REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zagrożenia dla przedsiębiorstw związane z RODO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Zagrożenia dla przedsiębiorstw związane z RODO /shutterstock.com
Zagrożenia dla przedsiębiorstw związane z RODO /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

RODO, czyli rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE zacznie obowiązywać już 25 maja 2018 r. Nowe regulacje znacząco wpłyną na komfort życia polskich przedsiębiorców, bo to na nich spocznie odpowiedzialność za ich wdrożenie. Z jakim zagrożeniami muszą się zmierzyć przedsiębiorcy?

REKLAMA

Autopromocja

RODO niezrozumiałe dla przedsiębiorców

Wprowadzenie RODO do polskiego systemu prawnego wiąże się z koniecznością dostosowania przepisów krajowych do nowego, obowiązującego w całej Unii porządku. Ministerstwo Cyfryzacji we wrześniu 2017 r. opublikowało projekt ustawy o ochronie danych osobowych. Od tego czasu zmieniał się on kilkukrotnie. W ramach przeprowadzonych konsultacji pojawiły się głosy przedsiębiorców, że nowe regulacje mogą być niezrozumiałe dla podmiotów zobowiązanych do ich stosowania. W obliczu rosnącej liczby odnotowanych przypadków wycieku danych poufnych – zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym – nowa ustawa powinna precyzować warunki zabezpieczania takich danych przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy, a także przed ich zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem. Tymczasem proponowana ustawa w aktualnym brzmieniu nie daje w tym zakresie miarodajnych odpowiedzi.

Odpowiedzialność spoczywa na przedsiębiorcach

Projektowana ustawa rozszerza odpowiedzialność cywilną przedsiębiorców z tytułu ochrony danych, wprowadzając nowe i bardziej restrykcyjne sankcje za uchybienie obowiązkom ochrony danych osobowych. Co gorsza, rozporządzenie nie będzie zawierało ich precyzyjnego, zamkniętego katalogu. Firmy zostaną zmuszone, by wdrożyć odpowiednie środki zabezpieczające dane, ale nie dostaną żadnych wytycznych, w jaki sposób ocenić, które ze środków zastosować. RODO zawiera jedynie lakoniczne stwierdzenie, że „uwzględniając stan wiedzy technicznej, koszt wdrażania oraz charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze zagrożenia, administrator i podmiot przetwarzający wdrażają odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby zapewnić stopień bezpieczeństwa odpowiadający temu ryzyku”.

Korzystniej dla klientów, trudniej dla przedsiębiorców

Równocześnie szereg nowych uprawnień został nadany osobom, których dane są przedmiotem regulacji. Projekt nowelizacji przewiduje wprowadzenie zasady przenoszalności danych osobowych, prawa do bycia zapomnianym oraz wymogu odebrania zgody rodzica na przetwarzanie  danych dziecka.

Prawo przenoszalności danych osobowych daje możliwość żądania przeniesienia własnych danych z jednego podmiotu do innego. Prawo do bycia zapomnianym wiąże się, co do zasady, z koniecznością usunięcia na żądanie zainteresowanego wszystkich informacji na jego temat z posiadanych przez przedsiębiorcę baz danych. Wymóg zgody rodzica na przetwarzanie  danych dziecka w związku ze świadczeniem usług via Internet nałoży z kolei na przedsiębiorców obowiązek utworzenia dodatkowych formularzy i określenia sposobów korespondencji pomiędzy nimi a klientami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Nieprzemyślane działanie rządu

Obecnie silna jest tendencja do szybkiego wprowadzania zmian, często bez gruntownego przemyślenia ich konsekwencji. Nowe akty prawne powstają w pośpiechu, pod wpływem określonych wydarzeń, a nie jako owoc długoletniej praktyki i dokładnych analiz. To z kolei prowadzi do licznych absurdów w polskim ustawodawstwie. Za jeden z nich należy uznać planowany sposób wprowadzenia RODO. Czytając proponowany projekt ustawy, można mieć obawy, że przedsiębiorcy „utoną” w gąszczu niejasnych przepisów związanych z ochroną danych osobowych, a obowiązki takie jak „regularne testowanie, mierzenie i ocenianie środków technicznych i organizacyjnych mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania” oraz „zdolność do ciągłego zapewnienia poufności, integralności, dostępności i odporności systemów i usług przetwarzania” przerosną wielu uczestników obrotu gospodarczego.

Zobacz także: Moja firma, RODO 2018


Nieznajomość prawa może zaszkodzić, i to bardzo

Wdrożenie w firmie regulacji unijnego rozporządzenia już dziś spędza przedsiębiorcom sen z powiek. Wymaga to bowiem nie tylko poniesienia pewnych nakładów finansowych, ale i posiadania właściwej wiedzy. By dobrze przygotować się na 25 maja, kiedy wejdą w życie nowe przepisy, i zapewnić odpowiednią ochronę majątku firmy, niezbędne może okazać się przeprowadzenie audytu w przedsiębiorstwie, który pozwoli określić, gdzie i w jakim zakresie należy wdrożyć odpowiednie wymogi wynikające z RODO.

Zapewnienie żądanego przez RODO odpowiedniego stopnia ochrony danych wymaga opracowania kompleksowych procedur, polityk, rejestrów, m.in. polityki ochrony danych osobowych. W razie uchybienia obowiązkom wynikającym z RODO firma może się narazić na wysokie kary finansowe – do 20 mln euro lub do 4% wartości rocznego światowego obrotu przedsiębiorstwa. Tak restrykcyjne kary będą mogły zostać nałożone przez polskie organy. Podobnie jak we wszystkich gałęziach prawa, również i w tym przypadku przy wymierzaniu kary doniosłe znaczenie będzie mieć to, czy dochowano należytej staranności oraz czy działanie było umyślnie zawinione. A z racji tego, że przedsiębiorcy są uważani za profesjonalnych uczestników obrotu gospodarczego, trudno przypuszczać, by zostali potraktowani ulgowo, jeśli tłumaczą naruszenie RODO nieumyślnością czynu czy też nieznajomością prawa.

Autor: radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA