REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sukcesja przedsiębiorstwa - utrzymanie w mocy decyzji administracyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Sukcesja przedsiębiorstwa - utrzymanie w mocy decyzji administracyjnych
Sukcesja przedsiębiorstwa - utrzymanie w mocy decyzji administracyjnych

REKLAMA

REKLAMA

Minister Rozwoju i Finansów w swoim projekcie ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej przewiduje m.in. zmiany w zakresie prawa administracyjnego materialnego i procesowego. Jedną z propozycji jest wprowadzenie zasady utrzymania w mocy decyzji administracyjnych po śmierci zmarłego przedsiębiorcy. Zasadę tę wprowadzić ma od 1 stycznia 2018 roku art. 30 ustawy o zarządzie sukcesyjnym, który ma stanowić lex specialis do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.

W świetle aktualnych przepisów prawa administracyjnego decyzje, w tym pozwolenia, licencje, zezwolenia czy koncesje wygasają w przypadku śmierci osoby, wobec której zostały wydane. Dla zapewnienia ciągłości działalności przedsiębiorstwa proponuje się, aby reguła ta nie obowiązywała w odniesieniu do decyzji wydanych wobec zmarłej osoby fizycznej w zakresie prowadzonej przez nią działalności gospodarczej.

REKLAMA

Autopromocja

Wprowadzenie art. 30 ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej jest realizacją podstawowego celu proponowanej ustawy, czyli umożliwienia kontynuowania działalności gospodarczej przedsiębiorcy w możliwie najszerszym zakresie.

Dlatego na podstawie ww. art. 30 projektowanej ustawy decyzje administracyjne związane z przedsiębiorstwem będą wygasały jedynie przy spełnieniu określonych warunków.

Polecamy: Poradnik Gazety Prawnej 9/18 Firma w spadku – zarząd sukcesyjny

Aby decyzja związana z przedsiębiorstwem nie wygasła zarządca sukcesyjny lub następca prawny przedsiębiorcy będzie zobligowany:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1)     zapewnić spełnienie wszystkich warunków do uzyskania tej decyzji określonych w przepisach odrębnych;

2)     oświadczyć, że przyjmuje wszystkie warunki zawarte w decyzji;

3)     złożyć wniosek, odpowiednio, o wydanie decyzji potwierdzającej możliwość wykonywania przez zarządcę sukcesyjnego decyzji związanej z przedsiębiorstwem albo przenoszącej taką decyzję na następcę prawnego przedsiębiorcy.

Trzeba wskazać, że zgodnie z projektowanymi przepisami po śmierci przedsiębiorcy zarząd przedsiębiorstwem (tzw. „przedsiębiorstwem w spadku”) obejmuje zarządca sukcesyjny, który działa w imieniu własnym, ale na rachunek następców prawnych przedsiębiorcy. Sposób powoływania (także odwoływania i wygasania zarządu sukcesyjnego) zarządcy sukcesyjnego określać będzie omawiana ustawa o zarządzie sukcesyjnym (np. może go powołać na wypadek śmierci sam przedsiębiorca albo małżonek zmarłego przedsiębiorcy za zgodą spadkobierców).

Zarządca sukcesyjny będzie mógł zatem w świetle proponowanych zmian uzyskać potwierdzenie możliwości wykonywania decyzji związanej z przedsiębiorstwem po spełnieniu powyższych warunków, natomiast następca prawny będzie mógł stać się adresatem określonej przedmiotowo decyzji związanej z przedsiębiorstwem. W obu przypadkach wymagana będzie odpowiednia decyzja organu administracji, który wyda decyzję związaną z przedsiębiorstwem.

Wniosek o wydanie decyzji zarządca sukcesyjny bądź następca prawny będzie mógł złożyć w terminie 6 miesięcy od dnia śmierci przedsiębiorcy.

REKLAMA

Decyzja związana z przedsiębiorstwem będzie mogła zostać przeniesiona nie tylko na pierwotnego następcę prawnego, ale również na „wtórnego” następcę prawnego przedsiębiorcy (np. na spółkę, do której zostało wniesione przedsiębiorstwo w spadku) w tym wypadku wniosek o wydanie decyzji wtórny następca prawny będzie mógł złożyć w terminie 6 miesięcy od dnia nabycia przedsiębiorstwa w spadku od pierwotnego następcy prawnego przedsiębiorcy.

Jeżeli spełnione zostaną powyższe warunki, zarządca sukcesyjny albo następca prawny przedsiębiorcy będzie mógł zgodnie z projektem wykonywać uprawnienia i obowiązki wynikające z decyzji związanej z przedsiębiorstwem także przed wydaniem decyzji potwierdzającej możliwość jej wykonywania, albo przenoszącej decyzję na następcę prawnego przedsiębiorcy.

REKLAMA

Przeniesienie decyzji związanej z przedsiębiorstwem na następcę prawnego przedsiębiorcy będzie wymagało zgody pozostałych następców prawnych przedsiębiorcy. Zgodnie z regułą wynikającą z kodeksu postępowania administracyjnego to, kto jest następcą prawnym przedsiębiorcy oceniane będzie na moment wydawania decyzji administracyjnej. Warunek ten uzna się za spełniony, jeżeli żaden z pozostałych następców prawnych przedsiębiorcy nie sprzeciwi się przeniesieniu decyzji związanej z przedsiębiorstwem na wnioskodawcę przed wydaniem decyzji w tym przedmiocie.

Oba wnioski, tj. wniosek zarządcy sukcesyjnego o potwierdzenie możliwości wykonywania decyzji związanej z przedsiębiorstwem oraz wniosek o przeniesienie tej decyzji na następcę prawnego przedsiębiorcy, będą mogły być złożone i rozpoznawane równolegle. Jak wynika z prezentowanego projektu nie zachodzą podstawy do odmowy wszczęcia postępowania w przedmiocie decyzji potwierdzającej możliwość wykonywania decyzji związanej z przedsiębiorstwem z tej przyczyny, że toczy się już postępowanie w przedmiocie przeniesienia tej decyzji na następcę prawnego i odwrotnie.

Projektowana ustawa wskazuje jednak, że nie można będzie potwierdzić możliwości wykonywania decyzji przez zarządcę sukcesyjnego, jeżeli organ administracji publicznej wyda decyzję przenoszącą decyzję związaną z przedsiębiorstwem na następcę prawnego przedsiębiorcy.

Jeżeli decyzja przenosząca decyzję związaną z przedsiębiorstwem będzie ostateczna, postępowanie wszczęte na wniosek zarządcy sukcesyjnego powinno zostać umorzone. Jeżeli natomiast zostanie wydana decyzja potwierdzająca możliwość wykonywania decyzji związanej z przedsiębiorstwem przez zarządcę sukcesyjnego, a następnie – decyzja przenosząca decyzję związaną z przedsiębiorstwem w spadku na następcę prawnego, pierwsza z tych decyzji wygaśnie z upływem siedmiu dni od dnia, w którym stała się ostateczna decyzja przenosząca decyzję związaną z przedsiębiorstwem na następcę prawnego przedsiębiorcy. Innymi słowy, swoiste „pierwszeństwo” ma decyzja przenosząca decyzję związaną z przedsiębiorstwem na następcę prawnego przedsiębiorcy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Powyższe reguły „sukcesji” decyzji związanych z przedsiębiorstwem nie będą miały zastosowania, jeżeli:

1)     zastrzeżono tak w danej decyzji związanej z przedsiębiorstwem;

2)     nie jest możliwe przeniesienie decyzji na następcę prawnego przedsiębiorcy albo jej wykonywanie przez zarządcę sukcesyjnego z uwagi na osobisty charakter uprawnienia lub obowiązku przedsiębiorcy stanowiącego przedmiot tej decyzji;

3)     zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony z chwilą śmierci przedsiębiorcy, a przepisy odrębne wymagają zachowania ciągłości wykonywania działalności gospodarczej, z którą związana jest decyzja.

Proponowane w projekcie przepisy dotyczące sukcesji decyzji administracyjnych nie będą odnosić się do decyzji w sprawach zobowiązań podatkowych. Jednocześnie, w Ordynacji podatkowej przewidziane zostały rozwiązania, które pozwolą na korzystanie przez przedsiębiorstwo w spadku z majątkowych praw zmarłego przedsiębiorcy, także tych wynikających z wydanych na podstawie Ordynacji podatkowej decyzji o rozłożeniu zaległości na raty czy odroczeniu terminu płatności.

Projekt ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej


Brzmienie projektowanego przepisu:

Art. 30. 1. Decyzja związana z przedsiębiorstwem nie wygasa z chwilą śmierci przedsiębiorcy, w przypadku, gdy zarządca sukcesyjny lub następca prawny przedsiębiorcy:

1)       zapewnia spełnienie warunków do uzyskania tej decyzji określonych w przepisach odrębnych;

2)       oświadczy, że przyjmuje wszystkie warunki zawarte w tej decyzji;

3)       złoży wniosek, o którym mowa, odpowiednio, w ust. 2 pkt 1 albo 2.

2. Organ administracji publicznej, który wydał decyzję związaną z przedsiębiorstwem, w drodze decyzji:

1)       potwierdza możliwość wykonywania przez zarządcę sukcesyjnego decyzji związanej z przedsiębiorstwem - na wniosek zarządcy sukcesyjnego, złożony w terminie sześciu miesięcy od dnia śmierci przedsiębiorcy lub

2)       przenosi na następcę prawnego przedsiębiorcy decyzję związaną z przedsiębiorstwem - na wniosek następcy prawnego przedsiębiorcy, złożony w terminie sześciu miesięcy od dnia śmierci przedsiębiorcy albo nabycia przedsiębiorstwa w spadku bezpośrednio od pierwotnego następcy prawnego przedsiębiorcy, za zgodą pozostałych następców prawnych przedsiębiorcy.

3. Warunek uzyskania zgody, o której mowa w ust. 2 pkt 2, uznaje się za spełniony, jeżeli żaden z pozostałych następców prawnych przedsiębiorcy nie sprzeciwi się przeniesieniu decyzji związanej z przedsiębiorstwem na wnioskodawcę przed wydaniem decyzji w tym przedmiocie.

4. Zarządca sukcesyjny jest stroną postępowania wszczętego na wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

5. Złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 albo 2, nie stanowi podstawy do odmowy wszczęcia postępowania na drugi z tych wniosków, z tym, że nie można potwierdzić możliwości wykonywania decyzji związanej z przedsiębiorstwem przez zarządcę sukcesyjnego, jeżeli organ administracji publicznej wydał decyzję przenoszącą tę samą decyzję związaną z przedsiębiorstwem na następcę prawnego przedsiębiorcy. Postępowanie wszczęte na wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, podlega umorzeniu, jeżeli decyzja przenosząca na następcę prawnego przedsiębiorcy decyzję związaną z przedsiębiorstwem stała się ostateczna.

6. Decyzja potwierdzająca możliwość wykonywania decyzji związanej z przedsiębiorstwem przez zarządcę sukcesyjnego wygasa z upływem siedmiu dni od dnia, w którym decyzja przenosząca na następcę prawnego przedsiębiorcy decyzję związaną z przedsiębiorstwem stała się ostateczna.

7. Jeżeli spełnione są warunki określone w ust. 1, zarządca sukcesyjny albo następca prawny przedsiębiorcy może wykonywać uprawnienia i obowiązki wynikające z decyzji związanej z przedsiębiorstwem, także przed wydaniem decyzji potwierdzającej możliwość jej wykonywania, albo przenoszącej decyzję związaną z przedsiębiorstwem na następcę prawnego przedsiębiorcy.

8. Jeżeli wydano decyzję potwierdzającą możliwość wykonywania decyzji związanej z przedsiębiorstwem przez zarządcę sukcesyjnego, organ administracji publicznej, o którym mowa w ust. 2, na wniosek następcy prawnego przedsiębiorcy, złożony w terminie sześciu miesięcy od dnia wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego, przenosi decyzję związaną z przedsiębiorstwem na następcę prawnego przedsiębiorcy. Przepisy ust. 1, ust. 2 pkt 2 oraz ust. 3 i 5 stosuje się odpowiednio.

9. Przepisy ust. 1 - 8 nie mają zastosowania:

1)       jeżeli zastrzeżono to w decyzji;

2)       jeżeli nie jest możliwe przeniesienie decyzji na następcę prawnego przedsiębiorcy albo jej wykonywanie przez zarządcę sukcesyjnego z uwagi na osobisty charakter uprawnienia lub obowiązku przedsiębiorcy stanowiącego przedmiot tej decyzji;

3)       jeżeli zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony z chwilą śmierci przedsiębiorcy, a przepisy odrębne wymagają zachowania ciągłości wykonywania działalności gospodarczej, z którą związana jest decyzja;

4)       do decyzji w sprawach zobowiązań podatkowych.

Oprac. Wiktoria Świergolik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA