REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążąca informacja stawkowa (WIS) a indywidualna interpretacja podatkowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wiążąca informacja stawkowa (WIS) a indywidualna interpretacja podatkowa /Fot. Fotolia
Wiążąca informacja stawkowa (WIS) a indywidualna interpretacja podatkowa /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już od 1 listopada 2019 r. podatnicy będą mogli korzystać z nowej instytucji w podatku od towarów i usług, czyli wiążącej informacji stawkowej (WIS). Będzie to urzędowe potwierdzenie prawidłowości stosowanej stawki VAT. Co istotne, w zakresie objętym WIS nie będą już wydawane interpretacje indywidualne.

Celem tej instytucji, która jest nowym rodzajem decyzji podatkowej, jest zapewnienie bezpieczeństwa podatnikom w zakresie ustalania stawki VAT na sprzedawane towary i usługi, w sposób analogiczny do indywidualnych interpretacji podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe rozwiązania wprowadzane przez ustawodawcę – WIS i nowa matryca stawek VAT

Wprowadzenie wiążącej informacji stawkowej do systemu prawnego przewiduje ustawa z 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, opublikowana w Dzienniku Ustaw z dnia 13 września br. (Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1751).

Jest to nowelizacja, która wprowadza istotne zmiany również w samych stawkach VAT, czyli tzw. nową matrycę stawek VAT, która w zakresie towarów oparta będzie na Nomenklaturze scalonej, a nie jak dotychczas na klasyfikacji PKWiU. Warto wskazać, że Nomenklaturę scaloną od lat stosują organy skarbowe przy imporcie, jest ona bardziej precyzyjna i istnieje cały zestaw objaśnień do niej.

Nowa matryca stawek VAT jest jedną z najbardziej oczekiwanych zmian w prawie. Zastąpi dotychczasowy, skomplikowany i przede wszystkim niespójny system, który z założenia miał służyć celom statystycznym.

REKLAMA

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Zdecydowana większość zmian stawek VAT to zmiany z wyższej stawki VAT na niższą. Z najbardziej popularnych towarów można tu wymienić na przykład:

- owoce tropikalne i cytrusowe, które zostaną obniżenie z 8% na 5%,

- pieczywo i ciastka, gdzie nastąpi przejście z 3 różnych stawek (23%, 8% lub 5%) na najniższą, czyli stawkę 5%,

- produkty dla niemowląt i dzieci oraz artykuły higieniczne, gdzie stawka z 8% zostanie obniżona na 5%.

W niektórych jednak przypadkach dojdzie do wzrostu opodatkowania, tj. wzrośnie stawka VAT m.in.:

- na przyprawy nieprzetworzone - z 5% na 8%,

- na homary, ośmiornice oraz inne skorupiaki – z 5% na 23%,

- czy na czasopisma specjalistyczne – z 5% na 8%.

WIS a indywidualne interpretacje podatkowe

Wracając do wiążącej informacji stawkowej. Nowej instytucji poświęcony został cały osobny rozdział w ustawie o VAT, to jest Rozdział 1a w dziale VIII ustawy.

Decyzje wydane na podstawie WIS będą służyły przede wszystkim do ustalenia stawki podatku VAT właściwej dla danego towaru lub usługi. Będzie to narzędzie znacznie pewniejsze niż obecnie wydawane interpretacje indywidualne.

Organ podatkowy, czyli Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, wydając WIS obowiązany będzie do odpowiedniego sklasyfikowania towaru lub usługi. Obecnie, przy wydawaniu interpretacji organ nie dokonuje takiej klasyfikacji.

Co więcej, zgodnie nowymi regulacjami, od czasu obowiązywania WIS (czyli od 1 listopada tego roku) w zakresie objętym WIS nie będą już wydawane interpretacje indywidualne. Oznacza to, że podatnik który będzie chciał  uzyskać informację na temat właściwej stawki dla sprzedawanego przez siebie towaru lub usługi, będzie musiał wystąpić o wydanie WIS.

Treść decyzji WIS

Na treść WIS składać się będą trzy elementy.

Pierwszym elementem będzie opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS. Poza informacjami wynikającymi z wniosku podatnika, w opisie będą mogły znajdować się także informacje pochodzące z przeprowadzonych na zlecenie organu podatkowego badań i analiz.

Drugi element to klasyfikacja towaru lub usługi, których WIS dotyczy. Klasyfikacja ta powinna być na tyle szczegółowa, aby na jej podstawie możliwe było:

- określenie stawki podatku właściwej dla danego towaru lub usługi oraz

- ustalenie, czy przepisy mają zastosowanie w przypadku wystąpienia przez podatnika z żądaniem o sklasyfikowanie towaru lub usługi na potrzeby stosowania innych przepisów niż dotyczących określenia stawki podatku (przykładowo, jeżeli przepisy dotyczące mechanizmu podzielonej płatności przywołują kod CN dla danego towaru, to taki właśnie kod będzie zawarty w WIS).

Trzecim elementem decyzji będzie wskazanie stawki VAT właściwej dla danego towaru lub usługi.

WIS w okresie od 1 listopada 2019 r. do 31 marca 2020 r.

O wydanie WIS podatnicy mogą wnioskować już od 1 listopada tego roku. Jednakże ta nowa instytucja jest powiązana z przepisami ustawy dotyczącymi stawek VAT, które będą stosowane dopiero od 1 kwietnia 2020 r.

Wynika z nich, że do WIS wydawanych przed 1 kwietnia 2020 r. stosuje się przepisy ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 listopada 2019 r. Jest tak, mimo że przepisy obowiązujące od 1 listopada bieżącego roku są stosowane dopiero od 1 kwietnia przyszłego roku.

Wyjątek od tej zasady dotyczy książek, czasopism, dzienników i gazet, gdyż w tym zakresie nowe stawki VAT będą stosowane od już 1 listopada br.

Wniosek o wydanie WIS

O wydanie WIS mogą wnioskować przede wszystkim podatnicy posiadający NIP, czyli czynni podatnicy VAT, jak również podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego oraz wykonujący wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo od podatku VAT.

Wniosek o wydanie WIS musi zawierać dane oraz oświadczenie określone w ustawie o VAT.

Wniosek, którego wzór zostanie określony w drodze rozporządzenia, podatnik złoży w formie papierowej lud elektronicznie przez e-PUAP.

Zobacz: Wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS-W)

Przedmiotem wniosku może być jeden towar lub jedna usługa. Nie będzie więc możliwości składanie WIS dotyczącej dwóch lub więcej towarów lub usług.

Dodatkowo, wniosek może zawierać żądanie podatnika o dodatkowe sklasyfikowanie towaru lub usługi, tj. w celu ustalenia:

- obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności,

- prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego,

- prawa do korzystania z obowiązku stosowania kasy fiskalnej,

- czy w zakresie instytucji odpowiedzialności solidarnej.

WIS zostanie wydawana, jak zapisano w ustawie, bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku.

Ochrona wynikająca z WIS

WIS będzie wiązać organy podatkowe wobec podatników, dla których została wydana. Oznacza to, że organy podatkowe nie będą miały możliwości kwestionowania treści WIS, w szczególności wysokości stawki VAT stosowanej przez podatnika w oparciu o uzyskaną WIS.

Podatnik korzysta tutaj z ochrony analogicznej do przysługującej podatnikom, którzy korzystają z interpretacji indywidualnej. Ochrona ta przysługiwać będzie w stosunku do czynności dokonanych po dniu publikacji WIS.

Opłata za wydanie WIS

Za wniosek o wydanie WIS podatnik zapłaci 40 zł. A zatem opłata za jego wydanie będzie taka sama jak podstawowa opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Przy czym, wnioskodawca zostanie zobowiązany do uiszczenia opłaty z tytułu przeprowadzonych dodatkowo badań i analiz, jeżeli rozpatrzenie wniosku wymaga ich przeprowadzenia. Wysokość takiej dodatkowej opłaty będzie określana w drodze postanowienia, przez organ wydających WIS.

Podstawa prawna:

- ustawa z 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1751).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA