REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT wprowadzone przez Tarczę antykryzysową

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zmiany w VAT wprowadzone przez Tarczę antykryzysową
Zmiany w VAT wprowadzone przez Tarczę antykryzysową

REKLAMA

REKLAMA

31 marca 2020 r. Prezydent Rzeczypospolitej podpisał ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2020, poz. 568), zwaną Tarczą antykryzysową. Wprowadza ona kilka zmian w zakresie podatku VAT.

Zmiana terminu wprowadzenia nowego JPK_VAT dla dużych podatników.

Pierwszą istotną zmianą jest przesunięcie terminu wejścia w życie JPK_VAT z deklaracją, czyli tzw. JPK_V7M (przy rozliczeniach miesięcznych) i JPK_V7K (przy kwartalnych). Na gruncie ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019, poz. 1520) wprowadzono rozwiązanie polegające na likwidacji miesięcznych oraz kwartalnych deklaracji VAT, przy jednoczesnym przyjęciu obowiązku przesyłania deklaracji i ewidencji zgodnie z nowym wzorem udostępnionym na stronie Ministerstwa Finansów. Zmiana przewidziana w Tarczy antykryzysowej dotyczy wyłącznie dużych przedsiębiorstw, które miały obowiązek wprowadzić JPK_VAT z deklaracją od 1 kwietnia br. Tym samym, wszyscy podatnicy zobowiązani zostali wprowadzić nowe JPK_VAT z deklaracją dopiero od 1 lipca 2020 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Biuletyn VAT
Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Procedura uproszczona w imporcie towarów

Na podstawie art. 33a ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy mogą rozliczać VAT od importu towarów w deklaracji VAT, bez konieczności wcześniejszego opłacenia podatku do urzędu celnego. Aby umóc skorzytać z tej prcedury konieczne jest m.in. przedstawienie naczelnikowi urzędu celno-skarbowego dokumentów potwierdzających rozliczenie kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej w terminie 4 miesięcy po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów (art. 33a ust. 6 ustawy o VAT).
Regulacja ta miała zostać uchylona 1 kwietnia br. z uwagi na wejście w życie nowego JPK_VAT z deklaracją. W związku z przesunięciem terminu wejścia w życie JPK_VAT z deklaracją, podtrzymano także wspomnianą regulację z art. 33a ust. 6 ustawy o VAT. Podobnie przesunięty został termin wejścia w życie zmian dotyczących sytuacji, gdy podatnik nie przedstawił naczelnikowi urzędu celno-skarbowego wymaganych dokumentów po skorzystaniu z procedury uproszczonej (art. 33a ust. 7, 9-11 oraz ust. 12 ustawy o VAT). Wszystkie ww. modyfkacje wejdą w życie dopiero 1 lipca 2020 r.

Sankcja za błędy w ewidencji VAT  będzie miała charakter  fakultatywny

Zmiany wprowadzono także w zakresie niezłożenia korekty JPK czy wyjaśnień ze strony podatnika albo złożenia ich po upływie 14-dniowego terminu od dnia otrzymania wezwania do złożenia korekty błędów. Od 1 lipca skutkować to będzie nałożeniem na podatnika kary pieniężnej w wysokości 500 zł za każdy błąd, który uniemożliwia przeprowadzenie weryfikacji poprawności transakcji. Nowe przepisy zmieniają charakter kary za błędy z obligatoryjnego na fakultatywny, zatem stosowanie kar będzie oparte na uznaniu administracyjnym i rozpatrywane na podstawie okoliczności konkretnej sprawy.

REKLAMA

Brak opłat prolongacyjnych

W zakresie ulg wprowadzone zostały przepisy przewidujące, iż na podstawie wniosku złożonego w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu, nie będą naliczane opłaty prolongacyjne związane z wydawaniem decyzji dotyczącej odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty zapłaty podatku (na podstawie art. 15zb ustawy). Jest to jedyna ulga w spłacie zobowiązań podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług przewidziana w pakiecie ustaw, tzw. tarczy antykryzysowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana terminu wprowadzenia nowej matrycy stawek VAT

Ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1751) została wprowadzona nowa matryca stawek VAT. Zakładała ona ujednolicanie stawek towarów – według Nomenklatury scalonej (CN) albo Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) oraz usług – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015). Ujednolicenie stawek wiązałoby się z licznymi obowiązkami przedsiębiorców, dlatego też zdecydowano się na zmianę terminu wprowadzenia nowej matrycy stawek VAT, która ma nastąpić dopiero 1 lipca 2020 r.

Dłuższy termin na złożenie ZAW-NR

Na podstawie art. 117ba Ordynacji podatkowej w razie dokonania zapłaty na rachunek niezgłoszony (spoza tzw. białej listy podatników), podatnicy VAT będą odpowiadać solidarnie całym swoim majątkiem z dostawcą towarów lub usługodawcą za jego zaległości podatkowe w części podatku od towarów i usług proporcjonalnie przypadającej na tę dostawę towarów lub to świadczenie usług.
Jednym ze sposobów uniknięcia wspomnianej odpowiedzialności jest złożenie zawiadomienia o zapłacie należności na ten rachunek do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury (tzw. ZAW-NR) w terminie 3 dni od dnia zlecenia przelewu. Zmiana wprowadzona przez pakiet ustaw wchodzących w skład Tarczy antykryzysowej dotyczy wydłużenia ww. terminu do 14 dni od dnia zlecenia przelewu.

Paragon w postaci elektronicznej za zgodą nabywcy

Na podstawie art. 32 ustawy przewidziana została także możliwość wystawiania i wydawania nabywcy paragonu fiskalnego z każdej sprzedaży w postaci elektronicznej za zgodą nabywcy, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony. Nie zostało jednak skonkretyzowane w jakiej formie zgoda powinna zostać wyrażona.

Natalia Trestka, Młodszy konsultant podatkowy 

ECDP TAX Żuk Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA