REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Perspektywy dla zawodu doradcy podatkowego są wyśmienite

Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
prof. Adam Mariański, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych
prof. Adam Mariański, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

W dniach 12-14 stycznia odbył się V Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych, na którym doradcy podatkowi z całej Polski wybrali przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych (KRDP) na kolejną kadencję. Został nim prof. Adam Mariański, z którym mieliśmy przyjemność przeprowadzić rozmowę na temat zawodu doradcy podatkowego oraz zadań jakie wyznacza sobie nowy samorząd doradców na najbliższe lata.

REKLAMA

Autopromocja

Adam Kuchta, Infor.pl: Podczas V Zjazdu Doradców Podatkowych przyjęta został uchwała programowa, która określa zadania samorządu zawodowego na lata 2018-2021. Szczególne miejsce zajmuje w niej zagadnienie dotyczące ochrony tajemnicy zawodowej doradcy podatkowego jako zawodu zaufania publicznego. Doradcy nie kryją zaniepokojenia planami Ministerstwa Finansów dotyczącymi wprowadzenia obowiązku ujawniania schematów optymalizacyjnych. Dlaczego ten atrybut zawodu doradcy podatkowego jest tak ważny?

Prof. Adam Mariański, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych: Tajemnica zawodowa jest jednym z najistotniejszych elementów każdego z zawodów zaufania publicznego – doradców podatkowych, radców prawnych czy adwokatów. Każde, nawet najmniejsze uchylenie tej tajemnicy stanowi nieakceptowalny, niedopuszczalny, niezgodny z Konstytucją RP wyłom w ochronie tajemnicy zawodowej. Klient rozmawiający ze swoim doradcą, pełnomocnikiem musi mieć stuprocentowe przekonanie, że nie ma żadnych wyjątków ujawnienia takiej tajemnicy. Co więcej, w ramach ogólnoświatowego programu BEPS (Base Erosion Profit Shifting) tajemnica może być uchylona. Jednak w żadnym z krajów Unii Europejskiej dla osób wykonujących zawód zaufania publicznego tajemnica zawodowa nie została uchylona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko organizacji międzynarodowych reprezentujących doradców podatkowych w tej sprawie jest jednoznaczne, obowiązek uchylenia tajemnicy zawodowej nie może być nałożony nie tylko na doradców podatkowych, ale także na inne podmioty, tj. biegłych rewidentów, radców prawnych czy adwokatów. Mamy też w tym zakresie jednomyślnie przyjęte stanowisko na V Zjeździe Doradców Podatkowych, że nie ma możliwości ograniczenia tajemnicy zawodowej dorady podatkowego.

Inna kwestia jest taka, że obowiązek raportowania schematów optymalizacyjnych – do czego przymierza się Ministerstwo Finansów – może zostać nałożony na podatników. Tutaj nasze stanowisko jest takie, że, jeżeli Minister Finansów będzie chciał nałożyć obowiązek raportowania, to jego decyzja, ale nie w tym stanie prawnym i sposobie funkcjonowania administracji, jaki jest w tej chwili, tzn. przepisy o funkcjonowaniu klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania są nieprecyzyjne, niejasne, nie określają granic gdzie kończy się zwykłe doradztwo, planowanie podatkowe, a gdzie zaczyna się agresywna optymalizacja. O czym świadczą chociażby odmowy wydania interpretacji podatkowych przez Krajową Administrację Skarbową w zakresie przepisów normalnie funkcjonujących na świecie – dotyczących m.in. przekształcenia spółki, sukcesji biznesu – które w Polsce traktowane są jako możliwe schematy optymalizacyjne.

Będziemy chcieli zorganizować w krótkim czasie, na pewno jeszcze przed wakacjami, konferencję dotyczącą dopuszczalnych granic planowania podatkowego. I oczywiście V Zjazd wyraźnie podkreślił, że jesteśmy przeciwko unikaniu opodatkowania i żaden doradca w tym zakresie nie chce pomagać, ale musimy mieć pewność, gdzie kończy się planowanie podatkowe, a gdzie zaczyna się unikanie opodatkowania. Na konferencji chcemy porozmawiać zarówno z przedsiębiorcami, jak również z przedstawicielami Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej, żeby tę kwestię granic określić.

Czy jest to też kwestia przestrzegania etyki zawodowej przez doradców podatkowych, czyli wychodzenie poza sferę zwykłego doradztwa w obszar agresywnej optymalizacji podatkowej?

Jak najbardziej, tylko podstawowe pytanie, kiedy mamy do czynienia już z agresywną optymalizacją.

Chciałem zwrócić uwagę, że angielska administracja skarbowa, na wzór której polskie ministerstwo finansów bardzo często się powołuje (zarówno na wzór klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania, jaki i sposobu jej działania), publikuje także pozytywne informacje – nie ostrzeżenia, tylko informacje – co nie jest optymalizacją podatkową. Na przykład, nie jest optymalizacją wybór formy prawnej. Natomiast w Polsce Szef KAS odmówił wydania interpretacji przy przekształceniu spółki z o.o. w spółkę komandytową, bo stwierdził, że to zmniejsza zobowiązania podatkowe. Skoro tak, to w Polsce już nic nie można zrobić, bo wszystko będzie zagrożone zastosowaniem klauzuli.

Chcielibyśmy zatem na ten temat podyskutować, zachęcić Ministerstwo Finansów do wydawania pozytywnych interpretacji w tym zakresie i dopiero gdy będzie określona granica – mniej więcej oczywiście, bo nigdy nie da się jej określić w stu procentach – Minister Finansów, naszym zdaniem oczywiście, może nałożyć obowiązek raportowania schematów optymalizacyjnych, ale na podatników.

Z drugiej strony wydaje się, że Ministerstwo Finansów posiada już obecnie dużą wiedzą na temat schematów optymalizacyjnych, weźmy np. opinie zabezpieczające czy interpretacje podatkowe, gdzie podawane są szczegółowe stany faktyczne.

Jest kilkanaście spraw dotyczących opinii zabezpieczających oraz kilkaset odmów wydania interpretacji podatkowych, co jest curiosum, bo na etapie wydawania interpretacji nie można ocenić, czy to służy unikaniu opodatkowania, czy nie, a wydana interpretacja nie chroni, jeżeli zastosowany schemat został wykorzystany do agresywnej optymalizacji podatkowej. Nie ma więc potrzeby odmowy wydawania interpretacji podatkowej. A zdarza się odmowa wydania interpretacji np. przy przekazaniu przedsiębiorstwa przez ojca dziecku.

A zatem walka z unikaniem opodatkowania zamiast z międzynarodowymi firmami, co zapowiadał Minister Finansów, przeszła na poziom hamowania rozwoju polskich firm. Chcielibyśmy zachęcić do dyskusji w tym zakresie, żeby odblokować przedsiębiorczość w Polsce, zwiększyć swobodę prowadzenia działalności gospodarczej.

Czy należy zakładać, że porozumienie z Ministerstwem Finansów w tym zakresie jest możliwe?

Oczywiście, jako samorząd jesteśmy gotowi do rozmów, do współpracy na ten temat w każdym czasie.

Jednym z zadań, które wyznacza sobie samorząd doradców podatkowych na kolejne lata jest wzmocnienie zawodu doradcy podatkowego oraz umocnienie jego wizerunku jako zawodu zaufania publicznego. Proszę powiedzieć w jaki sposób samorząd zamierza osiągnąć te cele? Czy to jest kwestia zmian w ustawie o doradztwie podatkowym?

Mamy co najmniej trzy obszary. Pierwszy, to promocja tego, co doradcy podatkowi już wykonują. Tutaj chciałbym zwrócić uwagę na dwa aspekty, pierwszy, tj. doradcy podatkowi jako pełnomocnicy w postępowaniach kontrolnych i sądowo-administracyjnych. Same sprawozdania i wypowiedzi sędziów sądów administracyjnych wskazują, że najskuteczniejsi, najlepiej przygotowani pełnomocnicy w sprawach podatkowych to właśnie doradcy podatkowi. Co oznacza, że w zakresie poziomu prowadzenia sporów podatkowych doradcy wyprzedzili radców prawnych i adwokatów. Drugi aspekt, który warto podkreślić, jest to jedyny zawód, który gwarantuje należyte wykonywanie obowiązków podatkowych, np. w zakresie prowadzenia ewidencji podatkowych. Wobec deregulacji tego rynku przedsiębiorca nie ma bowiem możliwości sprawdzenia kto świadczy te usługi, na jakim poziomie i czy jest rzetelny. Tylko doradcy podatkowi mają odpowiedzialność zawodową, etyczną, finansową i ubezpieczenie. Dodatkowo, muszą się stale dokształcać. To jest ten pierwszy poziom promocji zawodu, który chcielibyśmy pokazać… Doradcy podatkowi osiągnęli już bardzo dużo, tylko nie wszyscy o tym wiedzą.

Drugi obszar, to faktyczne wykonywanie lub rozpoczęcie wykonywania pewnych czynności zawodowych bez zmiany ustawy o doradztwie podatkowym, np. doradcy podatkowi wydają się najlepiej przygotowaną grupą do pełnienia funkcji zarządcy sukcesyjnego zgodnie z nowym projektem ustawy w tej sprawie, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju. Zwracam uwagę, że nowa ustawa nie limituje kto ma być takim zarządcą, a zatem każdy może nim być. Wydaje się jednak, że doradcy podatkowi są najlepiej do tego zadania przygotowani. Zorganizowaliśmy już specjalne warsztaty z tego zakresu dla doradców podatkowych, przygotowujące do pełnienia tego rodzaju funkcji.

Trzeci obszar, to zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym, zakładające rozszerzenie uprawnień typu np. występowanie w sprawach karnoskarbowych. Mało podatników (oskarżonych) zdaje sobie sprawę, że reprezentacja przez adwokata, czy też radcę prawnego bez udziału doradcy podatkowego nie gwarantuje należytej obrony, dlatego że oprócz elementu proceduralnego występuje element materialny, czyli prawo podatkowe, a do tego najlepiej przygotowani są doradcy podatkowi.

Do tego zmiany dotyczące ochrony praw podatników, ale także zmiany dotyczące pewnego gwarantowania prawidłowości rozliczeń, co ma znaczenie zarówno dla podatników, jak i organów państwa, czyli np. wprowadzenie instrumentów, które spowodują, że w przypadku gdy doradca podatkowy przeprowadzi audyt potwierdzający prawidłowość rozliczeń, to podatnik staje się rzetelnym podatnikiem.

Samorząd doradców chciałby zatem, żeby doradcy podatkowi mogli przeprowadzać tzw. audyty podatkowe. Na czym polegałoby to rozwiązanie? Czy można się spodziewać, że zostanie wprowadzone?

Myślę, że zostanie wprowadzone. Zamierzamy powołać komisję do spraw przygotowania zmian w ustawie o doradztwie podatkowym i przedstawić własny projekt tych zmian, zarówno w ustawie o doradztwie podatkowym, jak i innych ustawach o charakterze materialnym. Taki element najprawdopodobniej się pojawi.

Mówimy o zmianach w ustawie o doradztwie podatkowym, podobnie wypowiadał się dyrektor departamentu systemu podatkowego w Ministerstwie Finansów, Filip Świtała, zapowiadając podczas otwarcia V Zjazdu, że resort finansów chce znowelizować ustawę o doradztwie podatkowym, w celu wzmocnienia pozycji doradców podatkowych. Czy należy rozumieć, że istnieje już porozumienie co do pewnych kierunkowych założeń zmian?

Porozumienia jeszcze jako takiego nie ma, natomiast jest zgoda, co do proponowanego przez nas kierunku zmian.

Jak daleko idące będą to zmiany? Co jeszcze planuje samorząd doradców podatkowych?

Panujemy także doprecyzowanie postanowień ustroju wewnętrznego samorządu. Zmiany polegające na wzmocnieniu orzecznictwa dyscyplinarnego, np. wprowadzenie nowego katalogu kar pieniężnych, którego u nas nie ma, a są u radców prawnych czy adwokatów, po to, żeby zagwarantować jeszcze wyższy poziom świadczenia usług. Planowane są również zmiany co do zakresu wykonywanych czynności, m.in. reprezentacji w sprawach karnoskarbowych z zakresu ubezpieczeń społecznych czy rejestracji podmiotów gospodarczych, po to, żeby podatnik mógł w jednym miejscu dostać bardziej kompleksową usługę.

Zastanawiamy się również nad zmianami, o których warto rozmawiać, gdzie chodzi o szczególne uprawnienia dla podatników z tytułu korzystania z usług doradcy podatkowego, który podlega samorządowej oraz ustawowej kontroli. Pamiętajmy bowiem o tym, że jeżeli doradca podatkowy potwierdzi prawidłowość rozliczeń i okaże się, że tak nie jest, to potem ponosi odpowiedzialność zawodową (zgodnie z zasadami etyki) albo odpowiedzialność odszkodowawczą, czego nie ma w przypadku innych podmiotów zajmujących się księgowością.

INFORAKADEMIA poleca: Wybrane zmiany w PIT i CIT


Dotykamy tutaj sfery usługowego prowadzeni ksiąg rachunkowych. Minęło już kilka lat od deregulacji. Czy usługowe prowadzenie ksiąg powinno być zastrzeżone m.in. dla doradców podatkowych, tak jak to miało miejsce przed deregulacją?

Z naszego punktu widzenia nie ma potrzeby powrotu, skoro doradca podatkowy jest tak naprawdę jedynym zawodem gwarantującym prawidłowość rozliczeń podatkowych, także prowadząc księgowość. Pamiętajmy, że doradca podatkowy to nie jest księgowy. Księgowość polega na ewidencjonowaniu zdarzeń, natomiast doradca podatkowy, który nawet jak prowadzi księgi, to je ewidencjonuje, analizuje, przetwarza i doradza; a księgowy nie może doradzać, co wynika wprost z ustawy o doradztwie podatkowym. Księgowy nie może zaproponować korzystniejszego, zgodnego z prawem rozwiązania podatkowego.

Choć w praktyce zapewne niejednokrotnie księgowym zdarza się doradzać przedsiębiorcy w zakresie podatkowym.

Ale to jest przestępstwo. I o tym musimy pamiętać. Generalnie rzecz biorąc doradcy podatkowi nie widzą potrzeby powrotu do regulacji czynności usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Być może nadzór Ministerstwa Finansów w jakimś zakresie jest potrzebny, uważamy jednak, że sam rynek coraz bardziej to reguluje, a ci, którzy nie mają doświadczenia w wyborze odpowiednich podmiotów, mogą po prostu pójść do doradcy podatkowego. Nie szukać trzeciego, czwartego księgowego, tylko pójść do doradcy podatkowego. Jest to prostsze rozwiązanie.

Można zatem powiedzieć, że doradca to jedna osoba, która łączy w sobie prawnika, doradcę podatkowego i księgowego.

Zakres i formy wykonywania zawodu doradcy są różne, zwracam tylko uwagę, że nawet jeżeli doradca podatkowy prowadzi księgi (chodź oczywiście nie wszyscy prowadzą księgi), to w ramach doradztwa podatkowego zajmuje się szerszym spektrum spraw klienta. Doradca podatkowy, który nie doradzi klientowi jak wprowadzić pewne rozwiązania, de facto narusza zasady wykonywania zawodu. Doradca nie jest od ewidencjonowania, zwłaszcza, że ewidencjonowanie wkrótce przestanie być zadaniem człowieka a stanie się zadaniem automatów, ponieważ zaczyna funkcjonować księgowość autonomiczna, na razie jeszcze dość uproszczona, ale już eliminująca podstawowe czynności księgowe, jak sprawdzanie rozrachunków czy ewidencjonowanie faktur. W ciągu kilku lat udział kosztów osobowych w procesach księgowych spadnie o 60-70%.

Czy to źle wróży dla księgowych?

Dla księgowych zajmujących się ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych tak, ale nie dla księgowych, którzy są od analizowania, przetwarzania danych księgowych. Księgowy, który jest analitykiem finansowym, który doradza jak przedsiębiorstwo ma funkcjonować, on oczywiście na rynku przetrwa, natomiast osoby zajmujące się jedynie ewidencjonowaniem zdarzeń, które nie patrzą na szersze spektrum finansowe i podatkowe, niestety na rynku nie będą miały czego szukać. To nie są moje stwierdzenia, tylko takie są prognozy wynikające z raportów, analiz dokonywanych na świecie.

Chciałbym wrócić do tematu, który w poprzedniej czteroletniej kadencji Izby był wielokrotnie poruszany, a mianowicie togi dla doradców podatkowych występujących przed sądami administracyjnymi. Czy Pan, jako nowy przewodniczący KRDP będzie zabiegał, żeby takie togi zostały wprowadzone?

Tak, oczywiście będę zabiegał, żeby togi zostały wprowadzone. Proszę sobie wyobrazić sytuację kiedy to najskuteczniejsi pełnomocnicy w sprawach podatkowych nie mogą przed sądami administracyjnymi występować w todze. Z moich rozmów z sędziami wynika, że nawet dla nich jest to sytuacja dość dziwna. Nie jest to może najważniejsze zadanie dla samorządu, ale powinno to być naturalną konsekwencją pozycji doradców podatkowych.

Proszę zauważyć, że na początku do doradców podatkowych jako pełnomocników podchodzono z pewną dozą nieufności, m.in. wprowadzając zapis w ustawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, że sąd poucza o środkach… itd., jakby występował przed sądem nieprofesjonalista. To zostało już usunięte na wniosek sądów administracyjnych, dlatego że sami sędziowie widzą, że to nie jest potrzebne. Doradcy podatkowi doskonale występują przed sądami administracyjnymi i popełniają mniej błędów niż inni pełnomocnicy. Na łamach Biuletynu KIDP „Doradca podatkowy” pisze o tym często prof. Jan Paweł Tarno – na przykładach innych zawodów, o błędach, które są popełniane. Doradcy podatkowi popełniają mniej błędów, są też najskuteczniejsi, jeżeli chodzi o ilość uchylanych decyzji administracyjnych. W związku z tym, to dziwne, że nie mogą występować w togach.

Wyjaśnię też, że toga jest strojem prawniczym, ale w wielu trybunałach, sądach orzekają osoby niemające wykształcenia prawniczego, a np. wykształcenie ekonomiczne czy gospodarcze. Więc to nie jest tak, że stroju tego nie może nosić osoba nieposiadająca wykształcenia prawniczego. Wiele spraw jest takich, przy których przydaje się osoba z innym wykształceniem i doświadczeniem, żeby zaprezentować przed sądem kwestie gospodarcze. Weźmy np. klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania, przecież tam spór nie będzie dotyczył wyłącznie prawa, ale przede wszystkim zdarzeń gospodarczych: czy jest to naturalna czynność czy sztuczna, na czym polegają korzyści stron itp. Dalej, ceny transferowe, tam wiele zagadnień dotyczy nie prawa, ale tego jakie są korzyści ekonomiczne czy gospodarcze. Dobrze zatem, że niektórzy doradcy podatkowi nie są prawnikami, bo są to w stanie wyjaśnić. Nie możemy więc dzielić doradców na tych, którzy mają wykształcenie prawnicze i na tych, którzy go nie mają, i dla jednych togi, dla drugich – nie.

Wprowadzenie togi dla doradcy podatkowego powinno być czymś naturalnym. Zajmiemy się tym przy okazji zmian w ustawie o doradztwie podatkowym, dlatego że docenieniem wkładu doradców podatkowych w budowę systemu podatkowego, jak również w ochronę praw podatników, powinna być właśnie toga w postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Czy można określić perspektywę czasową kiedy togi zostaną wprowadzone?

Przy okazji kolejnej nowelizacji ustawy, myślę, że w ciągu roku, półtora.

Czy samorząd rozważa wprowadzenie aplikacji doradcy podatkowego z praktykami w sądach, np. na wzór aplikacji radcowskiej?

Rozważamy wprowadzenie aplikacji dla doradców, ale nie na wzór aplikacji radcowskiej ani adwokackiej. Mniej teorii, więcej praktyki, mniej wykładów, więcej zajęć praktycznych. Obecne praktyki sześciomiesięczne są za krótkie, powinny trwać rok lub dwa. Powinny to być zajęcia w kancelariach, sądach administracyjnych, ewentualnie w urzędach, tak, żeby można było poznać jak od drugiej strony wszytko funkcjonuje. Z naciskiem na praktykę pod nadzorem patrona w kancelarii.

Chcę jednak podkreślić, że samorząd w planowanej aplikacji nie widzi żadnego dodatkowego źródła dochodów, nie chce pobierać opłat z tego tytułu. Chodzi o to, żeby wzmocnić doświadczenie, pozycję przyszłego doradcy podatkowego, który wchodząc na rynek będzie miał już duże doświadczenie co do różnych procesów. Nie będzie musiał już uczyć się występowania przed sądami administracyjnymi będąc nowym doradcą podatkowym, bo dzisiaj tak naprawdę może trafić do sądu dopiero wtedy, gdy pójdzie ze swoim patronem, więc jeżeli nie ma takiej okazji, to jest „rzucany na głęboką wodę”, tzn. idzie do sądu i dopiero się uczy. A to nie tak powinno wyglądać.

W programie działania samorządu na kolejne lata przewidziano także m.in. opiniowanie aktów prawnych dotyczących prawa podatkowego oraz innych przepisów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej. Czy to oznacza, że Rada Naukowa Izby będzie brała jeszcze bardziej aktywny udział w procesie legislacyjnym, niż miało to miejsce dotychczas?

Tak, mamy taką nadzieję. Nie tylko Rada Naukowa, ale cała Izba będzie bardziej aktywnie uczestniczyć w procesach legislacyjnych, nie tylko opiniując akty prawne, ale również inicjując własne zmiany oraz sygnalizując nieprawidłowości w praktyce funkcjonowania administracji skarbowej, czyli potrzebę zmian przepisów albo zmian praktyki. Bo przepis może być dobry, a praktyka jego stosowania może być zła.

Czy planowane jest wprowadzenie zmian w strukturze organizacyjnej samorządu doradców podatkowych?

Izby adwokackie funkcjonują jako oddzielne osoby prawne. Chcielibyśmy wprowadzić podobną strukturę, żeby zapewnić większa samodzielność w regionach co do wykonywania podstawowych obowiązków. Dlaczego chcemy to zrobić? Liczymy na to, że w krótkiej perspektywie czasu liczba doradców podatkowych powinna zacząć znacząco rosnąć, w związku z tym zarządzanie pewnymi sprawami z centrali warszawskiej, jak wpisy, ślubowania, szkolenia czy inne działania może być dość problematyczne czasowo i organizacyjnie. Całe orzecznictwo dyscyplinarne powinno funkcjonować na miejscu. Oczywiście ta zmiana wymaga nowej struktury terytorialnej, ponieważ niektóre z regionów (jako małe regiony) nie byłyby w stanie funkcjonować ze względów finansowych, więc prawdopodobnie powstanie kilka większych regionów, które będą przejmowały te obowiązki. Przygotowanie projektu zmian w tym zakresie będzie zadaniem komisji do zmian w ustawie o doradztwie podatkowym, która wkrótce zostanie powołana, w miesiącu lutym tego roku.


Czy zakładana jest dalsza informatyzacja Izby?

Jak najbardziej, chcemy unowocześnić obecne systemy, wprowadzić także systemy informatyczne dostępu do doradców podatkowych, wyszukiwania doradców podatkowych. Zamierzamy wprowadzić wymianę doświadczeń i wiedzy w formie elektronicznej, czyli np. przejście na webinaria, tak, żeby nie trzeba było jechać na każde szkolenie. Pojawi się dużo nowych rozwiązań, czym zajmie się powołana do tego komisja, która szczegółowo te zmiany będzie przygotowywała. Niewątpliwie, dzisiaj bez cyfryzacji, szybkiego dostępu do wiedzy nie jesteśmy w stanie dobrze funkcjonować. Odpowiednie zmiany musimy wprowadzić.

Jakie są plany wobec Biuletynu KIDP „Doradca Podatkowy”? Czy będzie miało miejsce wzmocnienie rangi czasopisma poprzez wpisanie go na listę czasopism naukowych, tak by doradcy mogli otrzymywać punkty za publikacje?

To stanie się już wkrótce. Powołamy radę naukową, zmienimy zasady wydawania, powołamy recenzentów, w związku z tym nie będzie problemu, żeby ten cel osiągnąć. Biuletyn będzie służył bardziej zdobywaniu wiedzy oraz informacji, co się zmienia.

Od dłuższego czasu prawo podatkowe zmienia się bardzo intensywnie. Jak wpływa to na doradztwo podatkowe? Czy w związku z tym zapotrzebowanie na doradców podatkowych wzrasta?

Wygląda to tak, z jednej strony mamy konieczność uczenia się o wiele więcej niż kiedyś. Zauważmy, że prawo podatkowe w porównaniu np. do prawa cywilnego, to dopiero jest wymagająca dziedzina, bo Kodeks cywilny, od momentu powstania w 1964 roku, zmienił się mniej razy, tj. mniej było nowelizacji niż w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, która obowiązuje od 1991 roku. W związku z czym, jak spojrzymy sobie na ilość zmian, to można powiedzieć, że najbardziej wymagającym zawodem prawniczym jest zawód doradcy podatkowego. Prawo podatkowe zamiast stawać się bardziej przejrzyste, łatwiejsze w zastosowaniu, staje się coraz bardziej skomplikowane, coraz szybciej następują zmiany. Niektóre zmiany są źle przygotowane, bo gdzieś komuś zabraknie przecinka, a jak zabraknie przecinka to później mamy absurd, jak np. że wkład pieniężny do spółki to jest dla mnie przychód, czyli jak wniosę pieniądze do spółki to muszę zapłacić podatek. Generalnie rzecz biorąc stan prawa podatkowego w Polsce zamiast się polepszać, pogarsza się. I wbrew pozorom nie jest to tendencja światowa. Aczkolwiek każda reforma prawa podatkowego może spowodować jego skomplikowanie. Pamiętam prezentację kolegi z Wielkiej Brytanii, który pokazywał, że przed reformą i uproszczeniem prawa podatkowego były cztery tomy przepisów, natomiast po reformie było ponad dwadzieścia tomów przepisów. Więc trzeba uważać, co się robi. Dobrym przykładem pracy jest praca nad nową Ordynacją podatkową, ponieważ przygotowywała ją komisja złożona ze specjalistów z różnych profesji. Kolejnym krokiem powinno być powołanie komisji do przygotowania całkowicie nowych ustaw o podatkach dochodowych, jedna powinna dotyczyć przychodów z działalności gospodarczych, druga – z pozostałych źródeł. Nowa Ordynacja podatkowa teoretycznie tylko wydaje się, że nie jest uproszczona, bo zawiera z pięć raz więcej przepisów niż obecna, ale to dlatego właśnie, żeby nie trzeba było interpretować i szukać rozwiązań. Uproszczenie wcale nie oznacza, że będzie mniej przepisów, tylko że będą bardziej klarowne, łatwiejsze w odczytaniu.

Zmiany w prawie podatkowym oczywiście przynoszą więcej pracy dla doradców podatkowych, ale proszę zauważyć, że my nie inicjowaliśmy tych zmian, nawet bym powiedział, że nasze opinie co do pewnych zmian upraszczających nie zostały uwzględnione. My naprawdę chcemy, żeby przepisy były bardziej przejrzyste, żeby doradca miał pewność tego, co proponuje swojemu klientowi.

Doradca podatkowy jest na pierwszej linii frontu… Zazdroszczę sędziom sądów administracyjnych, zwłaszcza Naczelnego Sądu Administracyjnego, bo do nich sprawa trafi po czterech, sześciu latach obowiązywania przepisu, jak już wszyscy napisali na ten temat, a do doradcy trafia po miesiącu. 1 stycznia wchodzi przepis i jest telefon od klienta „jak ja mam amortyzować”. I on ma to w ciągu pięciu minut rozstrzygnąć. A za sześć lat okaże się, że to nie było to. Proszę pamiętać o odpowiedzialności, ryzyku, stresie itd. Tak naprawdę Ministerstwo Finansów powinno być wdzięczne, że istnieje zawód doradcy podatkowego, bo bez niego to podatnicy by się już kompletnie pogubili.

Rolą doradcy podatkowego jest więc bycie takim łącznikiem pomiędzy organami skarbowymi a przedsiębiorcą, niweluje powstające tutaj napięcia?

Dokładnie tak. Proszę sobie wyobrazić te tabuny przedsiębiorców, którzy czekają w urzędzie, żeby uzyskać informację jak coś zrobić, to przecież byłby dramat. Doradca podatkowy jest buforem pomiędzy podatnikiem a organem, stara się znaleźć prawidłową odpowiedź na pytanie, bo nie jest sztuką powiedzieć klientowi, że ma zapłacić więcej – to nie jest doradztwo podatkowe, to jest asekuracja. Doradca podatkowy jest po to, żeby powiedzieć klientowi ile ma zapłacić podatku, ani więcej, ani mniej, tylko tyle ile wynika z przepisów. A co wynika z przepisów? Może być tak, że trzech prawników się spotka i każdy powie co innego. Tylko że to jest na co dzień, my tego nie widzimy, to odbywa się w zaciszu gabinetów, biur, gdzie rozstrzyga są tysiące problemów.

Podejmowanie decyzji jest dzisiaj łatwiejsze, bo mamy dostęp do wiedzy, ale wiedza ta jest skomplikowana. Jak zajrzymy do interpretacji, to właściwie na każde zadane pytanie znajdziemy wiele rozbieżnych stanowisk, mało tego, różne wyroki sądów, różne stany faktyczne. W związku z tym znalezienie odpowiedzi na pytanie jest możliwe tylko przez doradców podatkowych, którzy nieustannie się kształcą, przygotowują do zmian – to jest w ogóle jedno z najistotniejszych zadań samorządu doradców podatkowych, które jest podejmowane.

Generalnie rzecz biorąc bez doradców podatkowych poziom zaufania do systemu spadłby drastycznie. On i tak nie jest wysoki, co powinno ulec zmianie, dlatego że zaufanie do systemu podatkowego jest pierwszym krokiem akceptowalności prawa podatkowego, czyli akceptowalności zapłaty podatku. Proszę pamiętać, że podatek jest ofiarą – ktoś mi coś zabiera. Bo to nie jest tak, że podatek jest podstawą, podstawą jest mój majątek, moja wolność, a podatek jest ograniczeniem tej wolności. Jeżeli więc ma ograniczać wolność, to ja muszę wiedzieć dlaczego i z jakich przepisów to wynika i dlaczego ja płacę tyle, a ktoś inny tyle, i czy to jest sprawiedliwie. Doradca podatkowy musi to wyjaśniać, żeby akceptowalność systemu rosła. Jeżeli by nie było akceptowalności, to byłoby mniej więcej tak, jak z abonamentem telewizyjnym.

Jak, jako nowy przewodniczący KRDP, zachęcałby Pan do zawodu doradcy podatkowego? Jakie są perspektywy dla tego zawodu w najbliższych latach?

Perspektywy dla zawodu doradcy podatkowego są wyśmienite, dlatego że mamy niedosyt doradców podatkowych w stosunku do potrzeb rynkowych, w przeciwieństwie do radców prawnych i adwokatów, których mamy, wydaje się, już przesyt na rynku.

Po pierwsze, podatki to jest coś, co każdego dotyka na co dzień, w różny oczywiście sposób.

Po drugie, myślę, że jest już świadomość wśród przedsiębiorców, że doradztwo prawne bez doradcy podatkowego jest niewykonalne. Każda czynność, każde zdarzenie gospodarcze skutkuje zobowiązaniem podatkowym. W związku z tym, jeżeli są kancelarie prawne, które nie mają doradców podatkowych, to jest to średni pomysł, żeby korzystać z ich usług.

Po trzecie, zmiana księgowości z ewidencyjnej na analityczną. Tutaj również są potrzebni doradcy podatkowi, którzy zwiększają swoje kompetencje, umiejętności w zakresie analiz finansowych, doradztwa gospodarczego.

Dziękuję uprzejmie za rozmowę

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Rok 2026 przyniesie zmiany w stażu pracy – co to oznacza dla pracodawców?

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

Posiłki udostępniane dla współpracowników (np. zleceniobiorców, samozatrudnionych) można ująć w kosztach podatkowych

Koszt podatkowy mogą stanowić wydatki na posiłki ponoszone nie tylko dla pracowników, lecz również dla współpracowników, z którymi zawierane są umowy cywilnoprawne (umowa zlecenia, umowa o dzieło, kontrakt B2B). Dopiero 11 października 2024 r. opublikowane zostało pismo Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 21 lipca 2021 r. zmieniające z urzędu niekorzystną dla podatnika indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 czerwca 2020 r. w tej sprawie - w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych na zakup artykułów spożywczych. To był początek utrwalonej już dziś linii interpretacyjnej dotyczącej zarówno podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), jak i podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

Logistyka boi się geopolityki i cyberataków, ale tylko 32 proc. firm ma plan kryzysowy

Co trzeci manager zarządzający logistyką i dostawami za największe zagrożenie dla prowadzonych operacji uważa napięcia geopolityczne, a co czwarty wskazuje na cyberbezpieczeństwo. Obserwujemy wzrost start finansowych wynikających z naruszeń biznesowych systemów teleinformatycznych, ale większość firm przyznaje, że nie jest przygotowana na potencjalne kryzysy. Pomóc ma digitalizacja, ale ona także generuje zagrożenia.

Dyrektywa o jawności wynagrodzeń: Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami

Od 2026 roku firmy zatrudniające ponad 150 pracowników będą musiały raportować dane o wynagrodzeniach, ujawniając lukę płacową między płciami. Nowe przepisy wymuszają dokładne audyty struktury stanowisk i wynagrodzeń. Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami. Czy Twoja firma jest gotowa na taką rewolucję?

REKLAMA

ZUS wypłacił 8 mln zł w ramach wyrównania świadczenia interwencyjnego. Kto może liczyć na dodatkowy przelew?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o przelaniu na konta 512 przedsiębiorców dotkniętych powodzią ponad 8 mln zł wyrównania w ramach świadczenia interwencyjnego. Kiedy i komu zostanie uzupełniona kwota wypłaty świadczenia interwencyjnego?

VAT-R - nowa wersja formularza od 1 stycznia 2025 r. Na czym polega procedura SME

Od 1 stycznia 2025 r. będzie obowiązywała (18) wersja formularza VAT-R. Zmiany są spowodowane wprowadzeniem do ustawy o VAT od nowego roku procedury SME, czyli zwolnienia z VAT dla podmiotów zagranicznych w Polsce. Dlatego wprowadzono zmiany umożliwiające rejestrację do VAT przez te pomioty, gdy utracą prawo do stosowania procedury SME lub rezygnację ze statusu podatnika VAT w Polsce w związku z korzystaniem ze zwolnienia.

REKLAMA