REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działy finansowo-księgowe a RODO

RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Działy finansowo-księgowe a RODO /fot. Shutterstock
Działy finansowo-księgowe a RODO /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

RODO to zdecydowanie jeden z kluczowych tematów 2018 roku. Rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych zaczęło obowiązywać 25 maja i niesie za sobą szereg konsekwencji dla praktycznie każdego przedsiębiorcy. Wszyscy bowiem powinni już odpowiednio przygotować się na nowe zasady w zakresie przetwarzania danych osobowych.

RODO (GDPR) – nowe regulacje UE

Przypomnijmy że RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych lub z ang. GDPR – General Data Protection Regulation) to rozporządzenie, którego celem jest zagwarantowanie swobodnego przepływu danych osobowych w ramach Unii Europejskiej oraz usystematyzowanie procesów dot. przetwarzania tych danych przez wszystkie państwa członkowskie. Nowe regulacje przewidują wysokie sankcje za naruszenia przepisów. Każda osoba, która poniesie szkodę, jest też uprawniona do odszkodowania od podmiotu, który administrował lub przetwarzał jej dane.

REKLAMA

REKLAMA

Na co musieli przygotować się przedsiębiorcy?

Zmiany które wprowadza RODO w zakresie ochrony danych osobowych nie są w żaden sposób obwarowane ścisłymi regułami, które należało wdrożyć w przedsiębiorstwach. Te zależą głównie od lokalnych uwarunkowań i są związane ze specyfiką działania, mechanizmami i procedurami. Istotne były zatem audyty, sprawdzające w jaki sposób przetwarzane są dane osobowe, w jakich celach są przechowywane i jak zabezpiecza się je przed nieuprawnionym dostępem. Następnie kluczowe było przygotowanie reguł i procedur, adekwatnych do wyników audytów oraz zgodnych z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego.

Polecamy: WARSZTAT: BIZNES z RODO Jak efektywnie funkcjonować w nowych realiach prawnych

REKLAMA

Zasady przetwarzania danych

Przypomnijmy jeszcze, że ustawodawca sformułował siedem głównych zasad, które dotyczą przetwarzania danych osobowych i których każdy przedsiębiorca, począwszy od 25 maja 2018 r., musi przestrzegać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  • zasada zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości,
  • zasada ograniczenia celu przetwarzania,
  • zasada minimalizacji danych,
  • zasada prawidłowości,
  • zasada ograniczenia przechowywania,
  • zasada integralności i poufności,
  • zasada rozliczalności.

Stąd właśnie wynikała potrzeba audytów. Przede wszystkim w odniesieniu do rodzaju danych osobowych przetwarzanych w firmie oraz posiadania stosownych zgód na ich przetwarzanie. Istotna była także weryfikacja celu przetwarzania wspomnianych danych oraz sprawdzenie ich poprawności, zgodnie z zasadą minimalizacji. Ostatnim etapem był test zabezpieczeń oraz funkcjonalności aplikacji, służących do gromadzenia i przetwarzania danych. Oczywiście, nie można było zapomnieć o edukacji pracowników w zakresie ochrony danych osobowych oraz sprawdzeniu podpisanych już umów z kontrahentami.

W czym pomoże odpowiednie oprogramowanie?

Jednym z obowiązków, które zawarte są w nowych regulacjach, jest konieczność przechowywania zgód na przetwarzanie danych osobowych. Jeżeli jednak posiadane bazy są pokaźnych rozmiarów, odnalezienie wymaganych zgód w razie ewentualnej kontroli może okazać się kłopotliwe. Podobna sytuacja może dotyczyć rejestru czynności przetwarzania, który powinien być prowadzony w sposób czytelny, przejrzysty i kompleksowy, a także rejestru naruszeń. Wszystkie te czynności można jednak zautomatyzować za pomocą odpowiednio przygotowanego i zaktualizowanego oprogramowania. Warto zatem zwrócić się do naszego dostawcy oprogramowania finansowo-księgowego czy kadrowego i zapytać o moduły lub rozszerzenia, wspierające GDPR. W zależności od producenta, mogą one być dodatkowe płatne lub dostępne bezkosztowo, w ramach posiadanej już licencji.


Prawo do bycia zapomnianym

Zależenie od zakresu w jakim przetwarzane są dane osobowe, prawo do bycia zapomnianym nie zawsze ma zastosowanie. Umownie można jednak stwierdzić, że większość przedsiębiorców będzie się z nim mierzyć. Tutaj z pomocą również przyjdzie automatyzacja i wyposażenie posiadanego oprogramowania w odpowiednie funkcje, które pozwolą zarówno na możliwość usunięcia danych użytkownika, jeżeli ten dokona stosownego zgłoszenia, jak również na psudonimizację danych czy po prostu wymagane zmiany.

RODO a kary – czego należy się wystrzegać?

Jak wskazano powyżej, RODO to szereg konsekwencji, z którymi muszą mierzyć się praktycznie wszyscy przedsiębiorcy. Nowe regulacje przewidują kary, które mogą zostać zastosowane w razie wykrycia naruszeń. Przykładami takich naruszeń mogą być np. braki podstaw prawnych do przetwarzania danych osobowych, naruszenia zasad bezpieczeństwa, braki w dokumentacji dot. danych osobowych czy nawet niezgłoszenia incydentów, które mogły spowodować szkody konkretnych osób, których dane są przez przedsiębiorstwo przetwarzane. Jeżeli zatem jeszcze tego nie zrobiliśmy, warto podejść do tematu RODO z pełną powagą, wykonać kompleksowe audyty, a na końcu zadbać o odpowiednie narzędzia, które pozwolą wywiązać się ze wszystkich obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych.

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA