REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mały biznes outsourcuje na dużą skalę

Adam Głos
Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.
Mały biznes outsourcuje na dużą skalę / fot. Fotolia
Mały biznes outsourcuje na dużą skalę / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski rynek usług dla biznesu rozwija się coraz szybciej. Z raportu ABSL* wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat branża outsourcingowa urosła o blisko 50 proc. Już teraz działa u nas ponad 500 centrów outsourcingowych. Jakie usługi zlecamy na zewnątrz? Przede wszystkim IT, logistykę i księgowość. Outsourcing jest dobrym rozwiązaniem dla dużych graczy. A dla małych? Zapytaliśmy Adama Głosa, Prezesa firmy Tax Care, która świadczy usługi księgowe i właśnie poszerzyła je o rozwiązania prawne oraz medyczne.

Z najnowszego raportu „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014”, przygotowanego przez ABSL* (Association of Business Service Leaders in Poland ) wynika, że w centrach usług dla biznesu pracuje już blisko 130 tys. specjalistów, a pod koniec 2015 roku będzie ich o 30 tys. więcej. W raporcie „Tholons Top 100 Outsourcing Destinations 2014” czytamy natomiast, że Kraków plasuje się na dziewiątym miejscu wśród najbardziej pożądanych destynacji świata, ustępując jedynie sześciu miastom w Indiach, które są globalnym liderem w branży oraz dwóm ośrodkom na Filipinach. Mówi się, że outsourcing przynosi największe korzyści przy dużych wolumenach, co potwierdzałyby projekty realizowane - przez wyżej wspomniane centra usług - na dużą skalę i w długiej perspektywie czasu. Tymczasem przeciętny Kowalski, który prowadzi niewielką firmę, również stawia na outsourcing i to znacznie częściej niż kilka lat temu.   

REKLAMA

Autopromocja

Czy w „małym biznesie” jest potencjał dla tej branży?

Zgadzam się, że outsourcing w dużej skali przynosi wymierne korzyści finansowe. W przypadku wielkich firm mówimy o dużych wolumenach i długotrwałych kontraktach. To powoduje, że oszczędności są naprawdę wysokie i można je zainwestować chociażby w doskonalenie kompetencji pracowników. Nie zmienia to jednak faktu, że outsourcing w skali mikro jest równie opłacalny, ponieważ niwelowanie kosztów powinno być cechą charakterystyczną każdego efektywnego przedsiębiorstwa. Trzeba tu również powiedzieć, że duży biznes oszczędza, dzięki outsourcingowi, zarówno czas, jak i pieniądze. Z kolei mały biznes, zlecając usługi na zewnątrz (na przykład logistyczne lub księgowe) oszczędza przede wszystkim czas, który jest kluczowy na pierwszym etapie budowania własnej firmy. Niejednokrotnie ten czas decyduje o tym, czy przysłowiowy Kowalski stworzy sieć sprzedaży i zacznie zarabiać, zamiast poświęcać kilka godzin tygodniowo na administrację, księgowość i logistykę itd.

Nowe zasady udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorców

W przypadku dużych przedsiębiorstw decyzja o outsourcingu może być prosta. Rachunek zysków i strat, który w dłuższej perspektywie czasu wykaże zyski. Jak przekonać zwykłego Kowalskiego, by wydał ostatnią złotówkę i zlecił niektóre zadania na zewnątrz?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rośnie liczba przedsiębiorców, których nie trzeba przekonywać. Coraz więcej firm zleca chociażby usługi transportowe wynajmując kurierów lub zamawia firmę sprzątającą, by raz w tygodniu zajęła się biurem. To też outsourcing, choć na małą skalę. Kolejnym krokiem jest korzystanie z usług IT lub wynajęcie biura księgowego, które zadba o nasze rachunki. Tutaj chciałbym opowiedzieć o ciekawym badaniu, które przeprowadziliśmy na próbie 300 przedsiębiorców. Wynika z niego, że blisko 28 proc. osób samodzielnie prowadzi swoją księgowość korzystając z programów księgowych, systemów online, Excela lub zwykłego kalkulatora. Blisko połowa badanych przyznała jednak, że największą barierą w korzystaniu z usług zewnętrznego biura księgowego są koszty. To ciekawe, ponieważ obliczyliśmy, że przedsiębiorca, który nie korzysta z usług specjalistów poświęca na księgowość jeden dzień tygodniowo. Gdyby mógł poświęcić ten czas na sprzedaż, szybko zauważyłby korzyści.  

Jakie jeszcze bariery, poza kosztami, odstraszają przedsiębiorców?

Jeśli chodzi o outsourcing to zbliżamy się do standardów niemieckich, choć daleko nam jeszcze do otwartości charakterystycznej dla Holandii lub Wielkiej Brytanii. Przedsiębiorcy wciąż mają wątpliwości, czy oddanie procesów w obce ręce będzie efektywne, a same projekty zrealizowane dobrze i rzetelnie. Tymczasem jedną z zalet outsourcingu jest to, że powierzamy konkretne zadanie grupie fachowców, która doświadczeniem i umiejętnościami przewyższa – w danym temacie – naszych pracowników oraz nas samych.  

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

Wiemy już, że Kowalski coraz częściej decyduje się na outsourcing. Czego oczekuje od firmy, która dostarcza mu gotowe rozwiązania?

Coraz częściej oczekuje on kompleksowej oferty i całego pakietu usług, a nie pojedynczych działań. Przyrównując to do naszej działalności możemy powiedzieć, że nasz klient szuka nie tylko usług księgowych i finansowych, ale również opieki prawnej czy medycznej. Właśnie je wprowadziliśmy i nie zamierzamy na tym poprzestać.

Jak zmienić księgowego?

*ABSL to Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (Association of Business Service Leaders in Poland). Raport „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014” został zaprezentowany podczas V Konferencji ABSL w Poznaniu (22-23 maja 2014 r.). Konferencja ta jest najważniejszym wydarzeniem sektora usług dla biznesu w regionie CEE.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA