REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak firmy korzystają z outsourcingu usług księgowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak firmy korzystają z outsourcingu usług księgowych? /Fotolia
Jak firmy korzystają z outsourcingu usług księgowych? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzone wśród firm badania wskazują, że blisko 65% przedsiębiorstw korzysta z outsourcingu usług księgowych, podatkowych i prawniczych, a blisko co drugie z nich zleca je jednej firmie. Wśród największych zalet współpracy z jednym zespołem księgowo-podatkowo-prawniczym przedsiębiorcy wymieniają poczucie bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, a także oszczędność czasu i kosztów.

Takie wnioski płyną z raportu KPMG pt. „Outsourcing usług księgowych, prawnych i podatkowych w przedsiębiorstwach w Polsce”, który powstał na podstawie badania zrealizowanego metodą wywiadów telefonicznych wśród osób odpowiedzialnych za księgowość oraz osób na stanowiskach prezesa i dyrektora finansowego (w tym właścicieli firm i osób związanych z zarządem). W badaniu wzięły udział firmy z różnych branż o rocznych przychodach przekraczających 2 mln zł i zatrudniające więcej niż 2 pracowników. Na pytania odpowiedziało 200 respondentów w dniach 13-22 lutego 2018 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

Jak podkreślają autorzy raportu, outsourcing pozwala uzyskać korzyści ekonomiczne i jakościowe przy jednoczesnym rozwoju kluczowych kompetencji przedsiębiorstwa i wzmacnianiu przewagi konkurencyjnej.

Polscy przedsiębiorcy, na co wskazują wyniki badania, dążą w szczególności do osiągnięcia poczucia bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej – tym samym decydują się na strategiczną dla ich przedsiębiorstwa, długoterminową współpracę ze sprawdzonymi, zewnętrznymi podmiotami, powierzając im kompleksową obsługę w kwestiach księgowych, podatkowych i prawniczych. Najczęściej po tego rodzaju rozwiązania sięgają firmy rodzinne oraz małe i średnie przedsiębiorstwa. Jednocześnie stopniowo coraz bardziej istotne dla ponad 1/3 przedsiębiorstw staje się zagadnienie sukcesji, gwarantującej przekazanie kierownictwa firmą w sposób zaplanowany i zapewniający kontynuację przyjętej strategii.

REKLAMA

Zobacz: Serwis Inforlex RODO 3 m-ce + książka RODO dla księgowych i biur rachunkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyczynkiem do przeprowadzenia niniejszego badania były liczne zmiany w przepisach prawa podatkowego, które znacznie zwiększyły ilość obowiązków przedsiębiorców oraz obwarowań dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej.

Poniżej prezentujemy wybrane wyniki przeprowadzonego badania.

Wpływ zmian podatkowych na skłonność do outsourcingu

Ostatnie zmiany przepisów Ordynacji podatkowej, ustawy o VAT i ustaw o podatkach dochodowych mają wpływ na skłonność powierzenia kwestii księgowych i podatkowych wyspecjalizowanej, zewnętrznej firmie u nieco ponad 1/4 podmiotów działających w Polsce.

Firmy zatrudniające do 9 pracowników częściej deklarują chęć współpracy z zewnętrznym dostawcą od firm większych, zatrudniających powyżej 50 pracowników.

Większość firm korzysta z outsourcingu usług księgowych, podatkowych i prawnych

Badanie wykazało, że blisko 6 na 10 podmiotów gospodarczych korzysta  z outsourcingu usług księgowych, podatkowych i prawnych. Natomiast, co drugie przedsiębiorstwo korzystające z outsourcingu zleca wszystkie kwestie księgowe, podatkowe i prawne jednej firmie.

Im mniejsza firma tym korzystanie z outsourcingu usług księgowych, prawnych i podatkowych jest bardziej popularne. Ponad 70% firm zatrudniających do 9 pracowników zleca zewnętrznym dostawcom tego typu usługi. Widoczny jest trend, zgodnie z którym polskie przedsiębiorstwa korzystające z outsourcingu są zwolennikami zlecenia wspomnianych usług tylko jednej firmie.

Szczegółowy zakres outsourcingu

Outsourcowanie wszystkich usług – księgowych, podatkowych i prawnych to najbardziej popularny zakres korzystania z zewnętrznych dostawców – jest to szczególnie widoczne w ramach najmniejszych firm, zatrudniających do 9 pracowników. Usługi prawne są zdecydowanie częściej zlecane na zewnątrz przez firmy zatrudniające powyżej 49 osób.

Oczekiwania wobec księgowego, doradcy podatkowego i prawnika

Monitorowanie aktualnych zmian w prawie (95%) i przygotowanie firmy na ewentualne zmiany oraz zabezpieczenie przed ryzkiem prawnym, finansowym i podatkowym (91%) to najczęściej deklarowane oczekiwania wobec swojego doradcy podatkowego, księgowego i prawnika.


System weryfikacji wiedzy w zakresie księgowości i podatków

W ramach większości polskich podmiotów nie funkcjonuje system weryfikujący wiedzę dotyczącą księgowości i podatków. Obecność systemu jest zróżnicowana w ramach firm różnej wielkości. Wraz ze wzrostem wielkości firmy odsetek wskazań mówiących o obecności systemu weryfikacyjnego wiedzę księgową i podatkową jest większy.

Co czwarta firma w Polsce wskazała obecność systemu weryfikacyjnego, ale miała trudność w zadeklarowaniu sposobu weryfikacji wiedzy swoich pracowników. W połowie przypadków jako sposób weryfikacji wiedzy wskazywane były szkolenia.

Korzyści stałej współpracy z jednym zespołem księgowo-podatkowo-prawnym

Poczucie bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej (83%) to najczęściej deklarowany powód korzystania z outsourcingu usług księgowych, prawnych i podatkowych w ramach jednego, zewnętrznego zespołu.

Natomiast oszczędność czasu i kosztów to zdecydowanie bardziej dostrzegane korzyści outsourcingu przez osoby zarządzające niż przez dział księgowości.

Zalety i wady powierzenia usług księgowych, podatkowych i prawnych jednej firmie

Większość przedsiębiorstw dostrzega zalety zlecania usług księgowych, podatkowych i prawnych jednej zewnętrznej firmie. Najbardziej docenianą zaletą według ankietowanych (69%) jest możliwość otrzymania szybkiej i konkretnej informacji o zmianach w przepisach.

Jeżeli natomiast chodzi o wady, to wskazywano, że ograniczenie się do wiedzy i doświadczenia tylko jednej zewnętrznej firmy (55%) oraz potencjalna redukcja etatów wewnętrznego zespołu (32%) to najczęściej deklarowane wady outsourcowania usług w obszarze księgowości, podatków i prawa jednej firmie.

Link do raportu: Outsourcing usług księgowych, prawnych i podatkowych w przedsiębiorstwach w Polsce

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA