REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO, czyli restrykcyjne przepisy o ochronie danych osobowych i ogromne kary za ich naruszenie

JSLegal Jankowki & Stroiński
Adwokacka Spółka Partnerska
RODO, czyli restrykcyjne przepisy o ochronie danych osobowych i ogromne kary za ich naruszenie
RODO, czyli restrykcyjne przepisy o ochronie danych osobowych i ogromne kary za ich naruszenie

REKLAMA

REKLAMA

Horrendalne kary finansowe, którymi Unia straszy podmioty przetwarzające dane osobowe, spędzają sen z powiek wielu administratorom danych. Dotychczasowe procedury przetwarzania i formułki działające pod starą ustawą mogą nie wystarczyć pod rządami RODO. Z pomocą przedsiębiorcom spieszą organizacje sektorowe, tworząc kodeksy postępowania.

RODO od 25 maja 2018 roku

Już 25 maja 2018 roku w całej Unii Europejskiej zacznie obowiązywać rozporządzenie w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), znane już powszechnie pod nazwą RODO. Nie jest wielkim nadużyciem stwierdzenie, że nowe przepisy wywracają do góry nogami dotychczasowe regulacje w zakresie ochrony danych osobowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany dotyczą całego szeregu obszarów, począwszy od poszerzonego zakresu informacji, które administrator danych będzie musiał udostępnić osobie, której dotyczą dane, przez ograniczenie możliwości profilowania, obowiązek informowania osoby, której dotyczą dane, o przypadkach naruszenia bezpieczeństwa danych, a skończywszy na obostrzeniach w zakresie przekazywania danych poza terytorium Unii. Osoby fizyczne, których dotyczą dane, skorzystają na wprowadzeniu nowych przepisów, otrzymując między innymi prawo do bycia zapomnianym, prawo przeniesienia danych osobowych do innego administratora czy prawo sprzeciwu wobec profilowania i innych przypadków automatycznego podejmowania decyzji, które ich dotyczą.

Za naruszenie, często bardzo restrykcyjnych, przepisów RODO grożą surowe kary. Za najpoważniejsze przewinienia przedsiębiorca zapłaci do 20 milionów euro lub do 4% światowego rocznego obrotu z poprzedniego roku obrotowego (jeśli ta wartość będzie wyższa). Niewykluczone także, że polska ustawa wdrażająca RODO dołoży do tego odpowiedzialność karną, na co pozwalają przepisy rozporządzenia.

Zakres zmian do uwzględnienia przez przedsiębiorców w procedurach przetwarzania danych jest niemały, a ryzyko odpowiedzialności za naruszenie budzi słuszny niepokój. Jednym ze sposobów na zapewnienie zgodności przetwarzania danych z nowymi przepisami jest wdrożenie i przestrzeganie przez przedsiębiorcę kodeksu postępowania, opracowanego przez podmioty reprezentujące określone kategorie administratorów lub podmioty przetwarzające dane osobowe. Ustawodawca unijny zachęca do opracowywania kodeksów uwzględniających specyfikę różnych sektorów dokonujących przetwarzania oraz szczególnych potrzeb mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kodeksy postępowania

W Polsce trwają już prace nad kodeksami postępowania, między innymi w sektorze ochrony zdrowia i rynku internetowego (komunikacji interaktywnej). Opracowywane rozwiązania będą musiały zostać zatwierdzone przez organ nadzoru (obecnie jest to GIODO), po czym przedsiębiorcy będą mogli wdrożyć je w swoich przedsiębiorstwach.

Zakres regulacji kodeksu może być szeroki, przez co jego wdrożenie będzie mogło w znacznym stopniu ułatwić przedsiębiorcy dostosowanie procedur przetwarzania danych do nowej sytuacji prawnej.

Kodeks postępowania może w szczególności podpowiadać administratorom danych z danego sektora rodzaje prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez nich w określonych kontekstach, które będą stanowiły podstawę legalnego przetwarzania danych bez konieczności uzyskania zgody osoby, której dotyczą dane. Może wskazywać sposoby umożliwienia wykonywania przez osoby, których dotyczą dane, przysługujących im praw, sugerować odpowiednie dla danej branży środki ochrony danych, a także ustanawiać jednolite mechanizmy przekazywania danych do państwa spoza Unii lub procedury komunikacji administratora z organem nadzoru lub z osobami, których dotyczą dane, w przypadku wycieku danych.

Stosowanie zatwierdzonego kodeksu postępowania rozłoży nad przedsiębiorcą parasol ochronny, tworząc domniemanie, że przetwarza on dane osobowe zgodnie z przepisami RODO. Należy jednak pamiętać, że samo formalne wdrożenie kodeksu w firmie nie zagwarantuje przetwarzającemu immunitetu. Organ nadzorczy, jak również akredytowani przez niego inspektorzy, będą mieli prawo monitorowania przestrzegania postanowień kodeksu w stosujących go przedsiębiorstwach.

Tworzenie kodeksów postępowania jest pożądaną praktyką, pozwalającą przedstawicielom poszczególnych branż na ograniczenie przedsiębiorcom z ich sektora dolegliwości organizacyjnych, związanych z wejściem w życie nowych przepisów o ochronie danych osobowych. Poza ograniczeniem ryzyka poniesienia kary przez przetwarzającego dane, ich podstawową wartością jest przyczynienie się do faktycznego zwiększenia bezpieczeństwa i kultury przetwarzania danych osobowych, co jest nadrzędnym celem rozporządzenia. Należy mieć nadzieję, że jak najwięcej zrzeszeń i organizacji przedsiębiorców zdecyduje się na ten krok, i że zdążą zakończyć prace na tyle wcześnie, by firmy zdążyły wdrożyć zatwierdzone procedury przed rozpoczęciem obowiązywania nowych przepisów.

Krzysztof Muciak, adwokat w Jankowski, Stroiński i Partnerzy JSLegal Adwokacka Spółka Partnerska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA