REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działy finansowo-księgowe a RODO

RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Działy finansowo-księgowe a RODO /fot. Shutterstock
Działy finansowo-księgowe a RODO /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

RODO to zdecydowanie jeden z kluczowych tematów 2018 roku. Rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych zaczęło obowiązywać 25 maja i niesie za sobą szereg konsekwencji dla praktycznie każdego przedsiębiorcy. Wszyscy bowiem powinni już odpowiednio przygotować się na nowe zasady w zakresie przetwarzania danych osobowych.

RODO (GDPR) – nowe regulacje UE

Przypomnijmy że RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych lub z ang. GDPR – General Data Protection Regulation) to rozporządzenie, którego celem jest zagwarantowanie swobodnego przepływu danych osobowych w ramach Unii Europejskiej oraz usystematyzowanie procesów dot. przetwarzania tych danych przez wszystkie państwa członkowskie. Nowe regulacje przewidują wysokie sankcje za naruszenia przepisów. Każda osoba, która poniesie szkodę, jest też uprawniona do odszkodowania od podmiotu, który administrował lub przetwarzał jej dane.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na co musieli przygotować się przedsiębiorcy?

Zmiany które wprowadza RODO w zakresie ochrony danych osobowych nie są w żaden sposób obwarowane ścisłymi regułami, które należało wdrożyć w przedsiębiorstwach. Te zależą głównie od lokalnych uwarunkowań i są związane ze specyfiką działania, mechanizmami i procedurami. Istotne były zatem audyty, sprawdzające w jaki sposób przetwarzane są dane osobowe, w jakich celach są przechowywane i jak zabezpiecza się je przed nieuprawnionym dostępem. Następnie kluczowe było przygotowanie reguł i procedur, adekwatnych do wyników audytów oraz zgodnych z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego.

Polecamy: WARSZTAT: BIZNES z RODO Jak efektywnie funkcjonować w nowych realiach prawnych

REKLAMA

Zasady przetwarzania danych

Przypomnijmy jeszcze, że ustawodawca sformułował siedem głównych zasad, które dotyczą przetwarzania danych osobowych i których każdy przedsiębiorca, począwszy od 25 maja 2018 r., musi przestrzegać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  • zasada zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości,
  • zasada ograniczenia celu przetwarzania,
  • zasada minimalizacji danych,
  • zasada prawidłowości,
  • zasada ograniczenia przechowywania,
  • zasada integralności i poufności,
  • zasada rozliczalności.

Stąd właśnie wynikała potrzeba audytów. Przede wszystkim w odniesieniu do rodzaju danych osobowych przetwarzanych w firmie oraz posiadania stosownych zgód na ich przetwarzanie. Istotna była także weryfikacja celu przetwarzania wspomnianych danych oraz sprawdzenie ich poprawności, zgodnie z zasadą minimalizacji. Ostatnim etapem był test zabezpieczeń oraz funkcjonalności aplikacji, służących do gromadzenia i przetwarzania danych. Oczywiście, nie można było zapomnieć o edukacji pracowników w zakresie ochrony danych osobowych oraz sprawdzeniu podpisanych już umów z kontrahentami.

W czym pomoże odpowiednie oprogramowanie?

Jednym z obowiązków, które zawarte są w nowych regulacjach, jest konieczność przechowywania zgód na przetwarzanie danych osobowych. Jeżeli jednak posiadane bazy są pokaźnych rozmiarów, odnalezienie wymaganych zgód w razie ewentualnej kontroli może okazać się kłopotliwe. Podobna sytuacja może dotyczyć rejestru czynności przetwarzania, który powinien być prowadzony w sposób czytelny, przejrzysty i kompleksowy, a także rejestru naruszeń. Wszystkie te czynności można jednak zautomatyzować za pomocą odpowiednio przygotowanego i zaktualizowanego oprogramowania. Warto zatem zwrócić się do naszego dostawcy oprogramowania finansowo-księgowego czy kadrowego i zapytać o moduły lub rozszerzenia, wspierające GDPR. W zależności od producenta, mogą one być dodatkowe płatne lub dostępne bezkosztowo, w ramach posiadanej już licencji.


Prawo do bycia zapomnianym

Zależenie od zakresu w jakim przetwarzane są dane osobowe, prawo do bycia zapomnianym nie zawsze ma zastosowanie. Umownie można jednak stwierdzić, że większość przedsiębiorców będzie się z nim mierzyć. Tutaj z pomocą również przyjdzie automatyzacja i wyposażenie posiadanego oprogramowania w odpowiednie funkcje, które pozwolą zarówno na możliwość usunięcia danych użytkownika, jeżeli ten dokona stosownego zgłoszenia, jak również na psudonimizację danych czy po prostu wymagane zmiany.

RODO a kary – czego należy się wystrzegać?

Jak wskazano powyżej, RODO to szereg konsekwencji, z którymi muszą mierzyć się praktycznie wszyscy przedsiębiorcy. Nowe regulacje przewidują kary, które mogą zostać zastosowane w razie wykrycia naruszeń. Przykładami takich naruszeń mogą być np. braki podstaw prawnych do przetwarzania danych osobowych, naruszenia zasad bezpieczeństwa, braki w dokumentacji dot. danych osobowych czy nawet niezgłoszenia incydentów, które mogły spowodować szkody konkretnych osób, których dane są przez przedsiębiorstwo przetwarzane. Jeżeli zatem jeszcze tego nie zrobiliśmy, warto podejść do tematu RODO z pełną powagą, wykonać kompleksowe audyty, a na końcu zadbać o odpowiednie narzędzia, które pozwolą wywiązać się ze wszystkich obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych.

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA