REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w rachunkowości w 2019 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w rachunkowości w 2019 roku
Zmiany w rachunkowości w 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Skrócenie okres przechowywania sprawozdań finansowych do co najmniej pięciu lat, rozszerzenie katalogu jednostek małych, mogących skorzystać z uproszczeń w rachunkowości, czy też rozszerzenie kręgu jednostek uprawnionych do stosowania dodatkowych uproszczeń w zakresie ewidencji i leasingu. To tylko niektóre propozycje zmian w rachunkowości, które mają wejść w życie od 1 stycznia 2019 roku.

Polecamy: Controlling i Rachunkowość Zarządcza – prenumerata

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 14 czerwca br. odbyła się konferencja „„Księgowi Przyszłości. W erze zmian” połączona z finałem trzeciej edycji ogólnopolskiego konkursu „Księgowi Przyszłości”. Poznaliśmy najlepsze drużyny uczniowskie, studenckie, zawodowe oraz kadrowo – płacowe. I miejsce w konkursie „Księgowi Przyszłości” zajęły drużyny: Unicorn of taxes Zespół Szkół Ekonomicznych im. S. Staszica w Poznaniu (kategoria uczniowska); 3xM z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach (kategoria studencka), Mrówki Atomówki (kategoria płacowo – kadrowa) oraz Przebiegli Biegli (kategoria zawodowa). Patronem honorowym wydarzenia było Ministerstwo Finansów. Natomiast organizatorem Stowarzyszenie Księgowych w Polsce oraz firma Soneta. W konkursie wzięło udział ponad 1800 uczestników (606 drużyn trzyosobowych w czterech kategoriach tematycznych). Partnerami medialnymi konkursu byli m.in. Infor.pl oraz Inforlex.

Wydarzenie było okazją do rozmów na temat tego w jakim kierunku zmierza zawód księgowego. Poruszane były zarówno kwestie zmian w postrzeganiu tego zawodu oraz jego roli w przedsiębiorstwach, jak i planowane zmiany w przepisach prawnych. W czasie konferencji mogliśmy usłyszeć m.in. o najnowszych planach Ministerstwa Finansów dotyczących zmian w rachunkowości. Zaprezentowała je podczas swojego wystąpienia Joanna Dadacz, dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Polecamy: Wideoakademia księgowych i biur rachunkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Rachunkowość ulega ciągłym zmianom. Polskie prawo bilansowe reaguje bowiem na społeczne i gospodarcze przeobrażenia, które nieprzerwanie się dokonują. W tym zakresie brane są pod uwagę przede wszystkim małe jednostki, których specyficzny charakter ustawodawca stara się uwzględniać. Przepisy o rachunkowości usiłują generalnie sprostać oczekiwaniom runku w obszarze rozwoju przedsiębiorczości. Obecnie panujące tendencje w prawodawstwie dążą m.in. do wprowadzenia rozwiązań o charakterze uproszczeniowym. W tym kierunku podąża też ustawa o rachunkowości” – powiedziała Joanna Dadacz.

Planowane są obecnie w resorcie finansów ułatwienia w prawie bilansowym. Jedna ze zmian obejmuje modyfikację przepisów ustawy o rachunkowości w związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Jak wyjaśniła dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów: „Na mocy tej ustawy została zmieniona część przepisów ustawy o rachunkowości, której odpowiednie przepisy wprowadzają generalny obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych zarówno jednostkowych, jak i skonsolidowanych oraz sprawozdania z działalności, sprawozdania z działalności na rzecz administracji publicznej w postaci elektronicznej dla wszystkich podmiotów, które stosują ustawę o rachunkowości. W odniesieniu do podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców, czyli do Krajowego Rejestru Sądowego, przepisy wprowadzają dodatkowo obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych w strukturze logicznej oraz w formacie, który będzie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów. Te przepisy wchodzą w życie z dniem 1 października tego roku i obecnie w Ministerstwie Finansów trwają bardzo intensywne prace nad stworzeniem tych schematów i formatów, które będą udostępnione. Departament Rachunkowości od strony merytorycznej jest w te prace bardzo mocno zaangażowany”.

Celem powyższych działań jest przyczynienie się do eliminacji barier regulacyjnych i biurokratycznych oraz do ograniczenia wymogów formalnych związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej. Co pozwoli na obniżenie kosztów przygotowania sprawozdania finansowego i kosztów prowadzenia rachunkowości. Ministerstwo Finansów zakłada, że działania te zwiększą pewność obrotu gospodarczego oraz ułatwią dostęp do danych i wszystkich dokumentów składanych do Krajowego Rejestru Sądowego.

Zobacz: Klasyfikacja Środków Trwałych ze stawkami amortyzacji i powiązaniem z KŚT 2010

Poza powyższymi, będą miały miejsce także kolejne zmiany w rachunkowości, planowane na rok 2019. Joanna Dadacz poinformowała, że „obecnie procedowany jest projekt ustawy o uproszczeniach dla przedsiębiorstw w prawie podatkowym i gospodarczym. Jest to pakiet zmian różnego typu ustaw adresowanych do przedsiębiorców. Ten pakiet zmian został nazwany „Pakietem zmiana dla małych i średnich przedsiębiorstw”. Jakie w związku z tym czekają nas zmiany w obszarze rachunkowości? Zostanie skrócony okres przechowywania sprawozdań finansowych, będzie je trzeba przechowywać przez okres co najmniej pięciu lat. Obecnie zatwierdzone sprawozdania finansowe podlegają trwałemu przechowywaniu. Przewidywana jest zmiana polegająca na rozszerzeniu katalogu jednostek małych, poprzez zwiększenie progów wartościowych dla tych jednostek do ich maksymalnej wielkości, które określone są w dyrektywie do spraw rachunkowości, w oparciu o którą działa prawo polskie. Zmiana ta dotyczyć będzie ponad trzech tysięcy jednostek, co stanowić będzie pond 7-porc. wzrost liczby jednostek małych, określonych w ustawie o rachunkowości, a co za tym idzie, mogących skorzystać z uproszczeń zawartych w tej ustawie”.


Mówiąc o zmianach wskazała ponadto, że ustawodawca podjął także „próbę rozszerzenia katalogu jednostek mikro w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego, na większą niż dotychczas liczbę, ale tych jednostek, które nie są objęte dyrektywą w sprawie rachunkowości, czyli będzie to dotyczyć osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych, czy też spółek partnerskich. Obejmie wymienione jednostek, jeżeli ich przychody ze sprzedaży netto towarów i produktów oraz operacji finansowych będą wynosiły równowartość w walucie polskiej nie mniej niż 2 mln euro, ale nie więcej niż 3 mln euro za poprzedni rok obrotowy”.

W ramach planowanych rozwiązań Ministerstwo Finansów chce wprowadzić także inne uproszczenia. ”Mamy zamiar rozszerzyć krąg jednostek uprawnionych do stosowania dodatkowych uproszczeń w zakresie ewidencji i leasingu, w zakresie zwolnienia ustalania podatku odroczonego, w zakresie zwolnienia stosowania przepisów dotyczących instrumentów finansowych. Mamy również zamiar zwiększyć ilość jednostek, mający prawo do stosowania uproszczonych zasad kalkulacji kosztu wytworzenia produktu. Chcemy także zbliżyć rachunkowość jednostek mikro i małych (nie mających oczywiście tych form określonych dyrektywą do spraw rachunkowości) oraz organizacji pozarządowych do przepisów podatkowych. Jeżeli chodzi o ścisłe zbliżenie rachunkowości z prawem podatkowym, zamierzamy zezwolić tymże jednostkom stosowanie zasad rachunkowości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych określonych w prawie podatkowym. Zamierzamy również wprowadzić ułatwienie polegające na odstąpieniu od tworzenia obciążających koszty rachunkowe rezerw na znane jednostce ryzyko oraz grożące straty oraz skutki innych zdarzeń, czyli np. odstąpienia od tworzenia rezerwy na skutki toczącego się postępowania sądowego, na straty z transakcji gospodarczych w toku. Wreszcie, zamierzamy pozwolić na odstąpienie od tworzenia odpisów aktualizujących wartość aktywów, np. jeżeli chodzi o odpisy z tytułu utraty wartości środków trwałych. Zezwolimy także na odstąpienie od konieczności tworzenia biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, dotyczących przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych” – powiedziała dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów.

Propozycje zawarte w pakiecie zaadresowanym dla małych i średnich przedsiębiorstw są obecnie w trakcie uzgodnień. Zgodnie z zapowiedziami resortu finansów, planowany termin wejścia w życie tych nowych przepisów to 1 stycznia 2019 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA