REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mały biznes outsourcuje na dużą skalę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Głos
Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.
Mały biznes outsourcuje na dużą skalę / fot. Fotolia
Mały biznes outsourcuje na dużą skalę / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski rynek usług dla biznesu rozwija się coraz szybciej. Z raportu ABSL* wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat branża outsourcingowa urosła o blisko 50 proc. Już teraz działa u nas ponad 500 centrów outsourcingowych. Jakie usługi zlecamy na zewnątrz? Przede wszystkim IT, logistykę i księgowość. Outsourcing jest dobrym rozwiązaniem dla dużych graczy. A dla małych? Zapytaliśmy Adama Głosa, Prezesa firmy Tax Care, która świadczy usługi księgowe i właśnie poszerzyła je o rozwiązania prawne oraz medyczne.

Z najnowszego raportu „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014”, przygotowanego przez ABSL* (Association of Business Service Leaders in Poland ) wynika, że w centrach usług dla biznesu pracuje już blisko 130 tys. specjalistów, a pod koniec 2015 roku będzie ich o 30 tys. więcej. W raporcie „Tholons Top 100 Outsourcing Destinations 2014” czytamy natomiast, że Kraków plasuje się na dziewiątym miejscu wśród najbardziej pożądanych destynacji świata, ustępując jedynie sześciu miastom w Indiach, które są globalnym liderem w branży oraz dwóm ośrodkom na Filipinach. Mówi się, że outsourcing przynosi największe korzyści przy dużych wolumenach, co potwierdzałyby projekty realizowane - przez wyżej wspomniane centra usług - na dużą skalę i w długiej perspektywie czasu. Tymczasem przeciętny Kowalski, który prowadzi niewielką firmę, również stawia na outsourcing i to znacznie częściej niż kilka lat temu.   

REKLAMA

REKLAMA

Czy w „małym biznesie” jest potencjał dla tej branży?

Zgadzam się, że outsourcing w dużej skali przynosi wymierne korzyści finansowe. W przypadku wielkich firm mówimy o dużych wolumenach i długotrwałych kontraktach. To powoduje, że oszczędności są naprawdę wysokie i można je zainwestować chociażby w doskonalenie kompetencji pracowników. Nie zmienia to jednak faktu, że outsourcing w skali mikro jest równie opłacalny, ponieważ niwelowanie kosztów powinno być cechą charakterystyczną każdego efektywnego przedsiębiorstwa. Trzeba tu również powiedzieć, że duży biznes oszczędza, dzięki outsourcingowi, zarówno czas, jak i pieniądze. Z kolei mały biznes, zlecając usługi na zewnątrz (na przykład logistyczne lub księgowe) oszczędza przede wszystkim czas, który jest kluczowy na pierwszym etapie budowania własnej firmy. Niejednokrotnie ten czas decyduje o tym, czy przysłowiowy Kowalski stworzy sieć sprzedaży i zacznie zarabiać, zamiast poświęcać kilka godzin tygodniowo na administrację, księgowość i logistykę itd.

Nowe zasady udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorców

REKLAMA

W przypadku dużych przedsiębiorstw decyzja o outsourcingu może być prosta. Rachunek zysków i strat, który w dłuższej perspektywie czasu wykaże zyski. Jak przekonać zwykłego Kowalskiego, by wydał ostatnią złotówkę i zlecił niektóre zadania na zewnątrz?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rośnie liczba przedsiębiorców, których nie trzeba przekonywać. Coraz więcej firm zleca chociażby usługi transportowe wynajmując kurierów lub zamawia firmę sprzątającą, by raz w tygodniu zajęła się biurem. To też outsourcing, choć na małą skalę. Kolejnym krokiem jest korzystanie z usług IT lub wynajęcie biura księgowego, które zadba o nasze rachunki. Tutaj chciałbym opowiedzieć o ciekawym badaniu, które przeprowadziliśmy na próbie 300 przedsiębiorców. Wynika z niego, że blisko 28 proc. osób samodzielnie prowadzi swoją księgowość korzystając z programów księgowych, systemów online, Excela lub zwykłego kalkulatora. Blisko połowa badanych przyznała jednak, że największą barierą w korzystaniu z usług zewnętrznego biura księgowego są koszty. To ciekawe, ponieważ obliczyliśmy, że przedsiębiorca, który nie korzysta z usług specjalistów poświęca na księgowość jeden dzień tygodniowo. Gdyby mógł poświęcić ten czas na sprzedaż, szybko zauważyłby korzyści.  

Jakie jeszcze bariery, poza kosztami, odstraszają przedsiębiorców?

Jeśli chodzi o outsourcing to zbliżamy się do standardów niemieckich, choć daleko nam jeszcze do otwartości charakterystycznej dla Holandii lub Wielkiej Brytanii. Przedsiębiorcy wciąż mają wątpliwości, czy oddanie procesów w obce ręce będzie efektywne, a same projekty zrealizowane dobrze i rzetelnie. Tymczasem jedną z zalet outsourcingu jest to, że powierzamy konkretne zadanie grupie fachowców, która doświadczeniem i umiejętnościami przewyższa – w danym temacie – naszych pracowników oraz nas samych.  

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

Wiemy już, że Kowalski coraz częściej decyduje się na outsourcing. Czego oczekuje od firmy, która dostarcza mu gotowe rozwiązania?

Coraz częściej oczekuje on kompleksowej oferty i całego pakietu usług, a nie pojedynczych działań. Przyrównując to do naszej działalności możemy powiedzieć, że nasz klient szuka nie tylko usług księgowych i finansowych, ale również opieki prawnej czy medycznej. Właśnie je wprowadziliśmy i nie zamierzamy na tym poprzestać.

Jak zmienić księgowego?

*ABSL to Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (Association of Business Service Leaders in Poland). Raport „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014” został zaprezentowany podczas V Konferencji ABSL w Poznaniu (22-23 maja 2014 r.). Konferencja ta jest najważniejszym wydarzeniem sektora usług dla biznesu w regionie CEE.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA