REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mały biznes outsourcuje na dużą skalę

Adam Głos
Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.
Mały biznes outsourcuje na dużą skalę / fot. Fotolia
Mały biznes outsourcuje na dużą skalę / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski rynek usług dla biznesu rozwija się coraz szybciej. Z raportu ABSL* wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat branża outsourcingowa urosła o blisko 50 proc. Już teraz działa u nas ponad 500 centrów outsourcingowych. Jakie usługi zlecamy na zewnątrz? Przede wszystkim IT, logistykę i księgowość. Outsourcing jest dobrym rozwiązaniem dla dużych graczy. A dla małych? Zapytaliśmy Adama Głosa, Prezesa firmy Tax Care, która świadczy usługi księgowe i właśnie poszerzyła je o rozwiązania prawne oraz medyczne.

Z najnowszego raportu „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014”, przygotowanego przez ABSL* (Association of Business Service Leaders in Poland ) wynika, że w centrach usług dla biznesu pracuje już blisko 130 tys. specjalistów, a pod koniec 2015 roku będzie ich o 30 tys. więcej. W raporcie „Tholons Top 100 Outsourcing Destinations 2014” czytamy natomiast, że Kraków plasuje się na dziewiątym miejscu wśród najbardziej pożądanych destynacji świata, ustępując jedynie sześciu miastom w Indiach, które są globalnym liderem w branży oraz dwóm ośrodkom na Filipinach. Mówi się, że outsourcing przynosi największe korzyści przy dużych wolumenach, co potwierdzałyby projekty realizowane - przez wyżej wspomniane centra usług - na dużą skalę i w długiej perspektywie czasu. Tymczasem przeciętny Kowalski, który prowadzi niewielką firmę, również stawia na outsourcing i to znacznie częściej niż kilka lat temu.   

REKLAMA

Autopromocja

Czy w „małym biznesie” jest potencjał dla tej branży?

Zgadzam się, że outsourcing w dużej skali przynosi wymierne korzyści finansowe. W przypadku wielkich firm mówimy o dużych wolumenach i długotrwałych kontraktach. To powoduje, że oszczędności są naprawdę wysokie i można je zainwestować chociażby w doskonalenie kompetencji pracowników. Nie zmienia to jednak faktu, że outsourcing w skali mikro jest równie opłacalny, ponieważ niwelowanie kosztów powinno być cechą charakterystyczną każdego efektywnego przedsiębiorstwa. Trzeba tu również powiedzieć, że duży biznes oszczędza, dzięki outsourcingowi, zarówno czas, jak i pieniądze. Z kolei mały biznes, zlecając usługi na zewnątrz (na przykład logistyczne lub księgowe) oszczędza przede wszystkim czas, który jest kluczowy na pierwszym etapie budowania własnej firmy. Niejednokrotnie ten czas decyduje o tym, czy przysłowiowy Kowalski stworzy sieć sprzedaży i zacznie zarabiać, zamiast poświęcać kilka godzin tygodniowo na administrację, księgowość i logistykę itd.

Nowe zasady udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorców

W przypadku dużych przedsiębiorstw decyzja o outsourcingu może być prosta. Rachunek zysków i strat, który w dłuższej perspektywie czasu wykaże zyski. Jak przekonać zwykłego Kowalskiego, by wydał ostatnią złotówkę i zlecił niektóre zadania na zewnątrz?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rośnie liczba przedsiębiorców, których nie trzeba przekonywać. Coraz więcej firm zleca chociażby usługi transportowe wynajmując kurierów lub zamawia firmę sprzątającą, by raz w tygodniu zajęła się biurem. To też outsourcing, choć na małą skalę. Kolejnym krokiem jest korzystanie z usług IT lub wynajęcie biura księgowego, które zadba o nasze rachunki. Tutaj chciałbym opowiedzieć o ciekawym badaniu, które przeprowadziliśmy na próbie 300 przedsiębiorców. Wynika z niego, że blisko 28 proc. osób samodzielnie prowadzi swoją księgowość korzystając z programów księgowych, systemów online, Excela lub zwykłego kalkulatora. Blisko połowa badanych przyznała jednak, że największą barierą w korzystaniu z usług zewnętrznego biura księgowego są koszty. To ciekawe, ponieważ obliczyliśmy, że przedsiębiorca, który nie korzysta z usług specjalistów poświęca na księgowość jeden dzień tygodniowo. Gdyby mógł poświęcić ten czas na sprzedaż, szybko zauważyłby korzyści.  

Jakie jeszcze bariery, poza kosztami, odstraszają przedsiębiorców?

Jeśli chodzi o outsourcing to zbliżamy się do standardów niemieckich, choć daleko nam jeszcze do otwartości charakterystycznej dla Holandii lub Wielkiej Brytanii. Przedsiębiorcy wciąż mają wątpliwości, czy oddanie procesów w obce ręce będzie efektywne, a same projekty zrealizowane dobrze i rzetelnie. Tymczasem jedną z zalet outsourcingu jest to, że powierzamy konkretne zadanie grupie fachowców, która doświadczeniem i umiejętnościami przewyższa – w danym temacie – naszych pracowników oraz nas samych.  

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

Wiemy już, że Kowalski coraz częściej decyduje się na outsourcing. Czego oczekuje od firmy, która dostarcza mu gotowe rozwiązania?

Coraz częściej oczekuje on kompleksowej oferty i całego pakietu usług, a nie pojedynczych działań. Przyrównując to do naszej działalności możemy powiedzieć, że nasz klient szuka nie tylko usług księgowych i finansowych, ale również opieki prawnej czy medycznej. Właśnie je wprowadziliśmy i nie zamierzamy na tym poprzestać.

Jak zmienić księgowego?

*ABSL to Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (Association of Business Service Leaders in Poland). Raport „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014” został zaprezentowany podczas V Konferencji ABSL w Poznaniu (22-23 maja 2014 r.). Konferencja ta jest najważniejszym wydarzeniem sektora usług dla biznesu w regionie CEE.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limity podatkowe w 2025 roku - PIT, VAT, ryczałt

Początek roku to dla wielu przedsiębiorców, a także księgowych okazja do zaplanowania kolejnych 12 miesięcy intensywnej pracy. Warto pamiętać o obowiązujących w tym roku limitach podatkowych, po przekroczeniu których zmieniają się niektóre obowiązki właścicieli firm. To od nich zależą także określone przywileje i uprawnienia związane z wybraną formą rozliczeń. Sprawdzamy, jak zmieniły się limity na 2025 rok, które bezpośrednio wpływają na zobowiązania na rzecz Urzędu Skarbowego lub ZUS-u. 

Składki ZUS w 2025 r.: działalność gospodarcza (duży i mały ZUS). Kwoty składek i podstawy wymiaru

W ślad za wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz prognozowanym przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem, w 2025 roku zwiększyły się także składki na ubezpieczenia społeczne. ZUS podał kwoty tych składek i podstaw ich wymiaru.

Wspólne rozliczenie PIT: Jak zaoszczędzić na podatkach z małżonkiem? Sprawdź, kto może skorzystać!

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem to możliwość, która znacząco może obniżyć należny podatek, zwłaszcza gdy różnice w dochodach są duże. Aby skorzystać z tego rozwiązania, musisz spełnić kilka warunków, takich jak wspólność majątkowa czy odpowiednia forma opodatkowania. Sprawdź, kto może rozliczać się wspólnie i jakie korzyści przynosi to rozwiązanie!

Mały ZUS plus 2025 – zgłoszenia tylko do końca stycznia. Kalkulator obniżonych składek przedsiębiorców na zus.pl

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, prowadzącym działalność gospodarczą na małą skalę, że do końca stycznia 2025 r. mogą zgłosić się do „małego ZUS plus”, aby opłacać w nowym roku niższe składki liczone od dochodu. Nowego zgłoszenia nie muszą czynić przedsiębiorcy, którzy korzystali z ulgi w grudniu 2024 r. i chcą ją kontynuować.

REKLAMA

Sprzedajesz w internecie? Uważaj na próg 3 225 zł miesięcznie! Za złamanie nowych przepisów grożą surowe kary

To już koniec szarej strefy w sprzedaży przez internet, w tym na takiej popularnej platformie jak Allegro. Jeśli sprzedający przysłowiowy Kowalski uzyskuje przychody 3 225 złotych miesięcznie, musi zarejestrować działalność lub firmę i spodziewać się kontroli podatkowej. Za złamanie nowych regulacji grożą kary i grzywny.

Rząd nie dostrzega tej luki podatkowej. Dlatego teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci

Okazuje się, że rząd nie dostrzega systemowej luki - a mógłby zyskać ponad miliard złotych z podatków i uchronić Polaków przed szeregiem zagrożeń. W związku z tym teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci – alarmuje Warsaw Enterprise Institute w opublikowanym właśnie raporcie.

Będzie super-urząd do kontroli przedsiębiorców. Bo rząd szuka pieniędzy. Jakie skutki dla firm?

Rząd ogłosił pomysł powstania specjalistycznego zespołu mającego na celu skuteczniejszą walkę z szarą strefą i unikaniem opodatkowania. Ma to być "Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie" - już teraz zwany przez niektórych "super-urzędem" lub "super-skarbówką". Nowa inicjatywa zakłada wykorzystanie zaawansowanych technologii analitycznych, które pomogą w precyzyjnym typowaniu podatników do kontroli. Celem projektu jest uszczelnienie systemu podatkowego, poprawa ściągalności podatków, opłat, składek i innych należności publicznoprawnych oraz ograniczenie nielegalnych praktyk w obrocie gospodarczym. Dzięki temu uczciwie działający przedsiębiorcy mają zyskać równą przestrzeń konkurencyjną.

KSeF w 2025 roku: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć problemów w 2026 roku?

Przedsiębiorcy, nadchodzi czas zmian! Obowiązkowe e-faktury w KSeF to rewolucja w polskiej księgowości, która wejdzie w życie w 2026 roku. Co zrobić, aby przygotować się na nowe zasady już w 2025 roku? Kluczowe decyzje, technologia i szkolenia – dowiedz się, jak uniknąć chaosu i zyskać przewagę dzięki wcześniejszemu wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Od 6 stycznia 2025 r. ZUS przyjmuje wnioski o umorzenie składek od płatników poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że 6 stycznia 2025 roku ruszyło przyjmowanie wniosków o umorzenie składek od płatników poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r. Jakie warunki należy spełniać?

Zmiana stawki podatku za garaż w budynkach wielorodzinnych

Od początku 2025 roku zmieniło się opodatkowanie garaży w budynkach wielorodzinnych. W związku nowymi przepisami nastąpiło zrównanie stawek opodatkowania garaży. W niektórych przypadkach oznacza to obniżkę podatku.

REKLAMA