REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać faktury korygujące przy odwrotnym obciążeniu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Jak rozliczać faktury korygujące przy odwrotnym obciążeniu
Jak rozliczać faktury korygujące przy odwrotnym obciążeniu

REKLAMA

REKLAMA

W działalności gospodarczej często zdarzają się pomyłki podczas wystawiania faktur. Przyczyny występowania pomyłek mogą być różne, np. błąd w cenie, ilości towarów, zastosowanie nieprawidłowej stawki podatku VAT. W niniejszym artykule omówiony zostanie sposób rozliczenia faktur korygujących w sytuacji gdy przedsiębiorca błędnie zastosuje do wystawionej faktury mechanizm odwrotnego obciążenia zamiast podstawowej 23 % stawki podatku VAT.

REKLAMA

Na wstępie, należy krótko wyjaśnić, że mechanizm odwrotnego obciążenia polega na tym, że ciężar rozliczenia podatku należnego przerzucany jest z dostawcy na nabywcę. Sytuacja taka występuje m.in. w przypadku sprzedaży towarów wymienionych w załączniku nr 11 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT), np. prętów stalowych, miedzianych drutów, czy też świadczenia usług budowlanych przez podwykonawcę wskazanych w poz. 2-48 załącznika nr 14 ustawy o VAT.

REKLAMA

Często zdarza się sytuacja, że sprzedawca zakwalifikuje dostawę towarów jako objętą odwrotnym obciążeniem w związku z czym nie wykaże w fakturze kwoty i stawki podatku VAT, lecz zamieści adnotację „odwrotne obciążenie”. Adnotacja taka stanowi dla nabywcy informację, że to on jest obowiązany do rozliczenia podatku należnego z tytułu dokonanej na jego rzecz dostawy towarów. Co jednak gdy w późniejszym czasie okaże się, że kwalifikacja dokonana przez sprzedawcę jest błędna, bowiem sprzedawane przez niego towary nie podlegają reżimowi odwrotnego obciążenia.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dla zobrazowania powyższej sytuacji rozpatrzmy następujący przykład.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Spółka Alfa w styczniu 2018 r. dokonała dostawy towarów. W fakturze dokumentującej tą transakcję Spółka Alfa zastosowała odwrotne obciążenie. Faktura została wystawiona również w styczniu 2018 r. W maju 2018 r. okazało się, że Spółka Alfa błędnie zastosowała w fakturze stawkę odwrotne obciążenie zamiast stawki 23%. W związku z czym Spółka Alfa ma zamiar wystawić fakturę korygującą do ww. faktury z odwrotnym obciążeniem. Spółka ma wątpliwości w jakim okresie rozliczeniowym winna uwzględnić wystawioną w maju 2018 r. fakturę korygująca.

W związku z wystawieniem przez Spółkę Alfa faktury korygującej z tytułu niepoprawnego zastosowania stawki podatku VAT (odwrotnego obciążenia zamiast stawki 23 %) nie powstaje żadna nowa okoliczność wpływająca na zmianę pierwotnie dokonanej dostawy. Poprzez  wystawienie ww. korekty faktury, Spółka dokonuje jedynie naprawienia pomyłki, która nie powinna była wystąpić w momencie rozliczania dostawy towarów i wystawiania dla niej faktury. Dla transakcji dokonanej przez Spółkę Alfa od początku winna być zastosowana podstawowa 23 % stawka podatku VAT.

Wystawiona w maju 2018 r. faktura korygująca naprawia więc błąd pierwotny (istniejący w chwili wystawiania faktury pierwotnej). W związku z powyższym wystawiona w maju 2018 r. faktura korygująca (w zakresie stawki podatku VAT) powinna zostać ujęta w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania dostawy towarów błędnie rozliczonych na zasadzie odwrotnego obciążenia, czyli w przypadku Spółki Alfa w deklaracji podatkowej złożonej za styczeń 2018 r.

Pamiętać przy tym należy, że wystawienie faktury korygującej po kilku miesiącach wiąże się z obowiązkiem sporządzenia korekty deklaracji podatkowej. Spółka Alfa obowiązana będzie zatem dokonać korekty deklaracji podatkowej (jak również ewidencji podatkowej oraz Jednolitego Pliku Kontrolnego) składanej za styczeń 2018 r.

Marcelina Fabia, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA