REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy stawiają na jakość i bezpieczeństwo usług księgowych

EY
Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.
Przedsiębiorcy stawiają na jakość i bezpieczeństwo usług księgowych /shutterstock.com
Przedsiębiorcy stawiają na jakość i bezpieczeństwo usług księgowych /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Zastosowanie nowoczesnych technologii i automatyzacja procesów z jednej strony oraz uszczelnianie systemu podatkowego z drugiej – to największe wyzwania strojące obecnie przed działami podatkowymi i księgowymi w firmach. Przedsiębiorcom zależy przede wszystkim na jakości usług księgowych oraz na maksymalnym bezpieczeństwie w przypadku kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Według raportu Banku Światowego „Doing Business 2016”, pod względem łatwości płacenia podatków Polska znalazła się na 58 miejscu na świecie. Zdaniem 9 na 10 respondentów w badaniu EY „Paradoksy outsourcingu”, polski system podatkowy nie jest przyjazny dla firm. Zaledwie 40 proc. badanych firm wierzy w skuteczność uszczelnienia polskiego systemu podatkowego, jednak ponad połowa (54 proc.) badanych uważa, że takie działanie miałoby pozytywny wpływ na gospodarkę.

Uszczelnienie przez uproszczenie

Zdaniem wszystkich ankietowanych, najprostszym, a zarazem najlepiej ocenianym rozwiązaniem byłoby uproszczenie przepisów tak, aby nie budziły żadnych wątpliwości. Innym, bardzo wysoko ocenionym sposobem było: wprowadzenie centralnego rejestru podatników (81 proc.), zaostrzenie przepisów dotyczących wyprowadzania dochodów za granicę (69 proc.) i wprowadzenie centralnego rejestru faktur (57 proc.).

REKLAMA

Grafika 1.jpg

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W ostatnim roku wprowadzono liczne obowiązki podatkowe dla przedsiębiorstw – m.in. obowiązek opodatkowania w Polsce dochodów niektórych zagranicznych spółek, raportowanie cen transferowych czy Jednolity Plik Kontrolny. Dodatkowo Ministerstwo Finansów chce skupić więcej uwagi na kontroli podatkowej VAT i CIT. Wszystko to oznacza, że firmy mają coraz więcej raportów i obowiązków podatkowych. Nadrzędną kwestią jest bezpieczeństwo rozliczeń – mówi Marcin Jurczak, Partner, Lider Zespołu Usług Księgowych i Płacowych EY.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Bezpieczeństwo ponad cenę

W sektorze nowoczesnych usług biznesowych (w tym usług księgowych) w Polsce zatrudnionych jest 170 tys. osób. Branża ta rośnie w tempie 15 proc. rocznie. Dla firm, które decydują się na outsourcing, najważniejszym kryterium wyboru usługodawcy jest zapewnienie przez niego bezpieczeństwa prawnopodatkowego (99 proc.) oraz kompletność dokumentacji – takiego zdania jest 98 proc. badanych. Natomiast tylko co 4. firma decyduje się na wybór firmy outscourcingowej ze względu na niską cenę usług.

Grafika 2.jpg

Księgowy czy specjalista IT?

Nowoczesne technologie i robotyka, które są coraz powszechniejsze w dużych firmach, powodują, że organizacje muszą dopasować się do nowych trendów i rozwiązań. Warto zdawać sobie sprawę, że coraz większą rolę w księgowości zaczną odgrywać specjaliści od IT. – Jednolity Plik Kontrolny, listy płac w chmurze, elektroniczne raportowanie danych sprawiają, że podatki powoli stają się domeną IT i to właśnie specjaliści z tego obszaru będą odgrywać coraz większą rolę w wypełnianiu obowiązków księgowych. Firmy muszą mieć świadomość zmian, które zachodzą na rynku – mówi Dariusz Tłokiński, Starszy Menedżer, Zespół Usług Księgowych i Płacowych EY.

- Technologia otworzy kolejne obszary, w których będziemy korzystać z aktywów, które nie są na naszym bilansie, a odgrywają kluczową rolę w naszym sukcesie (chociażby crowdsourcing). Obecnie możliwe jest stworzenie niepowtarzalnego produktu lub usługi korzystając z całego bogactwa ekosystemu biznesowego, w którym się obracamy. Umiejętne zorganizowanie technologicznego otoczenia zadecyduje, czy nasz finansowy back-office będzie efektywny jak nigdy wcześniej, czy raczej przyniesie nowe problemy w obrębie księgowości i podatków – podsumowuje Marcin Jurczak.

Źródło: EY

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA