REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działy finansowo-księgowe a RODO

RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Działy finansowo-księgowe a RODO /fot. Shutterstock
Działy finansowo-księgowe a RODO /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

RODO to zdecydowanie jeden z kluczowych tematów 2018 roku. Rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych zaczęło obowiązywać 25 maja i niesie za sobą szereg konsekwencji dla praktycznie każdego przedsiębiorcy. Wszyscy bowiem powinni już odpowiednio przygotować się na nowe zasady w zakresie przetwarzania danych osobowych.

RODO (GDPR) – nowe regulacje UE

Przypomnijmy że RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych lub z ang. GDPR – General Data Protection Regulation) to rozporządzenie, którego celem jest zagwarantowanie swobodnego przepływu danych osobowych w ramach Unii Europejskiej oraz usystematyzowanie procesów dot. przetwarzania tych danych przez wszystkie państwa członkowskie. Nowe regulacje przewidują wysokie sankcje za naruszenia przepisów. Każda osoba, która poniesie szkodę, jest też uprawniona do odszkodowania od podmiotu, który administrował lub przetwarzał jej dane.

REKLAMA

REKLAMA

Na co musieli przygotować się przedsiębiorcy?

Zmiany które wprowadza RODO w zakresie ochrony danych osobowych nie są w żaden sposób obwarowane ścisłymi regułami, które należało wdrożyć w przedsiębiorstwach. Te zależą głównie od lokalnych uwarunkowań i są związane ze specyfiką działania, mechanizmami i procedurami. Istotne były zatem audyty, sprawdzające w jaki sposób przetwarzane są dane osobowe, w jakich celach są przechowywane i jak zabezpiecza się je przed nieuprawnionym dostępem. Następnie kluczowe było przygotowanie reguł i procedur, adekwatnych do wyników audytów oraz zgodnych z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego.

Polecamy: WARSZTAT: BIZNES z RODO Jak efektywnie funkcjonować w nowych realiach prawnych

REKLAMA

Zasady przetwarzania danych

Przypomnijmy jeszcze, że ustawodawca sformułował siedem głównych zasad, które dotyczą przetwarzania danych osobowych i których każdy przedsiębiorca, począwszy od 25 maja 2018 r., musi przestrzegać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  • zasada zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości,
  • zasada ograniczenia celu przetwarzania,
  • zasada minimalizacji danych,
  • zasada prawidłowości,
  • zasada ograniczenia przechowywania,
  • zasada integralności i poufności,
  • zasada rozliczalności.

Stąd właśnie wynikała potrzeba audytów. Przede wszystkim w odniesieniu do rodzaju danych osobowych przetwarzanych w firmie oraz posiadania stosownych zgód na ich przetwarzanie. Istotna była także weryfikacja celu przetwarzania wspomnianych danych oraz sprawdzenie ich poprawności, zgodnie z zasadą minimalizacji. Ostatnim etapem był test zabezpieczeń oraz funkcjonalności aplikacji, służących do gromadzenia i przetwarzania danych. Oczywiście, nie można było zapomnieć o edukacji pracowników w zakresie ochrony danych osobowych oraz sprawdzeniu podpisanych już umów z kontrahentami.

W czym pomoże odpowiednie oprogramowanie?

Jednym z obowiązków, które zawarte są w nowych regulacjach, jest konieczność przechowywania zgód na przetwarzanie danych osobowych. Jeżeli jednak posiadane bazy są pokaźnych rozmiarów, odnalezienie wymaganych zgód w razie ewentualnej kontroli może okazać się kłopotliwe. Podobna sytuacja może dotyczyć rejestru czynności przetwarzania, który powinien być prowadzony w sposób czytelny, przejrzysty i kompleksowy, a także rejestru naruszeń. Wszystkie te czynności można jednak zautomatyzować za pomocą odpowiednio przygotowanego i zaktualizowanego oprogramowania. Warto zatem zwrócić się do naszego dostawcy oprogramowania finansowo-księgowego czy kadrowego i zapytać o moduły lub rozszerzenia, wspierające GDPR. W zależności od producenta, mogą one być dodatkowe płatne lub dostępne bezkosztowo, w ramach posiadanej już licencji.


Prawo do bycia zapomnianym

Zależenie od zakresu w jakim przetwarzane są dane osobowe, prawo do bycia zapomnianym nie zawsze ma zastosowanie. Umownie można jednak stwierdzić, że większość przedsiębiorców będzie się z nim mierzyć. Tutaj z pomocą również przyjdzie automatyzacja i wyposażenie posiadanego oprogramowania w odpowiednie funkcje, które pozwolą zarówno na możliwość usunięcia danych użytkownika, jeżeli ten dokona stosownego zgłoszenia, jak również na psudonimizację danych czy po prostu wymagane zmiany.

RODO a kary – czego należy się wystrzegać?

Jak wskazano powyżej, RODO to szereg konsekwencji, z którymi muszą mierzyć się praktycznie wszyscy przedsiębiorcy. Nowe regulacje przewidują kary, które mogą zostać zastosowane w razie wykrycia naruszeń. Przykładami takich naruszeń mogą być np. braki podstaw prawnych do przetwarzania danych osobowych, naruszenia zasad bezpieczeństwa, braki w dokumentacji dot. danych osobowych czy nawet niezgłoszenia incydentów, które mogły spowodować szkody konkretnych osób, których dane są przez przedsiębiorstwo przetwarzane. Jeżeli zatem jeszcze tego nie zrobiliśmy, warto podejść do tematu RODO z pełną powagą, wykonać kompleksowe audyty, a na końcu zadbać o odpowiednie narzędzia, które pozwolą wywiązać się ze wszystkich obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych.

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA