REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane osobowe po nowemu, czyli implementacja RODO od 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Dane osobowe po nowemu, czyli implementacja RODO od 2018 r.
Dane osobowe po nowemu, czyli implementacja RODO od 2018 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało na witrynie internetowej Rządowego Centrum Legislacji projekt nowej ustawy o ochronie danych osobowych, której podstawowym celem jest implementacja RODO do polskiego porządku prawnego. Projekt znajduje się w fazie konsultacji publicznych, można się więc spodziewać, że zajdą w nim jeszcze pewne zmiany. Przedsiębiorstwa mają czas na przygotowanie się do nowych regulacji do maja 2018 r.

Poniżej prezentujemy najważniejsze wnioski płynące z lektury Projektu w jego obecnym brzmieniu (na 16.10.2017).

REKLAMA

Projekt ustawy o ochronie danych osobowych (dalej: Projekt) zawiera 92 artykuły i poza odniesieniem do RODO zawiera przepisy dotyczące procedur związanych z naruszeniem zasad ochrony danych osobowych oraz przewiduje powstanie nowego organu – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej: Prezes UODO).

Prezes UODO będzie zupełnie nowym organem, który docelowo ma zastąpić Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO), a ponadto dysponować będzie zdecydowanie szerszymi kompetencjami niż dotychczasowy organ ochrony danych osobowych. Przede wszystkim Prezes UODO będzie organem nadzorczym w rozumieniu przepisów RODO i będzie miał prawo nakładać administracyjne kary pieniężne w wysokości nawet 20 milionów euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikacja

Jednym z podstawowych zadań Prezesa UODO będzie udzielanie certyfikacji, o której mowa w art. 42 RODO, czyli potwierdzeniu certyfikatem zgodności działalności administratorów danych osobowych (lub podmiotów przetwarzających dane) z zasadami ustawionymi w RODO. Prezes UODO opracuje i opublikuje na swojej stronie internetowej (BIP) kryteria certyfikacji, której następnie będzie mógł dokonywać na wniosek administratora danych lub podmiotu przetwarzającego dane osobowe.

Certyfikacja będzie udzielana administratorowi danych lub podmiotowi przetwarzającemu dane na określony w certyfikacie czas, jednakże certyfikat będzie mógł być cofnięty wskutek stwierdzenia naruszeń. Projekt zakłada, że Prezes UODO będzie miał uprawnienie do dokonania czynności sprawdzających w zakresie dotyczącym certyfikacji, przy czym czynności sprawdzające mogą zostać dokonane zarówno przed udzieleniem certyfikacji, jak i po. Wniosek o udzielenie certyfikatu będzie odpłatny, a wysokość opłaty wyniesie trzykrotność średniego miesięcznego wynagrodzenia za pracę w gospodarcze narodowej w roku poprzednim. Zgodnie z założeniem Projektu postępowanie certyfikacyjne powinno trwać nie dłużej niż 3 miesiące.

Postępowanie przed Prezesem UODO

Niezwykle ważną kwestię, jaką jest postępowanie w sprawach o naruszenie ochrony danych osobowych, reguluje rozdział 5 Projektu. Zgodnie z zamiarem Ministerstwa Cyfryzacji postępowanie takie toczyć się będzie co do zasady według przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, i będzie jednoinstancyjne, co oznacza, że od decyzji Prezesa UODO środkiem odwoławczym będzie skarga do WSA. Dodatkowo, Projekt przewiduje uprawnienie Prezesa UODO do prowadzenia postępowania kontrolnego, zarówno w toku postępowanie w sprawach o naruszenie ochrony danych osobowych, jak i w przypadku prowadzenia kontroli planowej i doraźnej. Jednocześnie Projektodawca zdecydował, że prawo dostępu do informacji dla osób wykonujących kontrolę z ramienia Prezesa UODO podlega ograniczeniu ze względu na tajemnice ustawowo chronione. Efektem postępowania może być:

  • upomnienie,
  • nakazanie spełnienia żądania osoby, której dane dotyczą,
  • nakazanie dostosowania operacji przetwarzania do wymogów,
  • nakazanie zawiadomienia osoby, której dane dotyczą,
  • wprowadzenie czasowego lub całkowitego ograniczenia lub zakazu przetwarzania danych,
  • nakazanie sprostowania lub usunięcia danych,
  • cofnięcie certyfikacji,
  • nakazanie zawieszenia przepływu danych do państw trzecich,
  • nałożenie administracyjnej kary pieniężnej.

W Projekcie przewidziano także wyraźną podstawę do prowadzenia postępowania cywilnego, które według założeń ma być prowadzone przez sąd okręgowy niezależnie od wartości przedmiotu sporu. Sąd prowadzący postępowanie będzie miał obowiązek zawiadomić o toczącym się procesie Prezesa UODO, a gdy ten prowadzi postępowanie w sprawie o naruszenie ochrony danych osobowych sąd będzie miał możliwość zawieszenia procesu cywilnego do czasu rozstrzygnięcia postępowania przez Prezesa UODO. Ponadto sądy będą miały obowiązek informować i każdy wyroku uwzględniającym powództwo z zakresu ochrony danych osobowych. Wydaje się, że powyższy obowiązek jest podyktowany zarówno celami statystycznymi, jak i umożliwieniem prowadzenia kontroli po stwierdzeniu naruszenia w ochronie danych osobowych.

Mniejsze kary dla podmiotów publicznych

W projekcie przewidziano także, że w przypadku nakładania administracyjnej kary pieniężnej na podmiot publiczny (w rozumieniu ustawy o finansach publicznych) jej wysokość będzie ograniczona do 100.000 zł. Z uzasadnienia Projektu wynika, że podstawą ustawowego limitu był fakt, że w związku finansowaniem podmiotów publicznych z budżetu państwa orzeczenie wysokiej kary administracyjnej nie będzie tak samo dotkliwe, jak w przypadku podmiotów prywatnych. Ponad to, przychody z tytułu administracyjnych kar pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa, więc w przypadku podmiotów publicznych środki wypływałyby z budżetu i do niego wpływały.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Odpowiedzialność karna

Projekt przewiduje także – obok odpowiedzialności cywilnej oraz administracyjnej – odpowiedzialność karną. Ogranicza się ona do dwóch przypadków:

  • udaremniania lub utrudniania przeprowadzenia kontroli, co stanowi wykroczenie i jest zagrożone karą grzywny,
  • przetwarzania danych osobowych bez podstawy prawnej, co stanowi przestępstwo i jest zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.

Zobacz także: RODO 2018


Zgoda na przetwarzanie danych już od 13 roku życia

W myśl Projektu, skuteczną zgodę na przetwarzanie danych osobowych w zakresie usług świadczonych elektronicznie będzie mogła wyrazić osoba, która ukończyła 13 lat. Natomiast w przypadku osób, które nie ukończyły 13 roku życia konieczna będzie zgodna przedstawiciela ustawowego lub potwierdzenie przez przedstawiciela ustawowego zgody wyrażonej wcześniej przez tą osobę.

Przepisy wprowadzające

Równocześnie z Projektem opublikowano propozycję ustawy wprowadzającej nową ustawę o ochronie danych osobowych, która przewiduje zmiany w ponad 130 aktach prawnych (w tym m.in. w: kodeksie pracy, prawie telekomunikacyjnym, ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawie o adwokaturze etc.). Szczególnie interesujące zmiany zajdą w kodeksie pracy, gdyż Projekt wskazuje wyraźny katalog danych osobowych, jakich pracodawca może żądać od kandydata do pracy oraz od pracownika. Ponadto Projekt wskazuje na zakres i przesłanki do stosowania monitoringu wizyjnego w miejscu pracy.

Lektura obowiązkowa

Zarówno sam Projekt, jak i propozycja przepisów wprowadzających powinny być obowiązkową lekturą dla każdego podmiotu przetwarzającego dane osobowe lub zespołu odpowiedzialnego za ochronę danych osobowych w przedsiębiorstwie. Bez ich znajomości połączonej z uważną lekturą RODO oraz wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych Osobowych może się nie udać przygotować przedsiębiorstwa na wejście RODO w życie, co nastąpi za 7 miesięcy. O tym jakie obowiązki na przedsiębiorców nakłada RODO oraz jak skutecznie wdrożyć w przedsiębiorstwie nowe procedury piszemy w naszej najnowszej publikacji pt. RODO – PRZEWODNIK PRAKTYCZNY DLA PRZEDSIĘBIORCÓW . Zachęcamy do zapoznania się z jej treścią.

Autor: Kamil Kozioł – prawnik w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

Kamil Kozioł – prawnik w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA