REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążąca informacja stawkowa (WIS) - nowy instrument ochrony podatnika VAT

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Wiążąca informacja stawkowa (WIS) - nowy instrument ochrony podatnika VAT
Wiążąca informacja stawkowa (WIS) - nowy instrument ochrony podatnika VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 listopada 2019 r. podatnicy VAT będą mogli składać do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej („Dyrektor KIS”) wnioski o wydanie Wiążącej informacji stawkowej („WIS”). Na jej podstawie uzyskają urzędowe potwierdzenie prawidłowości stosowanych stawek VAT.

Stan prawny do 31 października 2019 r.

Według stanu prawnego obowiązującego do 31 października 2019 r., podatnik VAT może złożyć do Dyrektora KIS wniosek o wydanie interpretacji podatkowej w celu potwierdzenia prawidłowości stosowanej przez niego stawki VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co do zasady, wydana interpretacja podatkowa stanowi na podstawie odpowiednich przepisów Ordynacji podatkowej ochronę dla podatnika. W praktyce, ochrona ta może okazać się iluzoryczna, ponieważ Dyrektor KIS wydaje interpretację podatkową na podstawie informacji przedstawionych przez podatnika w treści wniosku i nie jest uprawniony do samodzielnej klasyfikacji towarów lub usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z kolei uzyskana przez podatnika interpretacja urzędu statystycznego w tym zakresie nie jest wiążąca dla Dyrektora KIS ani innych organów podatkowych. Może okazać się, że podatnik zostanie pozbawiony ochrony wynikającej z uzyskanej interpretacji podatkowej, ponieważ organ podatkowy prowadzący czynności kontrolne sklasyfikuje sporne towary lub usługi inaczej, niż zostało to wskazane przez podatnika w treści wniosku o wydanie interpretacji podatkowej.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz do zmian od 1 września 2019 r.

REKLAMA

Polecamy: VAT Zmiany od 1 września i 1 listopada 2019 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stan prawny od 1 listopada 2019 r.

Według stanu prawnego obowiązującego od 1 listopada 2019 r. podatnik VAT nie będzie mógł złożyć do Dyrektora KIS wniosku o wydanie interpretacji podatkowej w celu potwierdzenia prawidłowości stosowanej przez niego stawki VAT. Będzie mógł natomiast złożyć wniosek o wydanie WIS na podstawie nowych art. 42a – 42i ustawy o VAT. Zgodnie z przywołanymi przepisami, Dyrektor KIS będzie upoważniony i zobowiązany do dokonania samodzielnej klasyfikacji towarów lub usług w celu ustalenia prawidłowej stawki VAT. Nastąpi to poprzez wydanie WIS, która będzie decyzją zawierającą opis towaru albo usługi, klasyfikację towaru według Nomenklatury Scalonej albo usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, a także stawkę VAT właściwą dla tego towaru albo usługi.

Przedmiotem wniosku o wydanie WIS będzie mógł być towar, usługa albo towary lub usługi, które w ocenie wnioskodawcy razem składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu (świadczenie kompleksowe). Do wniosku będzie można dołączyć dokumenty odnoszące się do towaru albo usługi, w szczególności fotografie, plany, schematy, katalogi, atesty, instrukcje, informacje od producenta lub inne dokumenty umożliwiające Dyrektorowi KIS dokonanie właściwej klasyfikacji towaru albo usługi.

Wniosek o wydanie WIS będzie podlegał opłacie wynoszącej iloczyn kwoty 40 zł i liczby towarów oraz usług składających się razem na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu. Ponadto, podatnik VAT będzie zobowiązany do pokrycia kosztów przeprowadzonych analiz oraz badań niezbędnych do ustalenia właściwej klasyfikacji towaru albo usługi. WIS będzie wydawana bez zbędnej zwłoki, zasadniczo nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku.

Funkcja ochronna WIS

WIS będzie wiążąca dla organów podatkowych względem podatnika VAT, dla którego została wydana i w odniesieniu do konkretnego towaru albo usługi. Oznacza to, że organ podatkowy nie będzie mógł kwestionować wysokości stawki VAT stosowanej przez podatnika w oparciu o uzyskaną WIS. Natomiast w przypadku zmiany lub uchylenia WIS, podatnik VAT nadal będzie mógł stosować wydaną dla niego WIS do końca okresu rozliczeniowego następującego po tym, w którym nastąpiła zmiana lub uchylenie WIS.

Ponadto nie będzie mogło być prowadzone wobec niego postępowanie w sprawach o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, nie będą mu naliczane odsetki za zwłokę lub będzie on zwolniony z obowiązku zapłaty podatku. Podatnik VAT będzie objęty ochroną, o której mowa w art. 14k–14m Ordynacji podatkowej, analogicznie do ochrony wynikającej z wydanej interpretacji podatkowej.

WIS będzie wiążąca dla organów podatkowych również względem podmiotów innych niż podatnik VAT uzyskujący WIS, do celów opodatkowania VAT dokonywanych przez nie transakcji, jeżeli przedmiotem tych transakcji będą towary lub usługi sklasyfikowane przez WIS. W takim przypadku, podmioty te będą mogły korzystać z ochrony podobnej do tej, która będzie przysługiwała podatnikowi VAT uzyskującemu WIS. Tym samym, zastosowanie się do WIS wydanej dla innego podatnika VAT, ale dotyczącej danego towaru lub usługi, nie będzie mogło szkodzić takiemu podmiotowi w sytuacji zakwestionowania stawki VAT stosowanej w oparciu o WIS przez organ podatkowy. Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o VAT, WIS będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej.

WIS od 1 listopada 2019 r. do 31 marca 2020 r.

Podatnicy VAT będą mogli składać wnioski o wydanie WIS już od 1 listopada 2019 r. Jednak WIS wydana w okresie od 1 listopada 2019 r. do 31 marca 2020 r. będzie wiązała organy podatkowe wobec podatnika VAT tylko w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem dostawy lub usługi wykonanej po 31 marca 2020 r. Przepisy o WIS będą powiązane bezpośrednio z nowymi przepisami ustawy o VAT, dotyczącymi nowej matrycy stawek VAT, które wejdą w życie dopiero 1 kwietnia 2020 r. Wyjątek będą stanowiły obniżone stawki VAT (5% albo 8%) na książki i e-booki, czasopisma, gazety i dzienniki, także w formie elektronicznej e-prasy, które będą obowiązywać już od 1 listopada 2019 r.

KOMENTARZ EKSPERTA

Krzysztof Puzyr - radca prawny, doradca podatkowy w warszawskim oddziale Rödl & Partner:

Wprowadzenie WIS do ustawy o VAT należy ocenić pozytywnie. Interpretacje podatkowe wydawane na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów nie stanowiły dla podatników satysfakcjonującej ochrony przed negatywnymi konsekwencjami podatkowymi w przypadku zakwestionowania stosowanych stawek VAT przez organy podatkowe dokonujące czynności kontrolnych.

Zgodnie z założeniami ustawodawcy, WIS zapewni podatnikom i organom podatkowym większą pewność co do prawidłowości stosowanych stawek VAT. Powinno się to przełożyć na zwiększenie bezpieczeństwa obrotu i zmniejszenie ryzyka przedsiębiorców związanego z przyjęciem nieprawidłowej klasyfikacji towarów bądź usług do celów ustalenia prawidłowej stawki VAT. Niezmiernie istotne w tym zakresie będzie przygotowanie dokładnego i szczegółowego opisu towaru albo usługi będących przedmiotem wniosku. Od tego bowiem będzie zależała ostateczna decyzja Dyrektora KIS oraz urzędowe potwierdzenie prawidłowości stosowanej stawki VAT.

Ponadto, warto mieć na uwadze, że znaczenie WIS nie będzie ograniczało się tylko do urzędowego potwierdzenia prawidłowości stosowanej stawki VAT. WIS będzie mogła być wykorzystana przez podatnika VAT również na potrzeby stosowania przepisów w zakresie VAT, które odwołują się do Nomenklatury Scalonej lub Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, np. w zakresie stosowania obowiązkowego split paymentu, instytucji odpowiedzialności solidarnej, zwolnienia podmiotowego czy też zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA