REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o dotację na pokrycie kosztów działalności - jak liczyć spadek przychodów?

Subskrybuj nas na Youtube
Wniosek o dotację na pokrycie kosztów działalności - jak liczyć spadek przychodów?
Wniosek o dotację na pokrycie kosztów działalności - jak liczyć spadek przychodów?

REKLAMA

REKLAMA

We wniosku o dotację na pokrycie bieżących kosztów działalności mikro–i małych przedsiębiorców nie ma błędu; spadek przychodów należy liczyć do całej działalności gospodarczej - poinformowało PAP biuro prasowe Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii.

Wniosek o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikro i małego przedsiębiorcy

Problemy mają wynikać z różnicy między "Wnioskiem o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikro i małego przedsiębiorcy” dostępnym na stronie praca.gov.pl z treścią rozporządzenia wprowadzającego tzw. Tarczę 8.0.

REKLAMA

REKLAMA

Zwróciło na nią uwagę Polskie Stowarzyszenie Wynajmu Krótkoterminowego w liście do wicepremiera, ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina, wiceminister rozwoju Iwony Michałek i Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców Adama Abramowicza. Według organizacji, z rozporządzenia wynika, że utratę przychodów należy odnosić do przychodów związanych bezpośrednio działaniem w ramach przeważającego kodu PKD, tymczasem formularz mówi o spadku przychodów z całej działalności.

Biuro prasowe Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii zapewniło w informacji przekazanej PAP, że wniosek o dotację na pokrycie bieżących kosztów działalności mikro–i małych przedsiębiorców nie zawiera błędu.

"Intencją ustawodawcy jest odnoszenie się do całości działalności gospodarczej przedsiębiorcy, dlatego sformułowanie +tej działalności+ należy odnosić do całości działalności gospodarczej. Analogicznie należy rozumieć przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. poz. 371)" - napisano.

REKLAMA

"Informacja na ten temat została zawarta w dokumencie +Zasady udzielania dotacji dla mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców określonych branż na podstawie rozporządzenia+, który zamieszczony jest w formularzu wniosku o wsparcie. Przedsiębiorca składając wniosek oświadcza, że zapoznał się tym dokumentem" - dodano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polskie Stowarzyszenie Wynajmu Krótkoterminowego zwróciło uwagę, że w rozporządzeniu Rady Ministrów z 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 przewidziana została pomoc dla wybranych branż według określonych, wskazanych jako przeważająca działalność, kodów PKD. Skorzystanie z różnych form pomocy zostało uzależnione bezpośrednio od utraty przychodów z działalności wykonywanej pod wiodącym kodem PKD. W rozporządzeniu wskazano, że warunkiem przyznania pomocy jest zmniejszenie przychodu z „tej” działalności, odwołując się do przeważającej działalności danego podmiotu.

"Zgodnie z tym zapisem wysokość utraty przychodów odnosić powinna się wyłącznie do tych związanych bezpośrednio z działaniem podmiotu w ramach przeważającego kodu PKD. W taki właśnie sposób zapisy tego rozporządzenia interpretuje ZUS w swoich formularzach wniosków o pomoc z Tarczy 8.0. w odniesieniu do świadczenia postojowego (...)" - tłumaczy stowarzyszenie.

Natomiast w formularzu wniosku o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej wymagane jest złożenie oświadczenia o spadku przychodu uzyskanego z całej działalności gospodarczej, a nie z przeważającej.

"Tym samym przedsiębiorcy, którzy uzyskują poboczne dochody z innych źródeł i ich sumaryczne przychody nie są niższe o 40 proc. w porównywanych okresach, są wprowadzani w błąd, przez co nie decydują się na złożenie wniosku o przysługującą im dotację. Z drugiej strony złożenie zgodnego z prawdą i brzmieniem rozporządzenia oświadczenia o spadku przychodów z przeważającej działalności o więcej niż 40 proc. jest niemożliwe ze względu na odpowiedzialność karną wypełniającego wniosek wynikającą ze składania fałszywych oświadczeń" - napisano.Stowarzyszenie zaapelowało w imieniu swoim i wszystkich innych przedsiębiorców objętych wsparciem Tarczą 8.0 o pilne poprawienie formularza oraz o wprowadzenie przepisu umożliwiającego przedsiębiorcom złożenie wniosku o dotację w kwietniu 2021 r. na podstawie danych finansowych z lutego 2021 r.

Rzecznik MŚP: w Tarczy Branżowej powinny liczyć się wszystkie kody PKD firmy, a nie tylko dominujący

Podobnie, jak w Tarczy PFR, w Tarczy Branżowej powinny liczyć się wszystkie kody PKD posiadane przez firmę, a nie tylko kod dominujący; należałoby zastanowić się nad indywidualnym trybem rozpatrywania wniosków firm działających w kilku branżach - uważa Rzecznik MŚP Adam Abramowicz.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców (MŚP) odniósł się do opinii Polskiego Stowarzyszenia Wynajmu Krótkoterminowego, które wskazało różnicę między "Wnioskiem o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikro i małego przedsiębiorcy” dostępnym na stronie praca.gov.pl i treścią rozporządzenia wprowadzającego tzw. Tarczę 8.0. Według organizacji z rozporządzenia wynika, że utratę przychodów, której wielkość kwalifikuje do otrzymania pomocy, należy odnosić do przychodów związanych bezpośrednio działaniem w ramach przeważającego kodu PKD, tymczasem formularz mówi o spadku przychodów z całej działalności.

"W mojej ocenie nie ma podstaw do innego przeliczania spadku przychodów niż ten, który stosują instytucje wypłacające środki tj. biorąc pod uwagę całą działalność danego przedsiębiorstwa, a nie tylko działalności wynikającej z dominującego kodu PKD. Ma to oczywiście swoje negatywne konsekwencje dla części przedsiębiorstw, gdyż przedsiębiorca prowadzący działalność w kilku branżach może nie zostać zakwalifikowany do pomocy" - czytamy w stanowisku Abramowicza przekazanym PAP.

"W przypadku nieposiadania kodu dominującego zwracałem uwagę, że analogicznie do Tarczy PFR w Tarczy Branżowej powinny liczyć się wszystkie kody PKD posiadane przez firmę, a nie tylko kod dominujący. W przypadku firm działających w kilku branżach należałoby zastanowić się nad wprowadzeniem indywidualnego trybu rozpatrywania wniosków, który pochyliłby się nad takimi przypadkami" – dodał Rzecznik.(PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ drag/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA