REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijny Kodeks Celny - przepisy wykonawcze

 Prawo i Logistyka
PrawoiLogistyka.pl to serwis tematyczny zajmujący się prawnymi aspektami działalności transportowej.
Unijny Kodeks Celny - przepisy wykonawcze /Fot. Fotolia
Unijny Kodeks Celny - przepisy wykonawcze /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z końcem grudnia ubiegłego roku zostały opublikowane dwa bardzo ważne dla nowego porządku celnego akty prawne w Unii Europejskiej. Są to przepisy umożliwiające wykonanie Unijnego Kodeksu Celnego z dnia 9 października 2016 r. Nowe regulacje unijne dotyczące prawa celnego wejdą w życie dnia 1 maja 2016 r.

Po co Unii Europejskiej nowy Kodeks Celny?

Głównym argumentem podnoszonym przez organy UE chcące wskazać powody nowelizacji przepisów prawa celnego to uproszczenie i przyspieszenie operacji celnych dokonywanych na obszarze celnym UE, które mają być wspierane przez pełną informatyzację systemu celnego wprowadzonego w każdym kraju członkowskim Unii. Przede wszystkim pełna unifikacja systemu celnego pozwoli na szybki przepływ informacji między krajami członkowskimi, jak i organami celnymi a podmiotami uczestniczącymi w wymianie międzynarodowej, czy organami celnymi poszczególnych krajów Unii. Docelowo Unia Europejska dąży do całkowitego odejścia od dokumentów papierowych na rzecz elektronicznych mieszczących się w zaimplementowanych systemach.

REKLAMA

Autopromocja

Uszczelnienie systemu celnego w UE – zmiany dla eksporterów i importerów od 1 maja 2016 r.

Innym argumentem używanym przy wyjaśnieniu podstaw wprowadzenia nowych regulacji celnych to uszczelnienie całego systemu celnego we Wspólnocie. W tym celu mają właśnie pomóc wspomniane systemy IT. Ma to również wzmocnić nowoczesne podejście do kontroli celnych, jakie wprowadza nowy Unijny Kodeks Celny.

Akty prawne właściwe od 1 maja 2016 r.

Unijny Kodeks Celny został przyjęty dnia 9 października 2013 r. rozporządzeniem (UE) nr 952/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady, które wraz z wejściem w życie dnia 30 października 2013 r. uchyliło rozporządzenie (WE) nr 450/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. ustanawiające wspólnotowy kodeks celny (zmodernizowany kodeks celny).

Dodatkowo od 1 maja 2016 r. zastosowanie będą miały dwa akty prawne służące wykonaniu Unijnego Kodeksu Celnego, a które zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dnia 29 grudnia 2015 r., tj.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Okres przejściowy

Unijny Kodeks Celny stanowi w art. 6 ust. 1, że wszelka wymiana informacji odbywać się będzie w formie elektronicznej. Jednocześnie jednak pozwala na wprowadzenie okresu przejściowego do czasu uruchomienia lub dostosowania odpowiednich systemów informatycznych. Środki przejściowe zostały określone w Rozporządzeniu Delegowanym Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego w okresie, gdy nie działają jeszcze odpowiednie systemy teleinformatyczne, i zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446 (tzw. Przejściowe Rozporządzenie Delegowane). Podstawę do wprowadzenia przejściowego rozporządzenia delegowanego stanowi art. 279 UKC. Przepisy PRD wskazują, które przepisy UKC, RW i RD będą stosowane od dnia 1 maja 2016 r. a które z nich i w jakim zakresie zostaną zawieszone.

Rewolucyjne zmiany w prawie celnym od 1 maja 2016 r.


Program prac dla Unijnego Kodeksu Celnego

Dnia 29 kwietnia 2014 r. Komisja Europejska wydała decyzję wykonawczą nr 2014/255 ustanawiającą program prac związanych z Unijnym Kodeksem Celnym. Wprowadzono harmonogram prac i opis systemów elektronicznych, które mają wesprzeć funkcjonowanie nowego systemu celnego. Zakres Programu prac jest ściśle powiązany z wieloletnim planem strategicznym dotyczącym eliminacji papierowej formy dokumentów w obszarze ceł i handlu, tzw. MASP. Wdrożenie wszystkich systemów elektronicznych ma nastąpić do 31 grudnia 2020 r.  Program Prac podlega corocznej aktualizacji.

Upoważniony przedsiębiorca AEO – zmiany 2016

Jakie akty przestają obowiązywać z dniem 1 maja 2016 r.?

Wraz z 1 maja 2016 r. tracą swoją moc prawną następujące akty prawne:

Wartym wskazania jest fakt, że Rozporządzenie (WE) nr 450/2008 wprowadzające tzw. zmodernizowany Kodeks Celny zostało uchylone z dniem 30.10.2013 r.

Zakres nowych rozporządzeń celnych

Obowiązek rozdzielenia przepisów wykonujących postanowienia kodeksu celnego na akty wykonawcze i delegowane wynika z artykułów 290 i 291 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Nowe akty prawa celnego, tj. rozporządzenie delegowane i wykonawcze, uzupełniają znacząco treść Unijnego Kodeksu Celnego. Przede wszystkim rozporządzenie delegowane, ze względu na swój charakter, doprecyzowuje elementy składowe Kodeksu. Rozporządzenie wykonawcze natomiast w szczegółowy sposób określa, w jaki sposób należy wykonać przepisy Unijnego Kodeksu Celnego. Zawiera on regulacje proceduralne wskazujące jak zastosować instytucje przewidziane nie tylko Kodeksie Celnym, ale i również w rozporządzeniu delegowanym.

Podsumowanie

Publikacja rozporządzenia wykonawczego i delegowane przez Unię Europejską spowodował, że dzień 1 maja 2016 r., w którym to przepisy nowego Unijnego Kodeksu Celnego nie został zagrożony. Tym samym zapewniony został czas na przygotowanie się do wdrożenia nowego porządku prawnego w zakresie prawa celnego.


Podstawa prawna:

Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny

Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny

Decyzja wykonawcza Komisji z dnia 29 kwietnia 2014 r. nr 2014/255/UE ustanawiająca program prac związanych z unijnym kodeksem celnym

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego w okresie, gdy nie działają jeszcze odpowiednie systemy teleinformatyczne, i zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446

Autor: Anna Zakrzewska

Źródło: Prawo i Logistyka

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

REKLAMA

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

REKLAMA

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

REKLAMA