REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mały biznes outsourcuje na dużą skalę

Adam Głos
Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.
Mały biznes outsourcuje na dużą skalę / fot. Fotolia
Mały biznes outsourcuje na dużą skalę / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski rynek usług dla biznesu rozwija się coraz szybciej. Z raportu ABSL* wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat branża outsourcingowa urosła o blisko 50 proc. Już teraz działa u nas ponad 500 centrów outsourcingowych. Jakie usługi zlecamy na zewnątrz? Przede wszystkim IT, logistykę i księgowość. Outsourcing jest dobrym rozwiązaniem dla dużych graczy. A dla małych? Zapytaliśmy Adama Głosa, Prezesa firmy Tax Care, która świadczy usługi księgowe i właśnie poszerzyła je o rozwiązania prawne oraz medyczne.

Z najnowszego raportu „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014”, przygotowanego przez ABSL* (Association of Business Service Leaders in Poland ) wynika, że w centrach usług dla biznesu pracuje już blisko 130 tys. specjalistów, a pod koniec 2015 roku będzie ich o 30 tys. więcej. W raporcie „Tholons Top 100 Outsourcing Destinations 2014” czytamy natomiast, że Kraków plasuje się na dziewiątym miejscu wśród najbardziej pożądanych destynacji świata, ustępując jedynie sześciu miastom w Indiach, które są globalnym liderem w branży oraz dwóm ośrodkom na Filipinach. Mówi się, że outsourcing przynosi największe korzyści przy dużych wolumenach, co potwierdzałyby projekty realizowane - przez wyżej wspomniane centra usług - na dużą skalę i w długiej perspektywie czasu. Tymczasem przeciętny Kowalski, który prowadzi niewielką firmę, również stawia na outsourcing i to znacznie częściej niż kilka lat temu.   

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy w „małym biznesie” jest potencjał dla tej branży?

Zgadzam się, że outsourcing w dużej skali przynosi wymierne korzyści finansowe. W przypadku wielkich firm mówimy o dużych wolumenach i długotrwałych kontraktach. To powoduje, że oszczędności są naprawdę wysokie i można je zainwestować chociażby w doskonalenie kompetencji pracowników. Nie zmienia to jednak faktu, że outsourcing w skali mikro jest równie opłacalny, ponieważ niwelowanie kosztów powinno być cechą charakterystyczną każdego efektywnego przedsiębiorstwa. Trzeba tu również powiedzieć, że duży biznes oszczędza, dzięki outsourcingowi, zarówno czas, jak i pieniądze. Z kolei mały biznes, zlecając usługi na zewnątrz (na przykład logistyczne lub księgowe) oszczędza przede wszystkim czas, który jest kluczowy na pierwszym etapie budowania własnej firmy. Niejednokrotnie ten czas decyduje o tym, czy przysłowiowy Kowalski stworzy sieć sprzedaży i zacznie zarabiać, zamiast poświęcać kilka godzin tygodniowo na administrację, księgowość i logistykę itd.

Nowe zasady udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorców

REKLAMA

W przypadku dużych przedsiębiorstw decyzja o outsourcingu może być prosta. Rachunek zysków i strat, który w dłuższej perspektywie czasu wykaże zyski. Jak przekonać zwykłego Kowalskiego, by wydał ostatnią złotówkę i zlecił niektóre zadania na zewnątrz?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rośnie liczba przedsiębiorców, których nie trzeba przekonywać. Coraz więcej firm zleca chociażby usługi transportowe wynajmując kurierów lub zamawia firmę sprzątającą, by raz w tygodniu zajęła się biurem. To też outsourcing, choć na małą skalę. Kolejnym krokiem jest korzystanie z usług IT lub wynajęcie biura księgowego, które zadba o nasze rachunki. Tutaj chciałbym opowiedzieć o ciekawym badaniu, które przeprowadziliśmy na próbie 300 przedsiębiorców. Wynika z niego, że blisko 28 proc. osób samodzielnie prowadzi swoją księgowość korzystając z programów księgowych, systemów online, Excela lub zwykłego kalkulatora. Blisko połowa badanych przyznała jednak, że największą barierą w korzystaniu z usług zewnętrznego biura księgowego są koszty. To ciekawe, ponieważ obliczyliśmy, że przedsiębiorca, który nie korzysta z usług specjalistów poświęca na księgowość jeden dzień tygodniowo. Gdyby mógł poświęcić ten czas na sprzedaż, szybko zauważyłby korzyści.  

Jakie jeszcze bariery, poza kosztami, odstraszają przedsiębiorców?

Jeśli chodzi o outsourcing to zbliżamy się do standardów niemieckich, choć daleko nam jeszcze do otwartości charakterystycznej dla Holandii lub Wielkiej Brytanii. Przedsiębiorcy wciąż mają wątpliwości, czy oddanie procesów w obce ręce będzie efektywne, a same projekty zrealizowane dobrze i rzetelnie. Tymczasem jedną z zalet outsourcingu jest to, że powierzamy konkretne zadanie grupie fachowców, która doświadczeniem i umiejętnościami przewyższa – w danym temacie – naszych pracowników oraz nas samych.  

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

Wiemy już, że Kowalski coraz częściej decyduje się na outsourcing. Czego oczekuje od firmy, która dostarcza mu gotowe rozwiązania?

Coraz częściej oczekuje on kompleksowej oferty i całego pakietu usług, a nie pojedynczych działań. Przyrównując to do naszej działalności możemy powiedzieć, że nasz klient szuka nie tylko usług księgowych i finansowych, ale również opieki prawnej czy medycznej. Właśnie je wprowadziliśmy i nie zamierzamy na tym poprzestać.

Jak zmienić księgowego?

*ABSL to Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (Association of Business Service Leaders in Poland). Raport „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014” został zaprezentowany podczas V Konferencji ABSL w Poznaniu (22-23 maja 2014 r.). Konferencja ta jest najważniejszym wydarzeniem sektora usług dla biznesu w regionie CEE.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA