Rewolucyjne zmiany w prawie celnym od 1 maja 2016 r.
REKLAMA
REKLAMA
Jakie akty prawne będą właściwe od 1 maja 2016 r.
Podstawą nowych regulacji celnych na szczeblu unijnym stanowi Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające Unijny Kodeks Celny. Aby móc prawidłowo wykonać jego przepisy dnia 29 grudnia 2016 r. ustawodawca ogłosił w Unijnym Dzienniku Ustaw dwa dodatkowe akty, tj.:
REKLAMA
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego;
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny.
Oba powyższe akty mają zapewnić prawidłowe wykonanie zapisów Unijnego Kodeksu Celnego, jak i właściwą implementację przepisów UKC przez kraje członkowskie.
Uszczelnienie systemu celnego w UE – zmiany dla eksporterów i importerów od 1 maja 2016 r.
Co się zmienia?
Nowy Kodeks Celny wprowadza wiele istotnych zmian do porządku prawnego. Mogą one mieć znaczący wpływ na funkcjonowanie niejednego przedsiębiorstwa, który uczestniczy w obrocie towarowym z zagranicą.
Do najważniejszych zmian zaliczymy regulacje dotyczące:
- Przepisów proceduralnych – w tym definicja decyzji i procedura jej wydania;
- WIT (Wiążącej Informacji Taryfowej)/WIP (Wiążącej Informacji o Pochodzeniu) – głównie w zakresie okresu ich ważności, który od 1 maja 2016 r. wyniesie zamiast 6 lat – 3 lata;
- Udzielania informacji przez organy celne (art. 14 UKC);
- Wartości celnej – zlikwidowanie możliwości deklarowania wartości celnej na podstawie sprzedaży mającej miejsce przed ostatnią sprzedażą w celu wprowadzenia towarów na terytorium UE (tzw. pierwsza dostawa eksportowa); zgodnie z art. 347 rozporządzenia wykonawczego, które wprowadziło klauzulę uprzywilejowania, istnieje możliwość zastosowania starej metody wyliczania wartości celnej do umów zawartych przed 18 stycznia 2016 r.;
- Wprowadzenia instytucji odprawy scentralizowanej – która pozwala na złożenie w urzędzie celnym właściwym ze względu na miejsce siedziby osoby zgłoszenia celnego towarów, które będą przedstawione w innym urzędzie celnym; pozwolenie na stosowanie odprawy scentralizowanej może uzyskać wyłącznie upoważniony przedsiębiorca AEO;
- Wprowadzenia tzw. „samoobsługi celnej” – która polega na tym, że na wniosek upoważnionego przedsiębiorcy AEO organ celny zezwala, aby pewne formalności celne były załatwiane przez przedsiębiorcę w celu określenia przez niego należnej kwoty należności celnych przywozowych i wywozowych oraz przeprowadzenia kontroli pod nadzorem celnym;
- Statusu upoważnionego przedsiębiorcy AEO – AEO przestaje być certyfikatem a staje się pozwoleniem; ponadto rozszerzono kryteria otrzymania statusu AEO zwłaszcza w kontekście otrzymania AEO(C);
- Definicji eksportera;
- Zmiany katalogu procedur celnych i zniesienie aktualnie obowiązującego podziału na przeznaczenia i procedury celne;
- Rozszerzenie możliwości stosowania sprostowania zgłoszenia celnego po zwolnieniu towarów;
- Nowe unormowania dotyczące długu celnego, zabezpieczenia generalnego i zasad korzystania z zabezpieczenia generalnego w obniżonej wartości.
Wydawanie decyzji celnych na podstawie Unijnego Kodeksu Celnego
Podsumowanie
Unijny Kodeks Celny w znaczący sposób zrewolucjonizuje aktualny porządek celny. Jego zmiany wpłyną na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, które uczestniczy w obrocie towarowym z zagranicą. Dlatego ważnym wydaje się właściwe przygotowanie procesów w firmie do nowych regulacji prawnych, które wejdą w życie już 1 maja 2016 r.
Podstawa prawna:
Autor: Anna Zakrzewska
Źródło: Prawo i Logistyka
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat