REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwolnienie środków z rachunku VAT bez opłaty skarbowej od 1 listopada 2019 r.

Uwolnienie środków z rachunku VAT bez opłaty skarbowej od 1 listopada 2019 r.
Uwolnienie środków z rachunku VAT bez opłaty skarbowej od 1 listopada 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

W lipcu 2018 r. wprowadzono tzw. podzieloną płatność w VAT (split payment). Mimo zapowiedzi bezpłatności tego rozwiązania, okazało się po pewnym czasie, że podatnicy muszą płacić 30 zł opłaty skarbowej za tzw. uwolnienie (tj. swobodną wypłatę) środków zgromadzonych na rachunku VAT. Jednak od listopada br. nie trzeba już będzie płacić tej opłaty.

Opłata skarbowa w split payment

1 listopada 2019 r. wejdą w życie zmienione przepisy dot. mechanizmu podzielonej płatności (MPP). Obecnie podatnik składa wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT, a urząd ma 60 dni na jego rozpatrzenie. Opłata skarbowa za zgodę wydawaną przez organ podatkowy wynosi 30 zł. Ale wkrótce nie trzeba będzie jej wnosić.

REKLAMA

REKLAMA

– W zeszłym roku uczestniczyliśmy w pracach nad wprowadzeniem split paymentu jako reprezentacja przedsiębiorców. Pamiętam rozmowy z Ministerstwem Finansów na ten temat i faktycznie ideą było bezpłatne rozwiązanie. Ta opłata nie jest zapisana w ustawie VAT-owskiej, ale urzędnicy odwołują się do ustawy o opłacie skarbowej – mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Jak komentuje Marek Niczyporuk, doradca podatkowy z Kancelarii Ars AEQUI, obecne rozwiązanie jest sprzeczne z zasadami sprawiedliwości. Nakazywanie podatnikom ponoszenia dodatkowych kosztów, nawet jeśli są one stosunkowo niewielkie, w związku z wydaniem własnych pieniędzy nie znajduje żadnego realnego uzasadnienia. To stawia zainteresowanych w pozycji petenta w autorytatywnych relacjach z fiskusem. Zdaniem eksperta, problemem nie jest z pewnością wysokość opłaty, ale konieczność jej wnoszenia.

– Początkowo część urzędów nie pobierała żadnej kwoty z tego tytułu. Inne doczytały, że w ustawie o opłacie skarbowej jest mowa o 30 zł za wyrażenie zgody. I zaczęły się jej domagać. W ślad za nimi poszły kolejne i tak to się rozlało na cały kraj. Nowelizacja sprawi, że powrócimy do tego, co miało być od ubiegłego roku – informuje Przemysław Pruszyński.

REKLAMA

Z kolei ekonomista Marek Zuber podkreśla, że podatnicy zaczęli stawiać opór, co jest reakcją całkowicie zrozumiałą. I dodaje, że rząd cały czas informuje o walce z nieuczciwymi przedsiębiorcami. Jednocześnie ci uczciwi dostają niejako rykoszetem, bo dokłada im się kolejne czynności. Zupełnie niepotrzebnie ponoszą oni dodatkowe koszty.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Oczywiście obecne rozwiązanie może powodować uzasadnioną krytykę i bunt podatników. Z pewnością każdy oburzyłby się, gdyby wprowadzono opłatę administracyjną np. za możliwość wejścia do własnego domu czy codziennego korzystania z zakupionego wcześniej samochodu, nawet jeśli wysokość tych opłat nie byłaby duża. Problem zatem nie jest wyolbrzymiony – dodaje ekspert z Kancelarii Ars AEQUI.

Polecamy: Split payment od 1 listopada 2019 r.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów VAT. Plusy i minusy zmian od 1 września 2019 r.

Naprawianie błędu

Ministerstwo Finansów nie wskazuje powodów zmiany przepisów. Nie zajmuje też stanowiska, czy takie przepisy powinny obowiązywać od 1 lipca 2018 roku. Wtedy właśnie wprowadzono split payment.

– Wydaje się, że to nie był błąd, tylko świadome działanie, chęć zebrania dodatkowych środków. Prezes Kaczyński stwierdził, że da się utrzymać różne projekty typu 500+ w długim okresie. Otóż rzeczywiście jest to możliwe, ale pod warunkiem szukania wpływów w innych miejscach. Trzeba zatem wprowadzać różnego rodzaju podatki i parapodatki, albo ściągać jakieś ograniczenia, jak np. 30-krotność limitu ZUS-owskiego. Moim zdaniem, ta opłata jest jedną z takich prób pozyskania pieniędzy – stwierdza Marek Zuber.

Z kolei dr Radosław Piekarz, doradca podatkowy, wątpi, aby to było celowe działanie. Opłata skarbowa stanowi bowiem dochód gmin. Zdaniem eksperta, to typowy błąd ustawodawczy. Osoby odpowiedzialne za legislację VAT-owską w Ministerstwie Finansów nie przewidziały lub nie dostrzegły związku pomiędzy uwolnieniem tych środków a opłatą skarbową. Nikt tego też nie zauważył w sejmie czy senacie. To niestety nie za dobrze świadczy o kompetencjach autorów. Jak dodaje ekspert, możliwy jest też nadmierny pośpiech w uchwalaniu ustaw.

– Kwestię pobierania opłat skarbowych ewidentnie należy rozpatrywać w kategoriach niedopatrzenia. Początkowo wiele organów skarbowych nie wymagało uiszczania żadnych kwoty. Nowelizację trzeba uznać za naprawienie błędu. Szkoda tylko, że na korektę przepisów przedsiębiorcy czekają już ponad rok – komentuje Marek Niczyporuk.

Resort informuje, że nie prowadzi zbiorczej statystyki pobranych opłat skarbowych z tego tytułu. Natomiast Marek Zuber jest w stanie uwierzyć w to, że Ministerstwo Finansów nie ma precyzyjnych danych. Jednak, jego zdaniem, urzędnicy są w stanie je oszacować. I co do tego nie ma żadnych wątpliwości.

Bez przyspieszenia

– Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt, burmistrz i prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce złożenia dokumentu. Urzędy skarbowe nie pobierają zatem tej opłaty. Minister Finansów nie może wydać żadnych wytycznych, które stałyby w sprzeczności z obecnymi przepisami prawa. Z tych samych względów naczelnik urzędu skarbowego nie może decydować o tym, czy podatnik ma obowiązek uiszczania opłaty skarbowej. Przepisy ustawy są w tym przypadku jednoznaczne – podkreśla Paweł Jurek, rzecznik prasowy Ministra Finansów.

Jak podkreśla Marek Niczyporuk, wspomniana opłata za dostęp do własnych środków jest absurdem. Jednak nierealna jest sytuacja, w której urzędnicy zaczną inaczej podchodzić do tej kwestii przed listopadem. Musiałaby się ukształtować korzystna dla podatników linia orzecznicza sądów administracyjnych. Trudno jednak spodziewać się, aby zainteresowani wszczynali i prowadzili batalie prawne w sprawach opłat tak małej wartości.

– Do powyższego należy dodać, że niektóre urzędy skarbowe żądają potwierdzenia uiszczenia opłaty. Moim zdaniem, to jest niezgodne z przepisami. Do dokonania zwolnienia środków z rachunku VAT nie jest niezbędne zapłacenie 30 zł. Jeśli tego nie uregulujemy, to i tak pieniądze z konta muszą być uwolnione. Aczkolwiek trzeba pamiętać, że mamy wtedy zaległość podatkową w stosunku do danej gminy – zaznacza dr Piekarz.

Według eksperta z Konfederacji Lewiatan, jeśli ktoś potrzebuje pieniędzy na prowadzenie firmy, a ma je na rachunku VAT, to nie będzie kalkulował. Spełni formalności i poniesie dodatkowe koszty przed listopadem, o ile sprawa nie dotyczy jednoosobowej działalności gospodarczej. Jeżeli taki przedsiębiorca ma odłożone na tym koncie np. 100 zł, to zapewne zastanowi się, czy zapłacić 30 zł, bo wówczas pozostanie mu tylko 70 złotych.

Źródło: MondayNews.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA