REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy split payment a zapłata należności w walutach obcych

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Obowiązkowy split payment a zapłata należności w walutach obcych
Obowiązkowy split payment a zapłata należności w walutach obcych

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie od 1 listopada 2019 r. obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności (MPP, split payment) pociąga za sobą zmiany dla szerokiego grona podmiotów. Do nowych regulacji muszą się dostosować m.in. podatnicy dokonujący płatności w walutach obcych.

Płatności w walutach obcych a VAT – zasada ogólna

Generalnie, sprzedawca i kupujący mają swobodę w ustaleniu waluty, w jakiej nastąpić ma zapłata wynagrodzenia za towar lub usługę. Regulowanie należności w walucie innej niż złote jest w pełni dopuszczalne – prawo podatkowe nie stoi temu na przeszkodzie.

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik musi jedynie wziąć pod uwagę, że w świetle z art. 106e ust. 11 ustawy o VAT, kwoty podatku na fakturze wykazuje się w złotych. Kwoty podatku wyrażone w walucie obcej wykazuje się w złotych przy zastosowaniu zasad przeliczania na złote przyjętych dla przeliczania kwot stosowanych do określenia podstawy opodatkowania.

Wartość VAT na fakturze musi być więc przeliczona na złote – na potrzeby rozliczenia podatku. Wykazanie kwoty podatku w złotych nie oznacza jednakże, żeby nie można było uregulować całości należności (kwoty brutto) w walucie obcej.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Split payment a płatność w walutach obcych

Zgodnie z art. 108a ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT. Split payment sprowadza się więc do tego, że wartość podatku jest przelewana w złotych na rachunek VAT sprzedawcy – prowadzony do rachunku rozliczeniowego w walucie polskiej (art. 62a Prawa bankowego). Należy więc podkreślić, że mechanizm podzielonej płatności nie może mieć miejsca, jeśli zapłata całości należności następuje w walucie obcej (rachunek VAT jest prowadzony bowiem jedynie do rachunku rozliczeniowego w złotych). Przynajmniej wartość podatku musi być więc zapłacona w walucie polskiej.

Do tej pory stosowanie MPP było w pełni dobrowolne – zależało od woli nabywcy (usługobiorcy). Przyjęcie przez strony konieczności uregulowania należności w walutach obcych wykluczało tę możliwość.

Ewentualnym wyjściem może być dokonywanie zapłaty w sposób dwutorowy:

1. Uiszczenie odrębnie kwoty VAT (przy zastosowaniu przelewu bankowego właściwego dla split paymentu) – na rachunek rozliczeniowy prowadzony w złotych.

2. Uregulowanie wartości netto w walucie obcej, np. poprzez przelew na konto walutowe.

Taki sposób postępowania jest dopuszczalny przez przepisy podatkowe. Jego zastosowanie nie będzie jednak możliwe, jeżeli strony przewidziały bezwzględną konieczność uregulowania całej należności w walucie innej niż złote.

Obowiązkowy split payment

Obowiązujący split payment, obejmujący towary i usługi z załącznika nr 15 do ustawy o VAT, jeżeli należność z faktury przekracza 15.000 zł, wymusi zmiany wśród podatników rozliczających się do tej pory w walucie obcej.

Wartość podatku będzie bowiem musiała być przelewana w złotych na rachunek VAT sprzedawcy. Kupujący i sprzedawca, którzy do tej pory rozliczali tego rodzaju transakcje w walucie obcej staną przed koniecznością wyboru:

1.  Przejść na rozliczenie w złotych. W ten sposób nabywca będzie mógł uregulować należność przy pomocy jednego przelewu w odniesieniu do całości zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

2.  Uregulować wartość podatku w złotych, a kwotę netto w walucie obcej. Wartość VAT będzie przesłana na rachunek rozliczeniowy prowadzony w złotych poprzez przelew właściwy dla MPP. Kwota netto będzie natomiast przedmiotem zwykłego przelewu walucie obcej na rachunek walutowy. W ten sposób do rozliczenia jednej należności będą jednakże potrzebne dwa rachunki bankowe.

Michał Samborski, doradca podatkowy ECDP sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA