REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy numer paragonu fiskalnego jest też numerem faktury uproszczonej

Kiedy numer paragonu fiskalnego jest też numerem faktury uproszczonej /Fot. Fotolia
Kiedy numer paragonu fiskalnego jest też numerem faktury uproszczonej /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Paragon fiskalny do kwoty 450 zł brutto (100 euro) zawierający numerem NIP nabywcy, stanowi fakturę uproszczoną. Paragon, który uznany jest za fakturę uproszczoną posiada swój numer i należy przyjąć, że numer paragonu fiskalnego jest numerem tej faktury uproszczonej. Faktura powinna zawierać kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę - numer paragonu fiskalnego taką rolę spełnia.

Wprowadzona od 2020 r. nowelizacja ustawy o VAT dopuszcza możliwość uznania paragonu z numerem NIP do kwoty 450 zł za fakturę uproszczoną. Jest rzeczą zrozumiałą, jak wskazują posłowie Grzegorz Gaża i Grzegorz Matusiak w interpelacji nr 632 z 7 kwietnia 2020 r., że wprowadzając niniejsze regulacje, ustawodawca chciał ograniczyć biurokrację, uprościć przepisy i utrudnić działania przestępcom zmierzające do wyłudzenia VAT, ale niestety z przykrością trzeba stwierdzić, że liczna grupa podatników VAT nie jest przygotowana na te zmiany.

REKLAMA

Autopromocja

Posłowie stwierdzili również, że można by było rozważyć wprowadzenie przejściowych rozwiązań, które pozwoliłyby przedsiębiorcom w miarę łagodnie przystosować się do nowych przepisów. Zwłaszcza teraz, kiedy polscy biznesmeni, którzy na co dzień w pocie czoła budują siłę naszej gospodarki, stanęli w obliczu epidemii i nad wieloma z nich zawisły czarne chmury, warto by było poszukać rozwiązań, które chociaż trochę ułatwią im prowadzenie działalności w tych trudnych czasach.

W związku z powyższym, skierowali do MF prośbę o odpowiedź na poniższe pytania:

1) Czy Ministerstwo Finansów planuje podjęcie działań pozwalających na nieponoszenie przez polskich przedsiębiorców odpowiedzialności z tytułu braku numeru NIP na paragonie lub wystawienia faktury VAT i paragonu będącego fakturą uproszczoną do tej samej transakcji? Czy w takich przypadkach byłaby abolicja, np. za I kwartał lub I półrocze 2020 r.?

2) Jakie kroki zamierza podjąć resort Pana Ministra w sprawie rozwiązania problemu technicznego polegającego na tym, że pomimo zaleceń nie wszyscy sprzedawcy dysponują kasami fiskalnymi, co nie pozwala im na wydruk paragonów z numerem NIP?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) Kiedy Ministerstwo Finansów wyjaśni i określi, który numer paragonu będącego w rozumieniu przepisów prawa fakturą uproszczoną należy uznawać za numer tej faktury?

Odpowiadając, Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że w związku ze zgłaszanymi znacznymi nadużyciami w zakresie wystawiania faktur, które nie mają odzwierciedlenia w istniejącym stanie faktycznym - tzw. „pustych faktur” - do paragonów fiskalnych pozostawianych przez klientów w punkcie sprzedaży, wdrożono nowe rozwiązanie obowiązujące od 1 stycznia 2020 r. Na mocy ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw1 - dodano art. 106b ust. 5 ustawy o VAT 2, zgodnie z którym w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer NIP nabywcy.

W przypadku, gdy nabywca nie poda numeru NIP do czasu zakończenia rejestracji sprzedaży na kasie rejestrującej należy uznać, że nabywca dokonał zakupu jako konsument. Nabywca będzie mógł żądać wystawienia faktury dokumentującej zakup, jednakże sprzedawca w takiej sytuacji wystawia fakturę taką, jak dla konsumentów, a więc bez numeru NIP nabywcy. W 106b ust. 6 przedmiotowej ustawy wprowadzono sankcję za niestosowanie się podatników do ww. przepisu. Powyższa sankcja ma stanowić narzędzie mające na celu likwidację występującego mechanizmu nadużycia, ma w założeniu mieć przede wszystkim wymiar prewencyjny oraz ma być dotkliwością za nieprzestrzeganie formalnych zasad wystawiania i ewidencjonowania faktur, tak dla sprzedawcy, jak i dla nabywcy. Intencją ustawodawcy nie jest rezygnacja z takich obostrzeń, ponieważ regulacja ta ma wyeliminować proceder wystawiania faktur na podstawie zebranych paragonów pozostawionych przez innych klientów.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, jak wskazuje resort finansów, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o VAT (art. 106e ust. 5 pkt 3), paragon fiskalny do kwoty 450 zł brutto (100 euro) zawierający numerem NIP nabywcy, stanowi fakturę uproszczoną, traktowaną jak zwykła faktura.

Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Posiadanie jej, co do zasady, warunkuje możliwość odliczenia podatku naliczonego w niej zawartego i tym samym pozwala na realizację zasady neutralności VAT. Faktura uproszczona daje nabywcy towarów i usług prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu transakcji, które są przez nią dokumentowane.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży w postaci papierowej lub za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony. Przez paragon fiskalny albo fakturę rozumie się dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży (§ 2 pkt 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących3).

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej nieposiadania przez podatników kas rejestrujących, które pozwalają na wydruk paragonów z numerem NIP należy wyjaśnić, że kasy z możliwością wydruku paragonów z numerem NIP są dostępne na rynku od wielu lat. Wdrażając omawiane rozwiązanie ustawodawca wyraźnie wskazywał, że nie wszystkie kasy rejestrujące posiadają możliwość umieszczenia numeru NIP nabywcy na paragonie fiskalnym i w związku z tym należy wyraźnie sygnalizować sprzedawcy w trakcie dokonywania zakupu potrzebę otrzymania faktury. Wówczas sprzedawca może wystawić taką fakturę poza kasą rejestrującą z innych systemów sprzedaży.

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

REKLAMA

Dodatkowo, każdy paragon fiskalny, w tym również i ten, który uznany jest za fakturę uproszczoną posiada swój numer i należy przyjąć, że numer paragonu fiskalnego jest numerem tej faktury uproszczonej. Faktura powinna zawierać kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę.4 Numer paragonu fiskalnego taką rolę spełnia.

Końcowo, Ministerstwo Finansów uznało, że przepisy dokładnie precyzują kiedy istnieje obowiązek wystawienia i wydania paragonu fiskalnego nabywcy, natomiast jeśli nabywca decyduje się na uzyskanie faktury, musi wcześniej (przed wystawieniem paragonu fiskalnego) wyrazić takie żądanie sprzedawcy.

__________________________

1 Dz. U. poz. 1520

2 Dz. U. z 2020 r. poz. 106 i 568 - dalej „ustawa o VAT

3 Dz. U 2019 r., poz. 816

4 art. 106e ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

REKLAMA

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA