REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążąca informacja stawkowa (WIS) a indywidualna interpretacja podatkowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wiążąca informacja stawkowa (WIS) a indywidualna interpretacja podatkowa /Fot. Fotolia
Wiążąca informacja stawkowa (WIS) a indywidualna interpretacja podatkowa /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już od 1 listopada 2019 r. podatnicy będą mogli korzystać z nowej instytucji w podatku od towarów i usług, czyli wiążącej informacji stawkowej (WIS). Będzie to urzędowe potwierdzenie prawidłowości stosowanej stawki VAT. Co istotne, w zakresie objętym WIS nie będą już wydawane interpretacje indywidualne.

Celem tej instytucji, która jest nowym rodzajem decyzji podatkowej, jest zapewnienie bezpieczeństwa podatnikom w zakresie ustalania stawki VAT na sprzedawane towary i usługi, w sposób analogiczny do indywidualnych interpretacji podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Nowe rozwiązania wprowadzane przez ustawodawcę – WIS i nowa matryca stawek VAT

REKLAMA

Wprowadzenie wiążącej informacji stawkowej do systemu prawnego przewiduje ustawa z 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, opublikowana w Dzienniku Ustaw z dnia 13 września br. (Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1751).

Jest to nowelizacja, która wprowadza istotne zmiany również w samych stawkach VAT, czyli tzw. nową matrycę stawek VAT, która w zakresie towarów oparta będzie na Nomenklaturze scalonej, a nie jak dotychczas na klasyfikacji PKWiU. Warto wskazać, że Nomenklaturę scaloną od lat stosują organy skarbowe przy imporcie, jest ona bardziej precyzyjna i istnieje cały zestaw objaśnień do niej.

Nowa matryca stawek VAT jest jedną z najbardziej oczekiwanych zmian w prawie. Zastąpi dotychczasowy, skomplikowany i przede wszystkim niespójny system, który z założenia miał służyć celom statystycznym.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Zdecydowana większość zmian stawek VAT to zmiany z wyższej stawki VAT na niższą. Z najbardziej popularnych towarów można tu wymienić na przykład:

- owoce tropikalne i cytrusowe, które zostaną obniżenie z 8% na 5%,

- pieczywo i ciastka, gdzie nastąpi przejście z 3 różnych stawek (23%, 8% lub 5%) na najniższą, czyli stawkę 5%,

- produkty dla niemowląt i dzieci oraz artykuły higieniczne, gdzie stawka z 8% zostanie obniżona na 5%.

W niektórych jednak przypadkach dojdzie do wzrostu opodatkowania, tj. wzrośnie stawka VAT m.in.:

- na przyprawy nieprzetworzone - z 5% na 8%,

- na homary, ośmiornice oraz inne skorupiaki – z 5% na 23%,

- czy na czasopisma specjalistyczne – z 5% na 8%.

WIS a indywidualne interpretacje podatkowe

Wracając do wiążącej informacji stawkowej. Nowej instytucji poświęcony został cały osobny rozdział w ustawie o VAT, to jest Rozdział 1a w dziale VIII ustawy.

Decyzje wydane na podstawie WIS będą służyły przede wszystkim do ustalenia stawki podatku VAT właściwej dla danego towaru lub usługi. Będzie to narzędzie znacznie pewniejsze niż obecnie wydawane interpretacje indywidualne.

Organ podatkowy, czyli Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, wydając WIS obowiązany będzie do odpowiedniego sklasyfikowania towaru lub usługi. Obecnie, przy wydawaniu interpretacji organ nie dokonuje takiej klasyfikacji.

Co więcej, zgodnie nowymi regulacjami, od czasu obowiązywania WIS (czyli od 1 listopada tego roku) w zakresie objętym WIS nie będą już wydawane interpretacje indywidualne. Oznacza to, że podatnik który będzie chciał  uzyskać informację na temat właściwej stawki dla sprzedawanego przez siebie towaru lub usługi, będzie musiał wystąpić o wydanie WIS.

Treść decyzji WIS

Na treść WIS składać się będą trzy elementy.

Pierwszym elementem będzie opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS. Poza informacjami wynikającymi z wniosku podatnika, w opisie będą mogły znajdować się także informacje pochodzące z przeprowadzonych na zlecenie organu podatkowego badań i analiz.

Drugi element to klasyfikacja towaru lub usługi, których WIS dotyczy. Klasyfikacja ta powinna być na tyle szczegółowa, aby na jej podstawie możliwe było:

- określenie stawki podatku właściwej dla danego towaru lub usługi oraz

- ustalenie, czy przepisy mają zastosowanie w przypadku wystąpienia przez podatnika z żądaniem o sklasyfikowanie towaru lub usługi na potrzeby stosowania innych przepisów niż dotyczących określenia stawki podatku (przykładowo, jeżeli przepisy dotyczące mechanizmu podzielonej płatności przywołują kod CN dla danego towaru, to taki właśnie kod będzie zawarty w WIS).

Trzecim elementem decyzji będzie wskazanie stawki VAT właściwej dla danego towaru lub usługi.

WIS w okresie od 1 listopada 2019 r. do 31 marca 2020 r.

O wydanie WIS podatnicy mogą wnioskować już od 1 listopada tego roku. Jednakże ta nowa instytucja jest powiązana z przepisami ustawy dotyczącymi stawek VAT, które będą stosowane dopiero od 1 kwietnia 2020 r.

Wynika z nich, że do WIS wydawanych przed 1 kwietnia 2020 r. stosuje się przepisy ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 listopada 2019 r. Jest tak, mimo że przepisy obowiązujące od 1 listopada bieżącego roku są stosowane dopiero od 1 kwietnia przyszłego roku.

Wyjątek od tej zasady dotyczy książek, czasopism, dzienników i gazet, gdyż w tym zakresie nowe stawki VAT będą stosowane od już 1 listopada br.

Wniosek o wydanie WIS

O wydanie WIS mogą wnioskować przede wszystkim podatnicy posiadający NIP, czyli czynni podatnicy VAT, jak również podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego oraz wykonujący wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo od podatku VAT.

Wniosek o wydanie WIS musi zawierać dane oraz oświadczenie określone w ustawie o VAT.

Wniosek, którego wzór zostanie określony w drodze rozporządzenia, podatnik złoży w formie papierowej lud elektronicznie przez e-PUAP.

Zobacz: Wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS-W)

Przedmiotem wniosku może być jeden towar lub jedna usługa. Nie będzie więc możliwości składanie WIS dotyczącej dwóch lub więcej towarów lub usług.

Dodatkowo, wniosek może zawierać żądanie podatnika o dodatkowe sklasyfikowanie towaru lub usługi, tj. w celu ustalenia:

- obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności,

- prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego,

- prawa do korzystania z obowiązku stosowania kasy fiskalnej,

- czy w zakresie instytucji odpowiedzialności solidarnej.

WIS zostanie wydawana, jak zapisano w ustawie, bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku.

Ochrona wynikająca z WIS

REKLAMA

WIS będzie wiązać organy podatkowe wobec podatników, dla których została wydana. Oznacza to, że organy podatkowe nie będą miały możliwości kwestionowania treści WIS, w szczególności wysokości stawki VAT stosowanej przez podatnika w oparciu o uzyskaną WIS.

Podatnik korzysta tutaj z ochrony analogicznej do przysługującej podatnikom, którzy korzystają z interpretacji indywidualnej. Ochrona ta przysługiwać będzie w stosunku do czynności dokonanych po dniu publikacji WIS.

Opłata za wydanie WIS

Za wniosek o wydanie WIS podatnik zapłaci 40 zł. A zatem opłata za jego wydanie będzie taka sama jak podstawowa opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Przy czym, wnioskodawca zostanie zobowiązany do uiszczenia opłaty z tytułu przeprowadzonych dodatkowo badań i analiz, jeżeli rozpatrzenie wniosku wymaga ich przeprowadzenia. Wysokość takiej dodatkowej opłaty będzie określana w drodze postanowienia, przez organ wydających WIS.

Podstawa prawna:

- ustawa z 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1751).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA