REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążąca informacja stawkowa (WIS) - nowy instrument ochrony podatnika VAT

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Wiążąca informacja stawkowa (WIS) - nowy instrument ochrony podatnika VAT
Wiążąca informacja stawkowa (WIS) - nowy instrument ochrony podatnika VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 listopada 2019 r. podatnicy VAT będą mogli składać do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej („Dyrektor KIS”) wnioski o wydanie Wiążącej informacji stawkowej („WIS”). Na jej podstawie uzyskają urzędowe potwierdzenie prawidłowości stosowanych stawek VAT.

Stan prawny do 31 października 2019 r.

Według stanu prawnego obowiązującego do 31 października 2019 r., podatnik VAT może złożyć do Dyrektora KIS wniosek o wydanie interpretacji podatkowej w celu potwierdzenia prawidłowości stosowanej przez niego stawki VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co do zasady, wydana interpretacja podatkowa stanowi na podstawie odpowiednich przepisów Ordynacji podatkowej ochronę dla podatnika. W praktyce, ochrona ta może okazać się iluzoryczna, ponieważ Dyrektor KIS wydaje interpretację podatkową na podstawie informacji przedstawionych przez podatnika w treści wniosku i nie jest uprawniony do samodzielnej klasyfikacji towarów lub usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z kolei uzyskana przez podatnika interpretacja urzędu statystycznego w tym zakresie nie jest wiążąca dla Dyrektora KIS ani innych organów podatkowych. Może okazać się, że podatnik zostanie pozbawiony ochrony wynikającej z uzyskanej interpretacji podatkowej, ponieważ organ podatkowy prowadzący czynności kontrolne sklasyfikuje sporne towary lub usługi inaczej, niż zostało to wskazane przez podatnika w treści wniosku o wydanie interpretacji podatkowej.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz do zmian od 1 września 2019 r.

REKLAMA

Polecamy: VAT Zmiany od 1 września i 1 listopada 2019 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stan prawny od 1 listopada 2019 r.

Według stanu prawnego obowiązującego od 1 listopada 2019 r. podatnik VAT nie będzie mógł złożyć do Dyrektora KIS wniosku o wydanie interpretacji podatkowej w celu potwierdzenia prawidłowości stosowanej przez niego stawki VAT. Będzie mógł natomiast złożyć wniosek o wydanie WIS na podstawie nowych art. 42a – 42i ustawy o VAT. Zgodnie z przywołanymi przepisami, Dyrektor KIS będzie upoważniony i zobowiązany do dokonania samodzielnej klasyfikacji towarów lub usług w celu ustalenia prawidłowej stawki VAT. Nastąpi to poprzez wydanie WIS, która będzie decyzją zawierającą opis towaru albo usługi, klasyfikację towaru według Nomenklatury Scalonej albo usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, a także stawkę VAT właściwą dla tego towaru albo usługi.

Przedmiotem wniosku o wydanie WIS będzie mógł być towar, usługa albo towary lub usługi, które w ocenie wnioskodawcy razem składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu (świadczenie kompleksowe). Do wniosku będzie można dołączyć dokumenty odnoszące się do towaru albo usługi, w szczególności fotografie, plany, schematy, katalogi, atesty, instrukcje, informacje od producenta lub inne dokumenty umożliwiające Dyrektorowi KIS dokonanie właściwej klasyfikacji towaru albo usługi.

Wniosek o wydanie WIS będzie podlegał opłacie wynoszącej iloczyn kwoty 40 zł i liczby towarów oraz usług składających się razem na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu. Ponadto, podatnik VAT będzie zobowiązany do pokrycia kosztów przeprowadzonych analiz oraz badań niezbędnych do ustalenia właściwej klasyfikacji towaru albo usługi. WIS będzie wydawana bez zbędnej zwłoki, zasadniczo nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku.

Funkcja ochronna WIS

WIS będzie wiążąca dla organów podatkowych względem podatnika VAT, dla którego została wydana i w odniesieniu do konkretnego towaru albo usługi. Oznacza to, że organ podatkowy nie będzie mógł kwestionować wysokości stawki VAT stosowanej przez podatnika w oparciu o uzyskaną WIS. Natomiast w przypadku zmiany lub uchylenia WIS, podatnik VAT nadal będzie mógł stosować wydaną dla niego WIS do końca okresu rozliczeniowego następującego po tym, w którym nastąpiła zmiana lub uchylenie WIS.

Ponadto nie będzie mogło być prowadzone wobec niego postępowanie w sprawach o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, nie będą mu naliczane odsetki za zwłokę lub będzie on zwolniony z obowiązku zapłaty podatku. Podatnik VAT będzie objęty ochroną, o której mowa w art. 14k–14m Ordynacji podatkowej, analogicznie do ochrony wynikającej z wydanej interpretacji podatkowej.

WIS będzie wiążąca dla organów podatkowych również względem podmiotów innych niż podatnik VAT uzyskujący WIS, do celów opodatkowania VAT dokonywanych przez nie transakcji, jeżeli przedmiotem tych transakcji będą towary lub usługi sklasyfikowane przez WIS. W takim przypadku, podmioty te będą mogły korzystać z ochrony podobnej do tej, która będzie przysługiwała podatnikowi VAT uzyskującemu WIS. Tym samym, zastosowanie się do WIS wydanej dla innego podatnika VAT, ale dotyczącej danego towaru lub usługi, nie będzie mogło szkodzić takiemu podmiotowi w sytuacji zakwestionowania stawki VAT stosowanej w oparciu o WIS przez organ podatkowy. Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o VAT, WIS będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej.

WIS od 1 listopada 2019 r. do 31 marca 2020 r.

Podatnicy VAT będą mogli składać wnioski o wydanie WIS już od 1 listopada 2019 r. Jednak WIS wydana w okresie od 1 listopada 2019 r. do 31 marca 2020 r. będzie wiązała organy podatkowe wobec podatnika VAT tylko w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem dostawy lub usługi wykonanej po 31 marca 2020 r. Przepisy o WIS będą powiązane bezpośrednio z nowymi przepisami ustawy o VAT, dotyczącymi nowej matrycy stawek VAT, które wejdą w życie dopiero 1 kwietnia 2020 r. Wyjątek będą stanowiły obniżone stawki VAT (5% albo 8%) na książki i e-booki, czasopisma, gazety i dzienniki, także w formie elektronicznej e-prasy, które będą obowiązywać już od 1 listopada 2019 r.

KOMENTARZ EKSPERTA

Krzysztof Puzyr - radca prawny, doradca podatkowy w warszawskim oddziale Rödl & Partner:

Wprowadzenie WIS do ustawy o VAT należy ocenić pozytywnie. Interpretacje podatkowe wydawane na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów nie stanowiły dla podatników satysfakcjonującej ochrony przed negatywnymi konsekwencjami podatkowymi w przypadku zakwestionowania stosowanych stawek VAT przez organy podatkowe dokonujące czynności kontrolnych.

Zgodnie z założeniami ustawodawcy, WIS zapewni podatnikom i organom podatkowym większą pewność co do prawidłowości stosowanych stawek VAT. Powinno się to przełożyć na zwiększenie bezpieczeństwa obrotu i zmniejszenie ryzyka przedsiębiorców związanego z przyjęciem nieprawidłowej klasyfikacji towarów bądź usług do celów ustalenia prawidłowej stawki VAT. Niezmiernie istotne w tym zakresie będzie przygotowanie dokładnego i szczegółowego opisu towaru albo usługi będących przedmiotem wniosku. Od tego bowiem będzie zależała ostateczna decyzja Dyrektora KIS oraz urzędowe potwierdzenie prawidłowości stosowanej stawki VAT.

Ponadto, warto mieć na uwadze, że znaczenie WIS nie będzie ograniczało się tylko do urzędowego potwierdzenia prawidłowości stosowanej stawki VAT. WIS będzie mogła być wykorzystana przez podatnika VAT również na potrzeby stosowania przepisów w zakresie VAT, które odwołują się do Nomenklatury Scalonej lub Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, np. w zakresie stosowania obowiązkowego split paymentu, instytucji odpowiedzialności solidarnej, zwolnienia podmiotowego czy też zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA