Kategorie

Tarcza Antykryzysowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W myśl rozporządzenia Rady Ministrów z 16 kwietnia 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U z 2021 r., poz. 713), które wchodzi w życie 4 maja 2021 roku, przedsiębiorcy z konkretnie wskazanych branż będą mogli wnioskować o zwolnienie ze składek ZUS za marzec oraz kwiecień 2021 r. W rozporządzeniu zawarto również informację o możliwości wnioskowania o świadczenia postojowe, od jednego do maksymalnie pięciu takich świadczeń.
Umorzenie subwencji z Tarczy PFR. Już 29 kwietnia rozpocznie się proces umarzania subwencji przyznanych na mocy Tarczy 1.0 Polskiego Funduszu Rozwoju. Kto może na nie liczyć, na co trzeba uważać?
PIT a Tarcza antykryzysowa. Eksperci Krajowej Informacji Skarbowej udzielili odpowiedzi na pytania najczęściej zadawane przez przedsiębiorców (podatników podatku dochodowego od osób fizycznych - PIT, podatku liniowego, ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych) odnośnie rozliczenia podatkowego wsparcia finansowego udzielonego na podstawie przepisów tzw. tarczy antykryzysowej.
We wniosku o dotację na pokrycie bieżących kosztów działalności mikro–i małych przedsiębiorców nie ma błędu; spadek przychodów należy liczyć do całej działalności gospodarczej - poinformowało PAP biuro prasowe Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii.
Tarcza Antykryzysowa 8.0. Od 28 lutego 2021 r. obowiązuje kolejna już rządowa Tarcza Antykryzysowa (Tarcza 8.0). Wprowadza ona możliwość aż trzykrotnego skorzystania z mikropożyczki dla niektórych firm o określonym wiodącym PKD oraz wydłuża termin składania wniosków do 31 maja 2021 roku.
Zezwolenia na pracę cudzoziemców w czasie COVID-19. Specjalna (anty-covidowa) ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych zawiera przepisy przedłużające ważność wszystkich rodzajów zezwoleń na pracę cudzoziemców w Polsce. Dotyczy to także oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. Państwowa Inspekcja Pracy wyjaśnia wątpliwości związane z tymi przepisami, dotyczące różnych stanów faktycznych.
Obniżenie wymiaru czasu pracy cudzoziemcowi w czasie COVID-19. Czy jest dopuszczalne obniżenie cudzoziemcowi wymiaru czasu pracy albo liczby godzin pracy w tygodniu lub miesiącu, określonej w oświadczeniu wpisanym do ewidencji w PUP, zezwoleniu na pracę bądź zezwoleniu na pobyt czasowy i pracę, jeżeli wskutek epidemii COVID-19 nie ma dla niego tyle pracy, ile wskazano w tych dokumentach? Na pytanie odpowiada Państwowa Inspekcja Pracy.
Tarcza 8.0. Od 28 lutego 2021 roku przedsiębiorcy z branż najbardziej dotkniętych epidemią COVID-19 mogą korzystać z dotychczasowych form wsparcia finansowego: świadczenia postojowego, dofinansowania wynagrodzeń, dotacji na pokrycie bieżących kosztów działalności i zwolnienia z opłacania składek ZUS. Szczegóły tej pomocy finansowej zostały uregulowane w rozporządzeniu Rady Ministrów z 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz.U. 2021 poz. 371).
Restrukturyzacja. Dane z sądów pokazują, że w 2020 r. nastąpił dwucyfrowy spadek składanych wniosków o restrukturyzację. Dlaczego przedsiębiorcy składają mniej wniosków o restrukturyzację?
Zakres pomocy z Tarczy 7.0. Przedsiębiorcy z kolejnych branży mogą od 1 lutego 2021 r. składać wnioski o pomoc w ramach Tarczy 7.0 i uzyskać od państwa m.in. świadczenie postojowe, mikropożyczkę czy zwolnienie z ZUS. Jednak jak wskazują eksperci, proponowany zakres pomocy dla wielu firm, zwłaszcza z branży hotelarskiej i turystycznej, może okazać się niewystarczający.
Restrukturyzacja. Procedura uproszczonego postępowania o zatwierdzenie układu, wprowadzona przez tarczę antykryzysową, cieszy się coraz większą popularnością. Przedsiębiorcy jednak mają coraz mniej czasu, aby z niej skorzystać. Według obowiązującego stanu prawnego jest to możliwe tylko do końca czerwca tego roku. Krajowe spółki decydują się więc na dynamiczny proces restrukturyzacji.
Tarcza 7.0 – kody PKD. Rozporządzenie w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (tzw. Tarcza Antykryzysowa 7.0) obowiązuje od 1 lutego 2021 r. W ramach 7. wersji tej Tarczy przewidziano pomoc dla przedsiębiorców działających w 47 branżach o łącznej sumie ok. 5,2 mld zł. Na pomoc rządową, oprócz hotelarzy i restauratorów mogą liczyć także m.in. nauczyciele języków obcych, właściciele pralni czy taksówkarze. Tarcza wprowadza kilka form wsparcia, w tym ponowne postojowe, dotacje w wysokości 5 tys. zł na pokrycie bieżących kosztów działalności i zwolnienie z opłacania składek. Przepisy tzw. Tarczy 7.0 wyjaśniają eksperci z zakresu prawa gospodarczego z MGM Kancelarii Mirosławski, Galos, Mozes w Sosnowcu – radca prawny Mariusz Mirosławski, wspólnik Kancelarii oraz radca prawny Anna Zielińska – Jadwiszczok.
Tarcza Finansowa 2.0. Przedsiębiorcy z 45 branży mogą do 28 lutego 2021 r. ubiegać się o subwencje z Tarczy Finansowej 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą otrzymać nawet 324 tys. zł., a firmy z sektora MŚP – 3,5 mln zł.
Tarcza Antykryzysowa 6.0 z grudnia 2020 roku wprowadziła dodatkowe świadczenie postojowe i zwolnienie ze składek ZUS dla tzw. freelancerów, tj. osób wykonujących umowy cywilnoprawne (umowy agencyjne, umowy zlecenia lub inne umowy o świadczenie usług).
Tarcza 6.0, to zbiorcza nazwa dla uchwalonych w grudniu 2020 r. nowych zasad wsparcia finansowego dla branż najbardziej dotkniętych epidemią COVID-19. Przede wszystkim rozszerzono zakres kodów PKD, które uprawniają do otrzymania wsparcia. Kto może uzyskać wsparcie finansowe na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w ramach Tarczy 6.0? Jaka jest wysokość i czas dofinansowania? Do kiedy i jak złożyć wniosek? Kto może uzyskać jednorazowe dodatkowe świadczenie postojowe dla osób prowadzących działalność gospodarczą? Kto może uzyskać dodatkowe świadczenia postojowe dla branży turystycznej i rekreacyjnej? Kto może uzyskać jednorazową dotację z Funduszu Pracy dla mikro- i małych przedsiębiorców? Kto może uzyskać zwolnienie z opłacania składek za listopad 2020 r.?
Tarcza Finansowa 2.0 PFR - wnioski o wsparcie będą przyjmowane od 15 stycznia do 28 lutego 2021 r. Natomiast procedura odwoławcza w ramach Programu będzie trwała od 1 lutego 2021 r. do 31 marca 2021 r., z możliwością przedłużenia tych terminów do 30 czerwca 2021 r.
Ranking przepisów podatkowych roku 2020, przygotowany przez Stowarzyszenie Podatników w Polsce, pokazuje jak podatnicy ocenili nowe przepisy podatkowe, które pojawiły się w mijającym roku. Jakie były największe buble i hity podatkowe roku 2020?
Tarcza Antykryzysowa 6.0 została opublikowana w dniu 15 grudnia 2020 r. w Dzienniku Ustaw. Zawiera ona nie tylko nowe przepisy pomocowe, ale także nowelizuje dotychczas obowiązujących rozwiązań. Między innymi poszerza katalog przedsiębiorców, którzy mogą skorzystać ze zwolnienia z ZUS za miesiące od lipca do września 2020 roku, ale tylko teoretycznie – termin na złożenie wniosku według ustawy mija bowiem… 30 listopada bieżącego roku.
Umorzone lub zmniejszone zobowiązania publicznoprawne (np. podatki, czy składki ZUS) muszą zostać właściwie ujęte w księgach rachunkowych i zaprezentowane w sprawozdaniu finansowym. Jak to poprawnie zrobić radzi Komitet Standardów Rachunkowości w opublikowanych 10 grudnia 2020 r. rekomendacjach pt. Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID -19.
19 listopada 2020 r. Sejm uchwalił poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - czyli tzw. tarczę branżową, która przewiduje rządową pomoc dla sektorów gospodarki (branż) najbardziej dotkniętych skutkami pandemii. Wsparcie ma przysługiwać firmom reprezentującym branże m.in. gastronomiczną, kulturalno-rozrywkową, dbającą o zdrowie fizyczne czy sprzedaży detalicznej.
Duża część dofinansowania z nowego pakietu antykryzysowego obejmie jedynie sektory objęte restrykcjami, jak w przypadku branży gastronomicznej, handlowej czy też fitness. Nie obejmie też młodych firm - skomentował dla PAP Adam Ziębicki z kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy.
Wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin zapowiedział nowy instrument pomocy dla branż dotkniętych restrykcjami związanymi z koronawirusem – wypłaty w wysokości do 2 tys. zł na każdy etat i umowę zlecenie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Obecnie wiele firm ma trudności z pozyskaniem i odnowieniem finansowania, dlatego warto zwrócić uwagę, że ciągle istnieje możliwość zabezpieczenia dodatkowego z Funduszu Gwarancji Płynnościowych Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK). Wiele przedsiębiorstw skorzystało ze wsparcia tarczy antykryzysowej i z programów oferowanych przez Polski Fundusz Rozwoju, co z pewnością zaspokoiło w większości ich potrzeby bieżące. Jednak niebawem może się okazać, że to zbyt mało, aby radzić sobie na rynku.
W najbliższym czasie należy spodziewać się wzmożonej aktywności ze strony organów skarbowych - kontrolujących będą interesować nie tylko przeszłe rozliczenia podatkowe, ale również prawidłowe wydatkowanie wsparcia finansowego przyznanego w ramach kolejnych Tarcz Antykryzysowych. Kierunek, w którym zmierza fiskus wskazują również planowane zmiany legislacyjne, wymierzone w zwalczanie transakcji i operacji służących sztucznej optymalizacji podatkowej. Z tego względu coraz więcej przedsiębiorców decyduje się zapewnić sobie profesjonalną asystę w relacjach z organami podatkowymi.
Rzecznik Praw Obywatelskich zaskarżył 30 września 2020 r. do Trybunału Konstytucyjnego przepisy zawarte w czterech tzw. tarczach antykryzysowych i zmieniające regulacje z szeregu kodeksów - poinformowało 6 października 2020 r. Biuro RPO. Według Rzecznika, Sejm nie dochował wymogów prac nad zmianami w kodeksach.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął proces tworzenia not umorzeniowych. ZUS zwróci polskim przedsiębiorcom 600 mln nadpłaconych wiosną składek. To efekt skutecznej interwencji Krajowej Izby Doradców Podatkowych i Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Zapewnienie preferencyjnych pożyczek na zwroty wpłat klientów organizatorów turystyki, specjalny fundusz, w którym będą gromadzone pieniądze dla turystów i organizatorów wycieczek za odwołane imprezy turystyczne, postojowe oraz zawieszenie składek ZUS dla całej branży turystycznej - taką pomoc dla turystyki przygotowało Ministerstwo Rozwoju. Nowelizacja ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, po zaproponowaniu drobnych poprawek przez Senat, wraca teraz do Sejmu. Tarcza turystyczna z pomocą dla branży turystycznej ma zacząć działać od jesieni.
Władze Krakowa zachęcają przedsiębiorców do brania mikropożyczek do 5 tys. zł z tarczy antykryzysowej. Z tej formy pomocy wciąż nie skorzystało 46 tys. małych firm pod Wawelem. Gdyby wnioski zostały złożone, do krakowskiej gospodarki udałoby się wprowadzić kolejnych 230 mln zł – mówił 8 września wiceprezydent Bogusław Kośmider.
Bank Gospodarstwa Krajowego – wspólnie z faktorami, czyli bankami i firmami udzielającymi faktoringu – wprowadza ofertę gwarancji faktoringowych. Program jest unikatowy na skalę Unii Europejskiej. Z programu gwarancji faktoringowych przedsiębiorcy mogą korzystać do końca 2020 r.
Dla własnego dobra należy być przygotowanym na kontrole wykorzystania środków z tarcz antykryzysowych. Kontrolować mogą ZUS, PUP, KAS.
O 1,1 miliarda złotych, czyli w sumie do 2,15 miliarda złotych, zwiększa się fundusz pożyczek płynnościowych dla firm finansowanych z funduszy unijnych z Programu Inteligentny Rozwój. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisali aneks do umowy dotyczącej tego antykryzysowego narzędzia. Pieniądze umożliwią sfinansowanie wydatków związanych z utrzymaniem bieżącej działalności firmy i pomogą w zapewnieniu płynności finansowej.
Sejm zmienił wadliwe przepisy, a ZUS ponownie rozpatrzy wnioski o zwolnienie z opłacania składek złożone do 30 czerwca przez płatników, którzy posiadali nadpłatę lub dokonali płatności składek, które pokryły składki za okresy objęte złożonym wnioskiem. Wnioski te zostaną rozpatrzone nawet wtedy, gdy wcześniej ZUS odmówił zwolnienia z opłacania składek. To efekt interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw, który zajął się tą sprawą na prośbę samorządu doradców podatkowych.
Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe dotyczące praktycznego stosowania przepisów umożliwiających korzystne rozliczenie należności fiskalnych w związku z korona wirusowym kryzysem gospodarczym. Podatnicy, którzy zastosowali się do objaśnień w stanach faktycznych zbieżnych z opisanymi w dokumencie uzyskają urzędową ochronę na wypadek kontroli fiskusa. Weryfikacji należy spodziewać się nie tylko w zakresie należności podatkowych, ale również prawa do otrzymania i prawidłowości rozliczenia finansowego wsparcia otrzymanego w związku z ekonomicznym spowolnieniem.
Postulaty Rzecznika MŚP w zakresie korzystnego dla przedsiębiorców zwalniania z obowiązku opłacenia należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne również w przypadku istnienia tzw. nadpłaty w ZUS zostały uwzględnione w ramach uchwalonej przez Sejm RP w dniu 24 lipca 2020 r. ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw.
Jedynie co trzeci Polak wyjedzie w tym roku na urlop, a zdecydowana większość zamierza spędzić go w kraju. Wielu z nich musiało zrewidować swoje wakacyjne plany, które mieli na początku roku. Pandemia SARS-CoV-2 zmieniła nie tylko to, lecz także ilość czasu wolnego. Tarcza antykryzysowa 4.0 wpłynęła na sposób naliczania dni urlopowych, przy okazji dając pracodawcom nowe uprawnienia, m.in. możliwość wysłania pracownika na zaległy urlop nawet bez jego zgody i oddelegowania go do pracy zdalnej po powrocie z wakacji. Generalnie pracodawca nie ma jednak prawa żądać od pracownika podania destynacji wyjazdu.
Polska była pierwszym krajem w Unii Europejskiej, który ograniczył możliwość korzystania z "pomocy antycovidowej", w przypadku przedsiębiorstw powiązanych z rajami podatkowymi - informuje PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski.
Przyjęta 4 czerwca przez Sejm RP tarcza antykryzysowa 4.0 miała być uzupełnieniem poprzednich rozwiązań wprowadzanych przez rząd w ramach walki ze skutkami pandemii wirusa COVID-19. Zmianie uległo wiele przepisów i rozwiązań mających na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej podmiotom rynkowym, notującym straty spowodowane kilkumiesięcznym zamknięciem gospodarki. Jednym z elementów tarczy antykryzysowej 4.0 było wprowadzanie uproszonego postępowania restrukturyzacyjnego, umożliwiającego nawiązanie negocjacji dłużnika z wierzycielem, bez konieczności wszczynania postępowania sądowego, w celu skrócenia postępowania (wg zapisów czas na zawarcie układu dłużnika z wierzycielem to 4 mies.) oraz nieangażowania zewnętrznych podmiotów arbitrażowych. Dłużnik w okresie trwania postępowania ma ograniczone możliwości dysponowania majątkiem.
Do końca lipca (lub do wyczerpania środków) jest czas na złożenie wniosku o pomoc z Unii Europejskiej przez średnie firmy, które na skutek pandemii znalazły się w trudnej sytuacji finansowej. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła piątą listę przedsiębiorstw, które zakwalifikowały się do otrzymania bezzwrotnego wsparcia w ramach „Dotacji na kapitał obrotowy”. Agencja pozytywnie rozpatrzyła kolejne 753 wnioski firm. Największa przyznana dotacja wyniosła prawie 430 tys. zł.
Zwolnienie z ZUS, świadczenie postojowe oraz mikropożyczka – to były najważniejsze formy pomocy, z jakich skorzystali do tej pory przedsiębiorcy w czasie pandemii. Eksperci podatkowi podsumowują najpopularniejsze przepisy tarcz antykryzysowych i wskazują, które regulacje wprowadzały najwięcej wątpliwości i wymagały doprecyzowania.
Minister Finansów wydał 21 lipca 2020 r. objaśnienia podatkowe dotyczące zwolnienia z podatku od spadków i darowizn - darowizn otrzymanych na przeciwdziałanie COVID-19 oraz wsparcie oświaty.
Przed wybuchem pandemii COVID-19 zasady rozwiązywania umów o pracę i zmiany ich istotnych elementów takich jak: wymiar czasu pracy czy wysokość wynagrodzenia opierały się na ściśle określonej zasadzie, były zwięzłe i klarowne. Potrzeba minimalizowania negatywnych skutków pandemii wymusiła wprowadzenie kolejnych wersji tak zwanej Tarczy antykryzysowej, czyli ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: Tarcza). Przepisy tego aktu zdecydowanie urozmaiciły regulacje pracownicze, zwłaszcza te w zakresie dopuszczalności zmiany warunków zatrudnienia, a także przypomniały o innych rozwiązaniach, już dotychczas dopuszczalnych, ale nie tak popularnych.
Wprowadzenie bonów turystycznych przyczyni się do wzrostu popytu na usługi turystyczne, w szczególności w segmencie turystyki dzieci i młodzieży - mówi prof. Hanna Zawistowska ze Szkoły Głównej Handlowej. Skorzystają na tym nie tylko dzieci i rodziny z dziećmi, ale i przedsiębiorstwa turystyczne.
Polski Fundusz Rozwoju (PFR) zaangażował się w rządowy program wsparcia (tzw. tarcza finansowa) dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, których sytuacja finansowa pogorszyła się na skutek wybuchu pandemii SARS-CoV-2. Głównym celem programu jest pomoc przedsiębiorcom w utrzymaniu płynności i stabilności finansowej, poprzez udostępnianie im finansowania na preferencyjnych warunkach.
W trosce o przedsiębiorców, którzy otrzymali pomoc finansową, skierowano do Ministra Finansów interpelację o udzielenie informacji czy otrzymane środki będą podlegać opodatkowaniu, czy będą one przychodem, od którego należy odprowadzić podatek.
Przepisy tzw. Tarcz antykryzysowych, choć zorientowane są na pomoc społeczeństwu, w rzeczywistości stwarzają duże problemy interpretacyjne, a przeciętny obywatel lub przedsiębiorca często nie jest w stanie zrozumieć, czy przysługuje mu pomoc i jak się o nią ubiegać. Podobnie jest w przypadku warunków skorzystania ze świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy przyznawanych w formie wypłaty z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników oraz środków na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne przysługujących przedsiębiorcy zatrudniającemu cudzoziemców objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy, o jakim mowa w art. 15g ust. 1 ustawy COVID-19. W tym zakresie, z uwagi na liczne niejasności i wątpliwości przedstawiane przez przedsiębiorców, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zwrócił się do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z wnioskiem o wydanie objaśnień prawnych.
Skumulowany podatek od nieruchomości do 30 września 2020 r. zobowiązani są zapłacić przedsiębiorcy, którzy skorzystali z instytucji fakultatywnego zwolnienia z tego podatku. Jak przekonuje Adam Ziębicki, aplikant adwokacki z Kancelarii Chałas i Wspólnicy, zapłata skumulowanego podatku łącznie za cztery miesiące dla części przedsiębiorców może okazać się poważnym utrudnieniem w funkcjonowaniu.
Po wygaśnięciu pandemii spowodowanej rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19, Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapowiada szerokie badania i kontrole przedsiębiorstw korzystających z elementów osłony gospodarki wprowadzonych przez rząd w ramach przeciwdziałaniu niepożądanych skutków czasowego zamknięcia gospodarki. Pierwsza tarcza antykryzysowa została uchwalona 31 marca 2020 roku, a kolejne odpowiednio 18 kwietnia, 16 maja i 24 czerwca.
Uruchomiono platformę, na której można zgłaszać uciążliwe przepisy - poinformowała Kancelaria Prezydenta. Nowe rozwiązania w przepisach można proponować w kilku kategoriach m.in.: sprawy obywatelskie, podatki, procedury administracyjne, sprawy samorządowe, tarcza antykryzysowa oraz inne.
Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadza nowe regulacje w zakresie ulgi na złe długi w podatkach dochodowych, tj. w podatku PIT, CIT i ryczałcie. Ustawodawca daje możliwość skorzystania z ulgi na złe długi, w zakresie odliczania wierzytelności, począwszy od okresu rozliczeniowego, w którym upłynęło 30 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie, do okresu, w którym wierzytelność została uregulowana lub zbyta.
W tarczy antykryzysowej 4.0 jest wiele przepisów, których celem jest poprawa płynności finansowej firm - wskazują eksperci firmy doradczej KMPG. To np. dopłaty do oprocentowania kredytów czy zwolnienie do końca roku z podatku minimalnego od nieruchomości komercyjnych.