REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompleksowe usługi mechaniczne (naprawy pojazdów) a obowiązek umieszczenia na fakturze dopisku „mechanizm podzielonej płatności”

Monika Brzostowska
Konsultant podatkowy
Kompleksowe usługi mechaniczne (naprawy pojazdów) a obowiązek umieszczenia na fakturze dopisku „mechanizm podzielonej płatności”
Kompleksowe usługi mechaniczne (naprawy pojazdów) a obowiązek umieszczenia na fakturze dopisku „mechanizm podzielonej płatności”

REKLAMA

REKLAMA

Znowelizowane brzmienie ustawy o podatku od towarów i usług nakłada na podatników co raz więcej obowiązków. Ustawodawca wprowadził przepisy, w których stosowanie podzielonej płatności w wielu przypadkach nie jest fakultatywne jak było do 1 listopada 2019 roku a stało się obowiązkowe. Podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów lub usług z załącznika nr 15 ustawy o VAT a wartość faktury opiewa na kwotę co najmniej 15 000 zł, obowiązani są umieścić na fakturze adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.

Płatności z tytułu wystawianych faktur za usługi serwisowe a MPP

Z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej wystąpiła Spółka, której przedmiotem działalności są usługi serwisowe w zakresie naprawy pojazdów. Spółka wystawia faktury za usługi serwisowe, na które składa się robocizna oraz użyte do tej usługi części do pojazdów samochodowych. Sprzedaż jest dokumentowana fakturami VAT, na których w osobnych pozycjach wyszczególnione są koszty robocizny i koszty materiałów (części samochodowych). Podatnik miał wątpliwości, czy wyodrębnienie na fakturze pozycji dotyczących zużytych części powoduje u niego obowiązki związane z MPP. Zgodnie z załącznikiem nr 15 ustawy o podatku od towarów i usług części do pojazdów samochodowych sklasyfikowane PKWiU – 45.31.1; 45.32.1; 45.32.2 podlegają pod obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności.

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem Spółki „nie dokonuje ona sprzedaży części do pojazdów, a jedynie świadczy usługi serwisowe, w skład których wchodzą te części. Następuje zużycie tych części do wykonania usługi serwisowej. W związku z tym, zdaniem Spółki, nie ma tutaj zastosowania art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług i Spółka nie jest zobowiązana do umieszczania na fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”. Co za tym idzie, w przypadku wystawienia faktury za usługę serwisową, na której wyszczególnione użyte do jej wykonania części przekroczą wartość 15.000,00 zł brutto bez zawarcia na tej fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” i w przypadku gdy nabywca nie dokona zapłaty tzw. podzieloną płatnością nie podlega karze, o której mowa w art. 106e ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.”

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

Dyrektor KIS w interpretacji 0112-KDIL2-1.4012.451.2019.1.MK z 12 grudnia 2019 roku przypomniał, że obowiązek umieszczania na fakturze dopisku „mechanizm podzielonej płatności” występuje w przypadkach enumeratywnie wymienionych w ustawie. Załącznik nr 15 zawiera katalog zamknięty towarów i usług, do których zastosowanie ma MPP. Spółka dokonuje usługi serwisowej, polegającej na naprawie pojazdów, a ta nie podlega pod obowiązkowy split payment. Dyrektor KIS zwrócił również uwagę, że skoro spółka wykonuje jedynie usługę serwisową to tylko ona powinna znaleźć się na fakturze jako przedmiot opodatkowania, a ewentualne zużyte części czy wartość robocizny mogą znaleźć się na fakturze, ale jako elementy dodatkowe np. w części informacyjnej faktury lub w osobnym dokumencie np. w kosztorysie. „Faktura jest dokumentem sformalizowanym mającym odzwierciedlać faktyczne zaistniałe zdarzenie gospodarcze i faktura nie może wprowadzać w błąd. Tym samym, na fakturze dokumentującej świadczenie usług nie powinny figurować jako przedmiot sprzedaży towary zużyte przy jej świadczeniu, jeśli nie były one przedmiotem odrębnej sprzedaży tylko elementem świadczenia kompleksowego”.

Podsumowując, jeżeli usługa serwisowa naprawy pojazdów jest usługą kompleksową, a zużyte części są niezbędne do jej wykonania, to na fakturze nie należy wyszczególniać osobnych pozycji jako przedmiot sprzedaży. Sprzedawca w takim przypadku nie ma również obowiązku zawierać adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monika M. Brzostowska

Polecamy: Biała lista podatników

Polecamy: Instrukcje VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów objaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu nawet, gdy prowadzi firmę

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

REKLAMA

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA