REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w rachunkowości w 2019 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w rachunkowości w 2019 roku
Zmiany w rachunkowości w 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Skrócenie okres przechowywania sprawozdań finansowych do co najmniej pięciu lat, rozszerzenie katalogu jednostek małych, mogących skorzystać z uproszczeń w rachunkowości, czy też rozszerzenie kręgu jednostek uprawnionych do stosowania dodatkowych uproszczeń w zakresie ewidencji i leasingu. To tylko niektóre propozycje zmian w rachunkowości, które mają wejść w życie od 1 stycznia 2019 roku.

Polecamy: Controlling i Rachunkowość Zarządcza – prenumerata

REKLAMA

Autopromocja

W dniu 14 czerwca br. odbyła się konferencja „„Księgowi Przyszłości. W erze zmian” połączona z finałem trzeciej edycji ogólnopolskiego konkursu „Księgowi Przyszłości”. Poznaliśmy najlepsze drużyny uczniowskie, studenckie, zawodowe oraz kadrowo – płacowe. I miejsce w konkursie „Księgowi Przyszłości” zajęły drużyny: Unicorn of taxes Zespół Szkół Ekonomicznych im. S. Staszica w Poznaniu (kategoria uczniowska); 3xM z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach (kategoria studencka), Mrówki Atomówki (kategoria płacowo – kadrowa) oraz Przebiegli Biegli (kategoria zawodowa). Patronem honorowym wydarzenia było Ministerstwo Finansów. Natomiast organizatorem Stowarzyszenie Księgowych w Polsce oraz firma Soneta. W konkursie wzięło udział ponad 1800 uczestników (606 drużyn trzyosobowych w czterech kategoriach tematycznych). Partnerami medialnymi konkursu byli m.in. Infor.pl oraz Inforlex.

Wydarzenie było okazją do rozmów na temat tego w jakim kierunku zmierza zawód księgowego. Poruszane były zarówno kwestie zmian w postrzeganiu tego zawodu oraz jego roli w przedsiębiorstwach, jak i planowane zmiany w przepisach prawnych. W czasie konferencji mogliśmy usłyszeć m.in. o najnowszych planach Ministerstwa Finansów dotyczących zmian w rachunkowości. Zaprezentowała je podczas swojego wystąpienia Joanna Dadacz, dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów.

Polecamy: Wideoakademia księgowych i biur rachunkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Rachunkowość ulega ciągłym zmianom. Polskie prawo bilansowe reaguje bowiem na społeczne i gospodarcze przeobrażenia, które nieprzerwanie się dokonują. W tym zakresie brane są pod uwagę przede wszystkim małe jednostki, których specyficzny charakter ustawodawca stara się uwzględniać. Przepisy o rachunkowości usiłują generalnie sprostać oczekiwaniom runku w obszarze rozwoju przedsiębiorczości. Obecnie panujące tendencje w prawodawstwie dążą m.in. do wprowadzenia rozwiązań o charakterze uproszczeniowym. W tym kierunku podąża też ustawa o rachunkowości” – powiedziała Joanna Dadacz.

Planowane są obecnie w resorcie finansów ułatwienia w prawie bilansowym. Jedna ze zmian obejmuje modyfikację przepisów ustawy o rachunkowości w związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Jak wyjaśniła dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów: „Na mocy tej ustawy została zmieniona część przepisów ustawy o rachunkowości, której odpowiednie przepisy wprowadzają generalny obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych zarówno jednostkowych, jak i skonsolidowanych oraz sprawozdania z działalności, sprawozdania z działalności na rzecz administracji publicznej w postaci elektronicznej dla wszystkich podmiotów, które stosują ustawę o rachunkowości. W odniesieniu do podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców, czyli do Krajowego Rejestru Sądowego, przepisy wprowadzają dodatkowo obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych w strukturze logicznej oraz w formacie, który będzie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów. Te przepisy wchodzą w życie z dniem 1 października tego roku i obecnie w Ministerstwie Finansów trwają bardzo intensywne prace nad stworzeniem tych schematów i formatów, które będą udostępnione. Departament Rachunkowości od strony merytorycznej jest w te prace bardzo mocno zaangażowany”.

Celem powyższych działań jest przyczynienie się do eliminacji barier regulacyjnych i biurokratycznych oraz do ograniczenia wymogów formalnych związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej. Co pozwoli na obniżenie kosztów przygotowania sprawozdania finansowego i kosztów prowadzenia rachunkowości. Ministerstwo Finansów zakłada, że działania te zwiększą pewność obrotu gospodarczego oraz ułatwią dostęp do danych i wszystkich dokumentów składanych do Krajowego Rejestru Sądowego.

Zobacz: Klasyfikacja Środków Trwałych ze stawkami amortyzacji i powiązaniem z KŚT 2010

Poza powyższymi, będą miały miejsce także kolejne zmiany w rachunkowości, planowane na rok 2019. Joanna Dadacz poinformowała, że „obecnie procedowany jest projekt ustawy o uproszczeniach dla przedsiębiorstw w prawie podatkowym i gospodarczym. Jest to pakiet zmian różnego typu ustaw adresowanych do przedsiębiorców. Ten pakiet zmian został nazwany „Pakietem zmiana dla małych i średnich przedsiębiorstw”. Jakie w związku z tym czekają nas zmiany w obszarze rachunkowości? Zostanie skrócony okres przechowywania sprawozdań finansowych, będzie je trzeba przechowywać przez okres co najmniej pięciu lat. Obecnie zatwierdzone sprawozdania finansowe podlegają trwałemu przechowywaniu. Przewidywana jest zmiana polegająca na rozszerzeniu katalogu jednostek małych, poprzez zwiększenie progów wartościowych dla tych jednostek do ich maksymalnej wielkości, które określone są w dyrektywie do spraw rachunkowości, w oparciu o którą działa prawo polskie. Zmiana ta dotyczyć będzie ponad trzech tysięcy jednostek, co stanowić będzie pond 7-porc. wzrost liczby jednostek małych, określonych w ustawie o rachunkowości, a co za tym idzie, mogących skorzystać z uproszczeń zawartych w tej ustawie”.


Mówiąc o zmianach wskazała ponadto, że ustawodawca podjął także „próbę rozszerzenia katalogu jednostek mikro w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego, na większą niż dotychczas liczbę, ale tych jednostek, które nie są objęte dyrektywą w sprawie rachunkowości, czyli będzie to dotyczyć osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych, czy też spółek partnerskich. Obejmie wymienione jednostek, jeżeli ich przychody ze sprzedaży netto towarów i produktów oraz operacji finansowych będą wynosiły równowartość w walucie polskiej nie mniej niż 2 mln euro, ale nie więcej niż 3 mln euro za poprzedni rok obrotowy”.

W ramach planowanych rozwiązań Ministerstwo Finansów chce wprowadzić także inne uproszczenia. ”Mamy zamiar rozszerzyć krąg jednostek uprawnionych do stosowania dodatkowych uproszczeń w zakresie ewidencji i leasingu, w zakresie zwolnienia ustalania podatku odroczonego, w zakresie zwolnienia stosowania przepisów dotyczących instrumentów finansowych. Mamy również zamiar zwiększyć ilość jednostek, mający prawo do stosowania uproszczonych zasad kalkulacji kosztu wytworzenia produktu. Chcemy także zbliżyć rachunkowość jednostek mikro i małych (nie mających oczywiście tych form określonych dyrektywą do spraw rachunkowości) oraz organizacji pozarządowych do przepisów podatkowych. Jeżeli chodzi o ścisłe zbliżenie rachunkowości z prawem podatkowym, zamierzamy zezwolić tymże jednostkom stosowanie zasad rachunkowości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych określonych w prawie podatkowym. Zamierzamy również wprowadzić ułatwienie polegające na odstąpieniu od tworzenia obciążających koszty rachunkowe rezerw na znane jednostce ryzyko oraz grożące straty oraz skutki innych zdarzeń, czyli np. odstąpienia od tworzenia rezerwy na skutki toczącego się postępowania sądowego, na straty z transakcji gospodarczych w toku. Wreszcie, zamierzamy pozwolić na odstąpienie od tworzenia odpisów aktualizujących wartość aktywów, np. jeżeli chodzi o odpisy z tytułu utraty wartości środków trwałych. Zezwolimy także na odstąpienie od konieczności tworzenia biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, dotyczących przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych” – powiedziała dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów.

Propozycje zawarte w pakiecie zaadresowanym dla małych i średnich przedsiębiorstw są obecnie w trakcie uzgodnień. Zgodnie z zapowiedziami resortu finansów, planowany termin wejścia w życie tych nowych przepisów to 1 stycznia 2019 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA