REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijny Kodeks Celny - przepisy wykonawcze

 Prawo i Logistyka
PrawoiLogistyka.pl to serwis tematyczny zajmujący się prawnymi aspektami działalności transportowej.
Unijny Kodeks Celny - przepisy wykonawcze /Fot. Fotolia
Unijny Kodeks Celny - przepisy wykonawcze /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z końcem grudnia ubiegłego roku zostały opublikowane dwa bardzo ważne dla nowego porządku celnego akty prawne w Unii Europejskiej. Są to przepisy umożliwiające wykonanie Unijnego Kodeksu Celnego z dnia 9 października 2016 r. Nowe regulacje unijne dotyczące prawa celnego wejdą w życie dnia 1 maja 2016 r.

Po co Unii Europejskiej nowy Kodeks Celny?

Głównym argumentem podnoszonym przez organy UE chcące wskazać powody nowelizacji przepisów prawa celnego to uproszczenie i przyspieszenie operacji celnych dokonywanych na obszarze celnym UE, które mają być wspierane przez pełną informatyzację systemu celnego wprowadzonego w każdym kraju członkowskim Unii. Przede wszystkim pełna unifikacja systemu celnego pozwoli na szybki przepływ informacji między krajami członkowskimi, jak i organami celnymi a podmiotami uczestniczącymi w wymianie międzynarodowej, czy organami celnymi poszczególnych krajów Unii. Docelowo Unia Europejska dąży do całkowitego odejścia od dokumentów papierowych na rzecz elektronicznych mieszczących się w zaimplementowanych systemach.

Autopromocja

Uszczelnienie systemu celnego w UE – zmiany dla eksporterów i importerów od 1 maja 2016 r.

Innym argumentem używanym przy wyjaśnieniu podstaw wprowadzenia nowych regulacji celnych to uszczelnienie całego systemu celnego we Wspólnocie. W tym celu mają właśnie pomóc wspomniane systemy IT. Ma to również wzmocnić nowoczesne podejście do kontroli celnych, jakie wprowadza nowy Unijny Kodeks Celny.

Akty prawne właściwe od 1 maja 2016 r.

Unijny Kodeks Celny został przyjęty dnia 9 października 2013 r. rozporządzeniem (UE) nr 952/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady, które wraz z wejściem w życie dnia 30 października 2013 r. uchyliło rozporządzenie (WE) nr 450/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. ustanawiające wspólnotowy kodeks celny (zmodernizowany kodeks celny).

Dodatkowo od 1 maja 2016 r. zastosowanie będą miały dwa akty prawne służące wykonaniu Unijnego Kodeksu Celnego, a które zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dnia 29 grudnia 2015 r., tj.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Okres przejściowy

Unijny Kodeks Celny stanowi w art. 6 ust. 1, że wszelka wymiana informacji odbywać się będzie w formie elektronicznej. Jednocześnie jednak pozwala na wprowadzenie okresu przejściowego do czasu uruchomienia lub dostosowania odpowiednich systemów informatycznych. Środki przejściowe zostały określone w Rozporządzeniu Delegowanym Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego w okresie, gdy nie działają jeszcze odpowiednie systemy teleinformatyczne, i zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446 (tzw. Przejściowe Rozporządzenie Delegowane). Podstawę do wprowadzenia przejściowego rozporządzenia delegowanego stanowi art. 279 UKC. Przepisy PRD wskazują, które przepisy UKC, RW i RD będą stosowane od dnia 1 maja 2016 r. a które z nich i w jakim zakresie zostaną zawieszone.

Rewolucyjne zmiany w prawie celnym od 1 maja 2016 r.


Program prac dla Unijnego Kodeksu Celnego

Dnia 29 kwietnia 2014 r. Komisja Europejska wydała decyzję wykonawczą nr 2014/255 ustanawiającą program prac związanych z Unijnym Kodeksem Celnym. Wprowadzono harmonogram prac i opis systemów elektronicznych, które mają wesprzeć funkcjonowanie nowego systemu celnego. Zakres Programu prac jest ściśle powiązany z wieloletnim planem strategicznym dotyczącym eliminacji papierowej formy dokumentów w obszarze ceł i handlu, tzw. MASP. Wdrożenie wszystkich systemów elektronicznych ma nastąpić do 31 grudnia 2020 r.  Program Prac podlega corocznej aktualizacji.

Upoważniony przedsiębiorca AEO – zmiany 2016

Jakie akty przestają obowiązywać z dniem 1 maja 2016 r.?

Wraz z 1 maja 2016 r. tracą swoją moc prawną następujące akty prawne:

Wartym wskazania jest fakt, że Rozporządzenie (WE) nr 450/2008 wprowadzające tzw. zmodernizowany Kodeks Celny zostało uchylone z dniem 30.10.2013 r.

Zakres nowych rozporządzeń celnych

Obowiązek rozdzielenia przepisów wykonujących postanowienia kodeksu celnego na akty wykonawcze i delegowane wynika z artykułów 290 i 291 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Nowe akty prawa celnego, tj. rozporządzenie delegowane i wykonawcze, uzupełniają znacząco treść Unijnego Kodeksu Celnego. Przede wszystkim rozporządzenie delegowane, ze względu na swój charakter, doprecyzowuje elementy składowe Kodeksu. Rozporządzenie wykonawcze natomiast w szczegółowy sposób określa, w jaki sposób należy wykonać przepisy Unijnego Kodeksu Celnego. Zawiera on regulacje proceduralne wskazujące jak zastosować instytucje przewidziane nie tylko Kodeksie Celnym, ale i również w rozporządzeniu delegowanym.

Podsumowanie

Publikacja rozporządzenia wykonawczego i delegowane przez Unię Europejską spowodował, że dzień 1 maja 2016 r., w którym to przepisy nowego Unijnego Kodeksu Celnego nie został zagrożony. Tym samym zapewniony został czas na przygotowanie się do wdrożenia nowego porządku prawnego w zakresie prawa celnego.


Podstawa prawna:

Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny

Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny

Decyzja wykonawcza Komisji z dnia 29 kwietnia 2014 r. nr 2014/255/UE ustanawiająca program prac związanych z unijnym kodeksem celnym

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego w okresie, gdy nie działają jeszcze odpowiednie systemy teleinformatyczne, i zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446

Autor: Anna Zakrzewska

Źródło: Prawo i Logistyka

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA