Kategorie

Forma potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę

Forma potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę
Forma potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę
Faktury korygujące, jako dokumenty służące doprowadzeniu faktur pierwotnych do stanu, który odzwierciedla faktycznie zrealizowaną transakcję, są powszechnie stosowane w obrocie gospodarczym. W przypadku części z nich ustawodawca zobowiązał sprzedawców do uzyskania potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę. Wymóg ten dotyczy faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jak takie potwierdzenie powinno wyglądać. Kwestia ta wywołuje zatem często wiele wątpliwości, stając się przedmiotem sporów przedsiębiorców z organami podatkowymi. Pod wpływem orzecznictwa sądów organy podatkowe zaczęły uznawać potwierdzenie dostarczenia e-maila z załączoną fakturą korygującą za wystarczający dowód doręczenia faktury.

Podstawą sporządzania faktur korygujących jest art. 106j ust. 1 ustawy o VAT. Według wskazanego przepisu fakturę korygującą wystawia się w następujących przypadkach:
1) udzielenia obniżki ceny w formie rabatu,
2) udzielenia opustów i obniżek cen,
3) dokonania zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonania zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty w sytuacji, gdy fakturę pierwotną wystawiono w związku z otrzymaniem całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności,
5) podwyższenia ceny lub stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zasadniczo, klasyfikując faktury korygujące, można wyróżnić dwie podstawowe grupy. Pierwsza z nich obejmuje faktury korygujące, na podstawie których sprzedawca dokonuje podwyższenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz kwoty podatku należnego. Do drugiej z kolei zaliczamy korekty mające na celu obniżenie podstawy opodatkowania i wartości podatku należnego.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

1. Faktury korygujące zwiększające podstawę opodatkowania (in plus)

Faktury korygujące zwiększające podstawę opodatkowania powinny być uwzględnione we właściwych okresach rozliczeniowych, zgodnie z terminem powstania obowiązku podatkowego w VAT. O momencie ich rozliczenia każdorazowo będzie decydowała przyczyna wystawienia korekty.

Ważne
Moment rozliczenia faktur korygujących in plus zależy od tego, kiedy powstała przyczyna wystawienia faktury korygującej.

Jeżeli istniała ona już w chwili sporządzania faktury pierwotnej, konieczne jest cofnięcie się z ujęciem korekty do okresu rozliczeniowego, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności objętych fakturą pierwotną. W przeciwnym razie fakturę korygującą sprzedawca uwzględnia dopiero w okresie rozliczeniowym wystąpienia tej przyczyny. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, nie ma wtedy większego znaczenia. Data dokonania potwierdzenia i tak nie wpłynie bowiem w żaden sposób na termin rozpoznania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

2. Faktury korygujące obniżające podstawę opodatkowania (in minus)

Wymóg uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę będzie odnosił się więc wyłącznie do tej drugiej grupy faktur korygujących, na podstawie których sprzedawcy obniżają podstawę opodatkowania oraz podatek należny. Celem wprowadzonych regulacji jest powiązanie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego, przysługującego wystawiającemu fakturę korygującą, z obowiązkiem obniżenia podatku naliczonego przez nabywcę towaru lub usługobiorcę. W konsekwencji korekty te z reguły będą realizowane w tych samych okresach rozliczeniowych.

2.1. Obowiązek uzyskania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Obowiązek uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę wynika z postanowień art. 29a ust. 13 ustawy o VAT. W przypadku gdy:

  • udzielono opustów i obniżek cen po dokonaniu sprzedaży,
  • zwrócono towary lub opakowania,
  • dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty otrzymanej przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło,
  • stwierdzono pomyłkę w kwocie podatku na fakturze i wystawiono fakturę korygującą do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29a ust. 14 ustawy o VAT),

obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę.

Uzyskanie potwierdzenia przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, umożliwi uwzględnienie korekty w tym okresie rozliczeniowym.

Warto zaznaczyć, że prawo rozliczenia faktury korygującej w danej deklaracji podatkowej nie jest warunkowane uzyskaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę już w tym okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja. Termin uzyskania potwierdzenia jest wydłużony aż do chwili upływu terminu do złożenia deklaracji za ten okres.

Przykład
15 czerwca 2020 r. krajowy podatnik VAT wystawił fakturę korygującą in minus. Fakturę tę wysłano do odbiorcy przesyłką pocztową poleconą, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Sprzedawca uzyskał jednak potwierdzenie otrzymania przez nabywcę przesyłki pocztowej zawierającej wystawioną fakturę korygującą dopiero 7 lipca 2020 r. Z potwierdzenia tego wynikało, że przesyłkę doręczono odbiorcy 30 czerwca 2020 r. W takiej sytuacji, pomimo uzyskania potwierdzenia odbioru korekty dopiero w lipcu 2020 r., sprzedawca będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za czerwiec 2020 r., gdyż uzyskał je przed terminem złożenia deklaracji za czerwiec i nabywca otrzymał fakturę korygującą w czerwcu.

Jeżeli natomiast sprzedawca uzyska potwierdzenie po upływie terminu do złożenia deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym odbiorca otrzymał korektę, będzie uprawniony do uwzględnienia faktury korygującej w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyska.

Nabywca towaru lub usługobiorca będzie wówczas zobowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego we wcześniejszym okresie rozliczeniowym, a dopiero w kolejnym sprzedawca będzie mógł pomniejszyć podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego.

Przykład
12 lipca krajowy podatnik VAT wystawił fakturę korygującą in minus. Podstawą sporządzenia korekty było udzielenie dodatkowego rabatu z tytułu obrotu osiągniętego w II kwartale 2020 r. Sprzedawca wysłał odbiorcy dwa egzemplarze faktury korygującej, prosząc o ich podpisanie i zwrotne odesłanie jednego z nich. Faktury wysłano do odbiorcy przesyłką pocztową nierejestrowaną. Nabywca odebrał przesyłkę 19 lipca i z taką datą potwierdził też odbiór na fakturze korygującej. Podpisaną korektę odesłał jednak dopiero 20 sierpnia. Przesyłka dotarła do sprzedawcy 27 sierpnia. W takim przypadku sprzedawca będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za sierpień.

2.2. Obowiązek obniżenia podatku naliczonego przez nabywcę, który otrzymał fakturę korygującą

Z prawem do obniżenia podatku należnego przez wystawcę faktury koresponduje wymóg obniżenia podatku naliczonego przez nabywcę towaru lub usługobiorcę. Wynika on z unormowań art. 86 ust. 19a ustawy o VAT, nakładającego w takiej sytuacji obowiązek zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres otrzymania faktury korygującej. Jeżeli jednak podatnik nie odliczył VAT z faktury pierwotnej, której dotyczy korekta, a prawo do takiego odliczenia mu przysługuje, to zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się dopiero w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokona odliczenia.

Przykład

15 czerwca 2020 r. krajowy podatnik VAT wystawił fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego. Podstawą sporządzenia korekty było udzielenie dodatkowego rabatu potransakcyjnego. Fakturę korygującą wysłano do odbiorcy przesyłką pocztową poleconą, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Sprzedawca uzyskał potwierdzenie otrzymania przez nabywcę przesyłki pocztowej, zawierającej wystawioną fakturę korygującą, 24 czerwca 2020 r. Z potwierdzenia tego wynikało, że przesyłkę doręczono odbiorcy 17 czerwca 2020 r. Zakładamy, że sprzedawca i nabywca rozliczają VAT za okresy miesięczne.

W takiej sytuacji sprzedawca będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w deklaracji za czerwiec 2020 r. W tym samym okresie rozliczeniowym, w związku z otrzymaną korektą, nabywca będzie obowiązany do pomniejszenia kwoty podatku naliczonego, gdy odliczył VAT z faktury pierwotnej.

2.3. Sposoby uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Przepisy ustawy o VAT nie precyzują sposobu, w jaki należy dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej, pozostawiając stronom transakcji swobodę w tym zakresie. Potwierdzenie może być więc realizowane zasadniczo w dowolnej formie, poprzez:

  • tradycyjny podpis na korekcie,
  • uzyskanie potwierdzenia odebrania przesyłki pocztowej bądź kurierskiej przez nabywcę,
  • oświadczenie nabywcy o otrzymaniu korekty,
  • różnego typu formy potwierdzeń elektronicznych.

Wszystkie te sposoby, jeżeli dowodzą, że nabywca otrzymał fakturę korygującą, są obecnie powszechnie akceptowane. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 stycznia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.534.2019.1.PJ) stwierdzono:

Udokumentowanie faktu otrzymania przez nabywcę faktury korygującej może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą, w formie listu poleconego, przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług, dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży, posiadał informację, z której jednoznacznie by wynikało, że nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż. Organy podatkowe akceptują każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, czy i kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy.

2.4. Elektroniczne potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Omawiając kwestię uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, warto zwrócić także uwagę na realizację takich potwierdzeń w formie elektronicznej. Coraz powszechniejsze jest bowiem wysyłanie faktur korygujących drogą e-mailową. Wystawca korekty może wówczas uzyskać komunikat zwrotny o dostarczeniu e-maila do nabywcy, który w praktyce powinien być uznawany za potwierdzenie odbioru faktury korygującej.

Ważne
Zwrotny komunikat o dostarczeniu e-maila z fakturą korygującą można uznać za potwierdzenie jej odbioru.

Organy podatkowe pierwotnie uznawały jednak, że taki komunikat nie jest wystarczającym dowodem potwierdzającym odbiór faktury korygującej przez nabywcę. Komunikat ten nie rejestruje wszakże faktu pobrania faktury korygującej przez nabywcę, potwierdza jedynie dostarczenie e-maila, do którego dołączono korektę. Ich zdaniem nie jest tym samym pewne, czy nabywca zapoznał się lub mógł się zapoznać z fakturą korygującą. Dlatego uważały, że nie jest spełniony warunek posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Sprawa ta była rozpatrywana przez NSA, który w wyroku z 5 lutego 2019 r. (sygn. akt I FSK 230/17) nie zgodził się z organami podatkowymi i stwierdził, że:

(…) sposób doręczenia faktury drogą elektroniczną poprzez otrzymanie wygenerowanej przez system (serwer pocztowy) informacji zwrotnej, że wiadomość e-mail z informacją o wystawieniu faktury korygującej wraz z załączonym skanem tej faktury dotarła na skrzynkę odbiorczą kontrahenta posiada walor wiarygodnego potwierdzenia, pozwalającego spółce na przyjęcie, że faktura dotarła do kontrahenta, zgodnie z wymogiem art. 29a ust. 13 u.p.t.u. W opisanej sytuacji, jak trafnie przyjął sąd pierwszej instancji, autoresponder stanowić będzie swego rodzaju zdarzenia faktyczne a zarazem dowód, z którego wynika, że adresat faktury korygującej ją otrzymał, a tym samym, że została mu ona udostępniona w taki sposób, że mógł w normalnym toku czynności zapoznać się z jej treścią. Z tego względu, wbrew odmiennym zapatrywaniom organu fakt otrzymania informacji zwrotnej o doręczeniu wiadomości e-mail zawierającej elektroniczną wersję faktury korygującej (tj. w postaci autorespondera), uprawnia spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art. 29a ust. 13 u.p.t.u.

W orzeczeniu tym zwrócono ponadto uwagę na fakt, że zarówno przepisy ustawy o VAT, jak i orzecznictwo TSUE nie wskazują na dokumentację, którą należy zgromadzić w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Należy zatem przyjmować wszelkie formy, które mogłyby potwierdzać te okoliczności.

Stanowisko prezentowane w cytowanym wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego jest już obecnie akceptowane przez organy podatkowe, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 października 2019 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.434.2019.1.JG), w której za moment uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę przyjęto chwilę, w której sprzedawca otrzymał na swoją skrzynkę pocztową zwrotny komunikat o przekazaniu wiadomości e-mail z załącznikiem w postaci e-faktur na serwer poczty przychodzącej kontrahenta. Organ podatkowy wskazał wprost, że momentem otrzymania przez kontrahenta elektronicznej faktury korygującej jest moment, w którym faktura ta staje się dla niego dostępna w jakikolwiek sposób, w rezultacie czego uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią.


2.5. Przypadki, gdy potwierdzenie odbioru nie jest konieczne

Ustawodawca wskazał również przypadki, gdy posiadanie przez wystawcę potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie jest wymagane. Obowiązek ten nie dotyczy:

  • eksportu towarów,
  • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz
  • dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju,

Pierwsze trzy wyłączenia dotyczą sprzedaży bez VAT, więc nie istnieje ryzyko zawyżenia VAT przez nabywcę.

  • sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy, tj. generalnie usług związanych z dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków, odbiorem i przetwarzaniem odpadów, zamiataniem śmieci i usuwaniem śniegu oraz pozostałych usług sanitarnych.

To wyłączenie wprowadzono z kolei ze względów praktycznych. Wskazane usługi świadczone są bowiem w dużej części na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

2.6. Rozliczenie faktury korygującej mimo braku potwierdzenia jej odbioru

Jeśli podatnik nie uzyskał potwierdzenia odbioru korekty, mimo że miał taki obowiązek, to przepisy pozwalają na jej rozliczenie, gdy spełni on ustawowe warunki (art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT). Musi dokonać udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej, a z posiadanej dokumentacji powinno wynikać, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, iż transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. W takim przypadku podatnik może dokonać obniżenia za okres rozliczeniowy, w którym zostały spełnione łącznie oba warunki.

Wprowadzenie norm tych regulacji było konsekwencją wyroku TSUE z 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. W wyroku tym zawarto również wskazówki pomocne przy rozstrzyganiu, czy podatnik dopełnił warunków dochowania należytej staranności w zakresie prób pozyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Zdaniem Trybunału mogą temu służyć przykładowo:

  • kopie korekty faktury i pisma z przypomnieniem skierowane do nabywcy towarów lub usług w celu wysłania potwierdzenia odbioru,
  • dowody zapłaty, a także
  • inne dokumenty księgowe umożliwiające określenie kwoty rzeczywiście zapłaconej na rzecz podatnika z tytułu danej transakcji przez nabywcę towarów lub usług.

Wskazówki te są niezwykle istotne, gdyż ustawa o VAT nie precyzuje, jak należy dokumentować próby doręczenia faktury korygującej oraz dowodzić wiedzy nabywcy towaru lub usługobiorcy o zrealizowaniu transakcji zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. Opierając się na wyroku TSUE jako dowód należy dopuścić wszelkie wykorzystywane przez podatnika środki, które jednoznacznie będą te okoliczności potwierdzać. Dopełnienie tych wymogów umożliwi obniżenie podstawy opodatkowania i podatku należnego pomimo nieuzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę.

Ważne
W praktyce dowodem, że podjęliśmy próbę doręczenia, może być zwrócona, niepodjęta przez kontrahenta przesyłka polecona, którą wysłano fakturę korygującą, a także korespondencja kierowana do odbiorcy w związku z wystawieniem faktury korygującej. Korespondencja ta może być realizowana w formie elektronicznej.

Natomiast przy dowodzeniu wiedzy nabywcy towarów lub usługobiorcy o zrealizowaniu transakcji zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej warto posiłkować się przede wszystkim rozliczeniami finansowymi między kontrahentami. I tak, dokonanie za pośrednictwem rachunku bankowego zwrotu kwoty wynikającej z faktury korygującej, z przywołaniem w opisie przelewu danych tej korekty, wskazuje, że nabywca powinien być świadomy wystawienia faktury korygującej. Podobnie, jeżeli z rozliczeń wzajemnych pomiędzy kontrahentami wynika, że strony transakcji uwzględniły nadpłatę wynikającą z faktury korygującej, przykładowo poprzez jej zaliczenie na poczet płatności za kolejne faktury, dowodzi to faktu zapoznania się przez nabywcę z warunkami transakcji wynikającymi z korekty. Dowodem może być również dokonanie płatności przez nabywcę w kwocie uwzględniającej już wartości wynikające z faktury korygującej. Taka zapłata wskazuje jednoznacznie na wiedzę nabywcy o skorygowaniu ceny transakcji, skoro realizuje płatność na warunkach wynikających z korekty. W takich sytuacjach można ponadto wykorzystywać dokonywane potwierdzenia sald rozrachunków z kontrahentem, z których wynika uwzględnienie w księgach kwot wynikających z faktury korygującej.

Potwierdzeniem wiedzy nabywcy towarów lub usługobiorcy o zrealizowaniu transakcji zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej mogą być również inne dokumenty odnoszące się do danej czynności. Przykładowo, jeżeli sporządzenie faktury korygującej było efektem uznania reklamacji, sprzedawca może posiłkować się dokumentami postępowania reklamacyjnego, z których będzie wynikało zapoznanie kontrahenta ze sposobem rozpatrzenia jego reklamacji. Dowodem może być więc w zasadzie wszystko, co w okolicznościach towarzyszących tej konkretnej transakcji potwierdza wiedzę nabywcy o sporządzeniu faktury korygującej.

Obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego można dokonać jednak nie wcześniej niż po zgromadzeniu omawianych dowodów. Dopiero łączne spełnienie wszystkich przesłanek z art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy pozwala na rozliczenie kwot wynikających z faktury korygującej. Niewłaściwe jest tym samym ujęcie faktury korygującej w rozliczeniu za okres, w którym podatnik nie dopełnił jeszcze wskazanych wymogów. W takich przypadkach organy podatkowe mogą wprawdzie uznać prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego na podstawie danej faktury korygującej, kwestionując jednak okres, w którym korektę uwzględniono.

Przykład
9 lipca 2020 r. krajowy podatnik VAT wystawił fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego. Podstawą sporządzenia korekty było obniżenie ceny towaru. Fakturę korygującą wysłano do odbiorcy przesyłką pocztową poleconą, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Nabywca nie odebrał jednak przesyłki w terminie i ta 30 lipca powróciła do nadawcy z adnotacją: „nie podjęto w terminie”. 3 sierpnia 2020 r. sprzedawca zwrócił nabywcy całą kwotę wynikającą ze sporządzonej korekty, zaznaczając w opisie przelewu, czego zwrot dotyczy, oraz wskazując numer faktury korygującej. W takiej sytuacji podatnik będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w deklaracji za sierpień.

Podstawa prawna:

Ewa Kowalska, ekspert w zakresie VAT

Poszerzaj swoją wiedzę, korzystając z naszej oferty
Webinarium: SLIM VAT 2 – Ulga na złe długi + Certyfikat gwarantowany
Webinarium: SLIM VAT 2 – Ulga na złe długi + Certyfikat gwarantowany
Tylko teraz
Źródło: Biuletyn VAT
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    20 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Ryczałt w 2022 r. Co zmieni Polski Ład?

    Ryczałt 2022. W ramach Polskiego Ładu mają zostać ujednolicone zasady opodatkowania przychodów z najmu lub dzierżawy. Ustawodawca planuje także zmiany w stawkach ryczałtu. Jakie nowości mogą się pojawić od przyszłego roku?

    Podatek od korporacji zapłacą prawie wszystkie firmy

    Minimalny podatek od korporacji zapłacą prawie wszystkie firmy, w tym MŚP, spółki Skarbu Państwa, startupy, a nawet mikrofirmy. Nowy podatek doprowadzi do znaczącej podwyżki cen wielu towarów i spowoduje ucieczkę dużych firm do innych krajów UE - ocenia Konfederacja Lewiatan.

    System viaTOLL tylko do 30 września 2021 r.

    System viaTOLL będzie działać wyłącznie do 30 września br. Od 1 października zostanie wyłączony, a jedynym systemem umożliwiającym opłacanie przejazdów ciężkich po drogach płatnych będzie system e-TOLL – powiedziała Magdalena Rzeczkowska, Szefowa Krajowej Administracji Skarbowej.

    Zasady ustalania rezydencji podatkowej

    Rezydencja podatkowa. Jak wyglądają zasady ustalania rezydencji podatkowej na podstawie objaśnień Ministerstw Finansów z 29 kwietnia 2021 r.?

    Sprzedaż nieruchomości wykorzystywanej w działalności gospodarczej a PIT

    Odpłatne zbycie nieruchomości wykorzystywanej na potrzeby związane z działalnością gospodarczą, która nie była środkiem trwałym i nie podlegała ujęciu w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. Taką interpretację przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) został zaprezentowany w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego (podjętej w składzie siedmiu sędziów) z 17 lutego 2014 r. (sygn. akt II FPS 8/13). Tak samo uważają organy podatkowe, w tym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

    Minimalne wynagrodzenie otrzymuje 2,2 mln Polaków. Podwyżka już w 2022 r.

    Płaca minimalna w 2022 roku. Rząd podniósł minimalne wynagrodzenie oraz godzinową stawkę minimalną od 2022 roku. Najniższe wynagrodzenie dla zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wyniesie brutto 3010 złotych, a stawka godzinowa dla samozatrudnionych i zleceniobiorców – 19,70 złotych brutto. Obecnie w Polsce 2,2 miliona osób otrzymuje płace na poziomie minimalnego wynagrodzenia.

    Minimalny podatek dochodowy od wielkich korporacji, a obciążenie małych i średnich firm

    Minimalny podatek dochodowy. Na wzór rozwiązań stosowanych w USA czy Kanadzie, polski ustawodawca wprowadził w ramach pakietu zmian do ustaw podatkowych tzw. „Polski Ład” minimalny podatek dochodowy. Jako cel wprowadzenia nowego obciążenia Ministerstwo Finansów wskazało konieczność wsparcia gospodarki osłabionej w wyniku pandemii COVID – 19 oraz załatanie luki budżetowej powstałej w podatku dochodowym od osób prawnych.

    Korekta JPK_V7M - błędna nazwa dostawcy

    Korekta JPK_V7M. Podatnik otrzymał fakturę korygującą dotyczącą sprzedaży z czerwca 2021 r. Korekta jest na 0,00 zł i dotyczy wyłącznie zmiany danych sprzedawcy. Firma sprzedawcy się przekształciła, w związku z czym zmieniła się jego nazwa (NIP został ten sam). Czy podatnik powinien korygować JPK za czerwiec 2021 r.?

    Projekt zmian w ustawach podatkowych w ramach Polskiego Ładu

    Polski Ład a podatki. Sejm skierował do komisji projekt zmian w ustawach podatkowych w ramach Polskiego Ładu. Zgłoszony przez Koalicję Obywatelską wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu nie uzyskał większości.

    Komornicze e-licytacje nieruchomości od 19 września 2021 r.

    Komornicze e-licytacje nieruchomości. Od 19 września 2021 r. zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące możliwości sprzedaży nieruchomości w drodze komorniczej licytacji elektronicznej. Resort sprawiedliwości ocenia, że zmiana pozwoli na likwidację zmów między licytantami oraz zapewni transparentność i bezpieczeństwo postępowań.

    Windykacja należności na własną rękę, czy przez firmę windykacyjną?

    Windykacja należności. Aż 73 proc. małych i średnich przedsiębiorstw wskazuje, że firmy korzystające z profesjonalnej windykacji są postrzegane jako wiarygodne i odpowiedzialnie traktują zapłatę za swoją pracę – wynika z badania Kaczmarski Inkasso. Mimo to wiele z nich decyduje się na samodzielne dochodzenie należności od kontrahentów. Uważają, że tak będzie taniej i prościej. Jak jest naprawdę?

    Wzrosła liczba faktur przekazywanych do odzyskania

    Faktury przekazywane do odzyskania. O 1/3 zwiększyła się od sierpnia ub. r. do sierpnia 2021 r. liczba faktur przekazywanych przez przedsiębiorców do odzyskania, a średni okres przeterminowania faktur skrócił się w tym czasie od 222 do 180 dni - wynika z danych Kaczmarski Inkasso, partnera Krajowego Rejestru Długów.

    Rekompensaty dla firm w związku ze stanem wyjątkowym - Sejm uchwalił ustawę

    Stan wyjątkowy - rekompensaty dla firm. 17 września 2021 r. Sejm przyjął ustawę ws. rekompensaty dla podmiotów gospodarczych w związku ze stanem wyjątkowym. Uprawnione podmioty mogą ubiegać się o rekompensatę na poziomie 65 proc. średniego miesięcznego przychodu z trzech letnich miesięcy - czerwca, lipca i sierpnia.

    Zmiana umów podatkowych z Maltą i Holandią - uszczelnienie przepisów

    Zmiana umów podatkowych z Maltą i Holandią, która przewiduje wprowadzenie rozwiązań ograniczających agresywną optymalizację podatkową, zwiększy wpływy do polskiego budżetu - ocenia Dyrektor Departamentu Systemu Podatkowego w Ministerstwie Finansów Przemysław Szymczyk.

    Ulga na społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) od 2022 r.

    Ulga na społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). W ramach Polskiego Ładu ustawodawca planuje wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową, kulturalną oraz szkolnictwo wyższe i naukę. Ulga na CSR ma wejść w życie od 2022 roku.

    Zwalczanie pożyczek lichwiarskich - projekt ustawy

    Zwalczanie pożyczek lichwiarskich. Jest zgoda na prace nad tzw. ustawą antylichwiarską, której projekt uzyskał wpis do planu prac rządu. To daje resortowi "zielone światło" do kolejnych kroków legislacyjnych i działań, aby projekt ten mógł być jak najszybciej przyjęty - powiedział PAP wiceminister sprawiedliwości Michał Woś.

    Czasowa rejestracja samochodu a zwrot akcyzy

    Zwrot akcyzy od samochodu. Fiskus nie może odmówić zwrotu akcyzy przedsiębiorcy tylko dlatego, że ten przed sprzedażą samochodu dokonał jego czasowej rejestracji w Polsce - tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.

    Informacje TPR - będą zmiany rozporządzeń

    Informacje TPR. Ministerstwo Finansów informuje, że na stronach Rządowego Centrum Legislacji zostały opublikowane projekty rozporządzeń zmieniających rozporządzenia TPR w zakresie podatku PIT i CIT.

    Wydatki na ubranie, a koszty uzyskania przychodów

    Wydatki na ubranie, a koszty uzyskania przychodu. Istnieje wiele profesji w których wymagane jest korzystanie z określonego rodzaju garderoby. Mogą to być ubrania wskazane jako konieczne dla bezpieczeństwa pracowników – np. specjalny stój na budowie - zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, lub też ze względu na inne regulacje prawne – jak na przykład obowiązkowa toga dla adwokata podczas rozprawy na sali sądowej. Poza ścisłymi regulacjami wynikającymi z przepisów istnieją również reguły wyznaczane przez tradycje czy zwyczaje – chociażby konieczność dostosowania stroju do oficjalnych wystąpień publicznych, czy na wysokiej rangi spotkaniach biznesowych. W wielu sytuacjach zakup stroju staje się więc obowiązkiem pracodawcy lub przedsiębiorcy. Powstaje więc pytanie - jakie wydatki związane z garderobą stanowić mogą koszty uzyskania przychodu? Na jakich zasadach oceniać konieczność, prawidłowość oraz wysokość zakupu?

    Granice opodatkowania budynku w podatku od nieruchomości

    Budynek jako przedmiot opodatkowania podatkiem do nieruchomości to „obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach”.

    Zmiany w opodatkowaniu gruntów kolejowych

    Opodatkowanie gruntów kolejowych. Podatkiem od nieruchomości zostaną objęte grunty, na których przedsiębiorstwa kolejowe prowadzą działalność komercyjną inną niż kolejową - tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

    Kantor wymiany walut - wymogi formalne

    Prowadzenie kantoru wymiany walut to jedna z tych form działalności, które w ostatnich latach cieszą się ogromną popularnością. Łatwy dostęp do podróżowania i powszechność emigracji z kraju np. w celach zarobkowych, to główne powody, dla których taki biznes jest szczególnie opłacalny. Kantor to punkt usługowy oferujący sprzedaż i zakup obcej waluty po określonych kursach. Wydawałoby się, że to dość prosta sprawa, jednak samo założenie takiej firmy nie jest łatwe. Jeżeli chcemy prowadzić kantor, musimy uzyskać zezwolenie i spełnić kilka istotnych warunków.

    Wirtualna kasa fiskalna nie będzie musiała drukować paragonów

    Wirtualne kasy fiskalne. Kasa fiskalna w postaci oprogramowania (czyli tzw. wirtualna kasa fiskalna) nie będzie musiała drukować paragonów, jeśli została umieszczona w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług. Taka zmiana wynika z projektu rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej opublikowanego w czwartek 16 września 2021 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

    Kwota wolna od podatku w 2022 roku

    Kwota wolna od podatku. W ramach Polskiego Ładu ustawodawca proponuje podwyższenie do 30 000 zł kwoty wolnej od podatku. Zmiana ma wejść w życie od 2022 roku.

    Składy podatkowe - zmiany w akcyzie

    Składy podatkowe. Jeśli dany podmiot przejmie od innego skład podatkowy, to dotychczasowy posiadacz składu nie będzie musiał zapłacić akcyzy od produktów znajdujących się w nim - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który trafi do dalszych prac w sejmowej komisji energii.