REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompleksowe usługi mechaniczne (naprawy pojazdów) a obowiązek umieszczenia na fakturze dopisku „mechanizm podzielonej płatności”

Monika Brzostowska
Konsultant podatkowy
Kompleksowe usługi mechaniczne (naprawy pojazdów) a obowiązek umieszczenia na fakturze dopisku „mechanizm podzielonej płatności”
Kompleksowe usługi mechaniczne (naprawy pojazdów) a obowiązek umieszczenia na fakturze dopisku „mechanizm podzielonej płatności”

REKLAMA

REKLAMA

Znowelizowane brzmienie ustawy o podatku od towarów i usług nakłada na podatników co raz więcej obowiązków. Ustawodawca wprowadził przepisy, w których stosowanie podzielonej płatności w wielu przypadkach nie jest fakultatywne jak było do 1 listopada 2019 roku a stało się obowiązkowe. Podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów lub usług z załącznika nr 15 ustawy o VAT a wartość faktury opiewa na kwotę co najmniej 15 000 zł, obowiązani są umieścić na fakturze adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.

Płatności z tytułu wystawianych faktur za usługi serwisowe a MPP

Z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej wystąpiła Spółka, której przedmiotem działalności są usługi serwisowe w zakresie naprawy pojazdów. Spółka wystawia faktury za usługi serwisowe, na które składa się robocizna oraz użyte do tej usługi części do pojazdów samochodowych. Sprzedaż jest dokumentowana fakturami VAT, na których w osobnych pozycjach wyszczególnione są koszty robocizny i koszty materiałów (części samochodowych). Podatnik miał wątpliwości, czy wyodrębnienie na fakturze pozycji dotyczących zużytych części powoduje u niego obowiązki związane z MPP. Zgodnie z załącznikiem nr 15 ustawy o podatku od towarów i usług części do pojazdów samochodowych sklasyfikowane PKWiU – 45.31.1; 45.32.1; 45.32.2 podlegają pod obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności.

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem Spółki „nie dokonuje ona sprzedaży części do pojazdów, a jedynie świadczy usługi serwisowe, w skład których wchodzą te części. Następuje zużycie tych części do wykonania usługi serwisowej. W związku z tym, zdaniem Spółki, nie ma tutaj zastosowania art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług i Spółka nie jest zobowiązana do umieszczania na fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”. Co za tym idzie, w przypadku wystawienia faktury za usługę serwisową, na której wyszczególnione użyte do jej wykonania części przekroczą wartość 15.000,00 zł brutto bez zawarcia na tej fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” i w przypadku gdy nabywca nie dokona zapłaty tzw. podzieloną płatnością nie podlega karze, o której mowa w art. 106e ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.”

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

Dyrektor KIS w interpretacji 0112-KDIL2-1.4012.451.2019.1.MK z 12 grudnia 2019 roku przypomniał, że obowiązek umieszczania na fakturze dopisku „mechanizm podzielonej płatności” występuje w przypadkach enumeratywnie wymienionych w ustawie. Załącznik nr 15 zawiera katalog zamknięty towarów i usług, do których zastosowanie ma MPP. Spółka dokonuje usługi serwisowej, polegającej na naprawie pojazdów, a ta nie podlega pod obowiązkowy split payment. Dyrektor KIS zwrócił również uwagę, że skoro spółka wykonuje jedynie usługę serwisową to tylko ona powinna znaleźć się na fakturze jako przedmiot opodatkowania, a ewentualne zużyte części czy wartość robocizny mogą znaleźć się na fakturze, ale jako elementy dodatkowe np. w części informacyjnej faktury lub w osobnym dokumencie np. w kosztorysie. „Faktura jest dokumentem sformalizowanym mającym odzwierciedlać faktyczne zaistniałe zdarzenie gospodarcze i faktura nie może wprowadzać w błąd. Tym samym, na fakturze dokumentującej świadczenie usług nie powinny figurować jako przedmiot sprzedaży towary zużyte przy jej świadczeniu, jeśli nie były one przedmiotem odrębnej sprzedaży tylko elementem świadczenia kompleksowego”.

Podsumowując, jeżeli usługa serwisowa naprawy pojazdów jest usługą kompleksową, a zużyte części są niezbędne do jej wykonania, to na fakturze nie należy wyszczególniać osobnych pozycji jako przedmiot sprzedaży. Sprzedawca w takim przypadku nie ma również obowiązku zawierać adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monika M. Brzostowska

Polecamy: Biała lista podatników

Polecamy: Instrukcje VAT

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA