REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po 1 stycznia 2020 r. korekta rozliczeń i wtórne zastosowanie obowiązkowej podzielonej płatności przywróci prawo do kosztów podatkowych?

Czy korekta rozliczeń i wtórne zastosowanie obowiązkowej podzielonej płatności przywróci prawo do kosztów uzyskania przychodów po 1 stycznia 2020 r.?
Czy korekta rozliczeń i wtórne zastosowanie obowiązkowej podzielonej płatności przywróci prawo do kosztów uzyskania przychodów po 1 stycznia 2020 r.?

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie zadane w tytule jest tylko pozornie niejasne: podatnicy podatku od towarów i usług są głęboko zaniepokojeni zmianami w podatkach dochodowych, które zamierza się wprowadzić z dniem 1 stycznia 2020 r. w związku z dwoma nowelizacjami ustawy o podatku od towarów i usług. Problem jest również skomplikowany od strony legislacyjnej i wymagają kilku słów wstępu.

Zacznijmy od obowiązkowej podzielonej płatności, czyli załącznika nr 15 do ustawy o VAT: od dnia 1 listopada 2019 r. towary i usługi wymienione w tym załączniku objęte są obowiązkową podzieloną płatnością, gdy wartość brutto faktury obejmującej również te towary lub usługi, przekracza 15 tys. zł. Na fakturze tej muszą być podane trzy wyrazy: „mechanizm podzielonej płatności”.

REKLAMA

Autopromocja

Od dnia 1 stycznia 2020 r. podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej „płatność dotycząca transakcji określony w art. 19 ustawy Prawo przedsiębiorców”, udokumentowana fakturę, zawierającą wyrazy: „mechanizm podzielonej płatności”, została dokonana z pominięciem tego mechanizmu (art. 15d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22p ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Polecamy: Split payment od 1 listopada 2019 r.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów VAT. Plusy i minusy zmian od 1 września 2019 r.

Przepisy te są sprzeczne z treścią art. 108a ust. 1 ustawy o VAT, gdyż obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczy nie „transakcji” przekraczającej 15 tys. zł, lecz „faktury” opiewającej na tę kwotę, a to coś zupełnie innego. Zakładając jednak, że racjonalna wykładnia usuwa tę wątpliwość należy stwierdzić, że podatnicy będą musieli skorygować koszty albo nie zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatku udokumentowanego fakturą, jeżeli łącznie spełnione będą łącznie następujące warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • faktura będzie wystawiona na kwotę przekraczającą 15 tys. zł,
  • faktura będzie dokumentować zakup towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT,
  • podatnik (nabywca) dokona płatności elektronicznej przelewem bankowym bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Korekta kosztów ma oczywiście charakter proporcjonalny, jeżeli faktura dokumentowała również towary lub usługi spoza załącznika nr 15 do ustawy o VAT. Utrata prawa do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nastąpi w miesiącu, w którym spełnione będą powyższe warunki.

Zadawane jest jednak pytanie: czy gdy podatnik „poprawi się”, skoryguje rozliczenia i prawidłowo zastosuje w tym przypadku mechanizm podzielonej płatności, to może powtórnie zaliczy ten wydatek do kosztów uzyskania przychodów?

REKLAMA

Odpowiedź na to pytanie jest oczywiście pozytywna: obowiązek skorygowania kosztów ma charakter sankcyjny: wiąże się z brakiem zastosowania mechanizmu podzielonej płatności – jest to nakaz publicznoprawny wynikający pośrednio z przepisów dotyczących innego podatku. Gdy odpadnie negatywna przesłanka, podatnik podatku dochodowego zalicza ten wydatek do kosztów uzyskania przychodów. Co prawda brak jest pozytywnego przepisu określającego expressis verbis to uprawnienie, ale treść normy prawnej wynika wprost z powyższych przepisów: forma zapłaty naruszająca obowiązek zastosowania podzielonej płatności skutkuje nakazem skorygowania, a następnie prawidłowe zastosowanie podzielonej płatności przywraca prawo do uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów.

Lecz to jeszcze nie koniec opowieści: analogiczny nakaz korekty kosztów obowiązuje na mocy cytowanych na wstępie przepisów ustaw o podatkach dochodowych występuje w przypadku braku zapłaty na rachunek bankowy wymieniony w wykazie podatników, o którym mowa w art. 96b ustawy o VAT („biała lista”). Nakaz ten ma zastosowanie w przypadku, gdy spełnione będą łącznie następujące warunki:

  • nabywcą towarów lub usług jest każdy podatnik podatku dochodowego rozliczający podatek dochodowy na zasadach ogólnych,
  • dostawcą lub usługodawcą jest podatnik VAT czynny,
  • czynność jest udokumentowana fakturą,
  • zapłata nastąpiła na rachunek bankowy nie wymieniony w powyższym wykazie,
  • dostawa lub usługa stanowi „transakcję” o wartości przekraczającej 15 tys. zł.

Korekta kosztów następuje w okresie rozliczeniowym, w którym dokonano płatności. Aby nakaz ten nie miał zastosowania, nabywca (usługobiorca) musi złożyć donos, czyli w ciągu trzech dni zawiadomić o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla dostawcy lub usługodawca podając numer rachunku bankowego na który dokonano zapłaty. Co najważniejsze, zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności (obowiązkowego albo dobrowolnego) nic tu nie daje.

Rodzi się pytanie, czy podatnik mimo braku tego zawiadomienia, „poprawi się” i ponownie zapłaci jednak na rachunek bankowy podatny na tym wykazie: czy może ponownie zaliczyć ten wydatek do kosztów uzyskania przychodów?

W tym przypadku problem jest sporny, bo ustawa wprowadza expressis verbis tylko jeden sposób zachowania tego prawa – trzydniowy donos. Podatnicy mogą jednak wykorzystać tu podobny tryb postępowania polegający na korekcie rozliczeń i ponownej płatności na rachunek bankowy podany w wykazie. Miejmy nadzieję, że działanie to nie będzie kwestionowane w interpretacjach urzędowych, bo jest zgodne z prawem.

Witold Modzelewski
Profesor Uniwersytetu Warszawskiego
Instytut Studiów Podatkowych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA