REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy split payment od 1 listopada 2019 r. - konieczny firmowy rachunek rozliczeniowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązkowy split payment od 1 listopada 2019 r. - konieczny firmowy rachunek rozliczeniowy
Obowiązkowy split payment od 1 listopada 2019 r. - konieczny firmowy rachunek rozliczeniowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem listopada br. w życie wchodzą przepisy dotyczące obligatoryjnego split paymentu. Nowelizacja ta wiąże się z jedną nieoczekiwaną zmianą – koniecznością posiadania rachunku firmowego. Co warte odnotowania, obowiązek ten może dotyczyć również sporej części mikroprzedsiębiorców, w tym podmiotów prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, choćby tych nabywających paliwo.

Kiedy stosować mechanizm podzielonej płatności?

Od 1 listopada 2019 r. podatnicy dokonujący zapłaty za nabyte towary i usługi wskazane w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi przynajmniej 15.000 zł brutto będą musieli zastosować mechanizm split payment (MPP). Wskutek tego zrealizowany przez nich przelew zostanie podzielony – kwota netto trafi na rachunek rozliczeniowy kontrahenta, zaś kwota podatku na specjalny rachunek VAT (art. 108 ust. 1a ustawy o VAT). 

REKLAMA

Kto musi wybrać się do banku?

Co istotne, podatnicy dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi wymienione w załączniku nr 15 zostaną zmuszeni do posiadania rachunku rozliczeniowego, o którym mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., lub imiennego rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej otwartego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (w walucie polskiej). Ten sam obowiązek dotyczyć ma podatników VAT nabywających towary i usługi ujęte w przedmiotowym załączniku (art. 108e ustawy o VAT).

Tankujesz – musisz posiadać rachunek firmowy

Warto przy tym zauważyć, że w załączniku nr 15 wyszczególniono m.in. usługi budowlane, sprzęt elektroniczny (w tym komputery i telefony komórkowe), surowce wtórne, niektóre części samochodowe, ale także benzyny silnikowe, oleje napędowe, gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca nabywający w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, np. paliwo do samochodu, od listopada 2019 r. musi również posiadać rachunek firmowy. Jeśli dotychczas posługiwał się tylko kontem prywatnym, zasadniczo powinien wybrać się do banku (lub SKOKu) w celu otwarcia rachunku na potrzeby działalności gospodarczej.

Obowiązek na wyrost?

Z omawianej regulacji wynika, że każdy podmiot spełniający definicję podatnika VAT (bez względu na to, czy jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, czy też ma status podatnika zwolnionego), który sprzedaje bądź nabywa towary lub usługi z załącznika nr 15 musi posiadać rachunek firmowy. Wymóg ten jest niezależny od wartości zrealizowanych transakcji. Może zatem okazać się, że na podstawie ww. przepisów podatnik zostanie zobligowany do otwarcia konta firmowego wraz z powiązanym rachunkiem VAT, jednak w praktyce nigdy sam nie zastosuje MPP ani nie odbierze takiej podzielonej płatności. Split payment dotyczy bowiem obligatoryjnie tylko faktur na wartość 15.000 zł brutto lub więcej.

Rachunek firmowy to dodatkowe koszty, które w opisanej sytuacji nie do końca mają uzasadnienie gospodarcze. Trudno więc uwierzyć, że intencją ustawodawcy było wprowadzenie tylnym wejściem bezwzględnego obowiązku posiadania rachunku firmowego również dla mikroprzedsiębiorców. Tym bardziej, że sam brak takiego konta nie wiąże się, póki co, z żadną karą. Dało się już słyszeć zapowiedzi ze strony MF, że nie będzie sankcji w tym zakresie dla podatników VAT, jeśli mają pewność, że zakupy towarów lub usług z załącznika nr 15 nie osiągną u nich limitu obligującego do stosowania MPP. Niemniej, art. 108e ustawy o VAT w obecnym brzmieniu może rodzić poważne wątpliwości w praktyce. Trzeba mieć zatem nadzieję, że przepis ten zostanie wkrótce zmieniony, tak by usunąć tę niejasność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Split payment od 1 listopada 2019 r.

Posiadanie firmowego konta może mieć jednak sens

Tak czy inaczej, należy pamiętać, że dla dostawców i usługodawców (również mikroprzedsiębiorców)  zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni oraz ich klientów praktyczny wymiar posiadania rachunku firmowego może jednak ujawnić się w bardziej zdecydowany sposób z uwagi na przepisy, które wejdą w życie 1 stycznia 2020 r. Regulacje te nakazują bowiem wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów wydatki – opłacone na inny  rachunek podatnika VAT czynnego niż ujęty w wykazie podatników na dzień zlecenia przelewu – w zakresie transakcji między przedsiębiorcami, których wartość przekracza 15.000 zł brutto. Aby zagwarantować kontrahentom możliwość rozliczenia takich wydatków w kosztach, podatnik VAT czynny (dostawca towarów lub usługodawca) powinien być w stanie przyjmować płatności od nabywców na rachunek firmowy zgłoszony do białej listy VAT.

Ewelina Jankowska

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA