REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment - opłata za uwolnienie pieniędzy z rachunku VAT

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Split payment - opłata za uwolnienie pieniędzy z rachunku VAT
Split payment - opłata za uwolnienie pieniędzy z rachunku VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Za uwolnienie pieniędzy zgromadzonych na rachunku VAT trzeba uiścić opłatę skarbową. W świetle obowiązujących przepisów fiskusowi należy się w takiej sytuacji opłata w wysokości 30 zł. Nowe regulacje w zakresie w split payment od 1 listopada 2019 r. mają to zmienić.

Podatnicy się tego nie spodziewali. Gdy ponad rok temu (1 lipca 2018 r.) wchodził w życie split payment, nikt nie mówił, że za uwolnienie środków zgromadzonych na rachunku VAT trzeba będzie uiścić opłatę skarbową. Chodzi bowiem o pieniądze, które są własnością podatnika, a nie fiskusa.

REKLAMA

Autopromocja

Miało być bez opłaty

Ministerstwo Finansów nigdy nie wspominało o konieczności wnoszenia jakichkolwiek opłat za uwolnienie środków z rachunku VAT. Przeciwnie, zachęcało do stosowania split paymentu, zapewniając, że nie wpłynie on na płynność finansową przedsiębiorców. Tłumaczyło, że pieniądze na rachunku VAT nie będą zamrożone, bo podatnicy będą mogli nie tylko opłacać nimi swoje zobowiązania wobec fiskusa, ale też występować do naczelnika urzędu skarbowego o przeniesienie pieniędzy z konta VAT na rachunek bieżący.

Stąd zaskoczenie czytelnika DGP, gdy od naczelnika jednego z krakowskich urzędów skarbowych dostał pismo z prośbą o potwierdzenia przelewu 30 zł opłaty skarbowej. Urząd - jak mówi czytelnik - żąda takiej kwoty za każdy wniosek o uwolnienie pieniędzy z rachunku VAT.

- Początkowo urząd bez problemu zwolnił środki. Dopiero po kilku miesiącach dopatrzył się, że należy się za to opłata i wysłał w tej sprawie pismo - opowiada czytelnik.

Błąd ustawodawcy

Możliwość pobierania opłaty to ewidentnie błąd ustawodawcy, który nie zmienił przepisów na czas. Ministerstwo Finansów samo to przyznało przy okazji nowelizacji z 9 sierpnia 2019 r. ustawy o VAT i innych ustaw (czeka na publikację w Dzienniku Ustaw). W uzasadnieniu resort potwierdził, że zwolnienie powinno zostać wprowadzone już od 1 lipca 2018 r. Sam przyznał, że mowa o pieniądzach podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Nie do końca dobrowolny

Na razie split payment jest jeszcze dobrowolny, ale każdy, kto dostanie zapłatę w podzielonej płatności, może mieć wcześniej czy później problem z sięgnięciem po pieniądze zgromadzone na swoim rachunku VAT.

Ponadto - jak zwraca uwagę czytelnik - split payment, mimo że dobrowolny, w praktyce jest dla niektórych firm obowiązkowy. - Spółki z udziałem Skarbu Państwa mają odgórnie narzucony wymóg regulowania zobowiązań w podzielonej płatności. W związku z tym firma, która dostaje przelewy w tej formie, musi za każdym razem, by wykorzystać własne pieniądze, uiścić 30 zł opłaty - skarży się czytelnik.

Dodaje, że nie wszystkie urzędy postępują tak samo. Nie wyklucza jednak, że i one zmienią praktykę i zaczną wysyłać pisma do podatników w sprawie zaległości z tego tytułu. Tak właśnie było w jego przypadku.

- Teoretycznie naczelnik urzędu skarbowego nie powinien uzależniać wydania zgody na uwolnienie środków z rachunku VAT od dokonania opłaty skarbowej - komentuje Adam Sękowski, menedżer w dziale doradztwa podatkowego Crowe.

Wyjaśnia, że jeżeli podatnik odmawia uiszczenia opłaty skarbowej, fiskus powinien przekazać stosowną informację właściwemu organowi podatkowemu (organem właściwym w sprawie opłaty skarbowej jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta), a ten powinien wszcząć postępowanie podatkowe.

- W praktyce jednak pracownicy urzędów skarbowych często odmawiają dokonania czynności urzędowych, dopóki nie dostaną dowodu zapłaty opłaty skarbowej - mówi ekspert.

Będzie zmiana

Formalnie opłata skarbowa od zgody na uwolnienie środków z rachunku VAT zostanie zlikwidowana dopiero 1 listopada br. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP (patrz ramka).

Tego dnia wejdzie w życie wspomniana nowelizacja z 9 sierpnia 2019 r. Zakłada ona obowiązkowy split payment dla niektórych branż. Przy okazji będą również zmiany w ustawie o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.).

Na razie jednak - co potwierdzają doradcy podatkowi - opłata się należy. Eksperci przyznają, że pobieranie tych kwot ze względu na zasadę słuszności jest nieuzasadnione, ale - jak mówią - obowiązek ten wynika wprost z ustawy.

Adam Sękowski przypomina, że opłata powinna zostać wniesiona na rachunek właściwego organu (czyli wójta, burmistrza lub prezydenta miasta), a dowód wpłaty powinno się załączyć do wniosku o uwolnienie pieniędzy składanego naczelnikowi urzędu skarbowego.

- Co więcej, konieczność uregulowania opłaty powstaje już z chwilą złożenia wniosku o zgodę na przelew środków z rachunku VAT - mówi ekspert Crowe.

Dodaje, że jeżeli naczelnik urzędu skarbowego nie wyrazi takiej zgody, opłata podlega zwrotowi, z tym że na wniosek podatnika. ©℗

Odpowiedź MF na pytanie DGP

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, przedmiotem tej opłaty są czynności urzędowe dokonywane na podstawie zgłoszenia lub wniosek.

REKLAMA

Od zgody wydawanej przez organ podatkowy na podstawie przepisów prawa podatkowego ustawodawca określił stawkę opłaty skarbowej w wysokości 30 zł (część I ust. 17 załącznika do tej ustawy). Przepis ten ma zastosowanie także do zgody wydawanej przez naczelnika urzędu skarbowego (na wniosek podatnika) na podstawie art. 108b ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. zgody na przekazanie środków zgromadzonych na wskazanym przez podatnika rachunku VAT na wskazany przez niego rachunek bankowy albo rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony ten rachunek VAT. Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie zgody. Dowód zapłaty tej opłaty można dołączyć w ciągu 3 dni od dnia złożenia wniosku.

Ustawą z 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wprowadzono zmianę w ustawie o opłacie skarbowej (w załączniku do ustawy w części I w ust. 17) polegającą na zwolnieniu tej zgody z obowiązku zapłaty opłaty skarbowej. Zwolnienie wejdzie w życie 1 listopada 2019 r. ©℗

opinia

Fiskus powinien już teraz odstąpić od pobierania opłat

Janina Fornalik doradca podatkowy i partner w MDDP

Niestety, obecne przepisy ustawy o opłacie skarbowej przewidują możliwość pobierania przez organy podatkowe opłaty skarbowej za wyrażenie zgody na przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy podatnika. Z punktu widzenia zasad słusznościowych takie działanie organów jest całkowicie nieuzasadnione, ponieważ dotyczy prawa zadysponowania pieniędzmi należącymi do podatnika. Posiadaczem środków na rachunku VAT jest przecież podatnik.

Jest to ewidentne przeoczenie ustawodawcy, co zresztą zostało dostrzeżone i od 1 listopada br. wejdzie w życie nowelizacja przepisów w tym zakresie. W ustawie o opłacie skarbowej będzie wprowadzone zwolnienie dla zgody organu podatkowego wydanej na podstawie art. 108b ust. 1 ustawy o VAT. W uzasadnieniu do wprowadzanych zmian wprost wskazano, że zwolnienie z opłaty skarbowej powinno być wprowadzone już od 1 lipca 2018 r., gdyż jest to kluczowe dla zachowania płynności finansowej podatników.

Należy więc mieć nadzieję, że podążając w tym kierunku, organy podatkowe odstąpią jednak od pobierania opłat za zgodę na przekazanie środków z rachunku VAT i to również za wnioski złożone przed nowelizacją przepisów, która wejdzie w życie 1 listopada br. ©℗

Agnieszka Pokojska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA