Kategorie

GIODO

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak przechowywać i przetwarzać poufne dane, w taki sposób aby odpowiednio zabezpieczyć dane klientów oraz własną firmę. Szybka analiza wytycznych GIODO.
W dniu 10 maja Sejm uchwalił z poprawkami ustawę o ochronie danych osobowych. Zakłada ona m.in. skrócenie postępowań w sprawach o naruszenie ochrony danych osobowych, a także możliwość nakładania kar za naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Nowe przepisy dostosowują polskie prawo do przyjętego w maju 2016 r. przez UE ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO).
Regulacje wprowadzane przez RODO oznaczają nowe obowiązki dla wszystkich firm i podmiotów, które gromadzą i przetwarzają dane o klientach. Nowe przepisy szczegółowo określają m.in. jakie informacje dotyczące sposobu i celu przetwarzania danych osobowych muszą zostać przekazane klientom.
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało na witrynie internetowej Rządowego Centrum Legislacji projekt nowej ustawy o ochronie danych osobowych, której podstawowym celem jest implementacja RODO do polskiego porządku prawnego. Projekt znajduje się w fazie konsultacji publicznych, można się więc spodziewać, że zajdą w nim jeszcze pewne zmiany. Przedsiębiorstwa mają czas na przygotowanie się do nowych regulacji do maja 2018 r.
Rok 2017 to czas, jaki mają polskie przedsiębiorstwa na dostosowanie się do nowych rozporządzeń unijnych w zakresie ochrony danych osobowych, znanych pod skrótem GDPR (General Data Protection Regulation). Jeśli firmy nie przygotują się do nowych obowiązków, grożą im kary w wysokości do 20 milionów euro lub 4 proc. rocznego obrotu.
Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) posiada już system, który jest przystosowany do identyfikowania podatnika po głosie, za pomocą tzw. biometrii głosowej. Obecnie jednak funkcja ta nie została uruchomiona, gdyż zastrzeżenia do tego rozwiązania ma Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.