REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy split payment a zapłata należności w walutach obcych

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Obowiązkowy split payment a zapłata należności w walutach obcych
Obowiązkowy split payment a zapłata należności w walutach obcych

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie od 1 listopada 2019 r. obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności (MPP, split payment) pociąga za sobą zmiany dla szerokiego grona podmiotów. Do nowych regulacji muszą się dostosować m.in. podatnicy dokonujący płatności w walutach obcych.

Płatności w walutach obcych a VAT – zasada ogólna

Generalnie, sprzedawca i kupujący mają swobodę w ustaleniu waluty, w jakiej nastąpić ma zapłata wynagrodzenia za towar lub usługę. Regulowanie należności w walucie innej niż złote jest w pełni dopuszczalne – prawo podatkowe nie stoi temu na przeszkodzie.

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik musi jedynie wziąć pod uwagę, że w świetle z art. 106e ust. 11 ustawy o VAT, kwoty podatku na fakturze wykazuje się w złotych. Kwoty podatku wyrażone w walucie obcej wykazuje się w złotych przy zastosowaniu zasad przeliczania na złote przyjętych dla przeliczania kwot stosowanych do określenia podstawy opodatkowania.

Wartość VAT na fakturze musi być więc przeliczona na złote – na potrzeby rozliczenia podatku. Wykazanie kwoty podatku w złotych nie oznacza jednakże, żeby nie można było uregulować całości należności (kwoty brutto) w walucie obcej.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Split payment a płatność w walutach obcych

Zgodnie z art. 108a ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT. Split payment sprowadza się więc do tego, że wartość podatku jest przelewana w złotych na rachunek VAT sprzedawcy – prowadzony do rachunku rozliczeniowego w walucie polskiej (art. 62a Prawa bankowego). Należy więc podkreślić, że mechanizm podzielonej płatności nie może mieć miejsca, jeśli zapłata całości należności następuje w walucie obcej (rachunek VAT jest prowadzony bowiem jedynie do rachunku rozliczeniowego w złotych). Przynajmniej wartość podatku musi być więc zapłacona w walucie polskiej.

Do tej pory stosowanie MPP było w pełni dobrowolne – zależało od woli nabywcy (usługobiorcy). Przyjęcie przez strony konieczności uregulowania należności w walutach obcych wykluczało tę możliwość.

Ewentualnym wyjściem może być dokonywanie zapłaty w sposób dwutorowy:

1. Uiszczenie odrębnie kwoty VAT (przy zastosowaniu przelewu bankowego właściwego dla split paymentu) – na rachunek rozliczeniowy prowadzony w złotych.

2. Uregulowanie wartości netto w walucie obcej, np. poprzez przelew na konto walutowe.

Taki sposób postępowania jest dopuszczalny przez przepisy podatkowe. Jego zastosowanie nie będzie jednak możliwe, jeżeli strony przewidziały bezwzględną konieczność uregulowania całej należności w walucie innej niż złote.

Obowiązkowy split payment

Obowiązujący split payment, obejmujący towary i usługi z załącznika nr 15 do ustawy o VAT, jeżeli należność z faktury przekracza 15.000 zł, wymusi zmiany wśród podatników rozliczających się do tej pory w walucie obcej.

Wartość podatku będzie bowiem musiała być przelewana w złotych na rachunek VAT sprzedawcy. Kupujący i sprzedawca, którzy do tej pory rozliczali tego rodzaju transakcje w walucie obcej staną przed koniecznością wyboru:

1.  Przejść na rozliczenie w złotych. W ten sposób nabywca będzie mógł uregulować należność przy pomocy jednego przelewu w odniesieniu do całości zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

2.  Uregulować wartość podatku w złotych, a kwotę netto w walucie obcej. Wartość VAT będzie przesłana na rachunek rozliczeniowy prowadzony w złotych poprzez przelew właściwy dla MPP. Kwota netto będzie natomiast przedmiotem zwykłego przelewu walucie obcej na rachunek walutowy. W ten sposób do rozliczenia jednej należności będą jednakże potrzebne dwa rachunki bankowe.

Michał Samborski, doradca podatkowy ECDP sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy podczas realizacji projektów unijnych: formalne, merytoryczne, finansowe, proceduralne

Realizacja projektów dofinansowanych z funduszy europejskich to dla wielu przedsiębiorców i instytucji ogromna szansa na rozwój i wzrost konkurencyjności. Jednak pozytywna decyzja o dofinansowaniu to dopiero pierwszy krok na drodze do osiągnięcia sukcesu, a kolejne fazy projektu niosą ze sobą szereg wyzwań mogących zaważyć na powodzeniu całego przedsięwzięcia. Warto więc wiedzieć, jakie błędy najczęściej popełniają firmy podczas realizacji projektów unijnych oraz jak ich unikać.

Do 400 tys. zł dotacji dla rzemieślników ze Śląska. Wnioski na początku 2025 r. Jakie kryteria trzeba spełniać?

Na początku 2025 roku Śląskie Centrum Przedsiębiorczości planuje ogłosić nabór na dotację dla rzemieślników zainteresowanych rozwojem prowadzonej działalności. 

Klient chce fakturę a nie zwrócił paragonu. Czy mimo to można mu wystawić?

Czy do wystawianych faktur sprzedający za pomocą kasy fiskalnej musi dołączać kopie paragonów z kasy fiskalnej? Co w sytuacji, gdy do faktur nie są dołączane kopie paragonów z kasy fiskalnej? Prowadzę kiosk handlowy i wystawiam miesięcznie kilka zbiorczych faktur z danego miesiąca, do których nie dołączam kopii paragonów, gdyż klienci ich nie zwracają. Czy to prawidłowa praktyka?

Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

REKLAMA

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Ulga IP Box w 2025 r. Ministerstwo Finansów potwierdza, że idą zmiany w przepisach podatkowych

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia a kwota wolna od podatku

Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

REKLAMA

Nawet o 10% drożej za leczenie zębów w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Potrzebne są jednak zmiany

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że większość polskich przedsiębiorstw zna ten instrument, pomimo to tylko niewielka część firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

REKLAMA