REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak firmy korzystają z outsourcingu usług księgowych? /Fotolia
Jak firmy korzystają z outsourcingu usług księgowych? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzone wśród firm badania wskazują, że blisko 65% przedsiębiorstw korzysta z outsourcingu usług księgowych, podatkowych i prawniczych, a blisko co drugie z nich zleca je jednej firmie. Wśród największych zalet współpracy z jednym zespołem księgowo-podatkowo-prawniczym przedsiębiorcy wymieniają poczucie bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, a także oszczędność czasu i kosztów.

Takie wnioski płyną z raportu KPMG pt. „Outsourcing usług księgowych, prawnych i podatkowych w przedsiębiorstwach w Polsce”, który powstał na podstawie badania zrealizowanego metodą wywiadów telefonicznych wśród osób odpowiedzialnych za księgowość oraz osób na stanowiskach prezesa i dyrektora finansowego (w tym właścicieli firm i osób związanych z zarządem). W badaniu wzięły udział firmy z różnych branż o rocznych przychodach przekraczających 2 mln zł i zatrudniające więcej niż 2 pracowników. Na pytania odpowiedziało 200 respondentów w dniach 13-22 lutego 2018 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

Jak podkreślają autorzy raportu, outsourcing pozwala uzyskać korzyści ekonomiczne i jakościowe przy jednoczesnym rozwoju kluczowych kompetencji przedsiębiorstwa i wzmacnianiu przewagi konkurencyjnej.

Polscy przedsiębiorcy, na co wskazują wyniki badania, dążą w szczególności do osiągnięcia poczucia bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej – tym samym decydują się na strategiczną dla ich przedsiębiorstwa, długoterminową współpracę ze sprawdzonymi, zewnętrznymi podmiotami, powierzając im kompleksową obsługę w kwestiach księgowych, podatkowych i prawniczych. Najczęściej po tego rodzaju rozwiązania sięgają firmy rodzinne oraz małe i średnie przedsiębiorstwa. Jednocześnie stopniowo coraz bardziej istotne dla ponad 1/3 przedsiębiorstw staje się zagadnienie sukcesji, gwarantującej przekazanie kierownictwa firmą w sposób zaplanowany i zapewniający kontynuację przyjętej strategii.

REKLAMA

Zobacz: Serwis Inforlex RODO 3 m-ce + książka RODO dla księgowych i biur rachunkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyczynkiem do przeprowadzenia niniejszego badania były liczne zmiany w przepisach prawa podatkowego, które znacznie zwiększyły ilość obowiązków przedsiębiorców oraz obwarowań dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej.

Poniżej prezentujemy wybrane wyniki przeprowadzonego badania.

Wpływ zmian podatkowych na skłonność do outsourcingu

Ostatnie zmiany przepisów Ordynacji podatkowej, ustawy o VAT i ustaw o podatkach dochodowych mają wpływ na skłonność powierzenia kwestii księgowych i podatkowych wyspecjalizowanej, zewnętrznej firmie u nieco ponad 1/4 podmiotów działających w Polsce.

Firmy zatrudniające do 9 pracowników częściej deklarują chęć współpracy z zewnętrznym dostawcą od firm większych, zatrudniających powyżej 50 pracowników.

Większość firm korzysta z outsourcingu usług księgowych, podatkowych i prawnych

Badanie wykazało, że blisko 6 na 10 podmiotów gospodarczych korzysta  z outsourcingu usług księgowych, podatkowych i prawnych. Natomiast, co drugie przedsiębiorstwo korzystające z outsourcingu zleca wszystkie kwestie księgowe, podatkowe i prawne jednej firmie.

Im mniejsza firma tym korzystanie z outsourcingu usług księgowych, prawnych i podatkowych jest bardziej popularne. Ponad 70% firm zatrudniających do 9 pracowników zleca zewnętrznym dostawcom tego typu usługi. Widoczny jest trend, zgodnie z którym polskie przedsiębiorstwa korzystające z outsourcingu są zwolennikami zlecenia wspomnianych usług tylko jednej firmie.

Szczegółowy zakres outsourcingu

Outsourcowanie wszystkich usług – księgowych, podatkowych i prawnych to najbardziej popularny zakres korzystania z zewnętrznych dostawców – jest to szczególnie widoczne w ramach najmniejszych firm, zatrudniających do 9 pracowników. Usługi prawne są zdecydowanie częściej zlecane na zewnątrz przez firmy zatrudniające powyżej 49 osób.

Oczekiwania wobec księgowego, doradcy podatkowego i prawnika

Monitorowanie aktualnych zmian w prawie (95%) i przygotowanie firmy na ewentualne zmiany oraz zabezpieczenie przed ryzkiem prawnym, finansowym i podatkowym (91%) to najczęściej deklarowane oczekiwania wobec swojego doradcy podatkowego, księgowego i prawnika.


System weryfikacji wiedzy w zakresie księgowości i podatków

W ramach większości polskich podmiotów nie funkcjonuje system weryfikujący wiedzę dotyczącą księgowości i podatków. Obecność systemu jest zróżnicowana w ramach firm różnej wielkości. Wraz ze wzrostem wielkości firmy odsetek wskazań mówiących o obecności systemu weryfikacyjnego wiedzę księgową i podatkową jest większy.

Co czwarta firma w Polsce wskazała obecność systemu weryfikacyjnego, ale miała trudność w zadeklarowaniu sposobu weryfikacji wiedzy swoich pracowników. W połowie przypadków jako sposób weryfikacji wiedzy wskazywane były szkolenia.

Korzyści stałej współpracy z jednym zespołem księgowo-podatkowo-prawnym

Poczucie bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej (83%) to najczęściej deklarowany powód korzystania z outsourcingu usług księgowych, prawnych i podatkowych w ramach jednego, zewnętrznego zespołu.

Natomiast oszczędność czasu i kosztów to zdecydowanie bardziej dostrzegane korzyści outsourcingu przez osoby zarządzające niż przez dział księgowości.

Zalety i wady powierzenia usług księgowych, podatkowych i prawnych jednej firmie

Większość przedsiębiorstw dostrzega zalety zlecania usług księgowych, podatkowych i prawnych jednej zewnętrznej firmie. Najbardziej docenianą zaletą według ankietowanych (69%) jest możliwość otrzymania szybkiej i konkretnej informacji o zmianach w przepisach.

Jeżeli natomiast chodzi o wady, to wskazywano, że ograniczenie się do wiedzy i doświadczenia tylko jednej zewnętrznej firmy (55%) oraz potencjalna redukcja etatów wewnętrznego zespołu (32%) to najczęściej deklarowane wady outsourcowania usług w obszarze księgowości, podatków i prawa jednej firmie.

Link do raportu: Outsourcing usług księgowych, prawnych i podatkowych w przedsiębiorstwach w Polsce

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA