REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obliczanie należności celnych od 1 maja 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Obliczanie należności celnych od 1 maja 2016 r. /Fotolia
Obliczanie należności celnych od 1 maja 2016 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do Kodeksu akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele ważnych zmian dla przedsiębiorstw, w tym dotyczących zasad obliczania należności celnych.

Nowe regulacje dotyczące obliczania należności celnych

Podstawową zasadą dotyczącą obliczania należności celnych w przypadku zamykania procedur specjalnych jest art. 85 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC).

REKLAMA

Zgodnie z tą zasadą kwota należności celnych przywozowych lub wywozowych jest określana zgodnie z takimi zasadami obliczania należności celnych, jakie miały zastosowanie do danych towarów w chwili powstania w stosunku do nich długu celnego.

Uszczelnienie systemu celnego w UE – zmiany dla eksporterów i importerów od 1 maja 2016 r.

Wyjątkiem od tej zasady jest sposób obliczania określony w art. 86 ust. 3 UKC.

REKLAMA

Stanowi on, że jeżeli dług celny powstaje w odniesieniu do produktów przetworzonych powstałych w ramach procedury uszlachetniania czynnego, na wniosek zgłaszającego kwotę należności celnych przywozowych odpowiadającą takiemu długowi określa się na podstawie klasyfikacji taryfowej, wartości celnej, ilości, rodzaju i pochodzenia towarów objętych procedurą uszlachetniania czynnego, obowiązujących w dniu przyjęcia zgłoszenia celnego dotyczącego tych towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tryb ten dedykowany jest dla sytuacji gdy dług celny powstaje w stosunku do produktów przetworzonych powstałych w procedurze uszlachetniania czynnego (nawiązuje do sposobu obliczania należności celnych stosowanego dotychczas przy zakończeniu procedury uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń).

Rewolucyjne zmiany w prawie celnym od 1 maja 2016 r.

Ponieważ sposób ten jest wyjątkiem od zasady określonej w art. 85 UKC – wymaga od posiadacza pozwolenia złożenia wniosku w tej sprawie. Wniosek składa się poprzez umieszczenie w polu „dodatkowe informacje” wzoru wniosku o pozwolenie zawartego w załączniku 12 do TDA informacji, że wnioskodawca chce obliczenia kwoty należności celnych przywozowych zgodnie z art. 86 ust. 3 UKC.

Jeśli wnioskodawca nie zamierza stosować art. 86 ust.3 UKC, musi zostać zastosowany art. 85 UKC, co oznacza, że obliczania kwoty należności celnych przywozowych dokonuje się na podstawie klasyfikacji taryfowej, wartości celnej, ilości, rodzaju i pochodzenia towarów w chwili powstania w stosunku do nich długu celnego.

Zastosowanie zasad obliczania należności celnych

Zasada obliczania określona w art. 86 ust. 3 UKC może być stosowana w następujących sytuacjach:

- gdy po 1 maja 2016 r. wnioskodawca składa wniosek o pozwolenie na uszlachetniania czynne na podstawie UKC i wskaże, że chce stosować ten sposób obliczania należności celnych;


- gdy pozwolenie na uszlachetnianie czynne w systemie zawieszeń wydane przed 1 maja 2016 pozostaje ważne po tym dniu (i jest realizowane jako uszlachetnianie czynne zgodnie z UKC) – w tym przypadku nie jest konieczny wniosek o zmianę dotychczasowego pozwolenia. Ponieważ ze stosowaniem pozwolenia na uszlachetnianie czynne w systemie zawieszeń wiązała się zasada obliczania należności celnych odpowiadająca zasadzie wyrażonej w art. 86 ust. 3 UKC, to dopuszczenie możliwości kontynuowania realizacji ważnego pozwolenia wydanego na podstawie przepisów WKC i RWKC oznacza kontynuowanie stosowania analogicznej zasady, czyli przepisu art. 86 ust. 3 UKC;

Unijny Kodeks Celny - przepisy wykonawcze

REKLAMA

- gdy pozwolenie na uszlachetnianie czynne w systemie ceł zwrotnych wydane przed 1 maja 2016 r. pozostaje ważne po tym dniu (i jest realizowane jako uszlachetnianie czynne zgodnie z UKC) – w tym przypadku nie jest konieczny wniosek o zmianę dotychczasowego pozwolenia. Skoro w okresie przejściowym dopuszczona została możliwość realizacji dotychczasowego pozwolenia, poprzez objęcie towaru procedurą uszlachetniania czynnego na ogólnych zasadach określonych w UKC (tj. bez możliwości stosowania systemu ceł zwrotnych), to możliwość dalszej realizacji procedury na podstawie dotychczasowego pozwolenia musi nastąpić z zastosowaniem art. 86 ust.3 UKC.

Trybu obliczania należności zgodnie z art. 86 ust. 3 Unijnego Kodeksu Celnego nie stosuje się w przypadku, gdy pozwolenie na procedurę przetwarzania pod kontrolą celną wydane przed 1 maja 2016 r. pozostaje ważne po tym dniu (i jest realizowane jako uszlachetnianie czynne zgodnie z UKC). (patrz: załącznik nr 12 do TDA punkt 14). Posiadacz pozwolenia korzysta przy obliczaniu należności celnych z możliwości jaką daje art. 85 UKC. Dodatkowy wniosek w tej sprawie nie jest konieczny.

Oprac. Adam Kuchta

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA