REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wystawić korektę faktury, a kiedy notę korygującą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Kiedy wystawić korektę faktury, a kiedy notę korygującą? /shutterstock.com
Kiedy wystawić korektę faktury, a kiedy notę korygującą? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przy wystawianiu faktur bardzo często zdarzają się pomyłki, które koniecznie należy skorygować. Do skorygowania tych błędów służą dodatkowe faktury korygujące lub noty korygujące. Oba rodzaje dokumentów korygujących należy poprawnie rozróżniać.

Notę korygującą może wystawić tylko nabywca, w celu poprawienia błędów występujących na otrzymanej fakturze od sprzedawcy. Błędy mogą dotyczyć tylko i wyłącznie elementów opisowych faktury, czyli nie mogą mieć wpływu na wartość kwoty i podatku. Za pomocą noty korygującej można poprawić błędy takie jak, np. numeru NIP, data sprzedaży lub odbioru towaru, data płatności.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Natomiast faktura korygująca (odwrotnie do noty korygującej) dotyczy błędów związanych z wartością kwoty i z podatkiem. Faktura korygująca charakteryzuje się tym, iż można nią poprawić wszystkie błędy - nawet te, które poprawia się za pomocą noty korygującej. Dodatkowo błędy, jakie można poprawić za pomocą faktury korygującej, są dzielone na dwa rodzaje. Pierwsze błędy dotyczą poprawy danych formalnych, zaś drugie pozycji faktury.

W związku z powyższym nota korygująca ma pewne ograniczenia co do możliwości dokonania korekt określonych błędów, czyli zupełnie odwrotnie do faktury korygującej.

Wymogi formalne

Każdy z omawianych dokumentów musi spełniać wymagania formalne odnoszące się do jego treści. Oznacza to, że wymienione wyżej rodzaje dokumentów korygujących muszą posiadać obowiązkowe elementy danych, które przedstawia poniższa tabela:

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Kwestia wymogów formalnych dotycząca treści faktury korygującej związana jest z koniecznością przekazania informacji dla kontrahenta - powód wprowadzonych korekt.

Uwaga!
Korekta może być wystawiona z powodów niepoprawnych informacji rachunkowych, obliczeniowych (wówczas należy wrócić do okresu, w którym została wystawiona faktura z błędami).

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Potwierdzenie odbioru

Oba omawiane dokumenty korygujące wymagają potwierdzenia otrzymania ich przez kontrahenta.

Wystawienie noty korygującej przez nabywcę to jedno, jednakże potwierdzenie odbioru przez wystawcę faktury (sprzedawcę), to drugie. Nabywca dokonujący korekty drobnych błędów (umieszczonych na otrzymanej fakturze od sprzedawcy) poprzez wystawienie noty korygującej, musi dodatkowo przesłać ją do sprzedawcy w celu potwierdzenia (zaakceptowania). Tak więc, wystawiając notę korygującą, nabywca bezwzględnie musi uzyskać zgodę wystawcy faktury – według art. 106k ust. 2 ustawy o VAT . Przepisy nie regulują formy takiej akceptacji, co oznacza, że termin, jak i forma akceptacji mogą być dowolne. Jak wiadomo ze wcześniejszych artykułów nota korygująca to dokument umożliwiający nabywcy poprawę drobnych błędów formalnych, takich jak: dane osobowe nabywcy, numer faktury, daty zapłaty itd. Oczywiście wystawiana jest przez nabywcę danego towaru/usługi. Wszystkie inne błędy poprawiane są fakturą korygującą wystawianą przez sprzedawcę.

Czy nota korygująca powinna być podpisywana przez wystawcę faktury, a więc sprzedawce?

 

 

Wystawienie noty korygującej przez nabywcę to jedno. Jednakże nie jest to wystarczające, dodatkowo nabywca musi przesłać wystawioną notę do sprzedawcy, aby ten potwierdził ją.

Przepisy prawa jasno określają, iż nota korygująca powinna być zaakceptowana przez podmiot, który wystawił daną fakturę – art. 106k ust. 2 ustawy o VAT. Po dokonaniu jej korekty poprzez notę, musi być ona zaakceptowana. W przepisach prawa nie ma narzuconej formy akceptacji, co oznacza, że termin, jak i forma akceptacji mogą być dowolne. Po akceptacji noty korygującej przez sprzedawce,  powinna zostać ona podpięta pod pierwotną fakturę.

Natomiast w kwestii faktury korygującej, sytuacja wygląda nieco inaczej. W tym przypadku potwierdzenie otrzymania dokumentu korygującego jest uzależnione, od danych których korekta dotyczy. Jeśli tematem zainteresowania jest podatek VAT, a dokładnie obowiązek jego podwyższenia przez sprzedawcę, to korekty trzeba dokonać bez względu na to, czy kontrahent potwierdzi otrzymanie tejże faktury. Natomiast jeśli mowa o obniżeniu podatku VAT, to w tym przypadku podatnik musi zostać poinformowany o zaistniałej sytuacji, co więcej, musi to się odbyć przed końcem terminu złożenia deklaracji, za okres dotyczący danej faktury.
Ponadto, w ustawie o VAT zawarte są informacje dotyczące sytuacji, w jakich potwierdzenie otrzymania faktury korygującej nie jest konieczne. Są to faktury dotyczące eksportu towarów oraz WDT, dostawy towarów  dla których krajem opodatkowania nie jest Polska, sprzedaż energii, usług telekomunikacyjnych.

Reasumując, nie wolno wystawiać noty korygującej, gdy mamy do czynienia ze zmianą kwot na fakturze. Nota korygująca daje mniej możliwości niż faktura korygująca. Tylko faktura korygująca daje możliwość poprawy błędów dotyczących właściwie wszystkich pozycji na fakturze.

Autor: Magda Okroj i Żaneta Dulczykowska, Systim.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

REKLAMA

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA