REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Objaśnienia podatkowe MF dot. split payment - najważniejsze konkluzje

Patrycja Kubiesa
Ekspert podatkowy
Objaśnienia podatkowe MF dot. split payment - najważniejsze konkluzje
Objaśnienia podatkowe MF dot. split payment - najważniejsze konkluzje

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 23 grudnia 2019 roku Ministerstwo Finansów [dalej jako: MF] opublikowało objaśnienia podatkowe w sprawie mechanizmu podzielonej płatności. Przedstawiamy najważniejsze tezy tych objaśnień.

Z dniem 1 listopada 2019 roku weszły w życie przepisy o mechanizmie podzielonej płatności [zwane dalej: MPP], które wprowadziły obowiązkowe stosowanie mechanizmu w odniesieniu do:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. transakcji pomiędzy przedsiębiorcami
  2. obejmujących towary lub usługi z załącznika 15 do ustawy o VAT
  3. dotyczące faktur, których wartość przekracza 15 000 złotych.

Już od momentu pojawienia się projektów przepisów, wzbudzały one szereg zainteresowania, ale także niepewności wynikającej z niezbyt jasnych przepisów w odniesieniu do szeregu sytuacji biznesowych z jakimi spotykają się przedsiębiorcy.

Objaśnienia podatkowe, które zostały opublikowane szereg tych niejasności rozwiały, ale nadal pozostawiają wiele problemów po stronie przedsiębiorców. W poniższym artykule postaramy się podsumować najbardziej kluczowe i niestandardowe elementy tego mechanizmu.

Faktura, a transakcja

Od samego początku ustawa o VAT wskazywała i odnosiła się do pojęcia faktury, a nie transakcji, jak ma to miejsce w ustawach o podatkach dochodowych. Pojawiał się jednak problem polegający na sytuacjach wystawienia kilku faktur do jednej transakcji i niepewności do podejścia MF w takich rozwiązaniach. Jak wskazują objaśnienia podatkowe jeżeli mamy na przykład do czynienia z usługami budowlanymi, rozliczanymi jak wskazuje umowa po każdym zakończonym etapie i kwota łączna zamówienia wynosi 30 000 złotych brutto, etapów jest 3 i na każdy z nich wystawiana jest faktura na kwotę 10 000,00 złotych brutto, to nie ma obowiązku stosowania MPP.

REKLAMA

Istotne jest to, że również w tym miejscu objaśnienia podatkowe odnoszą się do umowy. Czemu to takie ważne? Należy pamiętać, że dzielenie zamówienia na faktury powinno wynikać z przyjętego sposobu rozliczenia, a nie w celu obejścia stosowania MPP. Z tego też powodu podnosi się wagę umów w relacjach biznesowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Instrukcje VAT

Polecamy: Biuletyn VAT

Brak adnotacji o MPP na fakturze

Należy pamiętać, iż zgodnie z przepisami ustawy o podatku VAT faktury objęte mechanizmem podzielonej płatności powinny zgodnie z art. 106 ust. 1 pkt 18a.  posiadać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”. W przypadku kiedy wystawca faktury zapomni dodać adnotację, w takim przypadku powinien wystawić fakturę korygującą. Nabywca również może wystawić notę korygującą dotyczącą braku odpowiedniej treści adnotacji co wynika bezpośrednio z brzmienia art. 106k ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 106 ust. 1 pkt 18a.

Dokonywanie płatności na konta komorników

Jak podkreślają objaśnienia podatkowe płatności dokonywane na konto komorników lub organów egzekucyjnych nawet jeśli dotyczą sprzedaży objętej obowiązkowym MPP nie stanowią typowego tytułu płatności. Pojawia się tu nowy tytuł płatności, a mianowicie realizacja egzekucji z zajętej wierzytelności. W takim przypadku obligatoryjny MPP nie ma zastosowania.

Dokonywanie płatności na rzecz podmiotów trzecich likwidujących szkody

W przypadku kiedy ubezpieczyciele dokonują płatności na rzecz podmiotów likwidujących szkody, kiedy to zapłata jest zrealizowaniem odpowiedzialności odszkodowawczej wobec ubezpieczonego, a ubezpieczyciel dokonuje zapłaty zgodnie z treścią faktury dokumentującej naprawienie szkody, nie będzie miał zastosowania obligatoryjny MPP. Wynika to z faktu, iż wypłata taka będzie stanowiła odszkodowanie, a więc specjalny charakter relacji prawnej.

Płatności faktoringowe

Nabywca towarów jest zobowiązany do dokonywania płatności w przypadkach objętych obligatoryjnym MPP do faktora w formie MPP. Jednocześnie faktor może zwolnić się z odpowiedzialności solidarnej jeżeli przekaże kwotę otrzymaną od nabywcy w formie MPP do dostawcy usługi/towaru. Jednak jeśli faktor przekazuje zaliczki na rzecz dostawcy towarów lub usług, mimo, iż w przypadku wykonywanych usług czy dostarczanych towarów dostawca objęty jest obligatoryjnym MPP nie ma obowiązku dokonywania płatności z zastosowaniem MPP gdyż zaliczki te mają charakter finansowania działalności dostawcy.

Kompensaty wielostronne

MF objaśnia także, że kompensaty wynikające z art 498 kodeksu cywilnego są dozwolone i nie stanowią pominięcia przepisów o MPP, jednak jedynie w przypadku gdy mamy do czynienia z dwoma podmiotami. W przypadku kiedy mamy do czynienia z kompensatami wielostronnymi nie można mówić o dopełnieniu obowiązku stosowania MPP.

Płatności walutowe

Przepisy wskazują, iż przelew w walucie należy dokonać w:

  • kwocie odpowiadającej kwocie VAT za pomocą komunikatu przelewu na rachunek VAT w złotówkach, według kwoty VAT wskazanej w złotówkach na fakturze
  • kwocie netto opłacona odrębnym przelewem w obcej walucie lub może być rozliczona w inny sposób.

Zaliczki

Przy dokonywaniu płatności zaliczek należy stosować MPP jeśli będzie to zaliczka na poczet towaru/usługi z załącznika 15 i o wartości faktury przekraczającej 15 000,00 złotych brutto. Zaliczki nie są objęte mechanizmem płatności zbiorczych, dotyczą one jedynie faktur.

Płatności zbiorcze

MF podkreśla ponownie, iż komunikat przelewu zbiorczego musi obejmować wszystkie faktury wystawione dla podatnika w danym okresie od jednego dostawcy i zawierać całą kwotę podatku VAT wykazanego na tych fakturach. Okres nie może być krótszy niż 1 dzień i nie dłuższy niż 1 miesiąc. MF zatem ponownie nie objaśnia co w sytuacjach kiedy możemy najzwyczajniej nie wiedzieć że mamy więcej wystawionych faktur w danym okresie przez dostawcę, bo nie wszystkie do nas wpłynęły. Mając to na uwadze, należy dalej twierdzić, iż podatnik musi się upewniać u wystawcy faktur, że ma komplet faktur z danego okresu albo regulować je odrębnymi zleceniami.

Objaśnienia podatkowe MF w sprawie mechanizmu podzielonej płatności

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA