REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane osobowe po nowemu, czyli implementacja RODO od 2018 r.

Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Dane osobowe po nowemu, czyli implementacja RODO od 2018 r.
Dane osobowe po nowemu, czyli implementacja RODO od 2018 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało na witrynie internetowej Rządowego Centrum Legislacji projekt nowej ustawy o ochronie danych osobowych, której podstawowym celem jest implementacja RODO do polskiego porządku prawnego. Projekt znajduje się w fazie konsultacji publicznych, można się więc spodziewać, że zajdą w nim jeszcze pewne zmiany. Przedsiębiorstwa mają czas na przygotowanie się do nowych regulacji do maja 2018 r.

Poniżej prezentujemy najważniejsze wnioski płynące z lektury Projektu w jego obecnym brzmieniu (na 16.10.2017).

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o ochronie danych osobowych (dalej: Projekt) zawiera 92 artykuły i poza odniesieniem do RODO zawiera przepisy dotyczące procedur związanych z naruszeniem zasad ochrony danych osobowych oraz przewiduje powstanie nowego organu – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej: Prezes UODO).

REKLAMA

Prezes UODO będzie zupełnie nowym organem, który docelowo ma zastąpić Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO), a ponadto dysponować będzie zdecydowanie szerszymi kompetencjami niż dotychczasowy organ ochrony danych osobowych. Przede wszystkim Prezes UODO będzie organem nadzorczym w rozumieniu przepisów RODO i będzie miał prawo nakładać administracyjne kary pieniężne w wysokości nawet 20 milionów euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikacja

Jednym z podstawowych zadań Prezesa UODO będzie udzielanie certyfikacji, o której mowa w art. 42 RODO, czyli potwierdzeniu certyfikatem zgodności działalności administratorów danych osobowych (lub podmiotów przetwarzających dane) z zasadami ustawionymi w RODO. Prezes UODO opracuje i opublikuje na swojej stronie internetowej (BIP) kryteria certyfikacji, której następnie będzie mógł dokonywać na wniosek administratora danych lub podmiotu przetwarzającego dane osobowe.

Certyfikacja będzie udzielana administratorowi danych lub podmiotowi przetwarzającemu dane na określony w certyfikacie czas, jednakże certyfikat będzie mógł być cofnięty wskutek stwierdzenia naruszeń. Projekt zakłada, że Prezes UODO będzie miał uprawnienie do dokonania czynności sprawdzających w zakresie dotyczącym certyfikacji, przy czym czynności sprawdzające mogą zostać dokonane zarówno przed udzieleniem certyfikacji, jak i po. Wniosek o udzielenie certyfikatu będzie odpłatny, a wysokość opłaty wyniesie trzykrotność średniego miesięcznego wynagrodzenia za pracę w gospodarcze narodowej w roku poprzednim. Zgodnie z założeniem Projektu postępowanie certyfikacyjne powinno trwać nie dłużej niż 3 miesiące.

Postępowanie przed Prezesem UODO

Niezwykle ważną kwestię, jaką jest postępowanie w sprawach o naruszenie ochrony danych osobowych, reguluje rozdział 5 Projektu. Zgodnie z zamiarem Ministerstwa Cyfryzacji postępowanie takie toczyć się będzie co do zasady według przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, i będzie jednoinstancyjne, co oznacza, że od decyzji Prezesa UODO środkiem odwoławczym będzie skarga do WSA. Dodatkowo, Projekt przewiduje uprawnienie Prezesa UODO do prowadzenia postępowania kontrolnego, zarówno w toku postępowanie w sprawach o naruszenie ochrony danych osobowych, jak i w przypadku prowadzenia kontroli planowej i doraźnej. Jednocześnie Projektodawca zdecydował, że prawo dostępu do informacji dla osób wykonujących kontrolę z ramienia Prezesa UODO podlega ograniczeniu ze względu na tajemnice ustawowo chronione. Efektem postępowania może być:

  • upomnienie,
  • nakazanie spełnienia żądania osoby, której dane dotyczą,
  • nakazanie dostosowania operacji przetwarzania do wymogów,
  • nakazanie zawiadomienia osoby, której dane dotyczą,
  • wprowadzenie czasowego lub całkowitego ograniczenia lub zakazu przetwarzania danych,
  • nakazanie sprostowania lub usunięcia danych,
  • cofnięcie certyfikacji,
  • nakazanie zawieszenia przepływu danych do państw trzecich,
  • nałożenie administracyjnej kary pieniężnej.

W Projekcie przewidziano także wyraźną podstawę do prowadzenia postępowania cywilnego, które według założeń ma być prowadzone przez sąd okręgowy niezależnie od wartości przedmiotu sporu. Sąd prowadzący postępowanie będzie miał obowiązek zawiadomić o toczącym się procesie Prezesa UODO, a gdy ten prowadzi postępowanie w sprawie o naruszenie ochrony danych osobowych sąd będzie miał możliwość zawieszenia procesu cywilnego do czasu rozstrzygnięcia postępowania przez Prezesa UODO. Ponadto sądy będą miały obowiązek informować i każdy wyroku uwzględniającym powództwo z zakresu ochrony danych osobowych. Wydaje się, że powyższy obowiązek jest podyktowany zarówno celami statystycznymi, jak i umożliwieniem prowadzenia kontroli po stwierdzeniu naruszenia w ochronie danych osobowych.

Mniejsze kary dla podmiotów publicznych

W projekcie przewidziano także, że w przypadku nakładania administracyjnej kary pieniężnej na podmiot publiczny (w rozumieniu ustawy o finansach publicznych) jej wysokość będzie ograniczona do 100.000 zł. Z uzasadnienia Projektu wynika, że podstawą ustawowego limitu był fakt, że w związku finansowaniem podmiotów publicznych z budżetu państwa orzeczenie wysokiej kary administracyjnej nie będzie tak samo dotkliwe, jak w przypadku podmiotów prywatnych. Ponad to, przychody z tytułu administracyjnych kar pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa, więc w przypadku podmiotów publicznych środki wypływałyby z budżetu i do niego wpływały.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Odpowiedzialność karna

Projekt przewiduje także – obok odpowiedzialności cywilnej oraz administracyjnej – odpowiedzialność karną. Ogranicza się ona do dwóch przypadków:

  • udaremniania lub utrudniania przeprowadzenia kontroli, co stanowi wykroczenie i jest zagrożone karą grzywny,
  • przetwarzania danych osobowych bez podstawy prawnej, co stanowi przestępstwo i jest zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.

Zobacz także: RODO 2018


Zgoda na przetwarzanie danych już od 13 roku życia

W myśl Projektu, skuteczną zgodę na przetwarzanie danych osobowych w zakresie usług świadczonych elektronicznie będzie mogła wyrazić osoba, która ukończyła 13 lat. Natomiast w przypadku osób, które nie ukończyły 13 roku życia konieczna będzie zgodna przedstawiciela ustawowego lub potwierdzenie przez przedstawiciela ustawowego zgody wyrażonej wcześniej przez tą osobę.

Przepisy wprowadzające

Równocześnie z Projektem opublikowano propozycję ustawy wprowadzającej nową ustawę o ochronie danych osobowych, która przewiduje zmiany w ponad 130 aktach prawnych (w tym m.in. w: kodeksie pracy, prawie telekomunikacyjnym, ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawie o adwokaturze etc.). Szczególnie interesujące zmiany zajdą w kodeksie pracy, gdyż Projekt wskazuje wyraźny katalog danych osobowych, jakich pracodawca może żądać od kandydata do pracy oraz od pracownika. Ponadto Projekt wskazuje na zakres i przesłanki do stosowania monitoringu wizyjnego w miejscu pracy.

Lektura obowiązkowa

Zarówno sam Projekt, jak i propozycja przepisów wprowadzających powinny być obowiązkową lekturą dla każdego podmiotu przetwarzającego dane osobowe lub zespołu odpowiedzialnego za ochronę danych osobowych w przedsiębiorstwie. Bez ich znajomości połączonej z uważną lekturą RODO oraz wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych Osobowych może się nie udać przygotować przedsiębiorstwa na wejście RODO w życie, co nastąpi za 7 miesięcy. O tym jakie obowiązki na przedsiębiorców nakłada RODO oraz jak skutecznie wdrożyć w przedsiębiorstwie nowe procedury piszemy w naszej najnowszej publikacji pt. RODO – PRZEWODNIK PRAKTYCZNY DLA PRZEDSIĘBIORCÓW . Zachęcamy do zapoznania się z jej treścią.

Autor: Kamil Kozioł – prawnik w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

Kamil Kozioł – prawnik w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA