REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czego zależy wysokość raty amortyzacji

Katarzyna Więsik
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W momencie gdy wartość początkowa środka trwałego, która ma wpływ na wysokość kosztów podatkowych, będzie niewspółmiernie wysoka, podatnik niezasłużenie pomniejszy podatek poprzez zawyżone odpisy amortyzacyjne. W takiej sytuacji może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej skarbowej.

Wartość początkową należy wpisać do ewidencji środków trwałych. W przypadku odpłatnego nabycia środka trwałego wartością początkową jest cena nabycia, powiększona o wszystkie koszty związane z zakupem (bez podatku VAT, chyba że odliczenie podatnikowi nie przysługuje). Do kosztów tego typu zalicza się między innymi: zapłatę za transport samochodu z salonu do siedziby firmy, koszty montażu (w przypadku maszyny) czy koszty opłat notarialnych i prowizji (przy zakupie nieruchomości). Jeśli podatnik nabywa składnik zagraniczny, do ceny nabycia doliczyć musi jeszcze cło i podatek akcyzowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Lokal ze spadku


W przypadku otrzymania środka trwałego w drodze spadku czy darowizny, wartością początkową jest jego wartość rynkowa z dnia, w którym nastąpiło nieodpłatne nabycie. Można ją porównywać do ceny sprzedaży rynkowego odpowiednika środka trwałego - takiego samego lub bardzo zbliżonego. Wartość będzie niższa, jeśli narzuca to umowa przekazania.

Jeśli podatnik otrzyma środek w drodze likwidacji osoby prawnej, ustala jego wartość samodzielnie, ale tylko do wysokości jego wartości rynkowej.

Jak amortyzować biuro wybudowane przez firmę we własnym zakresie

REKLAMA


Własnoręcznie wykonana maszyna


Gdy podatnik ustala wartość przedmiotu, który sam wytworzył na poczet prowadzonej działalności, za wartość początkową przyjmuje koszt wytworzenia (składa się na niego m.in. wartość zakupionych materiałów czy wynagrodzenie pracowników, którzy przyczynili się do jego wytworzenia). Przedsiębiorca musi jednak pominąć wyceniony przez siebie koszt pracy własnej, jaką w wytworzenie włożył, czy też koszty ogólnego zarządu (np. materiałów biurowych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłata rejestracyjna do amortyzacji


Składniki wniesione aportem


Aportu środków trwałych mogą dokonywać spółki osobowe. W takiej sytuacji prawidłowe określenie wartości tych środków polega na określeniu tej wartości jako sumy wydatków poniesionych na nabycie lub wytworzenie przedmiotu wkładu, ale tylko tych, które nie były zaliczone wcześniej do kosztów podatkowych w jakiejkolwiek formie. Tak dzieje się w przypadku środka trwałego, od którego wcześniej nie były dokonywane odpisy amortyzacyjne. Jeśli podlegał on już amortyzacji, wartością początkową będzie ta, od której amortyzacja była dokonywana.

 


Wartość początkowa w górę i w dół


Należy pamiętać, że wartość początkowa może ulec zmianie w trakcie trwania amortyzacji. Ustalona jako cena nabycia, koszt wytworzenia lub wartość rynkowa wartość ta wzrośnie, jeśli podatnik dany środek przebuduje, rozbuduje, przekonstruuje, zaadoptuje lub zmodernizuje. Będzie to miało miejsce, gdy wartość wszystkich zmian przeprowadzonych na środku trwałym (lub jednostkowa cena nabycia jego części składowych) w danym roku podatkowym przekroczy 3 500 złotych.

Z kolei zmniejszenie wartości początkowej następuje po trwałym odłączeniu od przedmiotu jego części składowej, przy czym zmniejszenie ma miejsce w miesiącu kolejnym po tym, w którym nastąpiło odłączenie. Od zaewidencjonowanej wcześniej wartości należy odjąć różnicę między ceną odłączonej części a przypadającą na nią sumą odpisów amortyzacyjnych z okresu, w którym środek był cały.

Katarzyna Miazek, Katarzyna Więsik

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA