REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o dotację na pokrycie kosztów działalności - jak liczyć spadek przychodów?

Subskrybuj nas na Youtube
Wniosek o dotację na pokrycie kosztów działalności - jak liczyć spadek przychodów?
Wniosek o dotację na pokrycie kosztów działalności - jak liczyć spadek przychodów?

REKLAMA

REKLAMA

We wniosku o dotację na pokrycie bieżących kosztów działalności mikro–i małych przedsiębiorców nie ma błędu; spadek przychodów należy liczyć do całej działalności gospodarczej - poinformowało PAP biuro prasowe Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii.

Wniosek o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikro i małego przedsiębiorcy

Problemy mają wynikać z różnicy między "Wnioskiem o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikro i małego przedsiębiorcy” dostępnym na stronie praca.gov.pl z treścią rozporządzenia wprowadzającego tzw. Tarczę 8.0.

REKLAMA

Zwróciło na nią uwagę Polskie Stowarzyszenie Wynajmu Krótkoterminowego w liście do wicepremiera, ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina, wiceminister rozwoju Iwony Michałek i Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców Adama Abramowicza. Według organizacji, z rozporządzenia wynika, że utratę przychodów należy odnosić do przychodów związanych bezpośrednio działaniem w ramach przeważającego kodu PKD, tymczasem formularz mówi o spadku przychodów z całej działalności.

Biuro prasowe Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii zapewniło w informacji przekazanej PAP, że wniosek o dotację na pokrycie bieżących kosztów działalności mikro–i małych przedsiębiorców nie zawiera błędu.

"Intencją ustawodawcy jest odnoszenie się do całości działalności gospodarczej przedsiębiorcy, dlatego sformułowanie +tej działalności+ należy odnosić do całości działalności gospodarczej. Analogicznie należy rozumieć przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. poz. 371)" - napisano.

"Informacja na ten temat została zawarta w dokumencie +Zasady udzielania dotacji dla mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców określonych branż na podstawie rozporządzenia+, który zamieszczony jest w formularzu wniosku o wsparcie. Przedsiębiorca składając wniosek oświadcza, że zapoznał się tym dokumentem" - dodano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polskie Stowarzyszenie Wynajmu Krótkoterminowego zwróciło uwagę, że w rozporządzeniu Rady Ministrów z 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 przewidziana została pomoc dla wybranych branż według określonych, wskazanych jako przeważająca działalność, kodów PKD. Skorzystanie z różnych form pomocy zostało uzależnione bezpośrednio od utraty przychodów z działalności wykonywanej pod wiodącym kodem PKD. W rozporządzeniu wskazano, że warunkiem przyznania pomocy jest zmniejszenie przychodu z „tej” działalności, odwołując się do przeważającej działalności danego podmiotu.

"Zgodnie z tym zapisem wysokość utraty przychodów odnosić powinna się wyłącznie do tych związanych bezpośrednio z działaniem podmiotu w ramach przeważającego kodu PKD. W taki właśnie sposób zapisy tego rozporządzenia interpretuje ZUS w swoich formularzach wniosków o pomoc z Tarczy 8.0. w odniesieniu do świadczenia postojowego (...)" - tłumaczy stowarzyszenie.

Natomiast w formularzu wniosku o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej wymagane jest złożenie oświadczenia o spadku przychodu uzyskanego z całej działalności gospodarczej, a nie z przeważającej.

"Tym samym przedsiębiorcy, którzy uzyskują poboczne dochody z innych źródeł i ich sumaryczne przychody nie są niższe o 40 proc. w porównywanych okresach, są wprowadzani w błąd, przez co nie decydują się na złożenie wniosku o przysługującą im dotację. Z drugiej strony złożenie zgodnego z prawdą i brzmieniem rozporządzenia oświadczenia o spadku przychodów z przeważającej działalności o więcej niż 40 proc. jest niemożliwe ze względu na odpowiedzialność karną wypełniającego wniosek wynikającą ze składania fałszywych oświadczeń" - napisano.Stowarzyszenie zaapelowało w imieniu swoim i wszystkich innych przedsiębiorców objętych wsparciem Tarczą 8.0 o pilne poprawienie formularza oraz o wprowadzenie przepisu umożliwiającego przedsiębiorcom złożenie wniosku o dotację w kwietniu 2021 r. na podstawie danych finansowych z lutego 2021 r.

Rzecznik MŚP: w Tarczy Branżowej powinny liczyć się wszystkie kody PKD firmy, a nie tylko dominujący

Podobnie, jak w Tarczy PFR, w Tarczy Branżowej powinny liczyć się wszystkie kody PKD posiadane przez firmę, a nie tylko kod dominujący; należałoby zastanowić się nad indywidualnym trybem rozpatrywania wniosków firm działających w kilku branżach - uważa Rzecznik MŚP Adam Abramowicz.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców (MŚP) odniósł się do opinii Polskiego Stowarzyszenia Wynajmu Krótkoterminowego, które wskazało różnicę między "Wnioskiem o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikro i małego przedsiębiorcy” dostępnym na stronie praca.gov.pl i treścią rozporządzenia wprowadzającego tzw. Tarczę 8.0. Według organizacji z rozporządzenia wynika, że utratę przychodów, której wielkość kwalifikuje do otrzymania pomocy, należy odnosić do przychodów związanych bezpośrednio działaniem w ramach przeważającego kodu PKD, tymczasem formularz mówi o spadku przychodów z całej działalności.

"W mojej ocenie nie ma podstaw do innego przeliczania spadku przychodów niż ten, który stosują instytucje wypłacające środki tj. biorąc pod uwagę całą działalność danego przedsiębiorstwa, a nie tylko działalności wynikającej z dominującego kodu PKD. Ma to oczywiście swoje negatywne konsekwencje dla części przedsiębiorstw, gdyż przedsiębiorca prowadzący działalność w kilku branżach może nie zostać zakwalifikowany do pomocy" - czytamy w stanowisku Abramowicza przekazanym PAP.

"W przypadku nieposiadania kodu dominującego zwracałem uwagę, że analogicznie do Tarczy PFR w Tarczy Branżowej powinny liczyć się wszystkie kody PKD posiadane przez firmę, a nie tylko kod dominujący. W przypadku firm działających w kilku branżach należałoby zastanowić się nad wprowadzeniem indywidualnego trybu rozpatrywania wniosków, który pochyliłby się nad takimi przypadkami" – dodał Rzecznik.(PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ drag/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA