REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy stawiają na jakość i bezpieczeństwo usług księgowych

 EY
Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.
Przedsiębiorcy stawiają na jakość i bezpieczeństwo usług księgowych /shutterstock.com
Przedsiębiorcy stawiają na jakość i bezpieczeństwo usług księgowych /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Zastosowanie nowoczesnych technologii i automatyzacja procesów z jednej strony oraz uszczelnianie systemu podatkowego z drugiej – to największe wyzwania strojące obecnie przed działami podatkowymi i księgowymi w firmach. Przedsiębiorcom zależy przede wszystkim na jakości usług księgowych oraz na maksymalnym bezpieczeństwie w przypadku kontroli.

REKLAMA

Autopromocja

Według raportu Banku Światowego „Doing Business 2016”, pod względem łatwości płacenia podatków Polska znalazła się na 58 miejscu na świecie. Zdaniem 9 na 10 respondentów w badaniu EY „Paradoksy outsourcingu”, polski system podatkowy nie jest przyjazny dla firm. Zaledwie 40 proc. badanych firm wierzy w skuteczność uszczelnienia polskiego systemu podatkowego, jednak ponad połowa (54 proc.) badanych uważa, że takie działanie miałoby pozytywny wpływ na gospodarkę.

Uszczelnienie przez uproszczenie

Zdaniem wszystkich ankietowanych, najprostszym, a zarazem najlepiej ocenianym rozwiązaniem byłoby uproszczenie przepisów tak, aby nie budziły żadnych wątpliwości. Innym, bardzo wysoko ocenionym sposobem było: wprowadzenie centralnego rejestru podatników (81 proc.), zaostrzenie przepisów dotyczących wyprowadzania dochodów za granicę (69 proc.) i wprowadzenie centralnego rejestru faktur (57 proc.).

Grafika 1.jpg

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W ostatnim roku wprowadzono liczne obowiązki podatkowe dla przedsiębiorstw – m.in. obowiązek opodatkowania w Polsce dochodów niektórych zagranicznych spółek, raportowanie cen transferowych czy Jednolity Plik Kontrolny. Dodatkowo Ministerstwo Finansów chce skupić więcej uwagi na kontroli podatkowej VAT i CIT. Wszystko to oznacza, że firmy mają coraz więcej raportów i obowiązków podatkowych. Nadrzędną kwestią jest bezpieczeństwo rozliczeń – mówi Marcin Jurczak, Partner, Lider Zespołu Usług Księgowych i Płacowych EY.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Bezpieczeństwo ponad cenę

W sektorze nowoczesnych usług biznesowych (w tym usług księgowych) w Polsce zatrudnionych jest 170 tys. osób. Branża ta rośnie w tempie 15 proc. rocznie. Dla firm, które decydują się na outsourcing, najważniejszym kryterium wyboru usługodawcy jest zapewnienie przez niego bezpieczeństwa prawnopodatkowego (99 proc.) oraz kompletność dokumentacji – takiego zdania jest 98 proc. badanych. Natomiast tylko co 4. firma decyduje się na wybór firmy outscourcingowej ze względu na niską cenę usług.

Grafika 2.jpg

Księgowy czy specjalista IT?

Nowoczesne technologie i robotyka, które są coraz powszechniejsze w dużych firmach, powodują, że organizacje muszą dopasować się do nowych trendów i rozwiązań. Warto zdawać sobie sprawę, że coraz większą rolę w księgowości zaczną odgrywać specjaliści od IT. – Jednolity Plik Kontrolny, listy płac w chmurze, elektroniczne raportowanie danych sprawiają, że podatki powoli stają się domeną IT i to właśnie specjaliści z tego obszaru będą odgrywać coraz większą rolę w wypełnianiu obowiązków księgowych. Firmy muszą mieć świadomość zmian, które zachodzą na rynku – mówi Dariusz Tłokiński, Starszy Menedżer, Zespół Usług Księgowych i Płacowych EY.

- Technologia otworzy kolejne obszary, w których będziemy korzystać z aktywów, które nie są na naszym bilansie, a odgrywają kluczową rolę w naszym sukcesie (chociażby crowdsourcing). Obecnie możliwe jest stworzenie niepowtarzalnego produktu lub usługi korzystając z całego bogactwa ekosystemu biznesowego, w którym się obracamy. Umiejętne zorganizowanie technologicznego otoczenia zadecyduje, czy nasz finansowy back-office będzie efektywny jak nigdy wcześniej, czy raczej przyniesie nowe problemy w obrębie księgowości i podatków – podsumowuje Marcin Jurczak.

Źródło: EY

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA