REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy split payment - od 1 kwietnia 2020 r. dowolność będzie miał tylko nabywca

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Split payment - od 1 kwietnia 2020 r. dowolność będzie miał tylko nabywca /shutterstock.com
Split payment - od 1 kwietnia 2020 r. dowolność będzie miał tylko nabywca /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami dotyczącymi obowiązkowej podzielonej płatności (split payment) wszystkie faktury VAT można oznaczać słowami "mechanizm podzielonej płatności" i płacić w ten sposób bez względu na oznaczenia na nich. Jednak od 1 kwietnia 2020 r. dowolność będzie miał tylko nabywca.

Od tego dnia, ze względu na zmiany w JPK_VAT, sprzedawcy będą musieli oznaczać w pliku jako MPP (mechanizm podzielonej płatności) tylko te faktury, które naprawdę są objęte obowiązkowym split paymentem.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ten sam obowiązek wykazania w JPK będą mieli nabywcy względem faktur zakupowych.

Natomiast płacić do kwoty brutto 15 tys. zł będą mogli albo zwykłym przelewem, albo w dobrowolnym split paymencie.

Nowe obowiązki

Obowiązkowy split payment na towary wrażliwe, wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, obowiązuje od 1 listopada br. Sprzedawcy wciąż jednak mają problem z tym, które faktury muszą oznaczyć słowami "mechanizm podzielonej płatności", a nabywcy z tym, kiedy muszą zapłacić w split paymencie. Ich obawa jest zrozumiała, bo jednym i drugim grożą konsekwencje niewywiązania się z tego obowiązku.

REKLAMA

Zgodnie z obecnymi przepisami sprzedawca musi zamieścić na fakturze dopisek "mechanizm podzielonej płatności", gdy na fakturze znajdzie się choćby jeden towar z załącznika nr 15 (nawet o minimalnej wartości), a należność (brutto) za całe zakupy udokumentowanych tą fakturą przekroczy 15 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce można to zrobić na dwa sposoby:

  • oznaczyć jedynie pozycje dotyczące towarów i usług z załącznika nr 15, lub
  • oznaczyć fakturę w nagłówku.

Obie metody są prawidłowe, co potwierdziło już wcześniej Ministerstwo Finansów.

Nabywca musi opłacić taką fakturę metodą podzielonej płatności, ale nie musi tego robić za całość zakupów, a jedynie za towary i usługi z załącznika nr 15.

W praktyce nowe zasady są bardzo kłopotliwe, bo za każdym razem sprzedawca i nabywca muszą analizować, które faktury, a nawet pozycje na nich, oznaczyć i płacić w split paymencie.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

Nawet gdy nie trzeba

Już wcześniej - w odpowiedzi na pytania DGP - Ministerstwo Finansów wyjaśniało, że sprzedawca i nabywca mogą ułatwić sobie życie i jedni (sprzedawcy) mogą oznaczać wszystkie faktury słowami "mechanizm podzielonej płatności", a drudzy (nabywcy) płacić tą metodą, niezależnie od oznaczenia na fakturach.

Słowem, sprzedawca, który tylko częściowo zbywa towary i usługi wrażliwe, może wszystkie faktury oznaczać słowami "mechanizm podzielonej płatności". Nie naruszy w ten sposób prawa - zapewniło MF.

Resort wskazał też, że weryfikowanie, które pozycje na fakturze są faktycznie objęte obowiązkowym split paymentem, należy do nabywcy. Ale i on może całą należność zapłacić metodą podzielonej płatności, nawet jeśli część zakupów nie będzie objęta split paymentem lub co więcej - gdy na fakturze w ogóle nie ma towarów i usług z załącznika nr 15.

Zmieni to nowy JPK_VAT

Jednak od 1 kwietnia 2020 r. duże podmioty, a od 1 lipca wszystkie pozostałe będą musiały zmienić swoje postępowanie. Zacznie wtedy obowiązywać nowy plik JPK_VAT, składający się z części deklaracyjnej (zlikwidowane zostaną deklaracje VAT-7 i VAT-7K) oraz ewidencyjnej.

W części ewidencyjnej trzeba będzie wskazać, które faktury dotyczą obowiązkowego split paymentu. Tak wynika z rozporządzenia ministra finansów z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2019 r. poz. 1988).

- Biorąc pod uwagę te zmiany, asekuracyjne oznaczanie wszystkich faktur przez sprzedawców dopiskiem "mechanizm podzielonej płatności" może wygenerować spore problemy z wykazywaniem takich transakcji w ewidencji - mówi Arkadiusz Łagowski, doradca podatkowy, partner w Martini i Wspólnicy.

Jego zdaniem w JPK trzeba będzie wykazać tylko te faktury, które powinny być oznaczone dopiskiem "mechanizm podzielonej płatności", a nie wszystkie, które oznaczył sprzedawca.

Problem dotyczy również nabywców, bo - jak mówi Łagowski - także oni na potrzeby nowego JPK_VAT będą musieli wskazywać, które faktury zakupowe dotyczą MPP. Oni również zatem będą musieli przeanalizować każdą transakcję - czy faktycznie podlega ona pod obowiązkowy split payment.

- Problem jest o tyle palący, że zmiany wymagają przygotowania systemowego i analizy umów z kontrahentami, a czasu do wprowadzenia owego JPK jest coraz mniej - mówi Arkadiusz Łagowski. Przypomina, że za błędy w ewidencjach będą grozić srogie kary.

Dorota Pokrop, doradca podatkowy i partner w EY, dodaje, że niewłaściwy opis w JPK pozycji nieobjętej obowiązkowym MPP może zostać uznany za błąd, za który podatnik poniesie karę 500 zł.

- Nie wiadomo, jak MF do tego podejdzie. Istnieje jednak duże ryzyko, że uproszczenia nie zostaną zaakceptowane. Mogą być bowiem postrzegane jako mylące i zaciemniające obraz - stwierdza Dorota Pokrop. ©℗

W JPK trzeba będzie wykazać tylko te faktury, które powinny być oznaczone jako MPP

Łukasz Zalewski

Źródło: gazetawyborcza.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA