REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działy finansowo-księgowe a RODO

RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Działy finansowo-księgowe a RODO /fot. Shutterstock
Działy finansowo-księgowe a RODO /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

RODO to zdecydowanie jeden z kluczowych tematów 2018 roku. Rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych zaczęło obowiązywać 25 maja i niesie za sobą szereg konsekwencji dla praktycznie każdego przedsiębiorcy. Wszyscy bowiem powinni już odpowiednio przygotować się na nowe zasady w zakresie przetwarzania danych osobowych.

RODO (GDPR) – nowe regulacje UE

Przypomnijmy że RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych lub z ang. GDPR – General Data Protection Regulation) to rozporządzenie, którego celem jest zagwarantowanie swobodnego przepływu danych osobowych w ramach Unii Europejskiej oraz usystematyzowanie procesów dot. przetwarzania tych danych przez wszystkie państwa członkowskie. Nowe regulacje przewidują wysokie sankcje za naruszenia przepisów. Każda osoba, która poniesie szkodę, jest też uprawniona do odszkodowania od podmiotu, który administrował lub przetwarzał jej dane.

REKLAMA

Autopromocja

Na co musieli przygotować się przedsiębiorcy?

Zmiany które wprowadza RODO w zakresie ochrony danych osobowych nie są w żaden sposób obwarowane ścisłymi regułami, które należało wdrożyć w przedsiębiorstwach. Te zależą głównie od lokalnych uwarunkowań i są związane ze specyfiką działania, mechanizmami i procedurami. Istotne były zatem audyty, sprawdzające w jaki sposób przetwarzane są dane osobowe, w jakich celach są przechowywane i jak zabezpiecza się je przed nieuprawnionym dostępem. Następnie kluczowe było przygotowanie reguł i procedur, adekwatnych do wyników audytów oraz zgodnych z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego.

Polecamy: WARSZTAT: BIZNES z RODO Jak efektywnie funkcjonować w nowych realiach prawnych

Zasady przetwarzania danych

Przypomnijmy jeszcze, że ustawodawca sformułował siedem głównych zasad, które dotyczą przetwarzania danych osobowych i których każdy przedsiębiorca, począwszy od 25 maja 2018 r., musi przestrzegać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  • zasada zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości,
  • zasada ograniczenia celu przetwarzania,
  • zasada minimalizacji danych,
  • zasada prawidłowości,
  • zasada ograniczenia przechowywania,
  • zasada integralności i poufności,
  • zasada rozliczalności.

Stąd właśnie wynikała potrzeba audytów. Przede wszystkim w odniesieniu do rodzaju danych osobowych przetwarzanych w firmie oraz posiadania stosownych zgód na ich przetwarzanie. Istotna była także weryfikacja celu przetwarzania wspomnianych danych oraz sprawdzenie ich poprawności, zgodnie z zasadą minimalizacji. Ostatnim etapem był test zabezpieczeń oraz funkcjonalności aplikacji, służących do gromadzenia i przetwarzania danych. Oczywiście, nie można było zapomnieć o edukacji pracowników w zakresie ochrony danych osobowych oraz sprawdzeniu podpisanych już umów z kontrahentami.

W czym pomoże odpowiednie oprogramowanie?

Jednym z obowiązków, które zawarte są w nowych regulacjach, jest konieczność przechowywania zgód na przetwarzanie danych osobowych. Jeżeli jednak posiadane bazy są pokaźnych rozmiarów, odnalezienie wymaganych zgód w razie ewentualnej kontroli może okazać się kłopotliwe. Podobna sytuacja może dotyczyć rejestru czynności przetwarzania, który powinien być prowadzony w sposób czytelny, przejrzysty i kompleksowy, a także rejestru naruszeń. Wszystkie te czynności można jednak zautomatyzować za pomocą odpowiednio przygotowanego i zaktualizowanego oprogramowania. Warto zatem zwrócić się do naszego dostawcy oprogramowania finansowo-księgowego czy kadrowego i zapytać o moduły lub rozszerzenia, wspierające GDPR. W zależności od producenta, mogą one być dodatkowe płatne lub dostępne bezkosztowo, w ramach posiadanej już licencji.


Prawo do bycia zapomnianym

Zależenie od zakresu w jakim przetwarzane są dane osobowe, prawo do bycia zapomnianym nie zawsze ma zastosowanie. Umownie można jednak stwierdzić, że większość przedsiębiorców będzie się z nim mierzyć. Tutaj z pomocą również przyjdzie automatyzacja i wyposażenie posiadanego oprogramowania w odpowiednie funkcje, które pozwolą zarówno na możliwość usunięcia danych użytkownika, jeżeli ten dokona stosownego zgłoszenia, jak również na psudonimizację danych czy po prostu wymagane zmiany.

RODO a kary – czego należy się wystrzegać?

Jak wskazano powyżej, RODO to szereg konsekwencji, z którymi muszą mierzyć się praktycznie wszyscy przedsiębiorcy. Nowe regulacje przewidują kary, które mogą zostać zastosowane w razie wykrycia naruszeń. Przykładami takich naruszeń mogą być np. braki podstaw prawnych do przetwarzania danych osobowych, naruszenia zasad bezpieczeństwa, braki w dokumentacji dot. danych osobowych czy nawet niezgłoszenia incydentów, które mogły spowodować szkody konkretnych osób, których dane są przez przedsiębiorstwo przetwarzane. Jeżeli zatem jeszcze tego nie zrobiliśmy, warto podejść do tematu RODO z pełną powagą, wykonać kompleksowe audyty, a na końcu zadbać o odpowiednie narzędzia, które pozwolą wywiązać się ze wszystkich obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych.

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA