REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT wprowadzone przez Tarczę antykryzysową

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zmiany w VAT wprowadzone przez Tarczę antykryzysową
Zmiany w VAT wprowadzone przez Tarczę antykryzysową

REKLAMA

REKLAMA

31 marca 2020 r. Prezydent Rzeczypospolitej podpisał ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2020, poz. 568), zwaną Tarczą antykryzysową. Wprowadza ona kilka zmian w zakresie podatku VAT.

Zmiana terminu wprowadzenia nowego JPK_VAT dla dużych podatników.

Pierwszą istotną zmianą jest przesunięcie terminu wejścia w życie JPK_VAT z deklaracją, czyli tzw. JPK_V7M (przy rozliczeniach miesięcznych) i JPK_V7K (przy kwartalnych). Na gruncie ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019, poz. 1520) wprowadzono rozwiązanie polegające na likwidacji miesięcznych oraz kwartalnych deklaracji VAT, przy jednoczesnym przyjęciu obowiązku przesyłania deklaracji i ewidencji zgodnie z nowym wzorem udostępnionym na stronie Ministerstwa Finansów. Zmiana przewidziana w Tarczy antykryzysowej dotyczy wyłącznie dużych przedsiębiorstw, które miały obowiązek wprowadzić JPK_VAT z deklaracją od 1 kwietnia br. Tym samym, wszyscy podatnicy zobowiązani zostali wprowadzić nowe JPK_VAT z deklaracją dopiero od 1 lipca 2020 r.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Biuletyn VAT
Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Procedura uproszczona w imporcie towarów

Na podstawie art. 33a ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy mogą rozliczać VAT od importu towarów w deklaracji VAT, bez konieczności wcześniejszego opłacenia podatku do urzędu celnego. Aby umóc skorzytać z tej prcedury konieczne jest m.in. przedstawienie naczelnikowi urzędu celno-skarbowego dokumentów potwierdzających rozliczenie kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej w terminie 4 miesięcy po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów (art. 33a ust. 6 ustawy o VAT).
Regulacja ta miała zostać uchylona 1 kwietnia br. z uwagi na wejście w życie nowego JPK_VAT z deklaracją. W związku z przesunięciem terminu wejścia w życie JPK_VAT z deklaracją, podtrzymano także wspomnianą regulację z art. 33a ust. 6 ustawy o VAT. Podobnie przesunięty został termin wejścia w życie zmian dotyczących sytuacji, gdy podatnik nie przedstawił naczelnikowi urzędu celno-skarbowego wymaganych dokumentów po skorzystaniu z procedury uproszczonej (art. 33a ust. 7, 9-11 oraz ust. 12 ustawy o VAT). Wszystkie ww. modyfkacje wejdą w życie dopiero 1 lipca 2020 r.

Sankcja za błędy w ewidencji VAT  będzie miała charakter  fakultatywny

Zmiany wprowadzono także w zakresie niezłożenia korekty JPK czy wyjaśnień ze strony podatnika albo złożenia ich po upływie 14-dniowego terminu od dnia otrzymania wezwania do złożenia korekty błędów. Od 1 lipca skutkować to będzie nałożeniem na podatnika kary pieniężnej w wysokości 500 zł za każdy błąd, który uniemożliwia przeprowadzenie weryfikacji poprawności transakcji. Nowe przepisy zmieniają charakter kary za błędy z obligatoryjnego na fakultatywny, zatem stosowanie kar będzie oparte na uznaniu administracyjnym i rozpatrywane na podstawie okoliczności konkretnej sprawy.

Brak opłat prolongacyjnych

W zakresie ulg wprowadzone zostały przepisy przewidujące, iż na podstawie wniosku złożonego w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu, nie będą naliczane opłaty prolongacyjne związane z wydawaniem decyzji dotyczącej odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty zapłaty podatku (na podstawie art. 15zb ustawy). Jest to jedyna ulga w spłacie zobowiązań podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług przewidziana w pakiecie ustaw, tzw. tarczy antykryzysowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana terminu wprowadzenia nowej matrycy stawek VAT

Ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1751) została wprowadzona nowa matryca stawek VAT. Zakładała ona ujednolicanie stawek towarów – według Nomenklatury scalonej (CN) albo Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) oraz usług – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015). Ujednolicenie stawek wiązałoby się z licznymi obowiązkami przedsiębiorców, dlatego też zdecydowano się na zmianę terminu wprowadzenia nowej matrycy stawek VAT, która ma nastąpić dopiero 1 lipca 2020 r.

Dłuższy termin na złożenie ZAW-NR

Na podstawie art. 117ba Ordynacji podatkowej w razie dokonania zapłaty na rachunek niezgłoszony (spoza tzw. białej listy podatników), podatnicy VAT będą odpowiadać solidarnie całym swoim majątkiem z dostawcą towarów lub usługodawcą za jego zaległości podatkowe w części podatku od towarów i usług proporcjonalnie przypadającej na tę dostawę towarów lub to świadczenie usług.
Jednym ze sposobów uniknięcia wspomnianej odpowiedzialności jest złożenie zawiadomienia o zapłacie należności na ten rachunek do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury (tzw. ZAW-NR) w terminie 3 dni od dnia zlecenia przelewu. Zmiana wprowadzona przez pakiet ustaw wchodzących w skład Tarczy antykryzysowej dotyczy wydłużenia ww. terminu do 14 dni od dnia zlecenia przelewu.

Paragon w postaci elektronicznej za zgodą nabywcy

Na podstawie art. 32 ustawy przewidziana została także możliwość wystawiania i wydawania nabywcy paragonu fiskalnego z każdej sprzedaży w postaci elektronicznej za zgodą nabywcy, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony. Nie zostało jednak skonkretyzowane w jakiej formie zgoda powinna zostać wyrażona.

Natalia Trestka, Młodszy konsultant podatkowy 

ECDP TAX Żuk Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA