Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mały biznes outsourcuje na dużą skalę

Adam Głos
Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.
Mały biznes outsourcuje na dużą skalę / fot. Fotolia
Mały biznes outsourcuje na dużą skalę / fot. Fotolia
Polski rynek usług dla biznesu rozwija się coraz szybciej. Z raportu ABSL* wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat branża outsourcingowa urosła o blisko 50 proc. Już teraz działa u nas ponad 500 centrów outsourcingowych. Jakie usługi zlecamy na zewnątrz? Przede wszystkim IT, logistykę i księgowość. Outsourcing jest dobrym rozwiązaniem dla dużych graczy. A dla małych? Zapytaliśmy Adama Głosa, Prezesa firmy Tax Care, która świadczy usługi księgowe i właśnie poszerzyła je o rozwiązania prawne oraz medyczne.

Z najnowszego raportu „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014”, przygotowanego przez ABSL* (Association of Business Service Leaders in Poland ) wynika, że w centrach usług dla biznesu pracuje już blisko 130 tys. specjalistów, a pod koniec 2015 roku będzie ich o 30 tys. więcej. W raporcie „Tholons Top 100 Outsourcing Destinations 2014” czytamy natomiast, że Kraków plasuje się na dziewiątym miejscu wśród najbardziej pożądanych destynacji świata, ustępując jedynie sześciu miastom w Indiach, które są globalnym liderem w branży oraz dwóm ośrodkom na Filipinach. Mówi się, że outsourcing przynosi największe korzyści przy dużych wolumenach, co potwierdzałyby projekty realizowane - przez wyżej wspomniane centra usług - na dużą skalę i w długiej perspektywie czasu. Tymczasem przeciętny Kowalski, który prowadzi niewielką firmę, również stawia na outsourcing i to znacznie częściej niż kilka lat temu.   

Czy w „małym biznesie” jest potencjał dla tej branży?

Zgadzam się, że outsourcing w dużej skali przynosi wymierne korzyści finansowe. W przypadku wielkich firm mówimy o dużych wolumenach i długotrwałych kontraktach. To powoduje, że oszczędności są naprawdę wysokie i można je zainwestować chociażby w doskonalenie kompetencji pracowników. Nie zmienia to jednak faktu, że outsourcing w skali mikro jest równie opłacalny, ponieważ niwelowanie kosztów powinno być cechą charakterystyczną każdego efektywnego przedsiębiorstwa. Trzeba tu również powiedzieć, że duży biznes oszczędza, dzięki outsourcingowi, zarówno czas, jak i pieniądze. Z kolei mały biznes, zlecając usługi na zewnątrz (na przykład logistyczne lub księgowe) oszczędza przede wszystkim czas, który jest kluczowy na pierwszym etapie budowania własnej firmy. Niejednokrotnie ten czas decyduje o tym, czy przysłowiowy Kowalski stworzy sieć sprzedaży i zacznie zarabiać, zamiast poświęcać kilka godzin tygodniowo na administrację, księgowość i logistykę itd.

Nowe zasady udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorców

W przypadku dużych przedsiębiorstw decyzja o outsourcingu może być prosta. Rachunek zysków i strat, który w dłuższej perspektywie czasu wykaże zyski. Jak przekonać zwykłego Kowalskiego, by wydał ostatnią złotówkę i zlecił niektóre zadania na zewnątrz?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rośnie liczba przedsiębiorców, których nie trzeba przekonywać. Coraz więcej firm zleca chociażby usługi transportowe wynajmując kurierów lub zamawia firmę sprzątającą, by raz w tygodniu zajęła się biurem. To też outsourcing, choć na małą skalę. Kolejnym krokiem jest korzystanie z usług IT lub wynajęcie biura księgowego, które zadba o nasze rachunki. Tutaj chciałbym opowiedzieć o ciekawym badaniu, które przeprowadziliśmy na próbie 300 przedsiębiorców. Wynika z niego, że blisko 28 proc. osób samodzielnie prowadzi swoją księgowość korzystając z programów księgowych, systemów online, Excela lub zwykłego kalkulatora. Blisko połowa badanych przyznała jednak, że największą barierą w korzystaniu z usług zewnętrznego biura księgowego są koszty. To ciekawe, ponieważ obliczyliśmy, że przedsiębiorca, który nie korzysta z usług specjalistów poświęca na księgowość jeden dzień tygodniowo. Gdyby mógł poświęcić ten czas na sprzedaż, szybko zauważyłby korzyści.  

Jakie jeszcze bariery, poza kosztami, odstraszają przedsiębiorców?

Jeśli chodzi o outsourcing to zbliżamy się do standardów niemieckich, choć daleko nam jeszcze do otwartości charakterystycznej dla Holandii lub Wielkiej Brytanii. Przedsiębiorcy wciąż mają wątpliwości, czy oddanie procesów w obce ręce będzie efektywne, a same projekty zrealizowane dobrze i rzetelnie. Tymczasem jedną z zalet outsourcingu jest to, że powierzamy konkretne zadanie grupie fachowców, która doświadczeniem i umiejętnościami przewyższa – w danym temacie – naszych pracowników oraz nas samych.  

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

Wiemy już, że Kowalski coraz częściej decyduje się na outsourcing. Czego oczekuje od firmy, która dostarcza mu gotowe rozwiązania?

Coraz częściej oczekuje on kompleksowej oferty i całego pakietu usług, a nie pojedynczych działań. Przyrównując to do naszej działalności możemy powiedzieć, że nasz klient szuka nie tylko usług księgowych i finansowych, ale również opieki prawnej czy medycznej. Właśnie je wprowadziliśmy i nie zamierzamy na tym poprzestać.

Jak zmienić księgowego?

*ABSL to Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (Association of Business Service Leaders in Poland). Raport „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014” został zaprezentowany podczas V Konferencji ABSL w Poznaniu (22-23 maja 2014 r.). Konferencja ta jest najważniejszym wydarzeniem sektora usług dla biznesu w regionie CEE.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Diety przedsiębiorcy w transporcie międzynarodowym mogą być kosztem

    Dyrektor KIS potwierdził, że zmiana przepisów dotyczących czasu pracy kierowców nie wpłynęła na możliwość odliczania diety przez kierowców prowadzących działalność gospodarczą. Diety te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części nieprzekraczającej wysokości określonej przez ministra pracy, zarówno w przypadku krajowych, jak i zagranicznych podróży służbowych.

    Co zrobić, gdy źle przelejesz pieniądze?

    Nieprawidłowe dane w przelewie to nie powód do paniki. Pieniądze wciąż można odzyskać. Jeżeli zdarzy się pomyłka, nie należy czekać. Natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem i dowiedz się, co powinieneś zrobić.

    Szansa na obniżkę stóp procentowych w czwartym kwartale tego roku

    Jeżeli nie zajdą jakieś absolutnie nadzwyczajne okoliczności, jak kolejny wielki kryzys energetyczny, to inflacja będzie spadała do końca roku i jest nadzieja na obniżkę stóp procentowych jeszcze w czwartym kwartale tego roku - powiedział premier

    Kwota zwrotów podatkowych za 2022 - ok. 24 mld zł

    Zwroty podatkowe za rok 2022 to kwota ok. 24 mld złotych, a najwyższy zwrot podatku wyniósł 8,6 tys. zł – poinformował w czwartek wiceminister finansów Artur Soboń. Dla 239,5 tys. podatników korzystne okazało się rozliczenie na warunkach sprzed 1 lipca 2022 r. - dodał.

    Ponad milion złotych! Tyle wyniosła dopłata do składki zdrowotnej pewnego przedsiębiorcy

    22 maja upłynął termin rozliczania się przedsiębiorców z rocznej składki zdrowotnej za 2022 rok. Według danych ZUS-u rekordzista musiał dopłacić z tego tytułu aż 1,06 mln złotych. Z kolei najwyższa kwota zwrotu, o którą wnioskował podatnik, wyniosła 4,41 mln złotych.

    Bank ogłasza upadłość. Na co mogą liczyć jego klienci? Co gwarantuje BFG?

    Pensje, emerytury, renty czy stypendia spływają zwykle na nasze rachunki w bankach, gdzie przechowujemy także oszczędności na lokatach lub kontach. Czy w razie upadłości banku pieniądze przepadają bezpowrotnie? Na szczęście nie. Nad pokrzywdzonymi czuwa bowiem Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG).

    Półprofesjonalny przywóz wyrobów akcyzowych z UE – e-SAD - zmiany w 2023 roku. Dokumentacja, obowiązek podatkowy i inne nowości

    Jakie zmiany przepisów weszły w życie w 2023 roku w zakresie półprofesjonalnego przywozu wyrobów akcyzowych do Polski z innych państw Unii Europejskiej? Co wynika z tych zmian dla praktyki obrotu towarowego? Wyjaśnia Mirosław Siwiński, radca prawny i doradca podatkowy, partner w Advicero Nexia.

    Gdzie najchętniej korzystamy z płatności odroczonych?

    Według Juniper Research, aktualna liczba ponad 360 milionów użytkowników płatności odroczonych na świecie, wzrośnie do ponad 900 milionów do 2027 roku. Płatności odroczone, które kojarzą się z zakupami w sieci, coraz mocniej zdobywają także offline, zwłaszcza na rynku usług zdrowotnych. 

    Webinarium „Krajowy System e-Faktur (KSeF) – jak się przygotować do wersji obowiązkowej?” + certyfikat gwarantowany

    Zapraszamy na praktyczne webinarium „Krajowy System e-Faktur (KSeF) – jak się przygotować do wersji obowiązkowej?” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 15 czerwca 2023 roku. Polecamy!

    Skale podatkowe, kwoty wolne i zwolnienia w podatku od spadków i darowizn będą podwyższone o wskaźnik inflacji. Co wynika z projektu rozporządzenia?

    Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia, w którym chce podnieść w 2023 roku o wskaźnik inflacji kwoty pieniędzy oraz wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych z podatku od spadków i darowizn i niepodlegających temu podatkowi (kwoty wolne od podatku). Podwyższone będą także przedziały nadwyżki kwot wartości rzeczy i praw majątkowych podlegających opodatkowaniu, określone w skalach podatkowych z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. 

    Ile pieniędzy potrzeba by założyć startup technologiczny? Milion złotych wystarczy?

    Inwestycja miliona złotych może wydawać się ogromna, ale czy jest wystarczająca, by zbudować przełomowy startup technologiczny? Co można osiągnąć z takim kapitałem i jakie realne oczekiwania powinno się mieć wobec projektu z takim budżetem? A przede wszystkim, jak wygląda prowadzenie takiego startupu w polskich realiach?

    Fiskus chce karać oszukanych zagranicą, sąd przeciw

    Przedsiębiorca wysyła towar, kontrahent nie płaci. Takie przypadki zdarzają się też w handlu zagranicznym. Organy podatkowe niekiedy chcą, aby przedsiębiorca płacił podatek od kwoty, na którą go oszukano.

    Obligacje skarbowe w czerwcu 2023 r. - oferta, oprocentowanie. Preferencyjna cena przy zamianie

    Ministerstwo Finansów przedstawiło czerwcową ofertę i oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych. Posiadacze obligacji, których termin wykupu przypada w czerwcu będą mogli skorzystać z korzystnej oferty przy zamianie tych obligacji na obligacje nowej emisji.

    ZUS: wniosek o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej na PUE ZUS prawem, nie obowiązkiem. Uwaga! Konieczne potwierdzenie rachunku bankowego

    W komunikacie z 24 maja 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej jest uprawnieniem płatników składek, a nie obowiązkiem. Wniosek ten można złożyć najpóźniej w czwartek 1 czerwca 2023 r.

    Pracownika po pięćdziesiątce zatrudnię od zaraz. Pracodawcy cenią dojrzałość

    Jaka jest obecnie pozycja pracowników po 50. roku życia na rynku pracy? Czy silvers pracownicy niedługo zdominują miejsca pracy?

    Nierynkowa cena – konsekwencje na gruncie PIT i VAT

    Przepisy regulujące zasadę ceny rynkowej w ustawie o podatku PIT są identyczne jak te, z którymi mamy do czynienia w ustawie o CIT. Ustawa VAT co do zasady, nie przewiduje sankcji za ustalenie ceny odbiegającej od warunków rynkowych. Wyjątek może wystąpić między podmiotami powiązanymi.

    Małe reaktory jądrowe w Polsce. Obajtek: jesteśmy bliscy wskazania pierwszej lokalizacji w okolicach Warszawy

    Daniel Obajtek prezes PKN Orlen poinformował 23 maja 2023 r., że do końca 2023 roku przedstawi 13 potencjalnych lokalizacje dla SMR-ów (tj. małych modułowych reaktorów jądrowych). 7 pierwszych potencjalnych lokalizacji przedstawiono w kwietniu br. Prezes Obajtek stwierdził, że niedługo poinformuje o lokalizacji pierwszego reaktora w okolicach Warszawy.  

    Błędy i braki formalne we wnioskach KRS – skutki dla spółek

    Jakie skutki mają błędy i braki formalne we wnioskach do KRS?

    KSeF 2023/2024. Nowa wersja struktury logicznej e-faktury FA(2) - od 1 września. Wersja robocza już dostępna. Jest harmonogram wdrożenia

    Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa poinformowały 23 maja 2023 r. o publikacji wersji roboczej struktury logicznej e-faktury FA(2). Ta nowa struktura logiczna e-faktury ma obowiązywać od 1 września 2023 r. Zgodnie z założeniami resortu finansów ma ułatwić przygotowanie się podatników do obowiązkowego wystawiania e-faktur przy użyciu KSeF, które zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku.

    Delegowanie kierowców w transporcie drogowym - rząd przyjął projekt ustawy. Co się zmieni?

    23 maja 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, przedłożony przez ministra infrastruktury. Projekt dostosowuje polskie prawo do przepisów unijnych, jeśli chodzi o delegowanie kierowców w sektorze transportu drogowego, w ramach tzw. Pakietu Mobilności I. Chodzi m.in. o ułatwienie poprawy warunków pracy kierowców oraz warunków prowadzenia działalności przedsiębiorstw transportowych.

    Kredyt ekologiczny dla firm – czyli spłacasz mniej niż pożyczasz!

    Od 13 czerwca 2023 r. będzie można składać wnioski o kolejny instrument wsparcia dla przedsiębiorców – tak zwany „Kredyt ekologiczny” współfinansowany w ramach Programu 3.1 - „Finansowanie działań promujących ochronę środowiska i klimat” FENG (Fundusze Unijne dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027). 

    Ulga na ekspansję. Czy połączenie spółek wyklucza odliczenie podatkowe?

    Jakie skutki dla skorzystania z ulgi na ekspansję ma połączenie spółek? Czy spółka przejmująca ma prawo do wykorzystania w ramach ulgi na ekspansję aktywa wygenerowanego przez spółkę przejmowaną?

    Zakup okularów dla pracownika a odliczenie VAT

    Czy pracodawca może odliczyć podatek VAT naliczony od okularów korygujących wzrok kupionych przez pracownika a sfinansowanych przez pracodawcę?

    SLIM VAT 3. Kto będzie mógł korzystać z HUB-u paragonowego?

    14 kwietnia 2023 r. Sejm uchwalił ustawę znaną pod nazwą SLIM VAT 3. Większość przewidzianych tam zmian w VAT wejdzie w życie od 1 lipca 2023 r. Ale dopiero od 15 września 2023 r. wejdzie w życie zmiana, która pozwoli na stworzenie systemu dystrybucji paragonów, tzw. HUB-u paragonowego. Co trzeba wiedzieć i jak się przygotować do tej zmiany?

    SLIM VAT 3 - zmiana warunków otrzymania zwrotu VAT w terminie 15 dni

    14 kwietnia 2023 r. Sejm uchwalił ustawę znaną pod nazwą SLIM VAT 3. Większość przewidzianych tam zmian w VAT wejdzie w życie od 1 lipca 2023 r. Jedną ze nowości jest zmiana warunków otrzymania zwrotu VAT w terminie 15 dni. Co trzeba wiedzieć i jak się przygotować do tej zmiany?