REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompleksowe usługi mechaniczne (naprawy pojazdów) a obowiązek umieszczenia na fakturze dopisku „mechanizm podzielonej płatności”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Brzostowska
Konsultant podatkowy
Kompleksowe usługi mechaniczne (naprawy pojazdów) a obowiązek umieszczenia na fakturze dopisku „mechanizm podzielonej płatności”
Kompleksowe usługi mechaniczne (naprawy pojazdów) a obowiązek umieszczenia na fakturze dopisku „mechanizm podzielonej płatności”

REKLAMA

REKLAMA

Znowelizowane brzmienie ustawy o podatku od towarów i usług nakłada na podatników co raz więcej obowiązków. Ustawodawca wprowadził przepisy, w których stosowanie podzielonej płatności w wielu przypadkach nie jest fakultatywne jak było do 1 listopada 2019 roku a stało się obowiązkowe. Podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów lub usług z załącznika nr 15 ustawy o VAT a wartość faktury opiewa na kwotę co najmniej 15 000 zł, obowiązani są umieścić na fakturze adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.

Płatności z tytułu wystawianych faktur za usługi serwisowe a MPP

Z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej wystąpiła Spółka, której przedmiotem działalności są usługi serwisowe w zakresie naprawy pojazdów. Spółka wystawia faktury za usługi serwisowe, na które składa się robocizna oraz użyte do tej usługi części do pojazdów samochodowych. Sprzedaż jest dokumentowana fakturami VAT, na których w osobnych pozycjach wyszczególnione są koszty robocizny i koszty materiałów (części samochodowych). Podatnik miał wątpliwości, czy wyodrębnienie na fakturze pozycji dotyczących zużytych części powoduje u niego obowiązki związane z MPP. Zgodnie z załącznikiem nr 15 ustawy o podatku od towarów i usług części do pojazdów samochodowych sklasyfikowane PKWiU – 45.31.1; 45.32.1; 45.32.2 podlegają pod obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności.

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem Spółki „nie dokonuje ona sprzedaży części do pojazdów, a jedynie świadczy usługi serwisowe, w skład których wchodzą te części. Następuje zużycie tych części do wykonania usługi serwisowej. W związku z tym, zdaniem Spółki, nie ma tutaj zastosowania art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług i Spółka nie jest zobowiązana do umieszczania na fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”. Co za tym idzie, w przypadku wystawienia faktury za usługę serwisową, na której wyszczególnione użyte do jej wykonania części przekroczą wartość 15.000,00 zł brutto bez zawarcia na tej fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” i w przypadku gdy nabywca nie dokona zapłaty tzw. podzieloną płatnością nie podlega karze, o której mowa w art. 106e ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.”

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

Dyrektor KIS w interpretacji 0112-KDIL2-1.4012.451.2019.1.MK z 12 grudnia 2019 roku przypomniał, że obowiązek umieszczania na fakturze dopisku „mechanizm podzielonej płatności” występuje w przypadkach enumeratywnie wymienionych w ustawie. Załącznik nr 15 zawiera katalog zamknięty towarów i usług, do których zastosowanie ma MPP. Spółka dokonuje usługi serwisowej, polegającej na naprawie pojazdów, a ta nie podlega pod obowiązkowy split payment. Dyrektor KIS zwrócił również uwagę, że skoro spółka wykonuje jedynie usługę serwisową to tylko ona powinna znaleźć się na fakturze jako przedmiot opodatkowania, a ewentualne zużyte części czy wartość robocizny mogą znaleźć się na fakturze, ale jako elementy dodatkowe np. w części informacyjnej faktury lub w osobnym dokumencie np. w kosztorysie. „Faktura jest dokumentem sformalizowanym mającym odzwierciedlać faktyczne zaistniałe zdarzenie gospodarcze i faktura nie może wprowadzać w błąd. Tym samym, na fakturze dokumentującej świadczenie usług nie powinny figurować jako przedmiot sprzedaży towary zużyte przy jej świadczeniu, jeśli nie były one przedmiotem odrębnej sprzedaży tylko elementem świadczenia kompleksowego”.

Podsumowując, jeżeli usługa serwisowa naprawy pojazdów jest usługą kompleksową, a zużyte części są niezbędne do jej wykonania, to na fakturze nie należy wyszczególniać osobnych pozycji jako przedmiot sprzedaży. Sprzedawca w takim przypadku nie ma również obowiązku zawierać adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monika M. Brzostowska

Polecamy: Biała lista podatników

Polecamy: Instrukcje VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA