. może bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Takie stanowisko reprezentują także organy podatkowe. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Kosztów podatkowych nie stanowią, między innymi, wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b updop). Spowodowane jest to tym, że wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych rozliczane są w kosztach uzyskania przychodów, co do zasady, poprzez dokonywane od ich wartości początkowej odpisy amortyzacyjne (art. 15 ust. 6 updop).

REKLAMA

Katalog wartości niematerialnych i prawnych określają przepisy art. 16b oraz art. 16c updop. Prawa do domen internetowych nie zostały jednak wymienione wśród tych przepisów, a więc nie stanowią one wartości niematerialnych i prawnych. Prowadzi to do wniosku, że wydatki na nabycie domen internetowych mogą być przez podatników zaliczane do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio. Oczywiście, pod warunkiem że wydatki te są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów - art. 15 ust. 1 updop.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można amortyzować budynek postawiony na cudzym gruncie

Od czego zależy wysokość raty amortyzacji

Co istotne, stanowisko to reprezentują również organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 stycznia 2011 r., sygn. IBPBI/2/423-1549/10/MO, czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 maja 2012 r., sygn. IPPB3/423-112/12-2/PK1. W pierwszej ze wskazanych interpretacji czytamy, że:

(...) art. 16b ust. 1 i 2 ustawy o pdop zawiera zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Wszelkie inne prawa nieujęte w ww. przepisie (jak również niewskazane w art. 16c ustawy o pdop) nie stanowią składników majątku trwałego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż skoro prawo do stron internetowych związanych z domenami internetowymi nie zostało wymienione w ww. katalogu, to nie można zaliczyć go do wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

 

Konsekwentnie organ podatkowy słusznie uznał, że wydatek na zakup domeny internetowej może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio jako wydatek pośrednio związany z uzyskiwanymi przez podatnika przychodami, a więc w dacie poniesienia (art. 15 ust. 4d updop), tj. w dniu, na który koszt zakupu domeny zostanie ujęty w księgach rachunkowych (zaksięgowany) na podstawie otrzymanej faktury, rachunku albo innego dowodu (art. 15 ust. 4e updop).

W przypadku kupowania domen przedstawione stanowisko jest, co do zasady, korzystne dla podatników, gdyż pozwala szybciej rozliczyć koszt zakupu domen w kosztach uzyskania przychodów. Należy jednak zwrócić uwagę na dwie kwestie.

Po pierwsze, stanowisko to wyłącza możliwość rozliczania w kosztach uzyskania przychodów wartości domen internetowych otrzymanych jako aport. W takich przypadkach nie występują bowiem koszty nabycia domen internetowych, które mogłyby zostać zaliczone do kosztów opodatkowanych bezpośrednio (tak, przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 14 czerwca 2011 r., sygn. IBPBI/1/415-254/11/RM).

Jak amortyzować biuro wybudowane przez firmę we własnym zakresie

Po drugie, ryzykowne jest uznanie, iż nabycie domeny internetowej jest nabyciem praw autorskich lub znaków towarowych (czyli praw zaliczanych do wartości niematerialnych i prawnych - art. 16b ust. 1 pkt 4 i 6 updop). Prawa takie mogą być, co prawda, nabywane w ramach transakcji obejmującej nabycie domeny internetowej, lecz nie powoduje to, że nabycie domeny internetowej stanowi nabycie jednego z tych praw. Przyjęcie na takiej podstawie stanowiska, że nabyta domena internetowa jest wartością niematerialną i prawną, jest ryzykowne i sprzeczne ze stanowiskiem reprezentowanym przez organy podatkowe.

• art. 15 ust. 1, 4d, 4e i 6, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz art. 16b i 16c ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 21

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA