REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiany w rachunkowości w 2019 roku
Zmiany w rachunkowości w 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Skrócenie okres przechowywania sprawozdań finansowych do co najmniej pięciu lat, rozszerzenie katalogu jednostek małych, mogących skorzystać z uproszczeń w rachunkowości, czy też rozszerzenie kręgu jednostek uprawnionych do stosowania dodatkowych uproszczeń w zakresie ewidencji i leasingu. To tylko niektóre propozycje zmian w rachunkowości, które mają wejść w życie od 1 stycznia 2019 roku.

Polecamy: Controlling i Rachunkowość Zarządcza – prenumerata

REKLAMA

Autopromocja

W dniu 14 czerwca br. odbyła się konferencja „„Księgowi Przyszłości. W erze zmian” połączona z finałem trzeciej edycji ogólnopolskiego konkursu „Księgowi Przyszłości”. Poznaliśmy najlepsze drużyny uczniowskie, studenckie, zawodowe oraz kadrowo – płacowe. I miejsce w konkursie „Księgowi Przyszłości” zajęły drużyny: Unicorn of taxes Zespół Szkół Ekonomicznych im. S. Staszica w Poznaniu (kategoria uczniowska); 3xM z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach (kategoria studencka), Mrówki Atomówki (kategoria płacowo – kadrowa) oraz Przebiegli Biegli (kategoria zawodowa). Patronem honorowym wydarzenia było Ministerstwo Finansów. Natomiast organizatorem Stowarzyszenie Księgowych w Polsce oraz firma Soneta. W konkursie wzięło udział ponad 1800 uczestników (606 drużyn trzyosobowych w czterech kategoriach tematycznych). Partnerami medialnymi konkursu byli m.in. Infor.pl oraz Inforlex.

Wydarzenie było okazją do rozmów na temat tego w jakim kierunku zmierza zawód księgowego. Poruszane były zarówno kwestie zmian w postrzeganiu tego zawodu oraz jego roli w przedsiębiorstwach, jak i planowane zmiany w przepisach prawnych. W czasie konferencji mogliśmy usłyszeć m.in. o najnowszych planach Ministerstwa Finansów dotyczących zmian w rachunkowości. Zaprezentowała je podczas swojego wystąpienia Joanna Dadacz, dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów.

Polecamy: Wideoakademia księgowych i biur rachunkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Rachunkowość ulega ciągłym zmianom. Polskie prawo bilansowe reaguje bowiem na społeczne i gospodarcze przeobrażenia, które nieprzerwanie się dokonują. W tym zakresie brane są pod uwagę przede wszystkim małe jednostki, których specyficzny charakter ustawodawca stara się uwzględniać. Przepisy o rachunkowości usiłują generalnie sprostać oczekiwaniom runku w obszarze rozwoju przedsiębiorczości. Obecnie panujące tendencje w prawodawstwie dążą m.in. do wprowadzenia rozwiązań o charakterze uproszczeniowym. W tym kierunku podąża też ustawa o rachunkowości” – powiedziała Joanna Dadacz.

Planowane są obecnie w resorcie finansów ułatwienia w prawie bilansowym. Jedna ze zmian obejmuje modyfikację przepisów ustawy o rachunkowości w związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Jak wyjaśniła dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów: „Na mocy tej ustawy została zmieniona część przepisów ustawy o rachunkowości, której odpowiednie przepisy wprowadzają generalny obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych zarówno jednostkowych, jak i skonsolidowanych oraz sprawozdania z działalności, sprawozdania z działalności na rzecz administracji publicznej w postaci elektronicznej dla wszystkich podmiotów, które stosują ustawę o rachunkowości. W odniesieniu do podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców, czyli do Krajowego Rejestru Sądowego, przepisy wprowadzają dodatkowo obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych w strukturze logicznej oraz w formacie, który będzie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów. Te przepisy wchodzą w życie z dniem 1 października tego roku i obecnie w Ministerstwie Finansów trwają bardzo intensywne prace nad stworzeniem tych schematów i formatów, które będą udostępnione. Departament Rachunkowości od strony merytorycznej jest w te prace bardzo mocno zaangażowany”.

Celem powyższych działań jest przyczynienie się do eliminacji barier regulacyjnych i biurokratycznych oraz do ograniczenia wymogów formalnych związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej. Co pozwoli na obniżenie kosztów przygotowania sprawozdania finansowego i kosztów prowadzenia rachunkowości. Ministerstwo Finansów zakłada, że działania te zwiększą pewność obrotu gospodarczego oraz ułatwią dostęp do danych i wszystkich dokumentów składanych do Krajowego Rejestru Sądowego.

Zobacz: Klasyfikacja Środków Trwałych ze stawkami amortyzacji i powiązaniem z KŚT 2010

Poza powyższymi, będą miały miejsce także kolejne zmiany w rachunkowości, planowane na rok 2019. Joanna Dadacz poinformowała, że „obecnie procedowany jest projekt ustawy o uproszczeniach dla przedsiębiorstw w prawie podatkowym i gospodarczym. Jest to pakiet zmian różnego typu ustaw adresowanych do przedsiębiorców. Ten pakiet zmian został nazwany „Pakietem zmiana dla małych i średnich przedsiębiorstw”. Jakie w związku z tym czekają nas zmiany w obszarze rachunkowości? Zostanie skrócony okres przechowywania sprawozdań finansowych, będzie je trzeba przechowywać przez okres co najmniej pięciu lat. Obecnie zatwierdzone sprawozdania finansowe podlegają trwałemu przechowywaniu. Przewidywana jest zmiana polegająca na rozszerzeniu katalogu jednostek małych, poprzez zwiększenie progów wartościowych dla tych jednostek do ich maksymalnej wielkości, które określone są w dyrektywie do spraw rachunkowości, w oparciu o którą działa prawo polskie. Zmiana ta dotyczyć będzie ponad trzech tysięcy jednostek, co stanowić będzie pond 7-porc. wzrost liczby jednostek małych, określonych w ustawie o rachunkowości, a co za tym idzie, mogących skorzystać z uproszczeń zawartych w tej ustawie”.


Mówiąc o zmianach wskazała ponadto, że ustawodawca podjął także „próbę rozszerzenia katalogu jednostek mikro w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego, na większą niż dotychczas liczbę, ale tych jednostek, które nie są objęte dyrektywą w sprawie rachunkowości, czyli będzie to dotyczyć osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych, czy też spółek partnerskich. Obejmie wymienione jednostek, jeżeli ich przychody ze sprzedaży netto towarów i produktów oraz operacji finansowych będą wynosiły równowartość w walucie polskiej nie mniej niż 2 mln euro, ale nie więcej niż 3 mln euro za poprzedni rok obrotowy”.

W ramach planowanych rozwiązań Ministerstwo Finansów chce wprowadzić także inne uproszczenia. ”Mamy zamiar rozszerzyć krąg jednostek uprawnionych do stosowania dodatkowych uproszczeń w zakresie ewidencji i leasingu, w zakresie zwolnienia ustalania podatku odroczonego, w zakresie zwolnienia stosowania przepisów dotyczących instrumentów finansowych. Mamy również zamiar zwiększyć ilość jednostek, mający prawo do stosowania uproszczonych zasad kalkulacji kosztu wytworzenia produktu. Chcemy także zbliżyć rachunkowość jednostek mikro i małych (nie mających oczywiście tych form określonych dyrektywą do spraw rachunkowości) oraz organizacji pozarządowych do przepisów podatkowych. Jeżeli chodzi o ścisłe zbliżenie rachunkowości z prawem podatkowym, zamierzamy zezwolić tymże jednostkom stosowanie zasad rachunkowości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych określonych w prawie podatkowym. Zamierzamy również wprowadzić ułatwienie polegające na odstąpieniu od tworzenia obciążających koszty rachunkowe rezerw na znane jednostce ryzyko oraz grożące straty oraz skutki innych zdarzeń, czyli np. odstąpienia od tworzenia rezerwy na skutki toczącego się postępowania sądowego, na straty z transakcji gospodarczych w toku. Wreszcie, zamierzamy pozwolić na odstąpienie od tworzenia odpisów aktualizujących wartość aktywów, np. jeżeli chodzi o odpisy z tytułu utraty wartości środków trwałych. Zezwolimy także na odstąpienie od konieczności tworzenia biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, dotyczących przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych” – powiedziała dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów.

Propozycje zawarte w pakiecie zaadresowanym dla małych i średnich przedsiębiorstw są obecnie w trakcie uzgodnień. Zgodnie z zapowiedziami resortu finansów, planowany termin wejścia w życie tych nowych przepisów to 1 stycznia 2019 roku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA