REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przepisach dotyczących składu celnego od 1 maja 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tychmańska
Zmiany w przepisach dotyczących składu celnego od 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia
Zmiany w przepisach dotyczących składu celnego od 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Unijny Kodeks Celny, którego przepisy zaczną obowiązywać od 1 maja 2016 r., przewiduje szereg istotnych zmian w prawie celnym. Głównym celem zmian jest uproszczenie prawodawstwa celnego oraz ujednolicenie obsługi obrotu towarowego z zagranicą w całej Unii Europejskiej poprzez harmonizację zasad wymiany informacji i zakresu danych. Nowe regulacje pojawią się m.in. w obszarze dotyczącym składu celnego.

Nowa systematyka składów celnych

Przepisy unijnego prawa celnego (art. 240 ust. 2 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC); art. 203 i art. 1 pkt 32-33 rozporządzenia delegowanego oraz zał. 90 pkt 17-22) wprowadzają nową systematykę składów celnych:

REKLAMA

REKLAMA

1) publiczny skład celny, który umożliwia składowanie celne towarów przez każdą osobę:

a) publiczny skład celny typu I – odpowiada obecnym składom celnym typu A,

b) publiczny skład celny typu II – odpowiada obecnym składom celnym typu B,

REKLAMA

c) publiczny skład celny typu III – odpowiada obecnym składom celnym typu F,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) prywatny skład celny, który umożliwia składowanie towarów przez posiadacza pozwolenia – odpowiada obecnym składom celnym typu C, D, E.

Uszczelnienie systemu celnego w UE – zmiany dla eksporterów i importerów od 1 maja 2016 r.

Pozwolenie na prowadzenie składu celnego

Udzielanie pozwoleń na prowadzenie składu celnego jest regulowane przez art. 211 ust. 3 lit.a-c UKC; art. 211 ust. 4 lit. a UKC.

Pozwolenia na prowadzenie składu celnego udziela się:

a) osobie, która:

- ma siedzibę na obszarze celnym Unii,

- zapewnia prawidłową realizację operacji;

- składa zabezpieczenie

Jest to nowe wymaganie określone przez przepisy UKC. Udzielenie pozwolenia na prowadzenie składu celnego jest uzależnione od złożenia zabezpieczenia.

b) gdy organy celne mogą sprawować dozór celny bez konieczności stosowania środków administracyjnych niewspółmiernych do istniejącej potrzeby gospodarczej.

Wniosek o udzielenie lub zmianę pozwolenia na prowadzenie składu celnego jest składany na formularzu stanowiącym załącznik nr 12 do przejściowego rozporządzenia delegowanego.

Zasady przyznawania statusu upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) po 1 maja 2016 r.


Pozwolenie na korzystanie z procedury składu celnego

Przepisy unijnego prawa celnego nie przewidują wydawania pozwoleń na procedurę składu celnego. Pozwolenia na stosowanie procedury składu celnego udzielone na podstawie przepisów dotychczasowych osobom korzystającym z procedury w publicznych składach celnych tracą moc z dniem 1 maja 2016 r.

Osoby korzystające z procedury w publicznych składach celnych na podstawie pozwoleń udzielonych przed 1 maja 2016 r. powinny uzgodnić z prowadzącym skład celny zakres operacji, którym będą podlegać towary objęte procedurą składu celnego. Dotyczy to w szczególności: poddania towarów zwyczajowym czynnościom, czasowego wyprowadzenia towarów, przeniesienie praw i obowiązków osoby uprawnionej do procedury. Prowadzący skład celny winien zwrócić się do organu celnego z wnioskiem o zmianę posiadanego pozwolenia na prowadzenie składu celnego, w części dotyczącej określenia uprawnienia do realizacji operacji, którym będą mogły być poddane towary wprowadzone do składu celnego przez osoby korzystające z procedury składu celnego.

Unijny Kodeks Celny - procedura wpisu do rejestru zgłaszającego

Zasady regulujące prowadzenie składu celnego w okresie przejściowym

Zasady obowiązujące w okresie przejściowym określa art. 250 ust. 1 rozporządzenia delegowanego, art. 345 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego.

Pozwolenia na prowadzenie składów celnych udzielone na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują swoją ważność po 1 maja 2016 r. W okresie przejściowym nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia, o którym mowa w art. 211 ust. 3 lit. c UKC. Ważność zachowują także ewidencje towarowe prowadzone w składzie celnym.

Stosowanie procedury składu celnego, jak i zamknięcie procedury składu celnego odbywa się na podstawie przepisów nowego prawa unijnego.

Pozwolenia na prowadzenie składu celnego udzielone na podstawie przepisów dotychczasowych będą podlegać ponownej ocenie. W wyniku ponownej oceny posiadane pozwolenie zostanie cofnięte oraz – jeśli spełnione będą warunki określone w przepisach prawa celnego – zostanie wydane nowe pozwolenie. Zgodnie z art. 250 ust. 1 rozporządzenia delegowanego organ celny jest zobowiązany do przeprowadzenia ponownej oceny i wydania rozstrzygnięcia w sprawie przed dniem 1 maja 2019 r.

Podstawy prawne:

- art. 211 ust. 3 lit. a-c UKC; art. 211 ust. 4 lit. a, art. 240-242 UKC;

- art. 250 ust. 1 rozporządzenia delegowanego;

- art. 345 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego;

- zał. 12 do przejściowego rozporządzenia delegowanego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA