REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać faktury korygujące przy odwrotnym obciążeniu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Jak rozliczać faktury korygujące przy odwrotnym obciążeniu
Jak rozliczać faktury korygujące przy odwrotnym obciążeniu

REKLAMA

REKLAMA

W działalności gospodarczej często zdarzają się pomyłki podczas wystawiania faktur. Przyczyny występowania pomyłek mogą być różne, np. błąd w cenie, ilości towarów, zastosowanie nieprawidłowej stawki podatku VAT. W niniejszym artykule omówiony zostanie sposób rozliczenia faktur korygujących w sytuacji gdy przedsiębiorca błędnie zastosuje do wystawionej faktury mechanizm odwrotnego obciążenia zamiast podstawowej 23 % stawki podatku VAT.

Na wstępie, należy krótko wyjaśnić, że mechanizm odwrotnego obciążenia polega na tym, że ciężar rozliczenia podatku należnego przerzucany jest z dostawcy na nabywcę. Sytuacja taka występuje m.in. w przypadku sprzedaży towarów wymienionych w załączniku nr 11 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT), np. prętów stalowych, miedzianych drutów, czy też świadczenia usług budowlanych przez podwykonawcę wskazanych w poz. 2-48 załącznika nr 14 ustawy o VAT.

REKLAMA

Często zdarza się sytuacja, że sprzedawca zakwalifikuje dostawę towarów jako objętą odwrotnym obciążeniem w związku z czym nie wykaże w fakturze kwoty i stawki podatku VAT, lecz zamieści adnotację „odwrotne obciążenie”. Adnotacja taka stanowi dla nabywcy informację, że to on jest obowiązany do rozliczenia podatku należnego z tytułu dokonanej na jego rzecz dostawy towarów. Co jednak gdy w późniejszym czasie okaże się, że kwalifikacja dokonana przez sprzedawcę jest błędna, bowiem sprzedawane przez niego towary nie podlegają reżimowi odwrotnego obciążenia.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dla zobrazowania powyższej sytuacji rozpatrzmy następujący przykład.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Spółka Alfa w styczniu 2018 r. dokonała dostawy towarów. W fakturze dokumentującej tą transakcję Spółka Alfa zastosowała odwrotne obciążenie. Faktura została wystawiona również w styczniu 2018 r. W maju 2018 r. okazało się, że Spółka Alfa błędnie zastosowała w fakturze stawkę odwrotne obciążenie zamiast stawki 23%. W związku z czym Spółka Alfa ma zamiar wystawić fakturę korygującą do ww. faktury z odwrotnym obciążeniem. Spółka ma wątpliwości w jakim okresie rozliczeniowym winna uwzględnić wystawioną w maju 2018 r. fakturę korygująca.

W związku z wystawieniem przez Spółkę Alfa faktury korygującej z tytułu niepoprawnego zastosowania stawki podatku VAT (odwrotnego obciążenia zamiast stawki 23 %) nie powstaje żadna nowa okoliczność wpływająca na zmianę pierwotnie dokonanej dostawy. Poprzez  wystawienie ww. korekty faktury, Spółka dokonuje jedynie naprawienia pomyłki, która nie powinna była wystąpić w momencie rozliczania dostawy towarów i wystawiania dla niej faktury. Dla transakcji dokonanej przez Spółkę Alfa od początku winna być zastosowana podstawowa 23 % stawka podatku VAT.

Wystawiona w maju 2018 r. faktura korygująca naprawia więc błąd pierwotny (istniejący w chwili wystawiania faktury pierwotnej). W związku z powyższym wystawiona w maju 2018 r. faktura korygująca (w zakresie stawki podatku VAT) powinna zostać ujęta w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania dostawy towarów błędnie rozliczonych na zasadzie odwrotnego obciążenia, czyli w przypadku Spółki Alfa w deklaracji podatkowej złożonej za styczeń 2018 r.

Pamiętać przy tym należy, że wystawienie faktury korygującej po kilku miesiącach wiąże się z obowiązkiem sporządzenia korekty deklaracji podatkowej. Spółka Alfa obowiązana będzie zatem dokonać korekty deklaracji podatkowej (jak również ewidencji podatkowej oraz Jednolitego Pliku Kontrolnego) składanej za styczeń 2018 r.

Marcelina Fabia, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA