REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Objaśnienia podatkowe MF dot. split payment - najważniejsze konkluzje

Patrycja Kubiesa
Ekspert podatkowy
Objaśnienia podatkowe MF dot. split payment - najważniejsze konkluzje
Objaśnienia podatkowe MF dot. split payment - najważniejsze konkluzje

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 23 grudnia 2019 roku Ministerstwo Finansów [dalej jako: MF] opublikowało objaśnienia podatkowe w sprawie mechanizmu podzielonej płatności. Przedstawiamy najważniejsze tezy tych objaśnień.

Z dniem 1 listopada 2019 roku weszły w życie przepisy o mechanizmie podzielonej płatności [zwane dalej: MPP], które wprowadziły obowiązkowe stosowanie mechanizmu w odniesieniu do:

REKLAMA

Autopromocja
  1. transakcji pomiędzy przedsiębiorcami
  2. obejmujących towary lub usługi z załącznika 15 do ustawy o VAT
  3. dotyczące faktur, których wartość przekracza 15 000 złotych.

Już od momentu pojawienia się projektów przepisów, wzbudzały one szereg zainteresowania, ale także niepewności wynikającej z niezbyt jasnych przepisów w odniesieniu do szeregu sytuacji biznesowych z jakimi spotykają się przedsiębiorcy.

Objaśnienia podatkowe, które zostały opublikowane szereg tych niejasności rozwiały, ale nadal pozostawiają wiele problemów po stronie przedsiębiorców. W poniższym artykule postaramy się podsumować najbardziej kluczowe i niestandardowe elementy tego mechanizmu.

Faktura, a transakcja

Od samego początku ustawa o VAT wskazywała i odnosiła się do pojęcia faktury, a nie transakcji, jak ma to miejsce w ustawach o podatkach dochodowych. Pojawiał się jednak problem polegający na sytuacjach wystawienia kilku faktur do jednej transakcji i niepewności do podejścia MF w takich rozwiązaniach. Jak wskazują objaśnienia podatkowe jeżeli mamy na przykład do czynienia z usługami budowlanymi, rozliczanymi jak wskazuje umowa po każdym zakończonym etapie i kwota łączna zamówienia wynosi 30 000 złotych brutto, etapów jest 3 i na każdy z nich wystawiana jest faktura na kwotę 10 000,00 złotych brutto, to nie ma obowiązku stosowania MPP.

Istotne jest to, że również w tym miejscu objaśnienia podatkowe odnoszą się do umowy. Czemu to takie ważne? Należy pamiętać, że dzielenie zamówienia na faktury powinno wynikać z przyjętego sposobu rozliczenia, a nie w celu obejścia stosowania MPP. Z tego też powodu podnosi się wagę umów w relacjach biznesowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Instrukcje VAT

Polecamy: Biuletyn VAT

Brak adnotacji o MPP na fakturze

Należy pamiętać, iż zgodnie z przepisami ustawy o podatku VAT faktury objęte mechanizmem podzielonej płatności powinny zgodnie z art. 106 ust. 1 pkt 18a.  posiadać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”. W przypadku kiedy wystawca faktury zapomni dodać adnotację, w takim przypadku powinien wystawić fakturę korygującą. Nabywca również może wystawić notę korygującą dotyczącą braku odpowiedniej treści adnotacji co wynika bezpośrednio z brzmienia art. 106k ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 106 ust. 1 pkt 18a.

Dokonywanie płatności na konta komorników

Jak podkreślają objaśnienia podatkowe płatności dokonywane na konto komorników lub organów egzekucyjnych nawet jeśli dotyczą sprzedaży objętej obowiązkowym MPP nie stanowią typowego tytułu płatności. Pojawia się tu nowy tytuł płatności, a mianowicie realizacja egzekucji z zajętej wierzytelności. W takim przypadku obligatoryjny MPP nie ma zastosowania.

Dokonywanie płatności na rzecz podmiotów trzecich likwidujących szkody

W przypadku kiedy ubezpieczyciele dokonują płatności na rzecz podmiotów likwidujących szkody, kiedy to zapłata jest zrealizowaniem odpowiedzialności odszkodowawczej wobec ubezpieczonego, a ubezpieczyciel dokonuje zapłaty zgodnie z treścią faktury dokumentującej naprawienie szkody, nie będzie miał zastosowania obligatoryjny MPP. Wynika to z faktu, iż wypłata taka będzie stanowiła odszkodowanie, a więc specjalny charakter relacji prawnej.

Płatności faktoringowe

Nabywca towarów jest zobowiązany do dokonywania płatności w przypadkach objętych obligatoryjnym MPP do faktora w formie MPP. Jednocześnie faktor może zwolnić się z odpowiedzialności solidarnej jeżeli przekaże kwotę otrzymaną od nabywcy w formie MPP do dostawcy usługi/towaru. Jednak jeśli faktor przekazuje zaliczki na rzecz dostawcy towarów lub usług, mimo, iż w przypadku wykonywanych usług czy dostarczanych towarów dostawca objęty jest obligatoryjnym MPP nie ma obowiązku dokonywania płatności z zastosowaniem MPP gdyż zaliczki te mają charakter finansowania działalności dostawcy.

Kompensaty wielostronne

MF objaśnia także, że kompensaty wynikające z art 498 kodeksu cywilnego są dozwolone i nie stanowią pominięcia przepisów o MPP, jednak jedynie w przypadku gdy mamy do czynienia z dwoma podmiotami. W przypadku kiedy mamy do czynienia z kompensatami wielostronnymi nie można mówić o dopełnieniu obowiązku stosowania MPP.

Płatności walutowe

Przepisy wskazują, iż przelew w walucie należy dokonać w:

  • kwocie odpowiadającej kwocie VAT za pomocą komunikatu przelewu na rachunek VAT w złotówkach, według kwoty VAT wskazanej w złotówkach na fakturze
  • kwocie netto opłacona odrębnym przelewem w obcej walucie lub może być rozliczona w inny sposób.

Zaliczki

Przy dokonywaniu płatności zaliczek należy stosować MPP jeśli będzie to zaliczka na poczet towaru/usługi z załącznika 15 i o wartości faktury przekraczającej 15 000,00 złotych brutto. Zaliczki nie są objęte mechanizmem płatności zbiorczych, dotyczą one jedynie faktur.

Płatności zbiorcze

MF podkreśla ponownie, iż komunikat przelewu zbiorczego musi obejmować wszystkie faktury wystawione dla podatnika w danym okresie od jednego dostawcy i zawierać całą kwotę podatku VAT wykazanego na tych fakturach. Okres nie może być krótszy niż 1 dzień i nie dłuższy niż 1 miesiąc. MF zatem ponownie nie objaśnia co w sytuacjach kiedy możemy najzwyczajniej nie wiedzieć że mamy więcej wystawionych faktur w danym okresie przez dostawcę, bo nie wszystkie do nas wpłynęły. Mając to na uwadze, należy dalej twierdzić, iż podatnik musi się upewniać u wystawcy faktur, że ma komplet faktur z danego okresu albo regulować je odrębnymi zleceniami.

Objaśnienia podatkowe MF w sprawie mechanizmu podzielonej płatności

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja?

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja? Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował we wtorkowym komunikacie, że w grudniu przedsiębiorcy złożyli już ponad 46,9 tys. wniosków na styczeń 2025 r.

Faktura korygująca: jak długo można ją wystawić. Kiedy mija 5-letnie przedawnienie?

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Kasa fiskalna w działalności nierejestrowanej. Ulga na zakup kasy: warunki i zasady zwrotu pieniędzy

Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną podlega takim samym regułom rozliczania VAT jak każdy inny podatnik. Dlatego może być zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na kasie, nawet jeśli działalność nierejestrowana korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT, to powinna nabyć kasę i rozpocząć ewidencjonowanie w określonych przepisami terminach. Jeśli dochowa wszystkich wymienionych w przepisach warunków, będzie mogła skorzystać z ulgi na zakup kasy online.

Brak NIP na paragonie fiskalnym. Czy można to uzupełnić i wystawić nabywcy fakturę do paragonu?

Podatnik omyłkowo zaewidencjonował sprzedaż na kasie fiskalnej i wydał nabywcy paragon bez numeru NIP. Czy sprzedawca jest uprawniony zaewidencjonować tę pomyłkę w rejestrze korekt? Czy będzie mógł wystawić fakturę VAT z numerem NIP kontrahenta? 

REKLAMA