REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć obowiązkowej podzielonej płatności - dzielenie zakupów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak uniknąć obowiązkowej podzielonej płatności - dzielenie zakupów
Jak uniknąć obowiązkowej podzielonej płatności - dzielenie zakupów

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy po 1 listopada 2019 r. będą dzielić zakupy tak, aby kwoty na fakturach nie przekraczały brutto 15 tys. zł - unikną obowiązku zapłaty w podzielonej płatności. Jednak spowoduje to automatycznie powstanie solidarnej odpowiedzialności nabywcy za rozliczenie VAT od tych transkacji przez sprzedawcę. Takie stanowisko w sprawie dzielenia zakupów potwierdziło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania Dziennika Gazety Prawnej.

Odpowiedź Ministerstwa Finansów na pytania DGP:

Określony w ustawie limit 15 tys. zł dotyczy kwoty brutto wykazanej na fakturze. Jeżeli zatem podatnik kupi towary wymienione w załączniku nr 15 do ustawy na jedną fakturę i wartość wskazana w tej fakturze będzie niższa niż 15 tys. zł, a towary spoza tego załącznika – na drugą fakturę, to nie musi w takim przypadku stosować mechanizmu podzielonej płatności. Należy jednak pamiętać, że MPP daje poczucie bezpieczeństwa transakcji i mieć również na uwadze dochowanie należytej staranności przez podatnika.

REKLAMA

Obowiązkowego split payment dla niektórych branż wchodzi w życie już za niecały miesiąc (od 1 listopada br.). Eksperci już wcześniej sugerowali, że przedsiębiorcy będą dzielić zakupy, by uniknąć podzielonej płatności. Teraz potwierdził to resort finansów. Nie zawsze jednak takie dzielenie zakupów może być z korzyścią dla kupującego.

Polecamy: VAT Zmiany od 1 września i 1 listopada 2019 r.

Polecamy: Split payment od 1 listopada 2019 r.

Liczy się kwota na fakturze

Przypomnijmy, że od 1 listopada 2019 r. nabywca będzie musiał regulować zapłatę w podzielonej płatności, jeżeli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kwota brutto faktury będzie przekraczać 15 tys. zł, i
  • choćby jedna pozycja na fakturze będzie dotyczyć towarów lub usług z załącznika nr 15 do ustawy o VAT (towary i usługi wrażliwe).

REKLAMA

To oznacza, że nawet gdy faktura będzie zawierała tylko jedną pozycję wymienioną w załączniku nr 15 (np. na kwotę 1 tys. zł), ale należność (brutto) z całej faktury przekroczy 15 tys. zł, sprzedawca będzie musiał zamieścić dopisek: „mechanizm podzielonej płatności”.

Co w takiej sytuacji ma zrobić kupujący? Na pewno będzie musiał zapłacić metodą podzielonej płatności (MPP) za towary i usługi „wrażliwe”. A co z resztą zakupów? W odniesieniu do nich split payment będzie dobrowolny. To oznacza, że będzie można zapłacić za nie metodą podzielonej płatności, lecz nie będzie takiego obowiązku. To będzie wybór nabywcy, czy chce sobie uprościć życie i opłacić całość faktury w split paymencie.

W praktyce bowiem to sprzedawcy powinno bardziej zależeć na tym, by kupujący zapłacił w ten sposób tylko za towary i usługi wymienione w załączniku nr 15, a resztę przelał na zwykłe konto rozliczeniowe.

Można podzielić

Z odpowiedzi MF wynika jednak, że będzie można dzielić zakupy w ten sposób, by na jednej fakturze znalazły się tylko towary i usługi z załącznika nr 15, a na drugiej – pozostałe, nieobjęte obowiązkowym split paymentem.

W takiej sytuacji, jeżeli wartość towarów i usług „wrażliwych” wskazana na jednej fakturze, będzie niższa niż 15 tys. zł, kupujący w ogóle nie będzie musiał stosować mechanizmu podzielonej płatności – wynika z odpowiedzi MF.

– Stanowisko MF z pewnością ucieszy wielu przedsiębiorców – komentuje Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy i partner w KNDP.

Ekspert wskazuje, że podział zakupów w celu wykazania ich na odrębnych fakturach, wystawianych na kwoty brutto poniżej 15 tys. zł, pozwoli np. płacić za towary „wrażliwe” kartą płatniczą. Takiej możliwości nie ma, gdy kwota na fakturze przekroczy 15 tys. zł. Konieczny jest przelew na konto.

Solidarna odpowiedzialność

Resort finansów przypomina jednak, że model podzielonej płatności daje poczucie bezpieczeństwa transakcji. To jeden ze sposobów dochowania należytej staranności.

Na to samo zwracają uwagę eksperci. Przypominają, że gdy kwota brutto na fakturze będzie mniejsza niż 15 tys. zł, pojawi się solidarna odpowiedzialność nabywcy za VAT sprzedawcy.

– Trzeba więc ocenić ryzyko. Jeżeli kupujemy towary lub usługi od swojego wieloletniego kontrahenta, to niebezpieczeństwo, że nagle nie rozliczy on swojego VAT, jest pewnie raczej niewielkie – mówi Tomasz Michalik, doradca podatkowy i partner w MDDP.

Co innego jednak, gdy sprzedawca ma problemy z rozliczaniem VAT. W takim wypadku dzielenie zakupów na mniejsze kwoty będzie okolicznością, która może obciążyć nabywcę.

Andrzej Nikończyk zwraca uwagę na to, że warunkiem solidarnej odpowiedzialności jest, by nabywca miał uzasadnione podejrzenie, iż jego dostawca nie wpłaci VAT do urzędu skarbowego.

REKLAMA

– Można się spodziewać, że organy podatkowe będą traktowały podział faktur w celu uniknięcia split paymentu za okoliczność przemawiającą na niekorzyść kupującego. A w przypadku nadużyć czy oszustw może to przesądzić o braku dobrej wiary. Organy mogą więc uznać takiego nabywcę za świadomego uczestnika transakcji – ostrzega Andrzej Nikończyk.

Podobnie uważa Krystian Łatka, doradca podatkowy z Instytutu Studiów Podatkowych. – Jeśli kupujący chcą zapewnić sobie bezpieczeństwo transakcji i zwiększyć poczucie dochowania należytej staranności, to powinni wybrać zapłatę w split paymencie – radzi ekspert.

Zaznacza jednak, że nie będzie tu automatyzmu. – Nie można wyciągnąć wniosku, że podatnik, który nie korzysta z podzielonej płatności, automatycznie nie zachowuje należytej staranności – uważa Krystian Łatka.

Tomasz Michalik zwraca uwagę na jedną ze zmian, która wejdzie w życie od 1 stycznia 2020 r. – nowy art. 117bb ordynacji podatkowej. Będzie on wyłączał solidarną odpowiedzialność w przypadku „transakcji, w odniesieniu do których podatnik dokonał zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności”.

– Przepis ten odnosi się do transakcji, a nie kwoty wynikającej z faktury – podkreśla Tomasz Michalik.

Uwaga na świadczenia złożone

Dlatego eksperci przestrzegają przed podziałem świadczeń złożonych, kompleksowych. Organy mogą uznać taki podział za sztuczny.

– Jeśli czynność jest kompleksowa, to powinna być rozliczona, udokumentowana i opłacona w sposób właściwy dla czynności wiodącej – podkreśla Krystian Łatka. Jego zdaniem w takiej sytuacji nie ma podstaw do odrębnego fakturowania.

Przykład – rozliczenie materiału własnego wykonawcy usługi budowlanej. – I towar, i usługa powinny znaleźć się na jednej fakturze. Jeśli będzie ona przekraczać 15 tys. zł brutto, powinna być opłacona w split paymencie – uważa Krystian Łatka.

Podobnie – dodaje – będzie z częściami samochodowymi, które warsztat zużyje do naprawy pojazdu.

Zdaniem Andrzeja Nikończyka trzeba też uważać na jednolite dostawy, realizowane na podstawie tego samego zamówienia. Jeśli sprzedawca wystawi faktury jedna po drugiej, na kwoty mniejsze niż 15 tys. zł, a wszystkie one będą dotyczyły jednolitej dostawy, to organy podatkowe będą zapewne uznawać, że podatnik obchodzi przepisy.

W takiej sytuacji – przypomina ekspert – sprzedawca może otrzymać sankcję za to, że nie oznaczył faktur słowami „mechanizm podzielonej płatności”, a nabywca – za brak płatności w split paymencie.

– Dodatkowo organ może próbować pozbawić podatnika prawa do odliczenia, uznając, że kwoty wykazane w fakturze są niezgodne z rzeczywistością – ostrzega Nikończyk. ©℗

Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA