REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w przepisach dotyczących składu celnego od 1 maja 2016 r.

Aleksandra Tychmańska
Zmiany w przepisach dotyczących składu celnego od 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia
Zmiany w przepisach dotyczących składu celnego od 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Unijny Kodeks Celny, którego przepisy zaczną obowiązywać od 1 maja 2016 r., przewiduje szereg istotnych zmian w prawie celnym. Głównym celem zmian jest uproszczenie prawodawstwa celnego oraz ujednolicenie obsługi obrotu towarowego z zagranicą w całej Unii Europejskiej poprzez harmonizację zasad wymiany informacji i zakresu danych. Nowe regulacje pojawią się m.in. w obszarze dotyczącym składu celnego.

Nowa systematyka składów celnych

Przepisy unijnego prawa celnego (art. 240 ust. 2 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC); art. 203 i art. 1 pkt 32-33 rozporządzenia delegowanego oraz zał. 90 pkt 17-22) wprowadzają nową systematykę składów celnych:

REKLAMA

Autopromocja

1) publiczny skład celny, który umożliwia składowanie celne towarów przez każdą osobę:

a) publiczny skład celny typu I – odpowiada obecnym składom celnym typu A,

b) publiczny skład celny typu II – odpowiada obecnym składom celnym typu B,

c) publiczny skład celny typu III – odpowiada obecnym składom celnym typu F,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) prywatny skład celny, który umożliwia składowanie towarów przez posiadacza pozwolenia – odpowiada obecnym składom celnym typu C, D, E.

Uszczelnienie systemu celnego w UE – zmiany dla eksporterów i importerów od 1 maja 2016 r.

Pozwolenie na prowadzenie składu celnego

Udzielanie pozwoleń na prowadzenie składu celnego jest regulowane przez art. 211 ust. 3 lit.a-c UKC; art. 211 ust. 4 lit. a UKC.

Pozwolenia na prowadzenie składu celnego udziela się:

a) osobie, która:

- ma siedzibę na obszarze celnym Unii,

- zapewnia prawidłową realizację operacji;

- składa zabezpieczenie

Jest to nowe wymaganie określone przez przepisy UKC. Udzielenie pozwolenia na prowadzenie składu celnego jest uzależnione od złożenia zabezpieczenia.

b) gdy organy celne mogą sprawować dozór celny bez konieczności stosowania środków administracyjnych niewspółmiernych do istniejącej potrzeby gospodarczej.

Wniosek o udzielenie lub zmianę pozwolenia na prowadzenie składu celnego jest składany na formularzu stanowiącym załącznik nr 12 do przejściowego rozporządzenia delegowanego.

Zasady przyznawania statusu upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) po 1 maja 2016 r.


Pozwolenie na korzystanie z procedury składu celnego

Przepisy unijnego prawa celnego nie przewidują wydawania pozwoleń na procedurę składu celnego. Pozwolenia na stosowanie procedury składu celnego udzielone na podstawie przepisów dotychczasowych osobom korzystającym z procedury w publicznych składach celnych tracą moc z dniem 1 maja 2016 r.

Osoby korzystające z procedury w publicznych składach celnych na podstawie pozwoleń udzielonych przed 1 maja 2016 r. powinny uzgodnić z prowadzącym skład celny zakres operacji, którym będą podlegać towary objęte procedurą składu celnego. Dotyczy to w szczególności: poddania towarów zwyczajowym czynnościom, czasowego wyprowadzenia towarów, przeniesienie praw i obowiązków osoby uprawnionej do procedury. Prowadzący skład celny winien zwrócić się do organu celnego z wnioskiem o zmianę posiadanego pozwolenia na prowadzenie składu celnego, w części dotyczącej określenia uprawnienia do realizacji operacji, którym będą mogły być poddane towary wprowadzone do składu celnego przez osoby korzystające z procedury składu celnego.

Unijny Kodeks Celny - procedura wpisu do rejestru zgłaszającego

Zasady regulujące prowadzenie składu celnego w okresie przejściowym

Zasady obowiązujące w okresie przejściowym określa art. 250 ust. 1 rozporządzenia delegowanego, art. 345 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego.

Pozwolenia na prowadzenie składów celnych udzielone na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują swoją ważność po 1 maja 2016 r. W okresie przejściowym nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia, o którym mowa w art. 211 ust. 3 lit. c UKC. Ważność zachowują także ewidencje towarowe prowadzone w składzie celnym.

Stosowanie procedury składu celnego, jak i zamknięcie procedury składu celnego odbywa się na podstawie przepisów nowego prawa unijnego.

Pozwolenia na prowadzenie składu celnego udzielone na podstawie przepisów dotychczasowych będą podlegać ponownej ocenie. W wyniku ponownej oceny posiadane pozwolenie zostanie cofnięte oraz – jeśli spełnione będą warunki określone w przepisach prawa celnego – zostanie wydane nowe pozwolenie. Zgodnie z art. 250 ust. 1 rozporządzenia delegowanego organ celny jest zobowiązany do przeprowadzenia ponownej oceny i wydania rozstrzygnięcia w sprawie przed dniem 1 maja 2019 r.

Podstawy prawne:

- art. 211 ust. 3 lit. a-c UKC; art. 211 ust. 4 lit. a, art. 240-242 UKC;

- art. 250 ust. 1 rozporządzenia delegowanego;

- art. 345 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego;

- zał. 12 do przejściowego rozporządzenia delegowanego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA