REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak firmy korzystają z outsourcingu usług księgowych?

Jak firmy korzystają z outsourcingu usług księgowych? /Fotolia
Jak firmy korzystają z outsourcingu usług księgowych? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzone wśród firm badania wskazują, że blisko 65% przedsiębiorstw korzysta z outsourcingu usług księgowych, podatkowych i prawniczych, a blisko co drugie z nich zleca je jednej firmie. Wśród największych zalet współpracy z jednym zespołem księgowo-podatkowo-prawniczym przedsiębiorcy wymieniają poczucie bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, a także oszczędność czasu i kosztów.

Takie wnioski płyną z raportu KPMG pt. „Outsourcing usług księgowych, prawnych i podatkowych w przedsiębiorstwach w Polsce”, który powstał na podstawie badania zrealizowanego metodą wywiadów telefonicznych wśród osób odpowiedzialnych za księgowość oraz osób na stanowiskach prezesa i dyrektora finansowego (w tym właścicieli firm i osób związanych z zarządem). W badaniu wzięły udział firmy z różnych branż o rocznych przychodach przekraczających 2 mln zł i zatrudniające więcej niż 2 pracowników. Na pytania odpowiedziało 200 respondentów w dniach 13-22 lutego 2018 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

Jak podkreślają autorzy raportu, outsourcing pozwala uzyskać korzyści ekonomiczne i jakościowe przy jednoczesnym rozwoju kluczowych kompetencji przedsiębiorstwa i wzmacnianiu przewagi konkurencyjnej.

Polscy przedsiębiorcy, na co wskazują wyniki badania, dążą w szczególności do osiągnięcia poczucia bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej – tym samym decydują się na strategiczną dla ich przedsiębiorstwa, długoterminową współpracę ze sprawdzonymi, zewnętrznymi podmiotami, powierzając im kompleksową obsługę w kwestiach księgowych, podatkowych i prawniczych. Najczęściej po tego rodzaju rozwiązania sięgają firmy rodzinne oraz małe i średnie przedsiębiorstwa. Jednocześnie stopniowo coraz bardziej istotne dla ponad 1/3 przedsiębiorstw staje się zagadnienie sukcesji, gwarantującej przekazanie kierownictwa firmą w sposób zaplanowany i zapewniający kontynuację przyjętej strategii.

Zobacz: Serwis Inforlex RODO 3 m-ce + książka RODO dla księgowych i biur rachunkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyczynkiem do przeprowadzenia niniejszego badania były liczne zmiany w przepisach prawa podatkowego, które znacznie zwiększyły ilość obowiązków przedsiębiorców oraz obwarowań dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej.

Poniżej prezentujemy wybrane wyniki przeprowadzonego badania.

Wpływ zmian podatkowych na skłonność do outsourcingu

Ostatnie zmiany przepisów Ordynacji podatkowej, ustawy o VAT i ustaw o podatkach dochodowych mają wpływ na skłonność powierzenia kwestii księgowych i podatkowych wyspecjalizowanej, zewnętrznej firmie u nieco ponad 1/4 podmiotów działających w Polsce.

Firmy zatrudniające do 9 pracowników częściej deklarują chęć współpracy z zewnętrznym dostawcą od firm większych, zatrudniających powyżej 50 pracowników.

Większość firm korzysta z outsourcingu usług księgowych, podatkowych i prawnych

Badanie wykazało, że blisko 6 na 10 podmiotów gospodarczych korzysta  z outsourcingu usług księgowych, podatkowych i prawnych. Natomiast, co drugie przedsiębiorstwo korzystające z outsourcingu zleca wszystkie kwestie księgowe, podatkowe i prawne jednej firmie.

Im mniejsza firma tym korzystanie z outsourcingu usług księgowych, prawnych i podatkowych jest bardziej popularne. Ponad 70% firm zatrudniających do 9 pracowników zleca zewnętrznym dostawcom tego typu usługi. Widoczny jest trend, zgodnie z którym polskie przedsiębiorstwa korzystające z outsourcingu są zwolennikami zlecenia wspomnianych usług tylko jednej firmie.

Szczegółowy zakres outsourcingu

Outsourcowanie wszystkich usług – księgowych, podatkowych i prawnych to najbardziej popularny zakres korzystania z zewnętrznych dostawców – jest to szczególnie widoczne w ramach najmniejszych firm, zatrudniających do 9 pracowników. Usługi prawne są zdecydowanie częściej zlecane na zewnątrz przez firmy zatrudniające powyżej 49 osób.

Oczekiwania wobec księgowego, doradcy podatkowego i prawnika

Monitorowanie aktualnych zmian w prawie (95%) i przygotowanie firmy na ewentualne zmiany oraz zabezpieczenie przed ryzkiem prawnym, finansowym i podatkowym (91%) to najczęściej deklarowane oczekiwania wobec swojego doradcy podatkowego, księgowego i prawnika.


System weryfikacji wiedzy w zakresie księgowości i podatków

REKLAMA

W ramach większości polskich podmiotów nie funkcjonuje system weryfikujący wiedzę dotyczącą księgowości i podatków. Obecność systemu jest zróżnicowana w ramach firm różnej wielkości. Wraz ze wzrostem wielkości firmy odsetek wskazań mówiących o obecności systemu weryfikacyjnego wiedzę księgową i podatkową jest większy.

Co czwarta firma w Polsce wskazała obecność systemu weryfikacyjnego, ale miała trudność w zadeklarowaniu sposobu weryfikacji wiedzy swoich pracowników. W połowie przypadków jako sposób weryfikacji wiedzy wskazywane były szkolenia.

Korzyści stałej współpracy z jednym zespołem księgowo-podatkowo-prawnym

Poczucie bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej (83%) to najczęściej deklarowany powód korzystania z outsourcingu usług księgowych, prawnych i podatkowych w ramach jednego, zewnętrznego zespołu.

Natomiast oszczędność czasu i kosztów to zdecydowanie bardziej dostrzegane korzyści outsourcingu przez osoby zarządzające niż przez dział księgowości.

Zalety i wady powierzenia usług księgowych, podatkowych i prawnych jednej firmie

Większość przedsiębiorstw dostrzega zalety zlecania usług księgowych, podatkowych i prawnych jednej zewnętrznej firmie. Najbardziej docenianą zaletą według ankietowanych (69%) jest możliwość otrzymania szybkiej i konkretnej informacji o zmianach w przepisach.

Jeżeli natomiast chodzi o wady, to wskazywano, że ograniczenie się do wiedzy i doświadczenia tylko jednej zewnętrznej firmy (55%) oraz potencjalna redukcja etatów wewnętrznego zespołu (32%) to najczęściej deklarowane wady outsourcowania usług w obszarze księgowości, podatków i prawa jednej firmie.

Link do raportu: Outsourcing usług księgowych, prawnych i podatkowych w przedsiębiorstwach w Polsce

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA