REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o dotację na pokrycie kosztów działalności - jak liczyć spadek przychodów?

Subskrybuj nas na Youtube
Wniosek o dotację na pokrycie kosztów działalności - jak liczyć spadek przychodów?
Wniosek o dotację na pokrycie kosztów działalności - jak liczyć spadek przychodów?

REKLAMA

REKLAMA

We wniosku o dotację na pokrycie bieżących kosztów działalności mikro–i małych przedsiębiorców nie ma błędu; spadek przychodów należy liczyć do całej działalności gospodarczej - poinformowało PAP biuro prasowe Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii.

Wniosek o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikro i małego przedsiębiorcy

Problemy mają wynikać z różnicy między "Wnioskiem o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikro i małego przedsiębiorcy” dostępnym na stronie praca.gov.pl z treścią rozporządzenia wprowadzającego tzw. Tarczę 8.0.

REKLAMA

REKLAMA

Zwróciło na nią uwagę Polskie Stowarzyszenie Wynajmu Krótkoterminowego w liście do wicepremiera, ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina, wiceminister rozwoju Iwony Michałek i Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców Adama Abramowicza. Według organizacji, z rozporządzenia wynika, że utratę przychodów należy odnosić do przychodów związanych bezpośrednio działaniem w ramach przeważającego kodu PKD, tymczasem formularz mówi o spadku przychodów z całej działalności.

Biuro prasowe Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii zapewniło w informacji przekazanej PAP, że wniosek o dotację na pokrycie bieżących kosztów działalności mikro–i małych przedsiębiorców nie zawiera błędu.

"Intencją ustawodawcy jest odnoszenie się do całości działalności gospodarczej przedsiębiorcy, dlatego sformułowanie +tej działalności+ należy odnosić do całości działalności gospodarczej. Analogicznie należy rozumieć przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. poz. 371)" - napisano.

"Informacja na ten temat została zawarta w dokumencie +Zasady udzielania dotacji dla mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców określonych branż na podstawie rozporządzenia+, który zamieszczony jest w formularzu wniosku o wsparcie. Przedsiębiorca składając wniosek oświadcza, że zapoznał się tym dokumentem" - dodano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Polskie Stowarzyszenie Wynajmu Krótkoterminowego zwróciło uwagę, że w rozporządzeniu Rady Ministrów z 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 przewidziana została pomoc dla wybranych branż według określonych, wskazanych jako przeważająca działalność, kodów PKD. Skorzystanie z różnych form pomocy zostało uzależnione bezpośrednio od utraty przychodów z działalności wykonywanej pod wiodącym kodem PKD. W rozporządzeniu wskazano, że warunkiem przyznania pomocy jest zmniejszenie przychodu z „tej” działalności, odwołując się do przeważającej działalności danego podmiotu.

"Zgodnie z tym zapisem wysokość utraty przychodów odnosić powinna się wyłącznie do tych związanych bezpośrednio z działaniem podmiotu w ramach przeważającego kodu PKD. W taki właśnie sposób zapisy tego rozporządzenia interpretuje ZUS w swoich formularzach wniosków o pomoc z Tarczy 8.0. w odniesieniu do świadczenia postojowego (...)" - tłumaczy stowarzyszenie.

Natomiast w formularzu wniosku o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej wymagane jest złożenie oświadczenia o spadku przychodu uzyskanego z całej działalności gospodarczej, a nie z przeważającej.

"Tym samym przedsiębiorcy, którzy uzyskują poboczne dochody z innych źródeł i ich sumaryczne przychody nie są niższe o 40 proc. w porównywanych okresach, są wprowadzani w błąd, przez co nie decydują się na złożenie wniosku o przysługującą im dotację. Z drugiej strony złożenie zgodnego z prawdą i brzmieniem rozporządzenia oświadczenia o spadku przychodów z przeważającej działalności o więcej niż 40 proc. jest niemożliwe ze względu na odpowiedzialność karną wypełniającego wniosek wynikającą ze składania fałszywych oświadczeń" - napisano.Stowarzyszenie zaapelowało w imieniu swoim i wszystkich innych przedsiębiorców objętych wsparciem Tarczą 8.0 o pilne poprawienie formularza oraz o wprowadzenie przepisu umożliwiającego przedsiębiorcom złożenie wniosku o dotację w kwietniu 2021 r. na podstawie danych finansowych z lutego 2021 r.

Rzecznik MŚP: w Tarczy Branżowej powinny liczyć się wszystkie kody PKD firmy, a nie tylko dominujący

Podobnie, jak w Tarczy PFR, w Tarczy Branżowej powinny liczyć się wszystkie kody PKD posiadane przez firmę, a nie tylko kod dominujący; należałoby zastanowić się nad indywidualnym trybem rozpatrywania wniosków firm działających w kilku branżach - uważa Rzecznik MŚP Adam Abramowicz.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców (MŚP) odniósł się do opinii Polskiego Stowarzyszenia Wynajmu Krótkoterminowego, które wskazało różnicę między "Wnioskiem o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikro i małego przedsiębiorcy” dostępnym na stronie praca.gov.pl i treścią rozporządzenia wprowadzającego tzw. Tarczę 8.0. Według organizacji z rozporządzenia wynika, że utratę przychodów, której wielkość kwalifikuje do otrzymania pomocy, należy odnosić do przychodów związanych bezpośrednio działaniem w ramach przeważającego kodu PKD, tymczasem formularz mówi o spadku przychodów z całej działalności.

"W mojej ocenie nie ma podstaw do innego przeliczania spadku przychodów niż ten, który stosują instytucje wypłacające środki tj. biorąc pod uwagę całą działalność danego przedsiębiorstwa, a nie tylko działalności wynikającej z dominującego kodu PKD. Ma to oczywiście swoje negatywne konsekwencje dla części przedsiębiorstw, gdyż przedsiębiorca prowadzący działalność w kilku branżach może nie zostać zakwalifikowany do pomocy" - czytamy w stanowisku Abramowicza przekazanym PAP.

"W przypadku nieposiadania kodu dominującego zwracałem uwagę, że analogicznie do Tarczy PFR w Tarczy Branżowej powinny liczyć się wszystkie kody PKD posiadane przez firmę, a nie tylko kod dominujący. W przypadku firm działających w kilku branżach należałoby zastanowić się nad wprowadzeniem indywidualnego trybu rozpatrywania wniosków, który pochyliłby się nad takimi przypadkami" – dodał Rzecznik.(PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ drag/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA