REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążąca informacja stawkowa (WIS) - nowy instrument ochrony podatnika VAT

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Wiążąca informacja stawkowa (WIS) - nowy instrument ochrony podatnika VAT
Wiążąca informacja stawkowa (WIS) - nowy instrument ochrony podatnika VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 listopada 2019 r. podatnicy VAT będą mogli składać do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej („Dyrektor KIS”) wnioski o wydanie Wiążącej informacji stawkowej („WIS”). Na jej podstawie uzyskają urzędowe potwierdzenie prawidłowości stosowanych stawek VAT.

Stan prawny do 31 października 2019 r.

Według stanu prawnego obowiązującego do 31 października 2019 r., podatnik VAT może złożyć do Dyrektora KIS wniosek o wydanie interpretacji podatkowej w celu potwierdzenia prawidłowości stosowanej przez niego stawki VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co do zasady, wydana interpretacja podatkowa stanowi na podstawie odpowiednich przepisów Ordynacji podatkowej ochronę dla podatnika. W praktyce, ochrona ta może okazać się iluzoryczna, ponieważ Dyrektor KIS wydaje interpretację podatkową na podstawie informacji przedstawionych przez podatnika w treści wniosku i nie jest uprawniony do samodzielnej klasyfikacji towarów lub usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z kolei uzyskana przez podatnika interpretacja urzędu statystycznego w tym zakresie nie jest wiążąca dla Dyrektora KIS ani innych organów podatkowych. Może okazać się, że podatnik zostanie pozbawiony ochrony wynikającej z uzyskanej interpretacji podatkowej, ponieważ organ podatkowy prowadzący czynności kontrolne sklasyfikuje sporne towary lub usługi inaczej, niż zostało to wskazane przez podatnika w treści wniosku o wydanie interpretacji podatkowej.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz do zmian od 1 września 2019 r.

REKLAMA

Polecamy: VAT Zmiany od 1 września i 1 listopada 2019 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stan prawny od 1 listopada 2019 r.

Według stanu prawnego obowiązującego od 1 listopada 2019 r. podatnik VAT nie będzie mógł złożyć do Dyrektora KIS wniosku o wydanie interpretacji podatkowej w celu potwierdzenia prawidłowości stosowanej przez niego stawki VAT. Będzie mógł natomiast złożyć wniosek o wydanie WIS na podstawie nowych art. 42a – 42i ustawy o VAT. Zgodnie z przywołanymi przepisami, Dyrektor KIS będzie upoważniony i zobowiązany do dokonania samodzielnej klasyfikacji towarów lub usług w celu ustalenia prawidłowej stawki VAT. Nastąpi to poprzez wydanie WIS, która będzie decyzją zawierającą opis towaru albo usługi, klasyfikację towaru według Nomenklatury Scalonej albo usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, a także stawkę VAT właściwą dla tego towaru albo usługi.

Przedmiotem wniosku o wydanie WIS będzie mógł być towar, usługa albo towary lub usługi, które w ocenie wnioskodawcy razem składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu (świadczenie kompleksowe). Do wniosku będzie można dołączyć dokumenty odnoszące się do towaru albo usługi, w szczególności fotografie, plany, schematy, katalogi, atesty, instrukcje, informacje od producenta lub inne dokumenty umożliwiające Dyrektorowi KIS dokonanie właściwej klasyfikacji towaru albo usługi.

Wniosek o wydanie WIS będzie podlegał opłacie wynoszącej iloczyn kwoty 40 zł i liczby towarów oraz usług składających się razem na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu. Ponadto, podatnik VAT będzie zobowiązany do pokrycia kosztów przeprowadzonych analiz oraz badań niezbędnych do ustalenia właściwej klasyfikacji towaru albo usługi. WIS będzie wydawana bez zbędnej zwłoki, zasadniczo nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku.

Funkcja ochronna WIS

WIS będzie wiążąca dla organów podatkowych względem podatnika VAT, dla którego została wydana i w odniesieniu do konkretnego towaru albo usługi. Oznacza to, że organ podatkowy nie będzie mógł kwestionować wysokości stawki VAT stosowanej przez podatnika w oparciu o uzyskaną WIS. Natomiast w przypadku zmiany lub uchylenia WIS, podatnik VAT nadal będzie mógł stosować wydaną dla niego WIS do końca okresu rozliczeniowego następującego po tym, w którym nastąpiła zmiana lub uchylenie WIS.

Ponadto nie będzie mogło być prowadzone wobec niego postępowanie w sprawach o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, nie będą mu naliczane odsetki za zwłokę lub będzie on zwolniony z obowiązku zapłaty podatku. Podatnik VAT będzie objęty ochroną, o której mowa w art. 14k–14m Ordynacji podatkowej, analogicznie do ochrony wynikającej z wydanej interpretacji podatkowej.

WIS będzie wiążąca dla organów podatkowych również względem podmiotów innych niż podatnik VAT uzyskujący WIS, do celów opodatkowania VAT dokonywanych przez nie transakcji, jeżeli przedmiotem tych transakcji będą towary lub usługi sklasyfikowane przez WIS. W takim przypadku, podmioty te będą mogły korzystać z ochrony podobnej do tej, która będzie przysługiwała podatnikowi VAT uzyskującemu WIS. Tym samym, zastosowanie się do WIS wydanej dla innego podatnika VAT, ale dotyczącej danego towaru lub usługi, nie będzie mogło szkodzić takiemu podmiotowi w sytuacji zakwestionowania stawki VAT stosowanej w oparciu o WIS przez organ podatkowy. Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o VAT, WIS będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej.

WIS od 1 listopada 2019 r. do 31 marca 2020 r.

Podatnicy VAT będą mogli składać wnioski o wydanie WIS już od 1 listopada 2019 r. Jednak WIS wydana w okresie od 1 listopada 2019 r. do 31 marca 2020 r. będzie wiązała organy podatkowe wobec podatnika VAT tylko w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem dostawy lub usługi wykonanej po 31 marca 2020 r. Przepisy o WIS będą powiązane bezpośrednio z nowymi przepisami ustawy o VAT, dotyczącymi nowej matrycy stawek VAT, które wejdą w życie dopiero 1 kwietnia 2020 r. Wyjątek będą stanowiły obniżone stawki VAT (5% albo 8%) na książki i e-booki, czasopisma, gazety i dzienniki, także w formie elektronicznej e-prasy, które będą obowiązywać już od 1 listopada 2019 r.

KOMENTARZ EKSPERTA

Krzysztof Puzyr - radca prawny, doradca podatkowy w warszawskim oddziale Rödl & Partner:

Wprowadzenie WIS do ustawy o VAT należy ocenić pozytywnie. Interpretacje podatkowe wydawane na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów nie stanowiły dla podatników satysfakcjonującej ochrony przed negatywnymi konsekwencjami podatkowymi w przypadku zakwestionowania stosowanych stawek VAT przez organy podatkowe dokonujące czynności kontrolnych.

Zgodnie z założeniami ustawodawcy, WIS zapewni podatnikom i organom podatkowym większą pewność co do prawidłowości stosowanych stawek VAT. Powinno się to przełożyć na zwiększenie bezpieczeństwa obrotu i zmniejszenie ryzyka przedsiębiorców związanego z przyjęciem nieprawidłowej klasyfikacji towarów bądź usług do celów ustalenia prawidłowej stawki VAT. Niezmiernie istotne w tym zakresie będzie przygotowanie dokładnego i szczegółowego opisu towaru albo usługi będących przedmiotem wniosku. Od tego bowiem będzie zależała ostateczna decyzja Dyrektora KIS oraz urzędowe potwierdzenie prawidłowości stosowanej stawki VAT.

Ponadto, warto mieć na uwadze, że znaczenie WIS nie będzie ograniczało się tylko do urzędowego potwierdzenia prawidłowości stosowanej stawki VAT. WIS będzie mogła być wykorzystana przez podatnika VAT również na potrzeby stosowania przepisów w zakresie VAT, które odwołują się do Nomenklatury Scalonej lub Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, np. w zakresie stosowania obowiązkowego split paymentu, instytucji odpowiedzialności solidarnej, zwolnienia podmiotowego czy też zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA